Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:16

BarbaLala schreef:
Fijn dat je een uitkomst hebt, maar moeder Theresa wat een geld pomp je er in! :wow:

Krijg nu vast een hoop commentaar maar let wel, ik bedoel het absoluut niet vervelend!
Integendeel; Vind het meer dan lovenswaardig dat je een Shetlander door zo'n hele molen sleept en ook nog eens shockwave wil gaan geven.
Echter vraag ik me wel af wat je er mee hoopt te bereiken uiteindelijk?

Pony rustig houden kan je doen door haar voer te geven als de rest naar buiten gaat. En verder niet teveel aandacht aan besteden, dan zijn ze het vlotste rustig.



Ik vind dit helemaal niet zo’n verkeerde vraag en heel eerlijk; dat was ook wat ik mij afvroeg. Maar dat is meer vanuit mijn oogpunt.
Daarbij is het wel zo, zoals Barbalala al zegt, erg lovenswaardig dat je dit voor je pony doet. En dat vind ik ook. Ik ken veel mensen die dan maar de handdoek in de ring gooien. Veel succes met de revalidatie!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:21

En toch snap ik dat gewoon niet.
Dús ik krijg nu een sticker omdat ik 6000 euro aan mijn shet heb uitgegeven? Shockwave heb laten geven en onder de mri heb gezet?
Waarom lovenswaardig? Ik vind het mijn verantwoordelijkheid om hem de zorg te geven die hij nodig heeft

En blijkbaar staat TS er ook zo in.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:26

Wat ik hier trouwens mee wil bereiken is dat ze in ieder geval geen pijn heeft. Er kwamen afgelopen week heel veel dingen op mij af en ik weet echt nog niet welke kant dit allemaal op gaat en hoe de toekomst er voor haar gaat uitzien

Wat ik echter wel snel wil en kon beslissen is dat de pijn van het euvel er uit gehaald wordt. Door te kiezen voor zowel shockwave en tildren is de kans dat ze pijnloos kan gaan lopen het grootste (aldus de kliniek) natuurlijk met garantie tot aan de deur ;)

We gaan het zien, ik hoef geen sticker, en mensen die het niet doen hoeven ook niet aan de schandpaal.
Ieder zijn ding

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:27

Ik heb ook shetten, 1 in de lappenmand. Oog er uit, peesblessure, artrose, cushing en bevangen. Maar het is wel een super sport-pony, dubbel ZZ, heeft er kaderleden uitgereden, mijn opgevoerde grasmaaier. Dus het is gewoon een sportpony, toevallig van maar 100cm van het merk shetlandpony.
Maar deze merrie is mij ook alles waard, ze heeft zo veel voor mij betekend, en nog steeds. Dus het is imo niet meer dan normaal om haar alles te geven wat ze nodig heeft.

Ik begrijp het dus helemaal maar vind het niet speciaal, maar juist heel gewoon :) .

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:32

Wat een bijzondere uitkomst. Interessant wel! Als ik het goed begrijp is de blessure in het bot ontdekt dmv de scintigrafie, maar hoe is de peesblessure vastgesteld?

Mijn vraag aan de arts zou ook zijn hoe zoiets ontstaan kan zijn en hoe je kunt voorkomen dat het weer gebeurt. Sylke is namelijk wel gewoon scheef in het bewegen en belast dus haar benen niet gelijkmatig. Als dat zo blijft, en dat was de reden van ontstaan van zo'n blessure, dan is de blessure zo weer terug... Zou zonde zijn!

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:42

Je hele topic doorgelezen, pff jeetje snap dat er veel op je afgekomen is!
Ik duim voor je mee dat Sylke gauw weer opknapt en dat ze er volledig van zal herstellen.
Respect wat je voor je pony doet! Dat zou ik absoluut ook gedaan hebben, ook al is het ''maar'' een shetlander volgens anderen.

