Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naomi_Bos

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-05-18
Woonplaats: Ergens in nl

Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 19:46

Hey bokkers

Ik zat me af te vragen;
Kun je je paard z'n hoeven ook niet gwn zelf kappen.
Ik bedoel, hoefsmeden zelf zijn ook als beginner begonnen.
En als je een goede cursus ofzo volgt dan zou je het zelf toch ook kunnen doen?
Hoe vaker je doet hoe beter je word, als je het kan, ben je niet slechter dan een hoefsmid. Het zou je veel tijd en geld schelen.

En natuurlijk moet je de eerste paar keer een hoefsmid erij hebben zodat je weet wat je goed en verkeerd doet.
Maar als je het onder de knie hebt, (en het juiste gereedschap) zie ik geen reden meer om een hoefsmid te nemen.
Of zie ik dat dan verkeerd?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:49

Ik verplaats dit topoc naar Beweging en hoefverzorging.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:50

De eigenaresse van mijn bijrijpaard ‘bekapt’ ook zelf. Regelmatig hoefjes vijlen en de straal netjes houden. Ze heeft 1x per jaar een hoefsmid op bezoek om het grovere werk te doen en daarna houdt ze het zelf weer gewoon bij. Paard staat netjes op de hoeven. Dus ja, je kan het zelf een heel eind doen, als je maar goed weet wat je doet, waarom je het doet en wat de gevolgen zijn als je het verkeert doet.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:51

Hoefsmid leer je niet zo 1,2,3 met een cursus, zij hebben ookflink moeten oefenen op afgehakte paardenbenen.
Zonder hoeven geen paard, Dus ze hebben niet "geoefend" op echte paarden :)

Af en toe wat scherpe randjes eraf halen kan inderdaad geen kwaad. Maar ik zou het echte werk aan een bekappen over laten.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:53

Genoeg hele slechte verhalen gehoord, ook wat goeie. Je moet echt wel weten wat je doet, want de gezegde is niks voor niks "geen hoeven, geen paard" je kan je paard behoorlijk beschadigen. En heel banketstaaf gezegd, als je de hoefsmid niet kan betalen.. neem dan geen paard. Want dat zijn de kosten niet.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:56

Ik zou het nooit zelf doen, puur omdat ik daar geen ervaring in heb en zoals hierboven benoemd wordt, zonder goede hoeven geen goed paard. Je moet echt oog hebben voor de stand en hoeven van een paard én verstand van bekappen om dit goed zelf te kunnen doen ;)

Een randje wat los zit kan je in mijn ogen wel 'netjes' vijlen, maar ik zou nooit zelf willen proberen te bekappen/beslaan :)

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:58

Bij het bekappen van hoeven komt volgens mij onwijs veel theorie kijken. Want waarom bekap je, waarom en wanneer. Het is niet even een stel hoeven bekappen omdat de smid dit ook heeft gedaan als beginner. Op dode hoeven wel maar geen levende

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:59

Als je het doet om kosten te besparen ben je fout bezig...
Ik bekap uit noodzaak (trauma paard) zelf maar goed gereedschap kost een stevige duit en ik heb het geleerd van een goede smid...
Ik weet niet waarom je dit vraagt maar als het is om de kosten van de hoefsmid van je lijstje (voor je ouders ivm de aanschaf van een eigen paard te kunnen schrappen), dan ben je verkeerd bezig.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:00

Voor het bekappen van gezonde hoeven kun je inderdaad een cursus volgen. Maar er zijn ook veel paarden die geen perfecte hoefjes hebben, en die bijvoorbeeld scheef lopen of hoefkwaaltjes hebben, en er komt dan meer bij kijken dan een beetje vijlen.
Je kan ook vrij snel iets verkeerd doen. Onder de buitenste hoeflaag zit een zachte binnenkant waar ook bloedvaten en zenuwen lopen. Als je te veel of op de verkeerde plek iets weghaalt dan kan het paard gaan bloeden of pijnlijk lopen.
Daarom laten de meeste mensen het liever aan professionals over.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:02

Benfan schreef:
Genoeg hele slechte verhalen gehoord, ook wat goeie. Je moet echt wel weten wat je doet, want de gezegde is niks voor niks "geen hoeven, geen paard" je kan je paard behoorlijk beschadigen. En heel banketstaaf gezegd, als je de hoefsmid niet kan betalen.. neem dan geen paard. Want dat zijn de kosten niet.


Helemaal mee eens!

Nou heb ik een Shire jaarling gekocht en ze staat bij mijn bijrijpaard. Ik belde dus de hoefsmid, die de eigenaresse van mijn bijrijpaard ook gebruikt, en die zei dat hij liever geen werkpaarden (lees trekpaarden e.d.) doet, want hij heeft de rug er niet voor. Hij is helaas niet de enige, er zijn maar weinig hoefsmeden die grote paardenrassen willen bekappen en diegene die het willen vragen regelmatig flink meer voor het bekappen van een trekpaard.

