paard op achterhand krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 22:41

hoii,
Mijn haflinger merrie loopt enorm op de voorhand. we zijn bezig met rechtrichten, schouder verplaatsen ect. Maar al erg lang. En het is erg vervelend omdat de dus steeds struikelt. zo erg dat als we in galop op de cirkel gaat ik bang ben dat we een koprol gaan maken zo rond dat ze zich maakt. ik doe altijd veel overgangen rijden. Ook met longeren, veel overgangen, balkjes en sprongentjes zodat ze haar achterhand goed gebruikt. maar ze blijft maar naar voor vallen. zijn er meer dingen die ik kan doen?

Bowo
Berichten: 2827
Geregistreerd: 11-04-18

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:54

Veel struikelen klinkt meer als een medisch probleem....

xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 23:25

mijn trainster is ook te osteopaat/masseur/craniosecraal van mijn paard. Ze checkt haar dus regelmatig na. Is geen medisch probleem. Maar ze loopt veel op haar voorhand waardoor ze dus dr voeten niet meer optilt. Ook moet ik zeggen dat onze bak niet helemaal perfect gelijk is. Ook is het zo dat ze op rechte stukken amper struikelt maar juist met de bochten omdat ze over haar schouder valt.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:31

Dierenarts is haar na laten kijken?

Anoniem

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:34

Ik zou ook een medisch probleem niet zomaar uitsluiten. Het is namelijk niet normaal dat een paard die gezond zou zijn regelmatig struikelt, zo erg, dat je bang bent te vallen. Paarden met artrose in de voorbenen bijv of hoefkatrolontsteking struikelen vaak. Dat kan jouw trainster niet zien ;)

Heb je een filmpje van hoe ze onder het zadel loopt?

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:49

Klinkt alsof je goed bezig bent.
ik zou idd medisch iets zoeken of in ieder geval buiten de training, dat klinkt prima.

xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 00:31

ik weet zeker dat het medisch niks is. Het is binnekort weer tijd voor een behandeling door mijn trainster. En misschien opzoek gaan naar iets wat misschien nog in de weg zou kunnen liggen maar ik heb het gevoel dat ik mijn antwoord gevonden heb bij het zien van de filmpjes ik kijk omlaag! Niet opvallend, maar ik weet wel dat ik dat doe. En dan ga je vanzelf misschien onbewust naar voor hangen. Ik ga eens proberen morgen om meer op mijn houding te letten en energie naar “boven” te brengen. Als ze dan nogsteeds naar voor hangt kom ik hier weer terug!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:41

Struikelen heeft bijna altijd een onderliggend probleem varierend van bekeerd bekapt tot HKO.
Daar zou ik eerst eens naar laten kijken.
Heb ook een keer meegemaakt dat een paard gewoon weinig gewicht kon dragen en dus ging struikelen toen de eigenaar zwaarder werd.
Een paard struikeld niet zomaar uit laksheid.

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:51

Mijn verzorgpaard is ook heel erg op de voorhand gebouwd en ik heb van mijn instructrice geleerd veel schijnovergangen te maken. Dus vanuit draf een overgang maken naar stap maar net niet stappen. En dan weer versnellen naar arbeidsdraf. Daar wordt de achterhand sterker van

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:00

Mijn paard loopt ook makkelijk en veel op de voorhand. Struikelen doet hij echter nooit. En hij is echt niet netjes bergop :).
Een paard loopt van nature op de voorhand, er is dus wel degelijk wat aan de hand als hij niet normaal kan lopen. Achterhand er onder brengen zorgt ervoor dat het paard het makkelijker heeft om jouw gewicht te dragen, het is niet zo dat het per sé nodig zou moeten zijn om jouw gewicht te dragen.
Er is dus grote kans dat er een onderliggend probleem is, dat kan iets lichamelijks zijn dat jouw instructrice niet kan zien (ze is geen dierenarts en heeft natuurlijk geen röntgen ogen), maar het kan ook zijn dat jij net aan de zware kant bent en extreem voorover hangt, of geen onafhankelijk zit hebt, waardoor je steeds het paard uit balans haalt.
Ik zou als ik jouw was toch een dierenarts erbij halen. Eerst de meest voor de hand liggende lichamelijke problemen uitsluiten, daarna naar jezelf kijken en wat er rijtechnisch aan de hand is.

Anoniem

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:17

Een osteopaat/masseur/craniosecraal kan niet in het lijf kijken.. Ons eerste paard had toch echt een dikke straalbeen 3-4 maar voelde altijd lichamelijk top aan bij de osteo. :)

Struikelen klinkt toch een beetje medisch. Hoe is hij/zij bekapt?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:49

bobje26 schreef:
Een osteopaat/masseur/craniosecraal kan niet in het lijf kijken.. Ons eerste paard had toch echt een dikke straalbeen 3-4 maar voelde altijd lichamelijk top aan bij de osteo. :)

Struikelen klinkt toch een beetje medisch. Hoe is hij/zij bekapt?


Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Mijn paard had verrekte colateraal banden en bot erosie op de kogel, dit is met behandeling allemaal nog goed gekomen.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:04

Een paard kan ook struikelen als ze teveel op de voorhand loopt en de achterhand niet er bij heeft. Teveel gewicht voor zorgt er voor dat ze de benen niet op tijd weg krijgt. Naast een mogelijk medisch probleem.

Paard actief houden, daar los maken, hals uit de schoft laten zakken en zo de achterhand er bij halen. Of eens longeren met een bandage van de longeersingel achter de achterbenen langs, of het deel van een pessoa tuig dat achter de achterhand langs gaat.

Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:01

Veel achterwaarts gaan oefenen. Dus overgangén maken niet naar voren maar stoppen en achterwaarts gaan.

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:06

Er zijn ook gewoon paarden die vaak hun benen vergeten op te tillen en daardoor struikelen....
Dit hoeft niet perse een medische verklaring te hebben?

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:29

Staat je paard op ijzers? Of heb je eventueel foto's van de hoeven (onderaanzicht, voor en zijaanzicht?) soms kan de bekappinf heek verl verschil maken mbt struikelen. Onze draver struikelde eerste heel varen vanaf het moment dat hij beter en frequenter bekapt werd niet meer.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:04

xTweetyx schreef:
Er zijn ook gewoon paarden die vaak hun benen vergeten op te tillen en daardoor struikelen....
Dit hoeft niet perse een medische verklaring te hebben?


Sorry, maar hier geloof ik niet in. Een keer struikelen ok, maar bij regelmatig struikelen zou ik toch echt verder zoeken.

Elisa2

Berichten: 37445
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:08

Regelmatig struikelen is een alarmsignaal inderdaad..en als je bang bent dat ze een koprol maakt lijkt het me al helemaal niet onschuldig.

Wat je kunt doen is het tempo terugnemen, dus langzamer tempo en van daaruit rustig wat schakelen. Je been er aan houden {goed blijven aanvullen} en ook zorgen dat de hals niet teveel naar beneden komt maar de hals wat meer horizontaal blijft zeg maar.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:28

Bij ons op stal liep een fjord die echt enorm op de voorhand liep, zo erg dat uiteindelijk de knie en helemaal versleten. Maar struikelde nooit.

Er staan nu twee tinker die regelmatig struikelen onder het zadel, de een heeft hoefkatrol 4e graads en is daarom niet meer onder het zadel.
De andere pssm1 en daarom ook niet meer onder het zadel.

Struikelen is vaak zoals hierboven al gezegd wordt, een voorbode van iets anders. Zelfde dan je niet in het paard kan kijken, tinker hierboven werd gekeurd voor verkoop en op het struikelen na liep die prima, maar bleek toch ernstige hoefkatrol te hebben op de foto.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:29

Ik zie in je profiel dat de pony 18 is, klipt dat?
Heeft hij dan altijd al zo gestruikeld?

xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:25

Ik ben eens gaan rijden met de energie omhoog. En ze heeft geen een keer gestruikeld. Of naar voor gehangen. Ik heb met haar heel lang niet “serieus “ gereden. Ik heb les en ook daar word gezegt dat ik meer naar voor moet kijken omdat ik zelf snel naar voor ga hangen omdat ik naar beneden kijk. Ik heb nu dus duidelijk meer energie naar boven gegeven. En nu gaat het goed. Ik zal zeker nog is kijken en opletten om een dierenarts er bij te halen als het straks weer het zelfde word. Dankjewel voor de reacties maar ik denk dat het is opgelost!

xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Re: paard op achterhand krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:29

Ze is nu 19. Na daar komt het dus, ze is toen ze bij mij kwam al een behoorlijke tijd niet serieus gereden. Ze was dus zo goed als scheef en stijf. Toen ik begon het eerste jaar alleen grond werk gedaan, omdat ik dacht dat ze kreupel liep. Maar dat deed ze alleen aan het longeer touw of onder het zadel en los liep ze goed. We hebben osteopaten dierenartsen en dus de cranio erbij gehaald. En die zei ook ze valt te veel op haar schouders. Het struikelen is ook vaak alleen in de bocht. Omdat ze in de bocht valt, inplaats van maakt. Sinds ik lessen heb zijn we dus superveel bezig met schouders verplaatsen. Maar ze vind het dus nogsteeds moeilijk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:30

xwildhorse schreef:
Ik ben eens gaan rijden met de energie omhoog.

Ik geloof zeker dat de manier van rijden een flinke rol kan spelen. Ik ken ook een paard dat bij de ene ruiter af en toe struikelde, bij de andere vrijwel nooit.