Tegen de verveling misschien wat speeltjes in haar stal? En inderdaad wat wilgentakken aan een touw, daar kunnen ze lang mee bezig zijn of een soort slinger maken met eens een worteltje en een appeltje of zo. Alleen moet je bij dat wel in de gaten houden dat ze niet geïrriteerd worden als ze het niet lukt om het eraf te krijgen. Wat afwisseling om haar bezig te houden. maar het blijft toch altijd wel een uitdaging om ze volledig tevreden te houden als ze alleen op boxrust staan.. succes!!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 10:40

Rindin schreef:
Wat een bijzondere uitkomst. Interessant wel! Als ik het goed begrijp is de blessure in het bot ontdekt dmv de scintigrafie, maar hoe is de peesblessure vastgesteld?

Mijn vraag aan de arts zou ook zijn hoe zoiets ontstaan kan zijn en hoe je kunt voorkomen dat het weer gebeurt. Sylke is namelijk wel gewoon scheef in het bewegen en belast dus haar benen niet gelijkmatig. Als dat zo blijft, en dat was de reden van ontstaan van zo'n blessure, dan is de blessure zo weer terug... Zou zonde zijn!



Er zijn naast de scintiegrafie ook röntgen gemaakt en echo's. Op de echo's is de pees aanbod gekomen.

Ja hoe de blessure is ontstaan is natuurlijk ook gevraagd. Neen geen eenduidig antwoord natuurlijk en is ook moeilijk te zeggen. Gezien de onregelmatigheden die er te zien zijn op de resultaten wordt er wel gedacht dat deze al een zeer geruime tijd aanwezig zijn. Kan zelf meer dan een jaar zijn. tuurlijk denk je dan had ik eer der dit of eerder dat...over het algemeen is Sylke bikkel en laat ze weinig zien van pijn, waardoor al die kleine kreupelheid en misschien toch wel steeds hier al aan gelinkt kunnen worden.

Het is dan ook de vraag is Sylke scheef gaan lopen door pijn die ze amper liet zien en zijn haar compensatietechnieken bij oneindig te noemen? Wil zo ie zo nog even vragen hoe en wat de hoefsmid mag doen

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:23

cobelens schreef:
Rindin schreef:
Wat een bijzondere uitkomst. Interessant wel! Als ik het goed begrijp is de blessure in het bot ontdekt dmv de scintigrafie, maar hoe is de peesblessure vastgesteld?

Mijn vraag aan de arts zou ook zijn hoe zoiets ontstaan kan zijn en hoe je kunt voorkomen dat het weer gebeurt. Sylke is namelijk wel gewoon scheef in het bewegen en belast dus haar benen niet gelijkmatig. Als dat zo blijft, en dat was de reden van ontstaan van zo'n blessure, dan is de blessure zo weer terug... Zou zonde zijn!



Er zijn naast de scintiegrafie ook röntgen gemaakt en echo's. Op de echo's is de pees aanbod gekomen.

Ja hoe de blessure is ontstaan is natuurlijk ook gevraagd. Neen geen eenduidig antwoord natuurlijk en is ook moeilijk te zeggen. Gezien de onregelmatigheden die er te zien zijn op de resultaten wordt er wel gedacht dat deze al een zeer geruime tijd aanwezig zijn. Kan zelf meer dan een jaar zijn. tuurlijk denk je dan had ik eer der dit of eerder dat...over het algemeen is Sylke bikkel en laat ze weinig zien van pijn, waardoor al die kleine kreupelheid en misschien toch wel steeds hier al aan gelinkt kunnen worden.

Het is dan ook de vraag is Sylke scheef gaan lopen door pijn die ze amper liet zien en zijn haar compensatietechnieken bij oneindig te noemen? Wil zo ie zo nog even vragen hoe en wat de hoefsmid mag doen


Kip en ei aanwijzen is natuurlijk erg lastig bij zulke casussen. Is er een blessure en gaan ze daarom scheef lopen, of zijn ze scheef en ontstaat daardoor een blessure?
Feit blijft wel dat ze scheef is en dús geen gelijkmatige belasting over 4 benen heeft. Mijns inziens kan dit niet los van elkaar gezien worden.

Ik hoop van harte dat Sylke snel opknapt, succes!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 18:16

Dat kan idd niet los van elkaar gezien worden nee, vandaar dat ik ook de start gemaakt had met rechtrichten, maar dat is nu weer van de baan...kip en ei verhaal is dan weer lastig, want hoe recht krijgen als je niks mag doen.

Vandaag een baal dag, denk dat alle emoties van de afgelopen week er even uit moeten en helpt niet mee dat op stal een gefrustreerde shet staat die de boxdeur uit de voegen wilt schoppen zodra ze mij hoort. En dat op dag 3.

Ze heeft inmiddels hooinetten in hooinetten en daarnaast heb ik de moeilijker voerbal van haar buurvrouw mogen lenen. Ze krijgt in ochtend haar hooi als de andere paarden naar buiten gaan en zo hopen we dat ze dat gaat combineren met eten en rustiger blijft.

Ook nog een berichtje gehad van de kliniek over ppid. Interne geneeskundige stelt wel voor om te starten met behandeling of in ieder geval een insulineresistentie test te doen om te kijken hoever ze daar in zit, om vooral te richten op preventief voorkomen van hoefbevangenheid.

Kortom lang verhaal en vandaag een dag waarop je denkt...waar beginnen we allemaal aan

Anoniem

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:07

En valeriaan/kamille is geen optie?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:37

Dovahkiin schreef:
Ik vind dit helemaal niet zo’n verkeerde vraag en heel eerlijk; dat was ook wat ik mij afvroeg. Maar dat is meer vanuit mijn oogpunt.
Daarbij is het wel zo, zoals Barbalala al zegt, erg lovenswaardig dat je dit voor je pony doet. En dat vind ik ook. Ik ken veel mensen die dan maar de handdoek in de ring gooien. Veel succes met de revalidatie!


Dankjewel :)
Zoals ik al vermeldde, vond ik het juist lovenswaardig! Maar wel opmerkelijk, want weinigen die dit alles doen voor een Shet! En dat laatste werd nogal verkeerd opgevat.
Het is niet mijn persoonlijke mening dat zij minderwaardig zijn aan andere rassen, maar dat is gewoon doorgaans de mentaliteit.
Ik moest dan ook wel lachen om de aannames dat ik een groot (sport)paard zou hebben.
Ik heb hier namelijk 2 "kansloze grasmaaiers" waaronder 1 mini :))

Nou weet ik alleen nog steeds het doel niet, wil je haar terug in het tuig/ OHZ of gaat het om een pijnvrij pensioen?

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:10

Pijnvrij is het doel. Ik heb daarnaast een deeltijd pleegdochtertje waarbij de match tussen haar en Sylke zo bijzonder is dat dat alleen al een reden is om te knokken voor wat ze waard is. Hopelijk kan ze in de toekomst nog wat met haar hobbelen door de bak of buiten. Vrijheidsdressuur al dan niet alleen de simpele dingen die ze kan zijn natuurlijk ook altijd nog mogelijk.

Ik heb vandaag een rondje wilgen spotten met stal genoten gedaan. Kan iemand mij vertellen hoeveel takken ze daar van mag hebben. Heb voor de komende weken genoeg snoei materiaal gespot

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:28

Mijn ponies staan altijd met wilgentakken in de paddock, zijn ze nog niet slechter van geworden!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:41

En dan alleen takken of ook bladderen?

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:13

Stille meelezer hier. Ik duim voor je voor helemaal goed herstel!

Mijn paard heeft helaas ook een peesblessure en vond vooral de takken fantastisch :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 23:29

Vandaag voor de eerste keer terug geweest naar de kliniek. De vorige keer had ze een klein beetje naam gemaakt....en aangezienl de behandeling toen ondanks roesje en praam niet mogelijk was, hebben ze vandaag de dosis wat verhoogd :+
Zo mak als een lammetje dit keer en we hebben nog enige tijd moeten wachten eerdat ze veilig de trailer op kon.

Over resultaten van behandeling kunnen ze weinig zeggen, want sylke blijkt dus iets te hebben wat bijna nooit voorkomt( hadden deze keer een andere da en heldere uitleg)

Grote deceptie kwam op de weegschaal....8 kilogram aangekomen. Ze krijg nog maar twee plakjes hooi en kunnen echt niet minderen ( verdeelt over 4 momenten)

Nu weer thuis in verband met metacam de komende dagen. 1 juni mag ze weer


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:20

Heftig zeg... hoop dat ze goed hersteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:44

Meelezer hier, hopelijk heeft de behandeling haar geholpen.
Wat jammer dat ze is aangekomen, lastig lijkt me dat.
Sterkte de komende tijd!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:09

Ach, arm poppetje... :(:) Snap dat je niet kunt minderen op hooi, ze moet toch ook nog iets binnen krijgen en iets te doen hebben in der dagen...

