Paard loopt niet lekker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:00

sanne83 schreef:
Janine1990 schreef:
Heeft jouw fysio rontgenogen dan? Want een paard dat zo loopt zou ik niet behandeld willen hebben zonder dat ik zeker weet dat er niets verkeerd zit van binnen.
Zou je bij jezelf ook niet willen...


Een paard dat zo loopt, kan ook nog gewoon een hoefzweer hebben he ;)
Ben het verder volledig met je eens dat je gewoon een dierenarts erbij moet halen als je paard zo loopt (er zijn ook gewoon dierenartsen die chiro/osteo zijn :D Voor het geval je zelf niet weet of je een DA of een osteo/chiro moet bellen).

Het is echt een misverstand dat een paard die zo loopt, acuut voor duizenden euro's een hele medische molen door moet. Dat is allemaal afhankelijk van de bevindingen bij het klinische onderzoek, ernst van het probleem en de duur van de klachten.


Maar het is ook een misverstand dat die medische molen meteen honderden euro's kost. Eén verkeerde manipulatie van een paat of peut is een stuk schadelijker. En uiteindelijk ook duurder dan preventief dingen uitsluiten, zeker bij dit klinische beeld en bij reeds geconstateerde beeld bij dit paard.
Dan ga je gewoon naar de kliniek en gericht zoeken om te kunnen behandelen.

Hoefzweer lijkt me zeer onwaarschijnlijk gezien de rest van het verhaal. Laat dat paard eens een stuk stappen en trek hem dan aan zn staart opzij. Ik denk dat je dan aardig in de buurt van de oorzaak zit

Michellejump

Berichten: 118
Geregistreerd: 15-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:01

oehh..
Mijn Fjordje liep ook een beetje zo en die mag helemaal niet meer rijden. Ik zou naar een dierenarts gaan en röntgenfoto's laten maken! Hoe sneller je erbij bent, hoe sneller en makkelijker het behandeld kan worden.

Heel veel succes! Kijk goed naar je mooie paard <3

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 16:24

Janine1990 schreef:
Maar het is ook een misverstand dat die medische molen meteen honderden euro's kost. Eén verkeerde manipulatie van een paat of peut is een stuk schadelijker. En uiteindelijk ook duurder dan preventief dingen uitsluiten, zeker bij dit klinische beeld en bij reeds geconstateerde beeld bij dit paard.
Dan ga je gewoon naar de kliniek en gericht zoeken om te kunnen behandelen.

Hoefzweer lijkt me zeer onwaarschijnlijk gezien de rest van het verhaal. Laat dat paard eens een stuk stappen en trek hem dan aan zn staart opzij. Ik denk dat je dan aardig in de buurt van de oorzaak zit


Is ook een vd dingen die gebeurt is.



Michellejump schreef:
oehh..
Mijn Fjordje liep ook een beetje zo en die mag helemaal niet meer rijden. Ik zou naar een dierenarts gaan en röntgenfoto's laten maken! Hoe sneller je erbij bent, hoe sneller en makkelijker het behandeld kan worden.

Heel veel succes! Kijk goed naar je mooie paard <3


Oh dat doe ik ook zeer zeker! :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:25

Janine1990 schreef:
Maar het is ook een misverstand dat die medische molen meteen honderden euro's kost. Eén verkeerde manipulatie van een paat of peut is een stuk schadelijker. En uiteindelijk ook duurder dan preventief dingen uitsluiten, zeker bij dit klinische beeld en bij reeds geconstateerde beeld bij dit paard.
Dan ga je gewoon naar de kliniek en gericht zoeken om te kunnen behandelen.

Hoefzweer lijkt me zeer onwaarschijnlijk gezien de rest van het verhaal. Laat dat paard eens een stuk stappen en trek hem dan aan zn staart opzij. Ik denk dat je dan aardig in de buurt van de oorzaak zit


Dat is precies wat ik bedoel. Bij goed klinisch onderzoek (en dat kan in eerste instantie ook door eigen dierenarts) kan je vaak vrij gericht de pijnlijke plek vinden en dan zal aanvullende onderzoek niet veel kosten. Dit paard is zo duidelijk kreupel, dat je waarschijnlijk met klinisch onderzoek heel gericht iets zal kunnen vinden.

