Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 17:19

Nou goede prognose verwacht ik niet, het is behoorlijk stuk. Als er al sprake is van enig herstel gaat het heel heel lang duren in ieder geval.

PPeetje
Berichten: 109
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:26

Oh pff... dus dan nog afwegen of je dat wilt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:34

Mijn paard had ook ooit een scheur in de diepe buiger. Dat heeft anderhalf jaar geduurd voor het 'genezen' was.
En dat zet ik idd tussen aanhalingstekens want helemaal genezen doet het niet. Voor hem was zijn springcarriere per direct over (maar ik ben toch geen springheld, dus dat maakte mij niet uit).
Het is wel altijd op die plek wat dikker gebleven.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:57

Gedsie dat wilde je totaal niet horen.
Kunnen ze de diepe buiger niet ondersteunen met ACP-injecties (plasma) en high-frequent-lasertherapie?

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:37

Ahhhh wat een naar nieuws! Klinkt niet veelbelovend, zeker gezien eventing een hoop van de benen en pezen van een paard vraagt. Hopelijk kan die genezen zodat jullie er nog van kunnen genieten onder het zadel!

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:16

oliebol geen fijn nieuws! Hopelijk kunnen ze nog iets

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:48

Ooh dat is geen fijn nieuws! Balen joh! Ben benieuwd wat volgens hen de prognose gaat zijn.
Die van mij had ook een diepe buigpeesblessure en dat was na 1.5-2 jaar zo goed als genezen. Denk dat, als je kiest om te revalideren, je wel aan zo'n termijn moet gaan denken dan. Misschien nog wel langer vanwege de ernst. Maar dat is speculatie, ik ben geen dierenarts en ik heb de blessure niet gezien. Echt heel erg balen! Sterkte ermee! Hoop dat ze nog wat voor je kunnen betekenen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 20:05

Ja daar dachten wij ook aan, als je voor revalideren gaat het tijd, heel veel tijd kosten. Het crossen en springen hebben we zelf al opgegeven dat dit ooit nog gaat kunnen. Dat hoeft ook niet.

Hannanas: hij heeft vorig jaar een heel ander soort peesblessure gehad, wel op rechtsvoor maar andere plek en ook geen gat of scheur. Hebben we toen met laser laten behandelen en dit genas heel voorspoedig. We hebben die behandelaar ook al gecontacteerd maar hij kan nu nog niks beloven omdat hij de aard van het letsel niet weet. Hij heeft wel eerder paarden met dergelijke blessures gehad maar het hangt heel erg van de ernst van de blessure af, en de precieze plek of hij iets voor ons kan betekenen. ACP injecties ken ik niet. Maar goed eerst maar eens afwachten wat ze morgen gaan zeggen.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:25

Jeetje zeg, dit wil je echt niet horen. Heel veel sterkte!
Verklaart dit ook dat plekje op de foto?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 20:38

Dat plekje zagen ze in Utrecht niet met hun rontgenapparatuur. Dus geen idee.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:10

Jemig Susan wat erg -O-

Rockefeller0

Berichten: 33
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:05

Jeetje wat ontzettend balen! :(

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 06:43

Oh gadver, wat een rotnieuws :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 07:52

Het voelt vooral zo rot omdat hij er dus waarschijnlijk al veel langer mee gelopen heeft. Dit gaat niet zomaar zo erg kapot. Daar voel ik me echt niet goed over.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:58

Waarschijnlijk wel het geval. Snap je gevoel maar maak je daar niet te druk over! Toen die iets ging vertonen heb je direct aan de bel getrokken, dus jullie hebben gedaan wat binnen jullie macht lag! Als die er echt zo veel pijn al aan had had die waarschijnlijk ook al veel kreupeler gelopen ervoor. Uit ervaring van mijn eigen voet weet ik dat voornamelijk de acute fase heel pijnlijk is en het daarna meer een drukkende last is, vervelend maar zeker geen pijnlijden. Alleen bij onverwachts bewegen met een 'koude' enkel doet echt pijn.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:02

Oef, die ha dje niet aan zijn komen. Sterkte en hopenlijk beterschap voor jullie paard.

SusanH schreef:
Dat plekje zagen ze in Utrecht niet met hun rontgenapparatuur. Dus geen idee.

Fijn , die röntgen foto's. Op de ene foto zien ze iets op de andere niet. Neem je de ene 'keur je een paard goed' neem je de ander laat je hem er om staan......

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:34

Pezen zie je sowieso niet op de röntgen, soms wel een rommeltje bij de aanhechting maar de echte gaten en scheuren zie je alleen met echo als het niet te diep ligt.

Klotediagnose Susan. Hopelijk komt er nog een beetje een goed revalidatieplan op tafel, al ben je daar voorlopig wel zoet mee dan.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:38

He k*t! Zojuist alles gelezen en wat een rot diagnose.

Ik heb er eentje gehad met dezelfde blessure. Is helaas nooit meer goed gekomen ondanks niet meer rijden. Uiteindelijk op de wei gegooid met een veulen maar door de dracht is de pees toch weer te zwaar belast geraakt en moest wij haar laten gaan.

Sterkte!

Pol, die van ons was op de foto's 100% goed. Dat is het enge aan zo'n blessure.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:51

Ik dacht eerst waarom is er eerder geen echo gemaakt maar ik neem aan dat het de aanhechting is van de DB in het hoefgewricht? Daar kunnen ze met een 'gewone' echo niet bij volgens mij.
Het traject dat je hebt gelopen is een vrij logische. Daar kun jij of je DA niets aan doen.
Het is een rotplek. Misschien dat stamceltherapie nog een optie is?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:56

Selka: ik bedoel los van deze blessure. Dus puur de beoordeling van de foto's.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 10:09

Hier kunnen ze idd alleen met MRI bij. En het rotte is dat het ook een grillig verloop kent waardoor paarden er dus lang mee door kunnen lopen.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:01

Brr wat een rotdiagnose ts. -O-
Als ik dit lees weet ik gelijk weer waarom ik recent heb laten scannen.
Mijn spook kwam katskreupel uit stal, maar liep na 3 weken nog steeds niet goed.
Been was ook nog steeds plaatselijk gevuld op en af.
Hij heeft geen hoge pijngrens, maar gezien ik liever te voorzichtig ben de dierenarts laten komen voor een echo.
Gelukkig alles ok, behalve dat het vast heel goed zeer heeft gedaan.
Als ik dan nu dit topic lees, dan ben ik direct weer blij dat ik bij twijfel altijd laat scannen, het is als er niks is zo’n opluchting dat het geld me niks kan schelen.
En als ik dan lees dat jou paard er waarschijnlijk al even mee loopt, dan ben ik acuut blij dat mijn pony gewoon gelijk aangeeft dat er wat loos is.
Soms om weinig dat je je hersens breekt, maar hij loopt zich niet stuk.
Hopelijk kunnen ze met laseren of andere technieken je paard in elk geval pijnvrij krijgen, rijden zou een wondertje zijn denk ik..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 14:16

Hij krijgt speciaal beslag met een wigje zodat hij wat meer op de voorvoet komt en de buiger ontlast wordt. We weten nu iig dat er geen behandelmogelijkheid is dat hebben we zojuist gehoord. Wij hebben besloten hem van de zomer het land op te doen. Dat vond Utrecht ook een goede optie, zeker doen was hun reactie daarop. Maar een garantie geven kunnen ze niet er is absoluut niks te zeggen over het verloop en of het weer beter kan worden. Hij komt in de buurt (zijn eigen pensionstal) in een rustige groep die 24/7 buiten staat. Mocht hij verslechteren dan is het klaar. Maar die kans willen we hem nog wel geven. Pijnstilling is een slecht plan dan gaat hij het meer belasten en dat is nu juist wat we niet willen. En idd je kan soms beter eentje hebben die wel snel piept als een zoals Chaplin die altijd maar door loopt. Wij scannen ook altijd meteen. Maar ja, onze DA was zo zeker dat het niet een peesprobleem was, en met die gewrichtsontsteking leek het ook helemaal niet die kant op te wijzen. Scannen was niet nodig zei hij. En nu had een scan sowieso geen zin gehad omdat je dit alleen op de MRI eruit kan halen.

Ik ben er echt goed ziek van ;(

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Simpele verstuiking? Paard na 4 weken nog kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:18

Sterkte :(:)
Heftige diagnose. Ik hoop dat het land hem goed doet.
Krijgt hij na die periode weer een mri om te kijken of het verbeterd is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 14:23

Nee ze hadden het in Utrecht over een kreupelheidsonderzoek over 6 maanden dat kan onze eigen DA ook prima doen. Maar eerst tijd, veel tijd.