Is dit rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:40

Hypozin kun je er gewoon opsmeren, of in jouw geval tussen de hoefballen spuiten. Het moet een beetje opdrogen. Is vaak het eerste wat ik doe, daarna poetsen en dan ga ik rijden (droge bak). Of als je paard 's nachts op stal staat in de avond doen.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:44

Hier behandelen we altijd rotstraal met Hypozin, en het werkt als een tierelier :)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:48

Hier gebruik ik ook hypozin op advies van de hoefsmid. Als ik alleen al twijfel van is het rotstraal doe ik het uitvoorzorg er in.

Hypozin kan je bestellen bij agradi en volgens mij ook bij epplejeck tegenwoordig

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 22:37

Ik heb bij agradi inderdaad hypozin gevonden, het is die spuit neem ik aan? En hoe lang moet het ongeveer drogen? Als ik het voor het rijden doe zou het ongeveer 45 minuutjes zitten en dan gaan de hoefschoenen erom om naar dr bak te gaan, in de bak loopt ze dan wel blootsvoets. Of kan ik het dan beter doen als ik terugkom? Dat ik het opspuit in de stal (rubberen matten) dan afzadel, en dan moet ik nog even masseren en napoetsen + ze krijgt dan eten. Dan staat ze ook ongeveer 45 min en daarna gaat ze los en kan ze over de rubberen matten richting de hooiruif lopen en dan dtaat ze het grootste gedeelte hooi te eten (op de rubberen matten) ze kan dan evt ook via het pad naar achter in de weide lopen, dat pad en de weide is momenteel wel nat maar ik verwacht dat dat morgen of overmorgen droog is.

Edit. Oh en kan ik de hoeven wel van tevoren reinigen met de tuinslang? En daarna goed droogmaken of kan ik beter al het water vermijden?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:40

Wat ik doe is alleen even goed schoon borstelen niet met water aan de gang gaan. Je wilt namelijk dat weer droger wordt.

En als ik dan bv vandaag in heb gedaan ga ik morgen eerst werken en na het werk er een nieuwe laag weer in. Dat niet de nieuwe laag er uit gaat tijdens het rijden.

Of als het er echt uit is die ik voor werken er in en voor de zekerheid er na ook nog keer als het er uit is na werken.

Zal even kijken of ik nog filmpje heb van aanbrengen.

Edit: Gevonden. Let vooral niet op me stem stond op me kop het te doen en te filmen :') o ja en bij mij zit het in zn wegwerpspuitje omdat de spuit kop van hypozin te breed is voor mijn shet en welsh voetjes :P


En meeste van de hypozin gaat bij mij on de groef en dan gwn beetje over de straal zodat hij hele straal mee pakt maar dat hoeft niet perse als je het alleen in de groef doet is het ook goed.


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 22:49

Kimmiee_D schreef:
Wat ik doe is alleen even goed schoon borstelen niet met water aan de gang gaan. Je wilt namelijk dat weer droger wordt.

En als ik dan bv vandaag in heb gedaan ga ik morgen eerst werken en na het werk er een nieuwe laag weer in. Dat niet de nieuwe laag er uit gaat tijdens het rijden.

Of als het er echt uit is die ik voor werken er in en voor de zekerheid er na ook nog keer als het er uit is na werken.

Zal even kijken of ik nog filmpje heb van aanbrengen.

Edit: Gevonden. Let vooral niet op me stem stond op me kop het te doen en te filmen :') o ja en bij mij zit het in zn wegwerpspuitje omdat de spuit kop van hypozin te breed is voor mijn shet en welsh voetjes :P


En meeste van de hypozin gaat bij mij on de groef en dan gwn beetje over de straal zodat hij hele straal mee pakt maar dat hoeft niet perse als je het alleen in de groef doet is het ook goed.

[ Video ]

Super zeg! Ontzettend bedankt voor jet filmpje! Dan ga ik het morgen bestellen en hoop ik het overmorgen in huis te hebben... ze zullen wel niks bij de Boerenbond/welkoop hebben of wel? Misschien die hoef verharder spray wel?

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:52

Ik smeer het altijd uit met een tandenborstel. Dan wordt het niet zo'n kliederboel.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:56

Faitherr schreef:
Kimmiee_D schreef:
Wat ik doe is alleen even goed schoon borstelen niet met water aan de gang gaan. Je wilt namelijk dat weer droger wordt.

En als ik dan bv vandaag in heb gedaan ga ik morgen eerst werken en na het werk er een nieuwe laag weer in. Dat niet de nieuwe laag er uit gaat tijdens het rijden.

Of als het er echt uit is die ik voor werken er in en voor de zekerheid er na ook nog keer als het er uit is na werken.

