Onregelmatig door gevoelige/ te korte achterhoeven?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ninx

Onregelmatig door gevoelige/ te korte achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 17:16

Mijn ruintje loopt net niet helemaal lekker....
De chiropractor/ dierenarts heeft hem 3 weken geleden nog binnenstebuiten gekeerd, en toen was hij goed.... enkele maanden daarvoor had hij wel een glijer gemaakt (vermoedelijk). Daarom is zij dus ook 2x geweest.

Uiteraard onderzoek ik alle opties wanneer dit aanhoudt.
Voor nu vroeg ik me echter af of zijn achterhoeven een rol spelen.

Na jaren tobben zijn eindelijk zijn voeten erg goed. Maar achter zijn ze wat kort geworden door de bestrating. De smid vond ze ook wel wat kort, maar denkt/ vermoedt dat ze niet TE kort zijn. Die was er vorige week nog.
Ik vroeg me echter af of ik dat zekerheidshalve moet kortsluiten door hem toch ook achter op ijzers te zetten, dan sluit ik dat iig uit.

Heeft iemand ervaring met onregelmatigheid vanuit de achterhoeven? (te kort/ een blein/ etc...)

Elisa2

Re: Onregelmatig door gevoelige/ te korte achterhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:19

Hm als hij daar gevoelig door is dan zou hij voorzichtiger moeten lopen op het harde maar zou je op zachte ondergrond veel minder merken.

Een zweer kan natuurlijk, soms zit een zweer erg diep maar dan betreft het vaak 1 achterbeen.

Ik denk eigenlijk dat het net niet helemaal lekker lopen toch nog uit de rug/ achterhand komt. Dat is vaak zo namelijk met wat meer "vage" kreupelheden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:31

Ik heb inderdaad door dat mijn pony's nachts op bestrating staan problemen gehad met te korte achterhoeven, hierdoor ging hij gevoelig, tegen het onregelmatige aan lopen op het harde. Maar op het zachte merkte je helemaal niks. Na een tijdje rust van mennen en niet meer op de bestrating loopt hij nu weer goed. Maar ik men in principe niet meer op de straat, gezien zijn hoefjes nog steeds wel kortig zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 17:32

Dan zou het, wat ik niet ondenkbaar vind hoor, een achterbeen of knie moeten zijn. In de rug/ kruis is hij mooi los.
Ik wilde voor mezelf toch even de overweging van te korte achtervoeten meenemen voordat ik op de kliniek sta.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:44

Kun je eventueel een filmpje maken?
Bij te korte voeten lopen ze vaak op het zachte wel goed.
Gevoelige zolen kan ook nog zijn,dan lopen ze ook gevoelig.
Maar komt dacht ik toch vaker aan de voorvoeten voor dan achter

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:20

Ninx schreef:
Na jaren tobben zijn eindelijk zijn voeten erg goed. Maar achter zijn ze wat kort geworden door de bestrating. De smid vond ze ook wel wat kort, maar denkt/ vermoedt dat ze niet TE kort zijn. Die was er vorige week nog.
Ik vroeg me echter af of ik dat zekerheidshalve moet kortsluiten door hem toch ook achter op ijzers te zetten, dan sluit ik dat iig uit.

Dan zou ik eerder gaan voor hoefschoenen. Daarmee verstoor je de hoef niet, kun je nog afwisselen en als het geen verschil maakt kun je ze gewoon weer uit laten.

koeien op de weg...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:03

Ninx schreef:
Dan zou het, wat ik niet ondenkbaar vind hoor, een achterbeen of knie moeten zijn. In de rug/ kruis is hij mooi los.
Ik wilde voor mezelf toch even de overweging van te korte achtervoeten meenemen voordat ik op de kliniek sta.

Knikt ie met zo'n hoofd tijdens het lopen? zoja dan is het belastingskreupelheid en zit het onder de knie/ sprong. Zo niet, dan zit het hoger..knie zou kunnen, hoe zit het met het rechtrichten? scheefheid kunnen ze ook vaag korter/onregelmatig van gaan lopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-18 08:39

Dat van die hoeven is wellicht toch wel een beetje wishful thinking... Ik wilde het echter niet uitsluiten. Ik dacht dat de onregelmatigheid wellicht veroorzaakt zou kunnen worden doordat hij die voeten wat wilde ontzien en wellicht zichzelf dan ergens anders verkeerd belast... maar zoals gezegd: misschien een beetje wishful thinking.