Niet dat dit nou perse een hoefzweer is ofzo, ik bedoel meer dat de ernst van de kreupelheid niet een reden is om gelijk naar de kliniek te gaan. Hoefzweren geven ook ernstige kreupelheden en dat is prima door de eigen dierenarts te behandelen.

Behandeling door (een goede!) osteo/chiro heeft echt vrijwel geen risico op schade, maar in dit geval waarschijnlijk gewoon nutteloos, als je niet eerst het primaire probleem oplost. Je hebt grote kans dat het primaire probleem in het been zit en dat dat stijfheid veroorzaakt in de rug. Als je dan de rug losmaakt, heb je kans dat je paard iets beter gaat lopen en dan weer belast gaan worden. Dat is precies de reden dat ik niet zou gaan behandelen bij dit paard.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:30

Een kreupelheid veroorzaakt door een hoefzweer ziet er best wel anders uit... Gezien de voorgeschiedenis van dit paard zou ik al niet starten met een Piet of paat, maar gewoon meteen bij de arts, alles wat de sclerose kan triggeren voorkomen.om erger te voorkomen

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:34

sanne83 schreef:
Niet dat dit nou perse een hoefzweer is ofzo, ik bedoel meer dat de ernst van de kreupelheid niet een reden is om gelijk naar de kliniek te gaan. Hoefzweren geven ook ernstige kreupelheden en dat is prima door de eigen dierenarts te behandelen.

Behandeling door (een goede!) osteo/chiro heeft echt vrijwel geen risico op schade, maar in dit geval waarschijnlijk gewoon nutteloos, als je niet eerst het primaire probleem oplost. Je hebt grote kans dat het primaire probleem in het been zit en dat dat stijfheid veroorzaakt in de rug. Als je dan de rug losmaakt, heb je kans dat je paard iets beter gaat lopen en dan weer belast gaan worden. Dat is precies de reden dat ik niet zou gaan behandelen bij dit paard.


Helemaal met je eens Sanne.
V.w.b. een mogelijke hoefzweer. Het is vaak wel het eerste dat mensen laten doen bij zo'n duidelijke kreupelheid: de smid laten kijken of er een zweer zit.
Gezien TS haar reactie vermoed ik dus van niet. Maar het paard was eerder "aan de sukkel" geweest met een zweer dus mogelijk heeft hij er weer een.
Als een zweer niet behandeld wordt, tja dan weet je ook wat er gebeurt....

@Knollentuin: ik zie twee dingen: stijfheid in de rug, maar ook kreupelheid over de benen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:58

Maar de hoefzweer zat in voorhoef
En paard loopt achter kreupel

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:25

sanne83 schreef:
Janine1990 schreef:
Maar het is ook een misverstand dat die medische molen meteen honderden euro's kost. Eén verkeerde manipulatie van een paat of peut is een stuk schadelijker. En uiteindelijk ook duurder dan preventief dingen uitsluiten, zeker bij dit klinische beeld en bij reeds geconstateerde beeld bij dit paard.
Dan ga je gewoon naar de kliniek en gericht zoeken om te kunnen behandelen.

Hoefzweer lijkt me zeer onwaarschijnlijk gezien de rest van het verhaal. Laat dat paard eens een stuk stappen en trek hem dan aan zn staart opzij. Ik denk dat je dan aardig in de buurt van de oorzaak zit


Dat is precies wat ik bedoel. Bij goed klinisch onderzoek (en dat kan in eerste instantie ook door eigen dierenarts) kan je vaak vrij gericht de pijnlijke plek vinden en dan zal aanvullende onderzoek niet veel kosten. Dit paard is zo duidelijk kreupel, dat je waarschijnlijk met klinisch onderzoek heel gericht iets zal kunnen vinden.

Niet dat dit nou perse een hoefzweer is ofzo, ik bedoel meer dat de ernst van de kreupelheid niet een reden is om gelijk naar de kliniek te gaan. Hoefzweren geven ook ernstige kreupelheden en dat is prima door de eigen dierenarts te behandelen.

Behandeling door (een goede!) osteo/chiro heeft echt vrijwel geen risico op schade, maar in dit geval waarschijnlijk gewoon nutteloos, als je niet eerst het primaire probleem oplost. Je hebt grote kans dat het primaire probleem in het been zit en dat dat stijfheid veroorzaakt in de rug. Als je dan de rug losmaakt, heb je kans dat je paard iets beter gaat lopen en dan weer belast gaan worden. Dat is precies de reden dat ik niet zou gaan behandelen bij dit paard.


Ah, dan heb ik je bericht in de eerste instantie niet goed gelezen :D My bad!

Tsjah.... goede peuten en paten...
Ik vind persoonlijk dat er nogal een wildgroei is aan peuten en paten, dat blijkt maar weer uit het feit dat er eentje is geweest die wel gewoon is gaan behandelen. :+
Er is er altijd wel eentje die wel gaat behandelen.

Maar goed, ik denk dat dat meer een (algemeen) mentaliteitsprobleempje is van de millenials... De oorzaak van kritiek niet op willen zoeken, liever een stukje symptoombestrijding om onszelf goed te voelen.
Betrap mezelf er ook wel op, gelukkig niet ten koste van mijn paard. :+

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:04

tylando schreef:
Maar de hoefzweer zat in voorhoef
En paard loopt achter kreupel

Paard loopt zelfs over 4 benen kreupel

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:23

Ja maar dat komt van niet van die hoefzweer, want heb het paard zien lopen toen deze de hoefzweer had en was een heel ander beeld dan wat deze nu toont

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 02:40

tylando schreef:
Ja maar dat komt van niet van die hoefzweer, want heb het paard zien lopen toen deze de hoefzweer had en was een heel ander beeld dan wat deze nu toont


Klopt. Heb dat filmpje nog.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 07:24

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat dit paard geen hoefzweer heeft.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:40

Arme paard loopt gewoon vreselijk verrot over zijn rug of eigenlijk hele lijf. Hoofd halshouding werkt nu ook niet bepaald bevordelijk daarvoor. Het lijkt wat te dribbelen. Erg stijf in de achterhand.
Denk eerder het vooral een rijtechnisch probleem is wat al heel lang speelt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:08

Je zou kunnen stellen: aan 4 benen kreupel. Paard loopt in ieder geval zeer ongemakkelijk en heeft duidelijk pijn. Heel erg verkort in de bewegingen, loopt op eieren ondanks de zachte ondergrond. Beweging wordt overal in het lijf vastgehouden.
Ik zou dit paard grondig klinisch laten doorlichten en ook bloed laten trekken. Ik ben geen DA, peut of paat maar heb op dit beeld afgaand het vermoeden dat er sprake is van een negatief domino-effect: pijn hier, compensatie daar, ook pijn daar etc. De eigenlijke oorzaak kàn daardoor best moeilijk te achterhalen zijn. Maar voor hetzelfde geldt komt er uit het onderzoek wel een duidelijke oorzaak naar voren.
Hopelijk kom je er snel achter wat er mis is, tot die tijd zou ik er persoonlijk voor kiezen het paard alleen nog onbelast te laten bewegen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:15

Janine1990 schreef:
Ah, dan heb ik je bericht in de eerste instantie niet goed gelezen :D My bad!

Tsjah.... goede peuten en paten...
Ik vind persoonlijk dat er nogal een wildgroei is aan peuten en paten, dat blijkt maar weer uit het feit dat er eentje is geweest die wel gewoon is gaan behandelen. :+
Er is er altijd wel eentje die wel gaat behandelen.


Helemaal eens :) Ik snap echt niet dat je zo'n stokkreupel paard gaat behandelen :\

knollentuin schreef:
Een kreupelheid veroorzaakt door een hoefzweer ziet er best wel anders uit... Gezien de voorgeschiedenis van dit paard zou ik al niet starten met een Piet of paat, maar gewoon meteen bij de arts, alles wat de sclerose kan triggeren voorkomen.om erger te voorkomen


Inderdaad, gewoon de dierenarts laten komen. Uitgebreid kreupelheidsonderzoek en van beneden naar boven uitsluiten waar de pijn zit.
Nogmaals niet dat dit een hoefzweer is, maar een hoefzweer kan prima zo'n beeld geven (volledig afhankelijk of het voorin of achterin de hoef zit, pijn kan van mild tot stokkreupel zijn). Dierenarts zal altijd op hoefzweren checken.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:45

Is er nog nieuws TS?

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:21

Schat dat we daar jammer genoeg weer niets meer over horen........

