4 uur loslopen per dag genoeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:20

Polly schreef:
Tango1979 schreef:
Dus kunnen rijden, niet hoeven mesten, niet te ver hoeven fietsen en geen modder op stal zijn belangrijker dan vrije beweging van je paard Pleun?


Ga je lekker?


Ik bedoel het echt niet gemeen. Dit is alleen als bewustwording. Het is toch echt de omgekeerde wereld dat dingen als een binnenbak, niet willen mesten, niet een half uurtje willen fietsen etc belangrijker is dan je paard zijn welzijn optimaliseren?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:21

pol1 schreef:
Leer denken vanuit een paard en je zult nooit meer tevreden zijn met een uurtje of paar uurtjes buiten!
Is nog een hoop werk aan de winkel om mensen zich meer en meer bewust te laten worden wat voor een paard nou belangrijk is!


Ik denk niet dat bewustzijn het probleem is. Meer dat er te weinig voorzieningen worden getroffen deze problemen op te lossen.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:22

Tango1979 schreef:
Dus kunnen rijden, niet hoeven mesten, niet te ver hoeven fietsen en geen modder op stal zijn belangrijker dan vrije beweging van je paard Pleun?


Eerlijk gezegd: Ja. Ik heb trouwens nooit gezegd dat mijn paard geen vrije beweging krijgt, ze komt elke dag buiten. Nu moet je geen dingen gaan verdraaien alleen omdat je jouw mening op mij wil aandringen. Ze komt elke dag even buiten ( zeker een halfuur + halfuur stapmolen )en 's zomers halve dagen. Je komt namelijk nogal fel over en alsof alleen jouw mening telt. Natuurlijk zou ik haar wel vaker buiten willen, er zijn gewoon geen andere mogelijkheden die haalbaar zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:32

Tango1979 schreef:
Ik bedoel het echt niet gemeen. Dit is alleen als bewustwording. Het is toch echt de omgekeerde wereld dat dingen als een binnenbak, niet willen mesten, niet een half uurtje willen fietsen etc belangrijker is dan je paard zijn welzijn optimaliseren?


Je bent wel een beetje aan het drammen.
Ze is toch heel duidelijk dat ze daar staat omdat het voor haar NU niet mogelijk is om het anders te doen, ze is zich er duidelijk bewust van.
Daarnaast is het een dure hobby waar je niet alleen maar frustraties van wil hebben.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:34

Dat is maar 1 uur op 24 uur en als je nog een half uur rijd is dat 1,5 uur.
Dat is 22,5 uur in een hok van 3x3 m, waar je moet schijten , plassen, slapen en maar weer wachten tot je baasje komt om je weer een half uur in de stapmolen te zetten (leuk rondjes lopen :roll: )

Paarden zijn bewegings dieren. Zoeken van nature uit zo;n 16 uur per dag naar voedsel.
Dat is hapje stapje, beetje slapen, beetje stoeien, beetje rennen.
Ik kan er ook niks aan doen dat moeder natuur het dier zo gemaakt heeft. Was handiger geweest als ze maar 1 uur beweging nodig hadden en 1x per dag 2kg voer. Maar helaas zo is het niet.

Ik vind dat we dus verplicht zijn tegenover zo'n dier om zo dicht mogelijk bij zijn natuurlijke behoeftes te gaan zitten.
En als dat niet kan dan moet je je maar eens afvragen of je wel een paard moet gaan houden .

Ik hoef na mijn paarden hier in mijn omgeving geen paarden meer. De afgelopen 15 jaar is er zoveel gebouwd dat er in mijn ogen gewoon geen plek meer is voor paarden.
De meeste staan de hele dag op stal, zeker in de winter. Kleine paddocks waar ze niet eens ff in kunnen bokken. De gemiddelde koe heeft meer ruimte her in de buurt.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:34

Dat een paard een bewegingsdier en kuddedier is, is geen mening maar een feit. Dat jij een half uur tot 2 uur per dag voldoende vind om daaraan tegemoet te komen is naar mijn mening bizar weinig. Aangezien de sectorraad al 4 uur als minimum stelt, vraag ik me af waar jij jouw mening dat 2 uur ook voldoet, op baseert.

Sorry ik wil echt niet onaardig doen, maar ik snap daar echt niets van. Als ik 40u werk en op een kamer woon, dan ga ik toch ook geen hond houden?

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:37

Als alle paarden minimaal 4 uur los zouden lopen naast de trainingen is er al veel gewonnen!