Zal even kijken of ik nog filmpje heb van aanbrengen.

Edit: Gevonden. Let vooral niet op me stem stond op me kop het te doen en te filmen :') o ja en bij mij zit het in zn wegwerpspuitje omdat de spuit kop van hypozin te breed is voor mijn shet en welsh voetjes :P


En meeste van de hypozin gaat bij mij on de groef en dan gwn beetje over de straal zodat hij hele straal mee pakt maar dat hoeft niet perse als je het alleen in de groef doet is het ook goed.

[ Video ]

Super zeg! Ontzettend bedankt voor jet filmpje! Dan ga ik het morgen bestellen en hoop ik het overmorgen in huis te hebben... ze zullen wel niks bij de Boerenbond/welkoop hebben of wel? Misschien die hoef verharder spray wel?



Nee volgens mij heeft welkoop/boerenbond het niet. Epplejeck wel sinds kort! Weet niet of je die in de buurt hebt.

Verder zou ik alleen even hypozin gebruiken en geen andere sprays. Ik zie vaak na 2 dagen al verschil door de hypozin. Is wel ideaal om baby doekjes in de buurt te hebben als je het met je vingers uitsmeerd :P . En stel je paard heeft brokkelhoeven en daar wil je de hoef harder voor doen zou ik het hoefvet van duo procetion aanbevelen.
Heet duo hoef. Mijn welsh had brokkelhoeven en sinds ik duo hoef gebruik totaal niet meer. Zelfs me smid was er tevreden over.

Is hoefvet gemaakt van paardenvet dus lichaamseigen waardoor de hoef niet afgesloten wordt zoals bij andere vetten. Dan is wel even buitenkant hoef met een borstel en beetje water schoon maken en daarna smeren.

Omdat het wel van vet is gemaakt stolt het wel als het wat kouder is.


O ja en dit is die hypozin hypozin link

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 06:23

Wat een hoop paniek om niks lees ik hier :=
Een luier om doen?! :')

Begin eerst eens met wat schoon water en een borstel, even schoon schrobben, en dan kijk je of het plakkerig en stinkend is en zwart blijft. Kun je de zwarte rommel gewoon eraf spoelen, dan is de straal zich waarschijnlijk gewoon aan het vernieuwen en is deze gewoon niet helemaal mooi omdat de verzenen te lang zijn gelaten. Beter bekappen lost het dan helemaal op.

Zit er wel iets van rotstraal, zet het paard dan gewoon zo veel mogelijk op schone grond/wei/zand, en wat ik fijn spul vind is hoofsolution van kevin bacons. Dat is een heel dik smeerspul, kun je mooi diep in de groeves smeren, loopt er niet uit, en ze kunnen zodra het even gedroogd is gewoon ermee de wei in, zonder luier :+

Maar je moet je echt niet te druk maken hoor, zo dramatisch ziet de hoef er niet uit.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 10:43

8nnemiek schreef:
Wat een hoop paniek om niks lees ik hier :=
Een luier om doen?! :')

Begin eerst eens met wat schoon water en een borstel, even schoon schrobben, en dan kijk je of het plakkerig en stinkend is en zwart blijft. Kun je de zwarte rommel gewoon eraf spoelen, dan is de straal zich waarschijnlijk gewoon aan het vernieuwen en is deze gewoon niet helemaal mooi omdat de verzenen te lang zijn gelaten. Beter bekappen lost het dan helemaal op.

Zit er wel iets van rotstraal, zet het paard dan gewoon zo veel mogelijk op schone grond/wei/zand, en wat ik fijn spul vind is hoofsolution van kevin bacons. Dat is een heel dik smeerspul, kun je mooi diep in de groeves smeren, loopt er niet uit, en ze kunnen zodra het even gedroogd is gewoon ermee de wei in, zonder luier :+

Maar je moet je echt niet te druk maken hoor, zo dramatisch ziet de hoef er niet uit.

Dankjewel voor je uitleg! Stelt me gerust. Ik krijg morgen de dry feet van cavelor binnen en de hypozin, ik zal vandaag en hoef dan inderdaad een keer goed schoon scrobben en dan kijken wat er gebeurd, en dan begin ik morgen met de hypozin en weet iemand hoelang ik daar mee door moet gaan? Want dan ga ik daarna over op 2 keer per week met de dry feet, als het weiland nat is. Lijkt me dat dat met de droogte van de zomer niet nodig is? Ze moeten ook een beetje nat en soepel blijven toch?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:48

Dat zal in de beschrijving staan. Zodra de rotstraal weg is kun je ermee stoppen. Als het droog is komt rotstraal inderdaad nauwelijks voor, het is een kwaaltje dat vooral komt door een vieze stal of modder met mest/urine erdoor.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:54

Op mijn werk hadden we regelmatig paarden die met rotstraal binnen kwamen. Ik spoot het altijd uit met waterstof peroxide, daarna even 5 a 10 min weken in de soda daarna goed droog maken evt even stappen op het harde tot het echt goed droog is. Dan vervolgens ctc spray in de straal sprayen, watten er in en vetwrap er om heen zodat het blijft zitten, evt nog een klein beetje ductape er om heen om extra droog te houden.. En dan iedere dag even het verband verwisselen en goed in de gaten houden..