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:40

Minderen kan misschien niet maar een beter passende partij hooi kun je misschien wel vinden. Pavo ruwvoer scan loslaten op de beoogde partij.
En een plakje stro voeren ipv één van de porties hooi? Of stro mengen door je hooi en dan in het hooinet.

Succes!

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 14:47

Ze krijgt zo ie zo in de ochtend een kleine pluk stro om te knabbelenen.
Vanmiddag komt eigen da langs en gaan we alles bespreken. Ppid, been, ademhaling, bloedarmoede, gewicht. Genoeg op programma om door te nemen

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:58

cobelens schreef:
Ze krijgt zo ie zo in de ochtend een kleine pluk stro om te knabbelenen.
Vanmiddag komt eigen da langs en gaan we alles bespreken. Ppid, been, ademhaling, bloedarmoede, gewicht. Genoeg op programma om door te nemen

Succes, laat je weten hoe het is gegaan? :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 21:13

Nou veel wijzer ben ik niet geworden. Althans niet betrekking tot ppid. Dierenarts blijft erbij dat Sylke geen noemenswaardige symptomen heeft en volgt wait en see en legt prioriteit bij been.

Kwa longen en ademhaling zijn er wel zorgen dat box rust niet gunstig is. Ze zou meer naar buiten moeten, want anders heb je dadelijk een pony die weer loopt, maar wel dampig is. Zorgen, want bij ons op stal zijn alleen maar grote weide en veel onrust met binnen en buiten zetten. Dus dat wil je niet hebben met deze blessure. Paddock je met hooI zou ideaal zijn, maar vindt dat maar eens ergens in limbabwe

Bloedarmoede maakt hij zich geen ook geen zorgen over. Hij kent het verleden van Sylke met bloedarmoede maar was toen nog geen da van haar.
Hij is van mening dat Sylke normaal gedrag vertoont en misschien wat ouder aan het worden is en daarom minder clowntje is. Ik deel deze mening overigens niet. Ben 7 dagen in de week 1 a 2 keer per dag daar en ken mijn pony en sinds januari is Sylke anders dan anders

Kortom zit nu op de bank te piekeren. Is bijna niet rond te breien al kwa werk en stappen en koelen 2x daags, dan hebben we het nog niet over zelf mesten sinds ze op vlas staat en snoeien takken en gewoon buiten staan en zitten met haar voor zoveel mogelijk frisse lucht. Heb maar twee handjes en kan maar op 1 plek tegenlijk zijn

Weet het even nie meer. Komende dagen is Sylke onder de pannen kwa zorg en ga ik even op kleine minivakantie(en Toppers) woensdag ga ik er weer fris en fruitig tegen aan.

En als iemand ideeën heeft voor zeer kleine paddock in zuid limburg dan hoor ik het graag.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:25

Mag je geen hoekje van de wei afzetten met schrikdraad en paaltjes, en dan misschien nog een paal waar een hooinet aan kan. Zoiets? En een second opinion van een andere DA? Volgens mij zit het beleid van je DA je niet lekker, dus misschien moet je daar wat mee doen.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 21:32

Shalimar schreef:
Mag je geen hoekje van de wei afzetten met schrikdraad en paaltjes, en dan misschien nog een paal waar een hooinet aan kan. Zoiets? En een second opinion van een andere DA? Volgens mij zit het beleid van je DA je niet lekker, dus misschien moet je daar wat mee doen.


Het betreft hier een rasechte shetlander.....Dus even een klein hoekje afzetten met lint(wij hebben geen stroom, maar ijzerwerk rond om alles) is geen optie, want dat is natuurlijk niet hufterproof

Over gesprek met dierenarts ga ik even nadenken. Natuurlijk nog veel bezoeken aan Equitom, dus heb een hele fijne second opinion. Maar daar koop je weinig voor als he lijnrecht tegenover elkaar staat