:j

Maar mijn mening zou er ook nog een minimumeis qua oppervlakte waar ze loslopen mogen zijn en de eis voor sociale contacten.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:39

Pleun, binnenbak is niet belangrijker? En ik moet je laatste pots lezen? Maar daar staat allen maar *ik* het draait dus om jou en niet om je paard. Ja dat vind ik egoïstisch.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:40

Tango1979 schreef:
Dat een paard een bewegingsdier en kuddedier is, is geen mening maar een feit. Dat jij een half uur tot 2 uur per dag voldoende vind om daaraan tegemoet te komen is naar mijn mening bizar weinig. Aangezien de sectorraad al 4 uur als minimum stelt, vraag ik me af waar jij jouw mening dat 2 uur ook voldoet, op baseert.

Sorry ik wil echt niet onaardig doen, maar ik snap daar echt niets van. Als ik 40u werk en op een kamer woon, dan ga ik toch ook geen hond houden?


Je hebt het tegen iemand van 14 waarbij de ouders waarschijnlijk ook een grote invloed hebben. Misschien betalen die het stalgeld en willen die dat de pony in de buurt staat?

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:45

Snap ik fransje en ik ga niet meer persoonlijk op Pleun reageren en het meer algemeen houden. Het erge is dat er ook genoeg 18/25/38/62 jarigen zijn die precies gelijk denken....

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:52

Tango1979 schreef:
Snap ik fransje en ik ga niet meer persoonlijk op Pleun reageren en het meer algemeen houden. Het erge is dat er ook genoeg 18/25/38/62 jarigen zijn die precies gelijk denken....

Tuurlijk zijn er genoeg anderen die er zo over denken.
Er zijn in dit topic verschillende meningen. Die mogen er toch gewoon zijn? Mensen zijn - net als paarden overigens - wezens die hoewel ze tot dezelfde soort behoren onderling verschillen vertonen. Dat kan ook in mening zijn. Die verschillen mogen er zijn, vind ik....

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:57

Ik snap dat jullie van deze mening zijn en dat ben ik zelf ook hoor, als het aan mij lag en dat heb ik al vaker aangegeven was het anders. En voor jullie meningen ga ik mijn paard niet wegdoen. Ik snap waar jullie vandaan komen maar natuurlijk wil ik mijn paard in de buurt hebben.
@cinnepin Ja, ik ben egoïstisch. Ik heb dat zelf ook wel dondersgoed door. Maar, gezien de omstandigheden en dat heb ik ook al een aantal keer gezegd kan het niet anders.
Jongens mag ik jullie er op aanspreken dat ik nu door mensen drie mensen aangevallen word voor mijn omstandigheden nadat ik al herhaaldelijk heb gezegd dat ik het ook anders zou willen. Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje kinderachtig, ik heb er zelf ook maar weinig over te zeggen en om met drie mensen mij een beetje de grond in proberen te stampen? Als jullie nou een beetje begrip op konden brengen voor mijn situatie en daar rekening mee konden houden? Meningen verschillen, heb daar alsjeblieft een beetje respect voor.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:17

pateeke schreef:
Tuurlijk zijn er genoeg anderen die er zo over denken.
Er zijn in dit topic verschillende meningen. Die mogen er toch gewoon zijn? Mensen zijn - net als paarden overigens - wezens die hoewel ze tot dezelfde soort behoren onderling verschillen vertonen. Dat kan ook in mening zijn. Die verschillen mogen er zijn, vind ik....


Tuurlijk mogen er verschillende meningen zijn. Want waar ligt de grens? 6 uur buiten? 8 uur buiten 24/7? En moet het weidegang zijn of zandpaddocks? En hoe groot etc etc. Dat we daar over discussiëren: super.

Maar uit het welzijnsoogpunt ligt er een grens/ advies van minimaal 4 uur vrije beweging. Als een stal daar niet aan kan voldoen mag hij van mij meteen dicht.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:18

Tango1979 schreef:
Dat een paard een bewegingsdier en kuddedier is, is geen mening maar een feit. Dat jij een half uur tot 2 uur per dag voldoende vind om daaraan tegemoet te komen is naar mijn mening bizar weinig. Aangezien de sectorraad al 4 uur als minimum stelt, vraag ik me af waar jij jouw mening dat 2 uur ook voldoet, op baseert.

Sorry ik wil echt niet onaardig doen, maar ik snap daar echt niets van. Als ik 40u werk en op een kamer woon, dan ga ik toch ook geen hond houden?


Ik zeg helemaal niet dat ik 2u per dag genoeg vind, ik zeg dat je loopt te drammen tegen een meid van 14 die hier heel duidelijk uitlegt waarom andere stalling NU niet mogelijk is.
Mijn beest staat genoeg uren buiten, maak je daar maar niet druk om.
Je kan alleen niet hier in een topicje de wereld verbeteren, soms is het gewoon niet anders en moet je roeien met een riemen die er zijn.

