Inspuiten gewrichten, wat vindt Bokt voor of tegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Inspuiten gewrichten, wat vindt Bokt voor of tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 19:24

Hier even mijn vraag.

Zinds kort weet ik dat mijn paardje Artrose heeft.

Nu zit ik te denken om het gewricht in te laten spuiten.
Maar ik ben wel zeer benieuwd of hier meer ervaringen zijn van mensen die hun paard hebben laten inspuiten.
Hoe is dat jullie bevallen zeg maar.
Hoe lang werkt zo,n spuit, kortom ik hoor graag de verhalen.
Brand los.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-18 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Inspuiten gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:32

Aangezien er veel Bokkers op tegen zijn zal je niet veel reacties krijgen.

Ik zou het zeker doen als ik jou was. Je helpt het paard er mee beter te bewegen omdat ze het gewricht vooral smeren.
Dit kan ook verdere ontsteking en dus schade stoppen.
Zaak is wel je het bij houd. 2x per jaar is een goed uitgangspunt.
Het werkt beter dan supplementen die je oraal moet geven is mijn mening.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:46

Ik zou het doen.
Om me heen zie ik zulke goede resultaten.
Ook een pony met artose die na een misstap erg kreupel bleef, hij is toen aan beide voorbenen ingespoten en hobbelt alweer 1,5 jaar probleemloos rond.
Hij is daarna niet meer ingespoten, en het gaat goed.
Enige is zat hij niet zoveel meer doet, dus hij word gereden maar minimaal.
Hij staat nacht's op stal en verder vrije beweging op een ruime paddock met goede bodem.
Als het inspuiten bij je paard goed te doen is, en je paard het er goed op doet zou ik kiezen voor het welzijn van je paard.
Beter een wat korter leven en gelukkig, dan langer en met pijn.

SjonnieZ

Berichten: 2319
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Inspuiten gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:59

Mijn vorige paard had artrose in het SI gewricht. dit heb ik laten inspuiten. daarnaast heb ik zn training aangepast in overleg met de DA. met als doel het opbouwen van een spierkorset rondom het gewricht zodat deze het gewricht wat ontlasten.
dus niet teveel in de bak en daar vooral lang en diep en veel naar buiten lekker languit.
Dat is na 1 behandeling 4 jaar en vele buiten kilometers goed gegaan.
Toen begon hij voor ook te kreupelen. Ook daar heb ik laten inspuiten maar het resultaat was maar kort van duur 4 maanden, ik heb er toen voor gekozen om hem een lange zomer op de wei te geven aangevuld met stapritjes omder het zadel maar meestal aan de hand.
Helaas bleef hij voor te kreupel en heb ik hem voordat de kou inviel laten gaan.

dus om jouw vraag te beantwoorden. Inspuiten kan, maar realiseer je ook dat het geen wondermiddel is en dat je dus ook het werk moet aanpassen

Sterkte met jouw paardje

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:12

Ja, ik heb het bij mijn paard met artrose in beide voorkogels laten doen.
Er werd geen garantie gegeven. Het zou 3 weken, 3 maanden of 3 jaar goed kunnen gaan.
Intussen is het bijna 4 jaar geleden en mijn paard loopt - na een korte revalidatieperiode in het begin - weer of nog steeds goed. Moet er wel bij zeggen, dat ze alleen als recreatiepaard gebruikt werd/wordt. Dus alleen buitenritten. Tevens geef ik supplement als Harpagyl en Ekyflex Arthro en loopt ze op ijzers met een zooltje.
De DA gaf aan dat als ze nog een keer slechter gaat lopen er daarna nog 1x ingespoten kon worden, maar dat het resultaat dan van kortere duur zou zijn.
Ook bestaat de mogelijkheid om tussen ijzer en zooltje nog een siliconenlaagje te doen.
Bij mijn paard heeft het dus geholpen.

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 20:38

O zie dit nu pas.

Dus toch goede ervaringen met inspuiten, dat is goed te horen.
Heb voor nu besloten het nog niet te doen.
Ze gaat nu goed, ik heb haar aan de Equiflexion van de paardendrogist plus dat ze al enkele weken op speciale ijzers break-over met een zooltje er tussen de volgende keer als de hoefsmid komt, komen er dan ook nog siliconen tussen.

@Popstra, Ik ben wel benieuwd waarom veel bokkers er op tegen zijn.
@SjonnieZ, Dankjewel

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:44

Ligt er wat aan waarmee je wil laten inpsuiten?

Kijk op het moment er ontsteking zit en je gaat spuiten met corticosteroiden om de ontsteking te stoppen is dat prima toch?
Ik heb ook artrose, en ik laat ook spuiten als er ontsteking zit.
Geen bijwerking van, wel pijnloos daarna dus tja...
Ik ben er dus niet op tegen.
Maar vraag is dus waarmee je wil laten spuiten

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 20:53

ellepel schreef:
Ligt er wat aan waarmee je wil laten inpsuiten?

Kijk op het moment er ontsteking zit en je gaat spuiten met corticosteroiden om de ontsteking te stoppen is dat prima toch?
Ik heb ook artrose, en ik laat ook spuiten als er ontsteking zit.
Geen bijwerking van, wel pijnloos daarna dus tja...
Ik ben er dus niet op tegen.
Maar vraag is dus waarmee je wil laten spuiten


Dat zal ik dan met de DA overleggen, want die gaf mij toen 2 keuzes
Een kuur van een week Novacam door het voer, wat ik dus heb gedaan.
En het inspuiten van het gewricht en omdat ik voor de eerste was gegaan dus niet gevraagt wat voor spul erin dat inspuiten zit zeg maar. :D

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:55

Ja wel even goed overleggen.
wat er in gaat en waarom.wat de bijwerkingen zijn,is er een alternatief?

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 21:02

ellepel schreef:
Ja wel even goed overleggen.
wat er in gaat en waarom.wat de bijwerkingen zijn,is er een alternatief?


Dat ga ik dan ook zeker doen, zou ik echt de beslissing nemen.
Ik wil dan ook zeker weten wat voor spul er in mijn paard komt dan.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:08

Hier heb ik niet echt resultaat gezien van het inspuiten, maar ze bleef ook door de Novacam heen nog kreupel lopen. Stom genoeg liep ze de afgelopen dagen met die erge kou juist als een trein +:)+

En vorige winter liep ze ook beter dan in de zomer.

En vandaag weer vrij gevoelig... staat al langer dan een jaar op Duivelsklauw en daar loopt ze over het algemeen eigenlijk heel tevreden mee rond.

Artrose aan 1 voorbeen gekregen na een zeer minimale verwonding. Is nu een jaar of 24 en er was eigenlijk nog geen artrose te zien toen ze 2 jaar geleden die "verwonding" opliep :)

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 21:34

pmarena schreef:
Hier heb ik niet echt resultaat gezien van het inspuiten, maar ze bleef ook door de Novacam heen nog kreupel lopen. Stom genoeg liep ze de afgelopen dagen met die erge kou juist als een trein +:)+

En vorige winter liep ze ook beter dan in de zomer.

En vandaag weer vrij gevoelig... staat al langer dan een jaar op Duivelsklauw en daar loopt ze over het algemeen eigenlijk heel tevreden mee rond.

Artrose aan 1 voorbeen gekregen na een zeer minimale verwonding. Is nu een jaar of 24 en er was eigenlijk nog geen artrose te zien toen ze 2 jaar geleden die "verwonding" opliep :)


Oke ja die van mij liep ook super met die erge kou, maar het was dan ook niet vochtig weer.
Die van mij heeft artrose aan 1 voorbeen, ik denk zelf dat ze dat heeft gekregen na een ongelukje wat jaren terug, met been in een veerosster terecht gekomen.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:59

Oei dat zijn enge ongelukjes... die van mij stond op een dag plots met 1 voorbeen in de lucht in de wei. We hebben nog steeds geen idee wat er gebeurd is. DA kon niks vinden. Ook niet op RX foto's. Heel mooi artrose-vrij pootje, dat wel :)

Pijnstilling er in en afwachten maar, in de hoop dat er toch een hoefzweer ergens verstopt zat en open zou gaan ofzo.... maar dat gebeurde ook niet. DA heeft nog nieuwe RX foto's naar een kliniek gestuurd en met veel vergroten en zoeken konden ze daar in de categorie "er moet toch IETS zijn" een héél klein lijntje vinden dat niet helemaal strak meer was en waar dan wellicht een klap tegenaan gekomen was. Maar dat zou niet zo'n stevige kreupelheid moeten veroorzaken normaal gesproken....

Dus het bleef een groot vraagteken.

Ik geloof dat we het een maand of 2, 3 hebben aangekeken op pijnstiller of het beter zou worden maar ze bleef kats kreupel. Toen nog een keer RX foto's gemaakt en dat was schrikken! Ineens hele flinke artrose rond haar koot... bizar dat dat zo snel ontwikkeld was! Maar wel rondom de plek van dat net wat onregelmatige lijntje. Dus blijkbaar was dat toch het probleem en is er omheen artrose gaan woekeren....

Weer een maand of 2-3 later was het nog net zo erg verder gegaan en konden ze van de voorkant al niet meer tussen de gewrichtjes komen met een spuit die we maar gingen proberen omdat ze zo kreupel bleef, toen moest het via de achterkant. Dat ging ook maar net.

Dat een half jaar daarvoor nog hele mooie pootje op de RX, was nu helemaal aangewoekerd met artrose, ook tussen de gewrichtjes zag je dat het helemaal wit aan het worden was -O-

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:17

Mensen hier op Bokt noemen inspuiten vaak een quick fix en gaan liever lang aan modderen met van alles en nog wat...

Voetballers krijgen last van hun knieën en tennissers van hun elleboog en deze sporters worden ook geholpen. Zie dus niet in waarom dit bij paarden anders zou moeten zijn.

Artrose is vaak het gevolg van overbelasting en daaruit voortkomende ontsteking in het gewricht. Als je die ontsteking kan weg nemen dmv smering en ontstekings remmer dan kun je een hoop ellende voor blijven.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:21

pmarena schreef:
Hier heb ik niet echt resultaat gezien van het inspuiten, maar ze bleef ook door de Novacam heen nog kreupel lopen. Stom genoeg liep ze de afgelopen dagen met die erge kou juist als een trein +:)+

En vorige winter liep ze ook beter dan in de zomer.

En vandaag weer vrij gevoelig...


...wij hebben een paard met fikse artrose op stal - en ik heb het zelf ook al plm 30 jaar.

Nauwelijks last van 'the beast from the east'.

Bedenk wel: het was on-nederlands droog met die kou.
(Mijn weer app gaf percentages van 54% vocht.)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:24

Heeft je DA je ook verteld dat er een kleine kans is dat het accuut slechter wordt van het inspuiten met corticosteroiden ? Dat is nl bij mijn merrie (toen 15)wel gebeurd...Ze ging op een gegeven moment korter lopen en bleek na onderzoek artrose te hebben in haar kogel.
Na de spuit was ze nog veel slechter /kreupel...

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Inspuiten gewrichten, wat vindt Bokt voor of tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:43

Ik heb paar jaar geleden ook de kogels van mijn paard laten inspuiten. Dierenarts gaf wel heel duidelijk aan dat er ook erge complicaties kunnen ontstaan, zoals ontsteking in het gewricht etc.
Uiteindelijk had mijn paard alleen last van de geschoren stukje op de benen. Helaas had het inspuiten bij mijn paard echt geen effect.
Maar ik ken wel een aantal paarden die wel 1 of meerdere jaren goed/beter liepen na het inspuiten!

Mijn paard is nu met pensioen en ik geef pijnstillers/ontstekingsremmers als ze slecht loopt. Nu ze met pensioen is gebeurd dat gelukkig niet zo vaak meer.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:47

hier ook laten inspuiten. En geen spijt van gehad. Paard loopt als een zonnetje.

2 weken geleden liep hij wel kreupel maar was meer overbelasting. WAnt de da zei na 2 weken van als hij nu ondanks pijnstiller en rust nog steeds kreupel loopt, spuiten we weer in. Maar hij liep goed dus niet nodig.

ben ook gestopt met de devil relief en merk eigenlijk weinig verschil als ik het wel of niet geef. Ben nu wel weer rustig aan het opbouwen

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:36

KahluaB schreef:
Heeft je DA je ook verteld dat er een kleine kans is dat het accuut slechter wordt van het inspuiten met corticosteroiden ? Dat is nl bij mijn merrie (toen 15)wel gebeurd...Ze ging op een gegeven moment korter lopen en bleek na onderzoek artrose te hebben in haar kogel.
Na de spuit was ze nog veel slechter /kreupel...


Ja dat kan ook natuurlijk daar ben ik dan misschien wel een beetje bang voor.


Dispar_Vulgo schreef:
Ik heb paar jaar geleden ook de kogels van mijn paard laten inspuiten. Dierenarts gaf wel heel duidelijk aan dat er ook erge complicaties kunnen ontstaan, zoals ontsteking in het gewricht etc.
Uiteindelijk had mijn paard alleen last van de geschoren stukje op de benen. Helaas had het inspuiten bij mijn paard echt geen effect.

Maar ik ken wel een aantal paarden die wel 1 of meerdere jaren goed/beter liepen na het inspuiten!

Mijn paard is nu met pensioen en ik geef pijnstillers/ontstekingsremmers als ze slecht loopt. Nu ze met pensioen is gebeurd dat gelukkig niet zo vaak meer.


Er zijn dus toch wel wat tegenslagen, als ik zo,n spuit doe dan ga je er wel van uit dat die dan ook zijn werk doet.

mandy_toy
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-10-17

Re: Inspuiten gewrichten, wat vindt Bokt voor of tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:41

licht aan de situatie, maar zeker niet tegen. Mijn paard heeft ook artrose en doet het nu goed op glucosamine en duivelsklauw. Als dat niet meer werkt, zal ik ook zeker de optie van inspuiten bekijken. Echter, paard is 22 en op een gegeven moment moet je ook zeggen het is mooi geweest.