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:43

In andere topics is ze op zoek naar goede beenbeschermers, is toch niet te hopen dat ze hierop gaat rijden. Sterker nog, zou hier helemaal niet meer op rijden, nooit meer. Zeker niet aangezien de ruiter op de filmpjes toch wat aan de grote kant is voor het paardje, zeker eentje met een bestaand rugprobleem. Hoop toch dat ts beenbeschermers voor het 'longeren, dressuren en springen' dus voor een ander paard zoekt. Dit dier heeft last van haar rug en heeft sclerose, vooral doorgaan als je wil dat je paard fikse kissing spines krijgt, als ze dat al niet heeft. Dier loopt hartstikke kreupel, dat je dit probeert op te lossen met een chiropractor snap ik niet. Ga hier toch mee naar een goede kliniek en laat haar helemaal onderzoeken, denk aan de Lingehoeve of SMDC.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:01

Ts 24/2 geef je aan dat je binnenkort je dierenarts er bij haalt en op 12/3 is hij nog niet geweest. Je gaat doorzitten op een pony die kreupel is en pijn heeft en je bent er ook nog aan de grote kant voor. Zegt niemand in jouw omgeving je recht op de man af dat dit niet kan? Geen instructeur te vinden daar die zegt dat je pony niet goed is en dat je er zo niet op kan gaan rijden? Je weet zelf wat je pony allemaal mankeert en nu is het zeker niet beter geworden. Ik zou dit niet kunnen om mijn paard zo te zien lopen en er dan nog op te gaan zitten. Geeft jou dat zelf wel een voldaan of goed gevoel?

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:03

Is het een idee om gewoon hier niet meer te reageren en er vanuit te gaan dat te het beste met haar paard voor heeft en de juiste stappen heet ondernomen! Vind de sfeer hier steeds aanvallender na ts toe dan zou ik ook stoppen met reageren! Alles wat ze zegt weet iemand hier toch veel beter als ts en haar da! Dat te niet heel handig is in dingen verwoorden op bokt is inmiddels gebleken. Maar ik ken baar persoonlijk en weet zeker dat ze alles voor haar paard doet! En wie weet was been bescherming wel een tip van de da

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:08

o0eefje0o schreef:
En wie weet was been bescherming wel een tip van de da



Laat me niet lachen.... >;)

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:09

o0eefje0o schreef:
IAlles wat ze zegt weet iemand hier toch veel beter als ts en haar da!


Als ze nou maar naar de DA zou gaan he...?

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:27

Babootje schreef:
o0eefje0o schreef:
IAlles wat ze zegt weet iemand hier toch veel beter als ts en haar da!


Als ze nou maar naar de DA zou gaan he...?


Dat is ze!

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 22:53

Babootje schreef:
o0eefje0o schreef:
IAlles wat ze zegt weet iemand hier toch veel beter als ts en haar da!


Als ze nou maar naar de DA zou gaan he...?


Ik zal je de rekening laten sturen! Met haar rug is helemaal niks mis mee is gebleken op fotos. En ziet er dus mooi uit!


Rizette schreef:
Ts 24/2 geef je aan dat je binnenkort je dierenarts er bij haalt en op 12/3 is hij nog niet geweest. Je gaat doorzitten op een pony die kreupel is en pijn heeft en je bent er ook nog aan de grote kant voor. Zegt niemand in jouw omgeving je recht op de man af dat dit niet kan? Geen instructeur te vinden daar die zegt dat je pony niet goed is en dat je er zo niet op kan gaan rijden? Je weet zelf wat je pony allemaal mankeert en nu is het zeker niet beter geworden. Ik zou dit niet kunnen om mijn paard zo te zien lopen en er dan nog op te gaan zitten. Geeft jou dat zelf wel een voldaan of goed gevoel?


Ohja? Het is vandaag 12/3, en jij beweert dat ie alsnog niet geweest is? Knap van je dat je dat zo kan beoordelen..... dus ook geen ataxie of KS. En kan et gewoon nog alles mee doen!

Net zoals ieder ander die het verkeerde eind hadden!

En ja, op tip van mod reageer ik niet omdat sommige getemd hadden.

Einde discussie dus! :)

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:59

Heeft de dierenarts die de foto's nam misschien geen indicatie gehad van wat de reden zou kunnen zijn? Of dat het probleem mss ergens anders is dan de rug?