En hier komt na deze pony ook geen nieuwe meer.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:52

En dus zouden de pensionhouders moeten worden aangepakt!
Ik zou makkelijk meer paarden kunnen houden..echter kan ik nu elk paard een ruime paddock bieden en voldoende weidegang.. dat is uit t oogpunt gezien van de paarden heel fijn en financieel voor mij wat minder! En ik denk nou juist dat dit laatste veelal doorslaggevend is bij pendionhouders: geld! Nu valt het ook zeker niet mee de boel rendabel te houden want pensionklanten willen van alles maar liefst voor niet al te veel!
Het is echt een lastig dilemma!

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:10

Er kan niemand worden aangepakt want er is geen wetgeving op dat gebied.
Voor dieren in de veehouderij zijn er tal van minimumeisen qua licht, lucht en ruimte maar voor paarden niet. Dus mag een paard van 1.70 gerust in een box van 2,5 bij 3 staan 24/7 Als die maar uitgemest wordt en er water en voer is.
Qua wetgeving zouden we een voorbeeld kunnen nemen aan Zweden.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:09

fransje23 schreef:
Er kan niemand worden aangepakt want er is geen wetgeving op dat gebied.
Voor dieren in de veehouderij zijn er tal van minimumeisen qua licht, lucht en ruimte maar voor paarden niet. Dus mag een paard van 1.70 gerust in een box van 2,5 bij 3 staan 24/7 Als die maar uitgemest wordt en er water en voer is.
Qua wetgeving zouden we een voorbeeld kunnen nemen aan Zweden.

en wat is die wetgeving?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:25

Pleun02 schreef:
Ik snap dat jullie van deze mening zijn en dat ben ik zelf ook hoor, als het aan mij lag en dat heb ik al vaker aangegeven was het anders. En voor jullie meningen ga ik mijn paard niet wegdoen. Ik snap waar jullie vandaan komen maar natuurlijk wil ik mijn paard in de buurt hebben.
@cinnepin Ja, ik ben egoïstisch. Ik heb dat zelf ook wel dondersgoed door. Maar, gezien de omstandigheden en dat heb ik ook al een aantal keer gezegd kan het niet anders.
Jongens mag ik jullie er op aanspreken dat ik nu door mensen drie mensen aangevallen word voor mijn omstandigheden nadat ik al herhaaldelijk heb gezegd dat ik het ook anders zou willen. Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje kinderachtig, ik heb er zelf ook maar weinig over te zeggen en om met drie mensen mij een beetje de grond in proberen te stampen? Als jullie nou een beetje begrip op konden brengen voor mijn situatie en daar rekening mee konden houden? Meningen verschillen, heb daar alsjeblieft een beetje respect voor.



Ik vind dat je het netjes verwoord en met de reacties omgaat Pleun. Fijn dat je zelf ook ziet dat het niet optimaal is. Hoop dat je over paar jaar wel in de gelegenheid bent im je paard meer bewegingsvrijheid te geven.
Zelf in randstad gewoond. Pony 24/7 binnen. Soms heel kort op land in zomer. Ik wist niet beter. Pony met pensioen gestuurd in Brabant waar hij nog jaren 24/7 met schuilstal en vriendjes een mooie oude dag heeft gehad. Zelf niet meer aan paard begonnen en dat geld dat ik ermee bespaarde opzij legde om 1 keer per jaar een mooie trektocht te paard in het buitenland te maken.
20 jaar later naar Brabant verhuisd met ruimte aan huis voor paardjes. Hebben nu 2 leuke fjordjes. Zou nooit meer anders willen. Leer hier ook heel veel van het kijken naar de paardjes en hun gedrag.

Ik vind het al heel goed dat de discussie over veel op stal staan van paarden er is en dat mensen dit ook echt wel snappen. Kwestie van tijd denk ik.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:45

Iedereen moet roeien met de riemen die hij of zij heeft. En dat je dan af en toe consessies moet doen is logisch. Ik snap alleen het goed praten in de paardensector en verbloemen met allerlei 'smoesjes' nooit zo. Hoe zouden jullie reageren als ik zeg dat mijn hond nooit buitenkomt, dat hij zijn behoefte doet op de kattenbak? Maar dat dat niet anders kan omdat we geen lift hebben en ik de hond niet kan tillen?

Fransje, volgens mij moeten de stallen inmiddels wel 3x3 zijn?

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:01

Sees schreef:
Fransje, volgens mij moeten de stallen inmiddels wel 3x3 zijn?



Nee, er is, nog, geen wetgeving voor het formaat van de stallen.

In Zweden zijn er dus wel eisen aan paardenstallen, boxen moeten een minimum oppervlakte hebben. Ik dacht (2 *stokmaat)2 en er zijn ook richtlijnen voor de hoogte. Paarden moeten gelegenheid hebben om los te lopen, weiden moeten een schuilstal, stands zijn verboden etc.

De richtlijn van (2 *stokmaat)2 wordt vaker gebruikt internationaal. Zal ik Nederland al problemen geven aangezien veel boxen 3*3 zijn en daardoor voor paarden standaard te klein..

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:23

Als je dit een maand geleden aan me vroeg zou ik zeggen '4 uur zou ik fantastisch vinden'! Maar nu ik eindelijk een betere stal heb kunnen vinden voor mn dier, zeg ik nee. 4 uur is erg weinig.
Mijne gaat nu sochtends rond 8-9 uur naar buiten en gaat savonds laat pas naar binnen. Als het stabiel weer is kan hij 24/7 buiten blijven.
In de winter gaat hij overdag naar buiten, eventueel naar een overdekte paddock en nachts op stal.

Dit is zoveel fijner dan mn oude stal. Stonden ze innde winter ruim 23 uur op stal, en als het regent komen ze rustig een week niet buiten. Verschrikkelijk. Kon elke dag van afgelopen winter wel janken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:29

N.a.v. de wel erg slappe argumenten van beide heren van de Hollandsche Manege laatst in het artikel van de NRC, echt nog slapper dan de slapste boktdiscussie, ben ik maar eens in de pen geklommen. Het is 2018 en paarden opsluiten in 3x3 en een a twee uurtjes eruit en na twee maanden twee weekjes in de wei, is niet meer van deze tijd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/01/ee ... s-a1601449

Met dank aan bokt :+ want deze discussie heb ik misschien al wel duizend keer gevoerd, dus ik hoefde alleen de argumenten die ik altijd al had bij elkaar te schrapen. Het Artis argument heb ik wel voor dit artikel erbij bedacht. Om aan te geven dat er nóg een dierenverblijf uit de 19e eeuw is met ruimteproblemen.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:04

Mooi artikel Arabesk. Het kan best wel maar wij als ruiter moeten het wel gaan eisen. Stalhouders en maneges volgen het geld. Als wij niet meer kiezen voor bedrijven die zo over welzijn denken, dan gaat er pas snel wat veranderen. Of we wachten tot er wetgeving komt en het ineens wel allemaal kan....

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:58

Tango1979 schreef:
Mooi artikel Arabesk. Het kan best wel maar wij als ruiter moeten het wel gaan eisen. Stalhouders en maneges volgen het geld. Als wij niet meer kiezen voor bedrijven die zo over welzijn denken, dan gaat er pas snel wat veranderen. Of we wachten tot er wetgeving komt en het ineens wel allemaal kan....

Precies! Ik heb heel duidelijk gemeld bij de stal waar ik weg ben gegaan dat de enige reden om te vertrekken voor mij was dat in de winterperiode (die bij hen maar liefst 7 maanden duurt) de weides volledig afgesloten werden. Dus ook niet na dagen droog en zonnig weer even op de wei, 7 maanden in een hok met 1 of 2 uurtjes per dag op een paddock van bijna 12x20. En ook dat er geen service is om mijn paarden buiten te zetten op dagen dat ik niet kan door bijvoorbeeld examens, ziekte, vakantie, etc... En hopelijk kan dat dan mee bijdragen tot de realisatie van een beter paardenwelzijn.

Want 'het is niet mogelijk om naar een betere plek in de omgeving te verhuizen' was ook mijn vast argument. En dat was ook gewoon zo. Maar met de komst van een gloednieuwe stal op 10min rijden heb ik op 2 dagen tijd alles beslist en ben vertrokken. Wel weidegang in de winter, wel service om paarden buiten te zetten, ruimere stallen dan de standaard 3x3,5 en veel kleinschaliger en dus meer aandacht voor individuele behoeftes van de paarden. En nee, dan staan mijn paarden nog steeds niet van 8u 's morgens tot 20u 's avonds op de weide, maar als ze elke dag heel het jaar op de wei kunnen lopen hoeft dat van mij ook geen 12 uur lang iedere dag.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 06:34

Denk idd dat je als eigenaren zoveel mogelijk een statement kunt maken door de stallen te mijden die niet voldoen! Probleem is de stallen die niet voldoen staan ook vol 8)7 en zolang pensionhouders vol staan gaan ze weinig veranderen!
Ook denk ik dat eigenaren bereid moeten zijn om te willen betalen: a, voor de extra faciliteiten ( goede gedraineerde paddocks) maar b, ook voor de service die t buiten en binnen zetten met zich mee brengt! Het is echt ontzettend veel werk een 7 dgn in de wk service bieden! Ik vind dat daar financieel wat tegenover moet staan ook! Ook daar zit een probleem, veel mensen willen van alles maar liefst voor zo min mogelijk.. en dat kan ook niet!