Flinke scheuren in de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:01

vibabu schreef:
Mijn paarden hebben ook allemaal droge hoeven maar scheuren niet gelukkig. Onze wat zachter te krijgen spuit ik ze af en doe ik er meteen een laag hoefvet er overheen. Sluit mooi af waardoor het water in de hoef kan trekken.

Overigens ben ik niet zo enthousiast over natuurlijk bekappen. Ik ben van mening dat je met een cursus natuurlijk bekappen dezelfde kennis kan hebben dan een hoefsmid die 4 jaar studie heeft gedaan, stages heeft gelopen en allereerst is begonnen op dode hoeven. Afgezien van de bijscholen die zij volgen en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en onderzoeken. Maar dat is mijn eigen, bescheiden, mening.


Dat de bekapper van TS een natuurlijk bekapper heet betekend niet dat ze alleen de cursus van Paard Natuurlijk/Hoef Natuurlijk heeft gedaan die voor de term natuurlijk bekapper zorgt. Ze kan nog VEEL meer cursussen gedaan hebben bij andere instanties/bedrijven en zelfs ook vakmensen geschaduwd hebben, TS heeft daar niks over gemeld dus aannames maken dat haar bekapper “een cursus natuurlijk bekappen” heeft gedaan en dus niet gelijk is aan een hoefsmid is nutteloos, de bekapper kan een veel langere lijst met trainingen en ervaringen hebben dan dat. Plus op die cursussen oefenen ze ook op dode hoeven.

Een hoefsmid heeft een heel andere opleiding dan een natuurlijk bekapper / barefoot trimmer die voor een groot deel ook bestaat uit ijzer smeden en hoeven beslaan. Dit valt allemaal weg bij NB dus verwachten dat ze een even lange studietijd moeten hebben om goed genoeg te zijn is ook niet eerlijk.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:05

Unbeatable schreef:
suffie schreef:
Als je die liksteen in de voerbak laat liggen is over een paar weken je voerbak doorgeroest....


Ik had hem eigenlijk aan de stalwand opgehangen maar paard heeft het gesloopt...

Waarom zou dat gaan roesten als ik vragen mag?

Als het zout vocht aantrekt wordt het allemaal nat.Let er dan wel op dat het voer in de bak ook niet steeds met zout doorweekt gaat worden,want dan kan hij teveel binnenkrijgen of het niet meer lusten (het voer bedoel ik).Ik zou een zoutblok nooit in de voerbak leggen,maar altijd ergens apart bevestigen.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:12

woepsie90 schreef:
vibabu schreef:
Mijn paarden hebben ook allemaal droge hoeven maar scheuren niet gelukkig. Onze wat zachter te krijgen spuit ik ze af en doe ik er meteen een laag hoefvet er overheen. Sluit mooi af waardoor het water in de hoef kan trekken.

Overigens ben ik niet zo enthousiast over natuurlijk bekappen. Ik ben van mening dat je met een cursus natuurlijk bekappen dezelfde kennis kan hebben dan een hoefsmid die 4 jaar studie heeft gedaan, stages heeft gelopen en allereerst is begonnen op dode hoeven. Afgezien van de bijscholen die zij volgen en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en onderzoeken. Maar dat is mijn eigen, bescheiden, mening.


Dat de bekapper van TS een natuurlijk bekapper heet betekend niet dat ze alleen de cursus van Paard Natuurlijk/Hoef Natuurlijk heeft gedaan die voor de term natuurlijk bekapper zorgt. Ze kan nog VEEL meer cursussen gedaan hebben bij andere instanties/bedrijven en zelfs ook vakmensen geschaduwd hebben, TS heeft daar niks over gemeld dus aannames maken dat haar bekapper “een cursus natuurlijk bekappen” heeft gedaan en dus niet gelijk is aan een hoefsmid is nutteloos, de bekapper kan een veel langere lijst met trainingen en ervaringen hebben dan dat. Plus op die cursussen oefenen ze ook op dode hoeven.

Een hoefsmid heeft een heel andere opleiding dan een natuurlijk bekapper / barefoot trimmer die voor een groot deel ook bestaat uit ijzer smeden en hoeven beslaan. Dit valt allemaal weg bij NB dus verwachten dat ze een even lange studietijd moeten hebben om goed genoeg te zijn is ook niet eerlijk.



Nee, maar gezien de reacties als 'het is niet zo moeilijk, je kan het zelf wel gewoon bijvijlen...' die baren mij ontzettend veel zorgen. Er zit zoveel meer in dat lichaamsdeel wat zo ontzettend belangrijk is voor het hele gestel van het dier dat ik me zorgen uit over het 'gewoon even zelf doen'. Maar goed, ik hou me ook liever vast aan wetenschap en de kennis vanuit veeartsen dan iets anders. En dat is mijn mening, mijn gedachte en als wij daar in verschillen is dat helemaal prima.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:22

Ja die opmerkingen zijn ook niet best, dat klopt! Maar daar had ik het niet over en jij ook niet in je eerste opmerking.
Een goeie natuurlijk bekapper is veel meer dan “even bijvijlen” en “dat kan je zelf ook wel”. Na 1 cursusdag zou je denk ik ook niet professioneel moeten gaan bekappen.

Gelukkig zijn er in ieder geval hier in Engeland steeds meer dierenartsen/veeartsen die de “nieuwe wereld” (of oude wereld ;) ) van natuurlijk houden van paarden en dus ook natuurlijke hoeven zien en toepassen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:52

vibabu schreef:
Overigens ben ik niet zo enthousiast over natuurlijk bekappen. Ik ben van mening dat je met een cursus natuurlijk bekappen dezelfde kennis kan hebben dan een hoefsmid die 4 jaar studie heeft gedaan, stages heeft gelopen en allereerst is begonnen op dode hoeven. Afgezien van de bijscholen die zij volgen en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en onderzoeken. Maar dat is mijn eigen, bescheiden, mening.



Je spreekt jezelf een beetje tegen.

Eerst zeg je niet enthousiast te zijn en een zin verder schrijf je dat iemand met een cursus dezelfde kennis heeft als je volledig opgeleide hoefsmid..

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:55

koend, daar is echt wel een stuk af hoor.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:15

vibabu schreef:
Mijn paarden hebben ook allemaal droge hoeven maar scheuren niet gelukkig. Onze wat zachter te krijgen spuit ik ze af en doe ik er meteen een laag hoefvet er overheen. Sluit mooi af waardoor het water in de hoef kan trekken.

Overigens ben ik niet zo enthousiast over natuurlijk bekappen. Ik ben van mening dat je met een cursus natuurlijk bekappen dezelfde kennis kan hebben dan een hoefsmid die 4 jaar studie heeft gedaan, stages heeft gelopen en allereerst is begonnen op dode hoeven. Afgezien van de bijscholen die zij volgen en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en onderzoeken. Maar dat is mijn eigen, bescheiden, mening.


Maar dat is een misvatting. Een hoefsmid leert tijdens de opleiding en het meelopen met ene ervaren hoefsmid, maar wordt daar ook beinvloed door diens werkwijze. Op de opleiding gaat het ook veelal om ijzers en hoe daarmee problemen op te lossen.

Bij een nb cursus krijg je allereerst wel degelijk een theorie boek te lezen. Daarnaast wordt ook duidelijk gemaakt dat nb vooral samen gaat met management rond het paard.
Tijdens de praktijk dag maken mensen kennis met gereedschap, hoeven bekijken en de eerste bekap vaardigheden.
Er wordt ALTIJD geadviseerd om het eerst tussen bekappingen van de prof bekapper door bij te houden en niet zelf aan probleem hoeven te gaan knutselen.

Het ligt aan de persoon hoe vaak hij gaat bekappen, hoeveel verdere interesse er is, hoe het bekappen verder zal gaan. Veel mensen gaan zich verder verdiepen, gaan bij een fb groep waar hoeven veel besproken worden etc.

Er zijn meerdere nb cursussen en ook verdiepingscursus om verder te leren. Maar het is vooral veel doen, ervaringen uitwisselen etc.
Dat is bij ene reguliere hoefsmid niet anders. Die loopt ook mee en leert door het simpele bekapwerk wat ze vrij vaak snel mogen doen. Simpel, in de zin van, geen probleemhoeven.

Het bijvijlen tussendoor is dan geleerd en mag niet meer zijn dan de natuurlijke slijtage die men nabootst. Dat is na die cursus niet moelijk nee. Een beginnende hoefsmid doet meer.

Juist daarom ontwikkelen nb zich. Ze zijn ontzettend geinteresseerd en wisselen veel ervaring en plaatjes van hoeven uit waar ze aan gewerkt hebben en werken.
Welke dat niet doen, worden geen goede nb'ers. Maar dat is bij hoefsmeden niet anders....Daar heb je ook mensen die het niet echt willen leren, niet ontwikkelen etc.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:45

Kinke schreef:
koend, daar is echt wel een stuk af hoor.

Dat geloof ik graag, waarschijnlijk wil de bekapper het in stapjes doen, dat lijkt me best verstandig.

Toch ben ik verbaasd dat de steunsels niet weggesneden werden en dat de hiel achteraan wel ingekort werd.
Ik blijf nieuwsgierig naar de uitleg.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:14

Je geeft toch zelf al antwoord? Het moet in stapjes. En wellicht hoeven die hielen niet eens veel lager.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 09:41

koend schreef:
Ik heb hele goede ervaring met NB en doe dit met mijn eigen paarden al zo een 15 jaar. Daartussen zaten er ook twee met probleemhoeven (een volbloed met heel tere voetjes en een warmbloed met brokkelhoeven). Het natuurlijk bekappen, samen met het zo natuurlijk mogelijk houden (veel weide en dus ook 's morgens lange tijd in het dauwvochtige gras lopen, veel ruwvoer, weinig krachttoer, geen smeersels of supplementen behalve een goede liksteen, veel bewegen) bleek telkens uitstekend te werken.

Maar nu kijk ik met verbazing naar je foto's van de bekapte hoeven. De steunsels zijn niet weggesneden, de hielen lijken nog hoog en zijn achteraan de hoef nog weggevijld.
Deze dingen zijn in tegenstelling tot wat ik leerde en nu al zo lang toepas. (Ik heb wel geen ervaring met ernstige scheuren)
Waarschijnlijk doet je bekapper dit bewust. Ik ben wel nieuwsgierig waarom want ik wil altijd graag iets bijleren. Wil je het hem ten gepaste tijde eens vragen?


Mijn bekapster heeft gezegd dat ze nog lang niet het resultaat heeft als dat ze wilt, ze gaf ook aan dat ze hem anders had willen bekappen maar het risico nog niet durft te nemen. Mijn vorige smid is pas 3 weken geleden geweest en bekapster nu weet niet hoeveel hij er vanaf heeft gehaald. Om die reden pakken we het met baby stapjes aan, ook om gevoeligheden te voorkomen.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 09:42

anjali schreef:
Als het zout vocht aantrekt wordt het allemaal nat.Let er dan wel op dat het voer in de bak ook niet steeds met zout doorweekt gaat worden,want dan kan hij teveel binnenkrijgen of het niet meer lusten (het voer bedoel ik).Ik zou een zoutblok nooit in de voerbak leggen,maar altijd ergens apart bevestigen.


Het is overigens geen zoutblok.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 09:44

vibabu schreef:
Nee, maar gezien de reacties als 'het is niet zo moeilijk, je kan het zelf wel gewoon bijvijlen...' die baren mij ontzettend veel zorgen. Er zit zoveel meer in dat lichaamsdeel wat zo ontzettend belangrijk is voor het hele gestel van het dier dat ik me zorgen uit over het 'gewoon even zelf doen'. Maar goed, ik hou me ook liever vast aan wetenschap en de kennis vanuit veeartsen dan iets anders. En dat is mijn mening, mijn gedachte en als wij daar in verschillen is dat helemaal prima.


Als je iets verder in mijn topic terug lees beschrijf ik zelf ook dat ik niet van plan ben om even bij te vijlen. Ik heb hier zelf totaal geen verstand van dus ga er ook niet zelf mee rommelen. Echter is mijn bekapper wel kundig, doet al meer als 15 jaar dagelijks dit werk dus ik laat haar ermee aan de slag gaan.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 09:45

Tot zover zie het er onveranderd uit.
7 juli volgende afspraak, dan zal ik wederom foto's plaatsen.
Spannend, ik hoop zo dat hij vooruit zal gaan! :o

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:06

tuurlijk gaat hij vooruit :D

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 11:43

Kinke schreef:
tuurlijk gaat hij vooruit :D


Fingers crossed *\o/*

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 12:10

Hoi allemaal! Helaas vergeten tussendoor weer een update te geven. Maar ik heb nu recente foto's van Chris zijn hoeven. Het gaat een heel stuk beter!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:40

Goed bezig!
Deze kurkdroge zomer was heel nadelig voor hoeven en zeker voor hoeven met scheuren.
Die van jouw paard zijn flink verbeterd! Knap!
Volhouden nu. Tegen volgende lente kan alles volledig opgelost zijn.
NB! Yes!

Geef je nog altijd al die supplementen?
NB past immers bij een natuurlijk management wat staat voor beweging, ruwvoer en geen supplementen.

Iemand gaf hier ook een verband aan tussen luzerne en jeuk. Interessant. Zijn er meer mensen met die ervaring?

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:12

Wow wat een positief verschil! Fijn zeg

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:25

Kijk, dat ziet er stukken beter uit, had ook niet anders verwacht :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:49

Super!!!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 21:36

koend schreef:
Goed bezig!
Deze kurkdroge zomer was heel nadelig voor hoeven en zeker voor hoeven met scheuren.
Die van jouw paard zijn flink verbeterd! Knap!
Volhouden nu. Tegen volgende lente kan alles volledig opgelost zijn.
NB! Yes!

Geef je nog altijd al die supplementen?
NB past immers bij een natuurlijk management wat staat voor beweging, ruwvoer en geen supplementen.

Iemand gaf hier ook een verband aan tussen luzerne en jeuk. Interessant. Zijn er meer mensen met die ervaring?


Inderdaad, het was een uitdaging deze zomer!
Ik geef inmiddels geen supplementen meer. Wel voer in mijn paard Formula4Feet (ongeveer 100gram per dag) van paardnatuurlijk.nl. Hij staat in een bewegingsweide met onbeperkt ruwvoer. Ik ben niet zo'n voorstander van het uitvoeren van één ding omdat het ergens bij past. Ik kijk naar mijn paard en ga brainstormer wat ik denk dat hij op dat moment nodig heeft. Ik denk dat hij ook een verminderde weerstand had na een grote verhuizing, levert ook veel stress op. Altijd goede hoeven gehad en opeens na de verhuizing dit resultaat. Die supplementen lijken dus zeker te hebben geholpen :D

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 21:36

MarianneW schreef:
Wow wat een positief verschil! Fijn zeg


*\o/* *\o/* *\o/*

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 21:37

Kinke schreef:
Kijk, dat ziet er stukken beter uit, had ook niet anders verwacht :D


Gelukkig! Ik was eerlijk gezegd de moed een beetje verloren. Maar gelukkig door iedereen op bokt weer het vertrouwen erin gekregen en het resultaat mag er wezen :Y)

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 21:38

woepsie90 schreef:
Super!!!


:) :) :) :) :)