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:56

Faitherr schreef:
8nnemiek schreef:
Wat een hoop paniek om niks lees ik hier :=
Een luier om doen?! :')

Begin eerst eens met wat schoon water en een borstel, even schoon schrobben, en dan kijk je of het plakkerig en stinkend is en zwart blijft. Kun je de zwarte rommel gewoon eraf spoelen, dan is de straal zich waarschijnlijk gewoon aan het vernieuwen en is deze gewoon niet helemaal mooi omdat de verzenen te lang zijn gelaten. Beter bekappen lost het dan helemaal op.

Zit er wel iets van rotstraal, zet het paard dan gewoon zo veel mogelijk op schone grond/wei/zand, en wat ik fijn spul vind is hoofsolution van kevin bacons. Dat is een heel dik smeerspul, kun je mooi diep in de groeves smeren, loopt er niet uit, en ze kunnen zodra het even gedroogd is gewoon ermee de wei in, zonder luier :+

Maar je moet je echt niet te druk maken hoor, zo dramatisch ziet de hoef er niet uit.

Dankjewel voor je uitleg! Stelt me gerust. Ik krijg morgen de dry feet van cavelor binnen en de hypozin, ik zal vandaag en hoef dan inderdaad een keer goed schoon scrobben en dan kijken wat er gebeurd, en dan begin ik morgen met de hypozin en weet iemand hoelang ik daar mee door moet gaan? Want dan ga ik daarna over op 2 keer per week met de dry feet, als het weiland nat is. Lijkt me dat dat met de droogte van de zomer niet nodig is? Ze moeten ook een beetje nat en soepel blijven toch?



Mijn smid zegt bij mijne minimaal 1 week hypozin zeker. En na die week kijk ik meestal hoe het is. Denk ik hmmm dan doe ik nog een week er achteraan.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:21

Ik gebruik bij rotstraal altijd hoefspray pro. Werkt ook als een tierelier! Geen gedoe met uitsmeren enzo, gewoon een makkelijke en natuurlijke spray!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:09

Ik ben benieuwd wat je smid zegt :)

De foto's kunnen enorm vertekenen misschien, maar het lijkt nu of de hielen te ver naar voren zitten, en de steunsels inderdaad best lang zijn.
Dit, samen met een erg bijgewerkte straal, kan ervoor zorgen dat de straal de grond helemaal niet raakt, maar wel de viezigheid oppikt.

Heeft je paard de laatste tijd veel veranderingen in voer gehad?

Het kan best zijn dat de hoef zichzelf aan het vernieuwen is trouwens, maar van wat ik op de foto's zie lijkt de hoef niet in balans.

Edit: dit kan eraan bijdragen als het rotstraal is, vandaar. Maar nogmaals; de foto's kunnen gewoon echt behoorlijk vertekenen, en je smid kan het je vast en zeker gewoon uitleggen :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 00:36

khirshanta schreef:
Ik ben benieuwd wat je smid zegt :)

De foto's kunnen enorm vertekenen misschien, maar het lijkt nu of de hielen te ver naar voren zitten, en de steunsels inderdaad best lang zijn.
Dit, samen met een erg bijgewerkte straal, kan ervoor zorgen dat de straal de grond helemaal niet raakt, maar wel de viezigheid oppikt.

Heeft je paard de laatste tijd veel veranderingen in voer gehad?

Het kan best zijn dat de hoef zichzelf aan het vernieuwen is trouwens, maar van wat ik op de foto's zie lijkt de hoef niet in balans.

Edit: dit kan eraan bijdragen als het rotstraal is, vandaar. Maar nogmaals; de foto's kunnen gewoon echt behoorlijk vertekenen, en je smid kan het je vast en zeker gewoon uitleggen :)

De smid heeft op de foto’s gereageerd dat het heel licht is en dat het met 1 keertje teren over is. Ik ben zelf persoonlijk niet zo’n fan van teren dus dat ga ik niet doen. Hij komt aanstaande week langs om het dode weefsel weg te snijden en voor nu smeer ik er hypozin op elke dag.
De straal komt wel op de grond als ze staat, hij is zeg maar boller dan de hoef, dus als het goed is kan hij zijn werking wel doen. Vriendin die zich behoorlijk in hoeven heeft verdiept zegt dat de steunsels nu netjes zijn en de straal zo goed zijn ding kan doen. Ik heb hier zelf nog te weinig verstand van. Ik moet me er nog even goed op in lezen

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:15

Dan komt het vast snel goed :)!

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:44

Wat bij mijne hielp als het niet te ver was... gewone pure honing er insmeren. Houd de straal soepel, ontsmet/ werkt desinfecteren. Meestal met 3/4 dagen 1a2 x pd smeren is het weg. Van teren wordt alles zo hard. Kan evt ook maar vond honing beter werken. Straal trekt ook weer beetje dicht

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:14

Bij de welkoop verkopen ze een klein flesje met paars spul en lange tuut. Dit is van Mustad (die maken ook gereedschap voor hoefsmeden) en dit is speciaal tegen rotstraal. Door de lange tuut kun je goed in het gat komen. Het blijft super zitten en je hoeft het maar om de 5 dagen erop te smeren.
Maar hypozin is inderdaad ook goed, dat droogt uit. Ken dat vooral voor witte lijn schimmel, maar vraag me af hoe dat blijft zitten als je paard 24/7 buiten loopt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:04

Super bezig! Dat komt wel goed dan :)

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:41

Ik lees dat ze op stal op rubber matten staat.
misschien dat bodembedekking beter is voor haar hoeven,ik denk dat er dan minder pure urine aan de hieven komt.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 00:10

Pepper32 schreef:
Bij de welkoop verkopen ze een klein flesje met paars spul en lange tuut. Dit is van Mustad (die maken ook gereedschap voor hoefsmeden) en dit is speciaal tegen rotstraal. Door de lange tuut kun je goed in het gat komen. Het blijft super zitten en je hoeft het maar om de 5 dagen erop te smeren.
Maar hypozin is inderdaad ook goed, dat droogt uit. Ken dat vooral voor witte lijn schimmel, maar vraag me af hoe dat blijft zitten als je paard 24/7 buiten loopt

Hmm oke, daar zal ik even naar kijken!
Ik ken het inderdaad ook van de witte lijn schimmel, ik betwijfelde het ook maar opzich maak ik de hoef nu eerst helemaal schoon, dan doe ik het spul erin, hoe ik de hoef ong. 1 a 2 minuutjes omhoog en dan zeg ik hem neer. Dan geeft het ook niet meer ontzettend af, en als ik de volgende dag kom uitkrabben zie ik onder de modder nog een hele hoop wit spul zitten dus ik heb het idee dat het werkt! Ik zal kijken of ik morgem een foto kan maken!


colunder schreef:
Ik lees dat ze op stal op rubber matten staat.
misschien dat bodembedekking beter is voor haar hoeven,ik denk dat er dan minder pure urine aan de hieven komt.

Ja ze hebben inderdaad een schuilstal met rubberen matten, dan is er een uitloopje van ik denk nog niet 1 bij 2 van steen (grindstenen) waar het water staat, dan is er een pad met rubber belegd naar de hooiruif die in de hoek van het pad staat, ook nog met rubber, en dan kan ze de hoek om verder het pad in waar nu gewoon grond is, dus momenteel kei harde modder. En dan achterin is een weitje open. Stalbedekking is niet echt mogelijk, ze zouden het echt overal heenlopen. Maar plassen doen ze sowieso niet graag op de matten. Ze gaan meestal het pad in, als ze al mesten/plassen bij de stal/hooiruif is het bij de ruif helemaal achter in de hoek. Dus ik denk dat het mee valt hoeveel urine in de matten zit... is er een manier waarop ik dit kan checken?

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 01:23

Als de matten nat zijn van de urine dan ruik je het wel.
als het om een schuilstal gaat dan zal het wel goed zijn denk ik, ik dacht dat het om een dichte stal met matten ging

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Is dit rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 04:02

Hypozin hier ook gebruikt top spul.

Hier kreeg ik van de hoefsmid een stokje erbij (leek op een ijslolly stokje) en smeer het zo overal goed in/tussen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 14:08

linnie050 schreef:
Hypozin hier ook gebruikt top spul.

Hier kreeg ik van de hoefsmid een stokje erbij (leek op een ijslolly stokje) en smeer het zo overal goed in/tussen.

Ik doe het nu gewoon met Mn vinger, stokje is ook wel een idee, maar ik kom zo ook overal wel bij, ben vergeten een foto te maken. Maar vind het er al een stuk beter uit zien