Trainingsprogramma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bootjexrufie
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-09-16

Trainingsprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 20:31

Ik heb een ruin van 6 jaar, ik heb hem nu ong. 1,5 jaar. Alleen hij heeft bijna geen conditie, als ik met hem galoppeer hijgt hij na 2 rondjes zo erg dat ik min. 10 min moet stappen voor hij weer op adem is. Dus mijn vraag is weet iemand nog een goed trainingsschema, conditie oefeningen of een goeie app, zodat mijn paard meer conditie krijgt. :)

Alvast bedankt :j

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:16

conditie krijg je alleen maar door veel beweging / rijden en kilometers maken.
je begint met een kwartier tot half uurtje afwisselend stap en draf bijvoorbeeld. 3 tot 5 keer per week.
de volgende week een beetje meer drafwerk. als hij dat aankan kun je dat weer uitbouwen naar een beetje galop erbij.
ook lekker buitenritten maken zijn goed voor zijn conditie. maar ook dat rustig opbouwen.
zo zou hij steeds beter het werk aan moeten kunnen. en je moet niet binnen een maand een top conditie verwachten. pas je aan aan je paard. wat hij aangeeft dat hij goed aankan.
en natuurlijk moet hij voldoende hooi en vitamine e.d. binnen krijgen. ( en dat zit hem niet altijd in kilo's krachtvoer)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trainingsprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:40

Maar als je het paard al 1,5 jaar hebt zou de conditie toch inmiddels wel wat beter aangepast moeten zijn op jullie arbeid.
Heb je aan zware bak? Of heb je in de winter minder gereden tussendoor?

Bootjexrufie
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 07:13

pol013 schreef:
Maar als je het paard al 1,5 jaar hebt zou de conditie toch inmiddels wel wat beter aangepast moeten zijn op jullie arbeid.
Heb je aan zware bak? Of heb je in de winter minder gereden tussendoor?


Ja we hebben minder gereden want hij staat altijd buiten, en wij kunnnen nergens binnen rijden dus de bak was vaak nat. En hij was ong. 4 weken kreupel.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Trainingsprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:32

Als hij braaf is fietsen aan de hand. Bouwen ze snel conditie op. Of wandelen. Als hij altijd buiten staat dan zou dat met die conditie wel snel goed moeten komen hoor

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:45

Je paardje staat 24/7 buiten en jullie hebben alleen een buiten bak die vaak nat is. Mis nog wel info van je paardje, hoe vaak rijden jullie dan en wat voor voer krijgt paardje? Rijden jullie ook wel eens buiten? Als jullie rijden hoe ziet dat er dan uit, hoe langen jullie dan ? Gaat je paardje hard in galop?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:09

Hij staat 24/7 buiten... maar bewéégt hij ook? 24/7 in de blub rondom een hooibak hangen is nogal anders van 24/7 rondscharrelen (bij voorbeeld van hooinet naar hooinet), spelen en rausen met andere jonge ruinen enz. Hoe groot is het stuk waar hij op staat en wat voor paarden staan er nog meer?

xliefsesmeex
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-03-18
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:18

hoi,

de tip is dat je veel moet rijden en spelen dan krijgt je paard meer conditie. ik had vroeger een merrie van 9 jaar en die was zolang niet meer gereden dat ze geen conditie meer had en toen gingen ik en mijn instructrice er mee aan de gang en toen kreeg ze een betere conditie en ik rijd haar nu nog steeds soms en ik speel heel veel met haar en ik heb haar nu al weer een jaartje of 2 of 3

ik hoop dat mijn tip je een beetje helpt en dat je ruin een betere conditie krijgt veel plezier en succes

groetjes ♥

Bootjexrufie
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 22:19

jansje73 schreef:
Je paardje staat 24/7 buiten en jullie hebben alleen een buiten bak die vaak nat is. Mis nog wel info van je paardje, hoe vaak rijden jullie dan en wat voor voer krijgt paardje? Rijden jullie ook wel eens buiten? Als jullie rijden hoe ziet dat er dan uit, hoe langen jullie dan ? Gaat je paardje hard in galop?

Wij rijden ongeveer 1 tot 2 keer in de week buiten, en we rijden ongeveer 6 keer in de week in totaal. Hij krijgt muesli en lucerner.