Omdat Pleun een jaarling is en nog niet zo zwaar, wil hij het voorlopig proberen en ik wil dat hij mij leert wat ik zelf goed kan gaan bijhouden. Zo wordt zijn werk lichter en leer ik zelf gaandeweg ook hoe ik haar hoeven zelf tussendoor goed bij kan houden. Ook in de hoop dat ze er makkelijk van wordt en we in de toekomst (op mogelijk een andere plek) niet heel moeilijk hoeven te doen om een goede hoefsmid te vinden.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:04

Ik heb ook een cursus gedaan en ben daarna een tijd begeleid door mn bekapper. Ging echt prima. Maar ik heb het niet zo lang volgehouden, ik vond het echt veel te zwaar := aangezien ik 8 trekpaardhoeven bij te houden heb. Was niet te doen joh met een vijl. Nu komt de bekapper weer lekker eens in de zoveel tijd.

Edit: met een tang was het makkelijker geweest maar daar ben ik niet meer aan begonnen.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 20-05-18 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:06

Ik bekap nu denk ik al 10 jaar zelf. Goed gereedschap helpt enorm als je het zwaar vind , een scherpe vijl en een scherpe tang is zon must.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:12

Het is prima zelf te doen als je paard normaal goede hoeven heeft. Dan hoef je echt geen raketgeleerde te zijn. Het is wel zaak je vooraf te verdiepen in hoeven, hoe de boel in elkaar zit, en wat fout is en goed. Een cursus volgen is altijd goed en dan rustig beginnen te oefenen.
Hier een leuk topic. Zijn maar 489 pagina's tot nu toe... ;)
[BEH] Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II
Ik bekap ook zelf. Af en toe komt de bekapper controleren. Goed gereedschap is inderdaad wel een vereiste. Het is wel zwaar werk, maar naarmate je het vaker doet krijg je er ook meer handigheid in.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:15

Hier in IJsland heerst een heel andere cultuur wat dit betreft; heel veel paardeneigenaren bekappen en beslaan zelf.
Ik ook.
Dus ja, mijn mening is dat dit best te leren is.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:25

Hier opleiding hoefsmid gevolgd,puur om mijn eigen paarden te kunnen kappen.....
Ik laat nu terug een smid komen.
Fysiek is het enorm,enorm zwaar,en mijn rug kon het gewoon niet.

Nooit spijt gehad,alleen heb ik na de opleiding enorm lang moeten zoeken naar een nieuwe smid waar ik tevreden over was.

Owja,hie zijn het zware tinkers die niet zo groot zijn.ik ben wel groot,dat maakt het gewoon extra lastig.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:29

Het is bij normale paardenvoeten inderdaad goed zelf te doen. Ik heb de mazzel gehad dat een vriend van ons hoefsmid was en het me wel wilde leren. Verder heb ik veel theorie bestudeerd en heb ik er les in gehad op school. Inmiddels doe ik het al bijna 15 jaar zelf. Een heel enkele keer laat ik het een ander doen omdat het me een tijdje te veel is geweest lichamelijk.

Naomi_Bos

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-05-18
Woonplaats: Ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 07:11

Bedankt voor het reageren iedereen _/-\o_
Ben wat wijzer geworden, en denk wel 2 keer naar voor ik mijn paard zijn hoefen ga bekappen.

Het is wel zo dat hoefsmeden 4 jaar in de opleiding zitten, maar ze moeten ook leren hoe ijzer moeten worden geplaatst, en hoe je veel te lange hoeven(dat dodelijk voor een paard is)moet bekappen.
Aan ijzers überhaupt wil ik niet beginnen, en zou ik elke maand in mijn grote paardenpoetsbeur de hoefjes bijvijlen Dan lijkt het me niet nodig om elle lange hoeven te krijgen.

Zo te zien hangt het ook van cultuur af (de nederlandse cultuur voor paarden is volgensmij een beetje manege achtig geworden, niet dat dat slecht is gwn dat mensen veel dingen doen of kopen, die in mijn ogen niet nodig zijn, maar wat wel heel mooi is en soms toch wel handig :P, alhoewel ik dan eerder zou denken: probeer ik zelf wel te maken/doen (ik ben gwn koppig |o )
Zou ik dit topic in, dus gezegd, ijsland vragen, denk ik dat dan hele andere antwoorden krijg?

iegv ga ik wel ff kijken hoe ik kan bij vijlen, het bekappen zie ik later wel :):)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 07:17

Als ik zelf de hoeven moet doen om geld te besparen verkoop ik mijn paard en ga cavia’s houden....
Alleen bekappen kost een keer 30-35 euro een keer in de 8 weken.... dat is echt het geld niet!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:02

Het is ontzettend leuk en leerzaam om zelf te leren bekappen en je eigen paard te kunnen bekappen! Voor het geld hoef je het niet te doen, maar je wordt er nooit minder wijs van als je een cursus doet.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:08

Klopt, maar ik laat liever een vakman aan het werk dan zelf aan te klooien met een cursusje... daar heb ik teveel ellende voor gezien...

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:14

Ik volg de opleiding tot hoefsmid. Wat een 3jarige mbo opleiding is. En ik kan vertellen dat het veel moeilijker is dan het lijkt en een cursus bekappen echt niet genoeg is om een paard goed te bekappen.
Zoals hierboven al aangegeven, oefenen wij op afgehakte paardenhoeven, en onder strenge begeleiding op levende paarden. Ook wordt er veel focus gelegd op het paard (zowel verzorging als stand van het paard) en op het smeden (wij leren nog het smeden van een ijzer uit staaf, om te leren wat er gebeurt als je op een bepaalde locatie slaat). Ook moeten wij aan het einde van de opleiding een collectie van 10 hoefijzers inleveren, die mooier moeten zijn dan uit de fabriek.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:33

Ik heb de afgelopen tijd
(1.5 jaar) niet zelf bekapt, omdat ik aan de shetten niet begin en het grote paard net zo hard afsleet als aangroeide. Die hoefde alleen gecorrigeerd te worden. Maar het vorige paard deed ik tussen de bekapbeurten (iedere 10 weken) zelf elke week. Op deze manier hebben we eindelijk de toonscheur eruit weten te krijgen. Hij groeide in de 10 weken altijd steeds steiler en liep daarna of gevoelig, of het werd niet voldoende gecorrigeerd. Toen ik het tussendoor ook ging doen zag je de hoef ook netjes zakken en liep hij nooit meer gevoelig na de smid. Maar de smid bleef wel gewoon even vaak komen!

Hét huidige paard ga ik nu ook binnenkort tussendoor bekappen, want hij loopt nu halve dagen op het gras in plaats van dat hij volledig op de omloop loopt waar hij tussen de twee hooibakken op het harde heen en weer loopt. Ze slijten dus nu minder hard en dat zie je direct terug. De hoefsmid eerder laten komen kan wel, maar is lastig omdat de shetten echt niet eerder hoeven en ze dan ongelijk gaan lopen. Zelf wat bijwerken vind ik geen enkel probleem dus doen we dat (overigens moet je geen gigantisch lange hoeven voorstellen. Maar een randje van een halve cm over vind ik eigenlijk al te veel, zodra de oude zool weggehaald wordt is dat immers al snel een cm)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:44

Mijn 2 IJslanders bekap ik sinds 3 jaar zelf. Fysiek lukt het net, het is gratis sportschool voor mij.

Mijn voorbereiding bestond uit veel lezen en leren en daarna ben ik begeleid door mijn bekapster. De laatste keren kwam ze alleen voor controle en hoefde ze niets meer te doen. Sindsdien doe ik het alleen.

Mijn paardjes lopen allebei altijd zuiver, ook over de stenige bospaden die we hier hebben. Een groot voordeel is dat ik altijd precies weet hoe het ervoor staat met de hoeven en dat ik op de juiste momenten iets kan bijwerken.

De smid komt toch vaak net iets te vroeg of te laat en haalt meestal ook net iets meer weg, omdat er meerdere weken tussen de bekapbeurten zitten. Zelf houd ik een interval van ongeveer 2 weken aan. Zo lopen ze altijd met optimale hoeven.

Wel moet ik erbij zeggen dat ze geen 'moeilijke' hoeven hebben, dat scheelt een stuk. Maar ook ik moet controleren of ze recht zijn en dergelijke.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:50

De cursussen die gegeven worden zijn er ook alleen om je EIGEN paarden bij te kunnen houden en niet om je daarna als professioneel hoefsmid/bekapper op de markt te zetten.
Veel mensen overschatten zichzelf en dan gaat het fout.

Ik houd ze zelf ook een beetje bij maar laat ook regelmatig een smid komen...want het is eigenlijk gewoon een K klus. :D
Ik doe ook geen andere paarden al is mij dat wel eens gevraagd.

Naomi_Bos

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-05-18
Woonplaats: Ergens in nl

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 08:58

Ik doe het ook niet voor het geld, denk meer voor de tijd, omdat als je het zelf kan ff snel punten verwijderen, hoewel de hoefsmid eerst ook nog helemaal moet komen, ook als ks het voor een klein puntje ofzo