Hij knikt inderdaad tijdens het lopen. Alleen in draf. Niet continue, maar hier en daar. Rechtuit soms, en met name linksom.
Hij linksgebogen en momenteel behoorlijk scheef.
Vanwege omstandigheden heb ik momenteel minder tijd om te trainen, en hij wordt hij nu 2x pw gereden door een klassiek geschoolde dressuurtrainster die hem rechtricht. Ik doe datzelfde aan de hand zo'n 2x pw.

Ze werkt momenteel voornamelijk in stap, en zodra ze hem ontspannen, nageeflijk en actief van achteren naar voren laat aandraven is de hup er niet. Hij heeft in draf dan ook wel schwung en briest ontspannen.
Vanuit de wei zie ik hem dan echter toch soms wat van die huppels doen en twijfel ik weer.

Ik overleg nu even met mijn dierenarts/ chiropractor wat wijsheid is. De smid komt volgende week ook nog even checken. Als we er niet uit komen gaan we maar een tripje kliniek doen.
Ze houden je wel van de straat ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:19

Een hup bij het aandraven is niet per se slecht, alleen in de dressuur ongewenst. Ik zou zeggen lange stukken rechtuit rijden, buiten, liefst in het bos, met losse teugel. En eventueel hoefschoenen op asfalt.

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-18 09:23

Arabesk schreef:
Een hup bij het aandraven is niet per se slecht, alleen in de dressuur ongewenst. Ik zou zeggen lange stukken rechtuit rijden, buiten, liefst in het bos, met losse teugel. En eventueel hoefschoenen op asfalt.

De hup is er, soms, bij het aandraven. Maar ook in de draf. Hij breekt dan uit de draf en wordt lateraal.
Of hij met een hup, aantal huppen, daarna weer normaal.
Ook onbelast.

Losse teugel maakt weinig verschil. Ook iets wat niet steeds kan omdat hij dan toch teveel op de voorhand dreigt te lopen en al een redelijk zwaar front heeft.

Viel me net wel op dat hij zijn achtervoeten wat overdreven optilt op de bestrating. Niet heel duidelijk, maar toch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:18

Het recept voor nog schever maken inderdaad als je lange stukken rechtuit gaat rijden met losse teugel..

Die huppels hoeven geen probleem te zijn, maar als hij lekker los door zijn lijf loopt en ze hem rechtricht is hij dan nog steeds onregelmatig? Soms word een paard ook schever als er een {pijnlijk} voorbeen ontlast word.

Verstandig om even goed te overleggen, anders kun je eventueel ook nog een filmpje maken zodat we wat gerichter mee kunnen kijken.

-Kurt Albrecht-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-18 16:59

Elisa2 schreef:
Het recept voor nog schever maken inderdaad als je lange stukken rechtuit gaat rijden met losse teugel..

Die huppels hoeven geen probleem te zijn, maar als hij lekker los door zijn lijf loopt en ze hem rechtricht is hij dan nog steeds onregelmatig? Soms word een paard ook schever als er een {pijnlijk} voorbeen ontlast word.

Verstandig om even goed te overleggen, anders kun je eventueel ook nog een filmpje maken zodat we wat gerichter mee kunnen kijken.

Op het moment dat ze hem in stap los rijdt, en hij ontspannen over de rug stapt en correct wegdraaft vanuit achter loopt hij rad. Ook op de volte.
Ontspanning is key. Hij zet dan soms even zijn linkerkaak vast, dan komt er spanning en gaat hij wat hippen.
Zodra hij ontspant is het weer goed.

Enfin, ik kijk even wat dit ons brengt. En anders schroom ik niet om hem nog eens echt flink door te lichten.
Een filmpje plaatsen vind ik iets lastiger, mensen komen vaak met zoveel verschillende idee├źn.... dat werkt ook weer verwarrend.
Voor nu deel ik het alleen even met de dierenarts/ chiropractor en trainer...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:22

Begrijp ik, als hij rad loopt zodra hij ontspannen is dan heeft het denk ik met los laten/ tact te maken. Misschien een paard die zich snel vasthoud/ vastzet in zijn rug/ spieren.

In ieder geval heel veel succes ermee en houd ons op de hoogte.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie