Te stijl bekapt?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hutcherson

Te stijl bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 21:43

Hallo!

Gisteren kwam ik op stal en toen zag ik direct dat het rechter achterbeen van mn jonge ruin (4) op slot stond. De knie schoot uit zichzelf weer los. Ik heb gelijk filmpjes gemaakt en naar de dierenarts gestuurd of dit een patella luxatie/fixatie was en of zij mijn dier wilden zien alvorens een eventuele behandeling te starten.

Ik heb gisteren wel getraind en met name veel balken gelopen. Vandaag ook weer gedaan en daarna gewandeld op het harde en de dijk of en af gelopen heen en weer (omwonende zullen wel denken haha).
Vorig jaar november is de osteo geweest en die zei destijds slappe kniespieren, dus veel balken, lange lijnen, stappen op het harde, heuveltje op heuveltje af en km maken. Nu hadden we op onze oude stal zeer beperkte mogelijkheden maar nu staan we 100x beter gestald!

Nu twijfelde ik of de hoefsmid hem niet te stijl bekapt heeft achter.(zie foto's, dit zijn beide achterbenen - sorry voor de kanteling, krijg ze niet recht)

Het achterbeen dat op slot stond.
Afbeelding

Het 'normale' achterbeen
Afbeelding

Heb mijn vorige hoefsmid ook de foto's al toegestuurd en zal er nog even achteraan bellen wat zij ervan vinden. (paard is nu bekapt door de hoefsmid die alle andere paarden op stal bekapt).

Wat denkt bokt?

Paard staat trouwens hele dagen buiten tot midden in de nacht in een kudde van 7.alles door elkaar en overdag zijn ze op de grote weides en savonds komen ze naar de paddocks waar ze onbeperkt ruwvoer hebben.

Ik overweeg ook om hem een tijdje in de dijkweide te zetten. Dit is een schuine weide (met vlakke stukken) en een eigen meertje. Zou dit goed zijn voor de spieren? Hoelang zal hij er dan moeten staan?

Second star to the right, straight on till morning.

Arabesk

Re: Te stijl bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:39

op basis van deze foto's......... geen zinnig woord over te zeggen

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:41

Arabesk schreef:
op basis van deze foto's......... geen zinnig woord over te zeggen

Ik kan niet anders dan het hiermee eens zijn.

koeien op de weg...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:59

Het lijkt wel stijl. Maar ook ik kan niks zinnigs zeggen over deze foto’s

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:00

Je zou bijna zeggen dat hij twee bokhoeven heeft.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:04

Geen idee vanaf deze foto, je ziet bijna geen hoef ;).
Weet je huidige smid van de knieproblemen? Dan kan hij je paard achter wat binnendoor zetten om de knieen te ontlasten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:32

Deze foto's geven geen goed beeld , dus is onvoldoende om hier op voort te gaan.
Jouw paard is eigenlijk eerder het werkpaardtype en die staan van nature idd net iets steiler dan het gemiddelde rijpaard. Hier lijkt me dus wat dit betreft niet echt iets verkeerd.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:47

Diddykong schreef:
Geen idee vanaf deze foto, je ziet bijna geen hoef ;).
Weet je huidige smid van de knieproblemen? Dan kan hij je paard achter wat binnendoor zetten om de knieen te ontlasten.

Hier sluit ik me bij aan. Overleg met de arts en de smid, of en welke gecorrigeerde stand nuttig zou kunnen zijn in dit geval.

Malagueta; een nieuw Portugees hoofdstuk!
Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:24

Volgens mij lijkt het op het eerste zicht niet te stijl.
In onze hoefsmidopleiding geleerd dat de lijn van de hoefwand ongeveer recht moet lopen met het been,en dat is het op beide foto's wel.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:34

Ik heb het idee dat die hoef er op de bovenste foto beter onder staat dan bij de onderste, daar is ie misschien juist wat week.
Maar te steil lijkt me niet hoor.

Wanneer is de smid geweest?

Het komt wel eens voor dat een smid het achterbeen zodanig lang of in een bepaalde houding optilt dat die kniebanden even oprekken.

Als je dan een jong paard hebt wat al een beetje slappe kniebanden heeft, dan kan dat net het laatste zetje geweest zijn voor fixatie of luxatie.

Stomweg vast liggen in de schuilstal kan ook, dat heb ik een keer met een jonge merrie gehad.
Stond op 3 benen met het achterbeen in een rare hoek, krassen op de wanden van de schuilstal.
Door haar een pasje achteruit te zetten schoot het weer goed.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 18:41

Smid is vorige week zaterdag geweest. Dit was de smid die alle paarden op onze nieuwe stal bekapt. Ik wilde graag mee met de rest van stal dus heb deze hoefsmid gevraagd mijn paard te doen.

Alle hoefsmeden die tot nu toe bij mn paard zijn geweest zeggen dat hij prima hoeven heeft, dus bokhoeven is geen sprake van. Het is inderdaad lastig te zien door de sokken. Heb overleg gehad met de eerdere hoefsmid en die kon ook weinig met de fotos maar wist nu van zijn slappe spieren. Hij gaf aan vooral te focussen op training. Zorgen dat die achterhand sterker wordt. Dus dat gaan we doen. Zijn we al mee bezig natuurlijk.
Zal nog even met dierenarts overleggen zodra ze de filmpjes hebben bekeken.

Second star to the right, straight on till morning.

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:02

Ik ben eigenlijk alsnog wel benieuwd naar duidelijke foto’s van de hoeven. Zou je die kunnen maken? Liefst op een stenen/betonnen/ rechte ondergrond. En een foto van de onderkant?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:51

Overleg met de smid om hem achter binnendoor te zetten, daarnaast kan dressuurmatige training aan de dubbele longe ook wonderen doen voor slappe kniebanden. Vooral als ze echt het binnenachterbeen er goed onder moeten zetten in de lengtebuiging.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie