HELP: Wat moet ik het komende jaar doen met mijn oude pony?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Samarona

HELP: Wat moet ik het komende jaar doen met mijn oude pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 11:56

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op bokt, maar eigenlijk raadpleeg ik deze site al zowat mijn hele leven.
Nooit gedacht dat ik ooit een vraag had die nog niet eerder voorkwam hier, maar voor alles is een eerste keer... Ik zit namelijk met een probleem met mijn oude pony van bijna 26 jaar oud. Het is een grote D van 1.48, kruising arabier/new forest. Abosluut niet breed gebouwd maar wel goede bespiering. Altijd in de sport gelopen, M dressuur, M springen en Z samengesteld. Ik rij sinds haar 16e dressuur op L/M niveau met haar, af en toe een sprongetje (tot 50 cm) en tot op de dag van vandaag rijd ze nog steeds de sterren van de hemel, sommigen schatten haar op een jaar of 15 waar ik enorm trots op ben. ze ziet er niet uit als een pony van 26, en zo gedraagt ze zich al helemaal niet, nog altijd een hittepetit. Ik rijd haar ongeveer 2/3 keer per week, ze staat overdags buiten (met weer en wind) en snachts op stal.

Ik heb haar nu dus een jaar of 10, daarvoor 5 jaar verzorgd. verkopen is ABSOLUUT geen optie, hoe dan ook. Dit is echt mijn zielsgenootje.

Ik ben altijd een kilotje of 65-70 geweest, wat zij prima kon hebben naar mijn mening. Alleen.. ik ben nu zwanger geworden (nu 13 weken). harstikke blij mee natuurlijk, maar ik maak me zorgen over wat te doen met mijn pony. Ik ga op een punt komen waarbij ik het niet meer eens ben om haar te belasten met mijn gewicht, en dat komt naar mijn gevoel nu heel snel in de buurt. Ik heb een bijrijder gevonden die haar wil rijden, maar die heeft er nu 1x op gereden en die hobbelt er gewoon op, en daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Verder geen (goede) bijrijders te vinden bij mij in de buurt, wel een aantal meisjes op stal, maar daarbij zie ik hetzelfde verhaal of ik vind ze soms een tikkie gemeen naar het paard, ik heb er gewoon geen goed gevoel bij..

Ik wil haar niet stilzetten vanwege haar leeftijd, ik ben bang dat ze dan artrose gaat opbouwen en daarna pijn krijgt bij het oppakken van het rijden. Ik wil haar ook niet stilzetten omdat het een energiebom is die het fijn vindt om aan het werk gezet te worden, en uitdaging te krijgen. Ik wil over een 3kwartjaar het rijden gewoon weer oppakken, zo mogelijk zoals vanouds, als ik mijn zwangerschapskilos kwijt ben.

Mijn vraag is: wat zou jij doen? volstaat 1/2 keer per week longeren/losspringen/grondwerk met genoeg beweging om haar 'los' te houden? wanneer moet ik stoppen met rijden? kan ik de eerste periode het rijden nog beperken met 1x 30 min rijden en de andere dag(en) longeren? Moet ik toch die bijrijdster erop laten hobbelen? Ik heb het mijn instructrice gevraagd en de staleigenaar, die geven niet hetzelfde antwoord. Ik wil graag weten wat jullie hier van vinden, met in het achterhoofd de gezondheid en fitheid van mijn pony voorop. HELP

TurboTinker

Re: HELP: Wat moet ik het komende jaar doen met mijn oude pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:59

Lastig! Hobbelen is iig niet stilstaan, en daarmee houdt ze wel extra beweging ipv vastroesten. Ik zou die optie zeker open houden. Ik weet uit ervaring dat je de eerste weken weinig op stal zult zijn, dus als je alleen al iemand kan vinden die je vertrouwd is het al fijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:02

Kan je instructrice haar niet rijden? Of de bijrijdster wel laten rijden, maar lessen bij jouw instructrice verplichten.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik
http://www.caviabox.nl voor verrijking en gezonde snacks voor cavia's!

Hanmar
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:04

En als de bijrijder die je nu gevonden hebt les zou volgen met je pony? Ik kan me voorstellen dat je liever hebt dat je pony goed gereden wordt en als je niemand kan vinden die dat al kan, misschien is het een idee om voor te stellen dat de bijrijder het gaat leren. Potentieel een win-win situatie; bijrijder heeft de kans veel te leren van een goed opgeleide pony, en jouw pony wordt op die manier goed in conditie gehouden. :)

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:05

Bijrijdster 'verplicht' laten lessen? Beweging is altijd beter dan stilstaan en het kan een mooi leerpaard voor dat meisje zijn. Een paard die al wat kan en goed loopt is ideaal en een buitenkansje. Maar, dan wel bijv. 1x per week les. Al was het maar op B/L niveau.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:05

Ik zou een goede bijrijdster proberen te vinden. Waar woon je ongeveer?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:19

Gaan mennen?

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:27

Ik kan me je zorg goed voorstellen. Stilstand bij zo'n oude pony is op zeker achteruitgang.
"Hobbelen" alleen is niet genoeg want je wil haar natuurlijk in de (correcte) spieren houden.
Is het misschien een optie dat met longeren op te lossen?

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:36

Begrijpelijk dat je je pony niet stil wil zetten. Is het geen optie om aan de hand te gaan werken? Zowel voor jou als je pony erg leuk, het houdt haar fit en haar bespiering goed. Je zou dat kunnen afwisselen met longeren voor haar conditie. :)

Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow".
Instagram

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:41

Longeren is zeker ook niet slecht misschien in combinatie met het meisje wat haar rond hobbelt. Maar kun je tot het einde van je zwangerschap longeren en ook de eerste weken met bub is dat moeilijk. Kan je verzogster les nemen?

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:50

Longeren aan dubbele longe, af en toe balkje leggen. Of, lange lijnen werk?
Samen wandelen, fietsen?

En gefeliciteerd!!

Don't take anything for granted

Gillbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:55

Lange lijnen is wel erg leuk om te doen.
Je kan rijden zolang het comfortabel is voor jullie beide.Je kent je pony goed genoeg om te herkennen wanneer het te zwaar wordt of wanneer je buik in de weg gaat zitten

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:56

Ik weet niet of fietsen met je buik handig gaat, maar ik neem mijn mini altijd mee aan de fiets, ook met bijzet en dergelijke. Denk dat je met op een goede manier longeren je wel het `oud worden` tegen kan gaan, en misschien komt er met de tijd wel een meisje/jongen op je pad die wel geschikt is voor jullie? Of iemand die je kunt leren longeren, dat ze vaker gelongeer kan worden. :) Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Samarona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 15:02

Bedankt voor de vele nuttige reacties! Fietsen was een goed idee geweest, ook voor mij als zwangere. Maar ivm haar verleden in de cross wil ze buiten alleen maar keihard, niet heel veilig :p

Longeren met lange lijnen of dubbele longe heb ik zelf nog nooit gedaan, maar daar ga ik me eens in verdiepen. En misschien dan toch die bijrijdster vragen of ze dan ook les wil nemen? Dan zit er iets voor ons allebei in..

Bedankt voor de ideeen, kan ik tenminste wat mee, top!

Samarona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 15:05

Maanlicht: ik woon in Doetinchem..

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:10

Je kan altijd aan je lesgever vragen of ze iemand kent die voor een tijdje een paard wil rijden. Deze persoon kan je "verplichten" om die periode 2 lessen per week te nemen bij je lesgever. Dit in plaats van dat je een bijdrage vraagt voor het rijden van je paardje gedurende de periode dat je het rustiger aan moet doen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:16

Kan je instructeur de pony niet rijden wanneer jij niet meer kan of heeft die geen andere leerling die onderbegeleiding je pony kan rijden?

Mogelijk aan je huidige bijrijder voorstellen dat die 1 of 2 keer per week gaat lessen?
Na 1 keer rijden is het niet vreemd dat die er nog niet zo op weg rijdt als dat jij doet na 15 jaar.

[o]

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:18

2x p/w lekker aan de longe werken en 1x wat anders doen is prima om ze een beetje goed te houden.

Persoonlijk zou ik het in eigen hand houden, oudere paarden op een verkeerde manier belasten {oke geld voor ieder paard} zorgt imo voor ergere en grotere slijtage dan iets minder lopen maar wel goed. {teveel ellende gezien met/ van bijrijders}

Verder gewoon lekker doorrijden totdat je het gevoel hebt dat het niet meer kan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:53

Bijrijder alleen laten rijden als jij begeleiding kunt geven.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:02

Kan je je bijrijder niet begeleiden of verplicht laten lessen? Maar, misschien moet je bijrijder ook wennen? Als ik op een ander paard stap, ga ik ook niet direct vol aan de slag, maar moet ik ook even kijken hoe je het paard het beste kan rijden!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:08

eclair98 schreef:
Kan je je bijrijder niet begeleiden of verplicht laten lessen? Maar, misschien moet je bijrijder ook wennen? Als ik op een ander paard stap, ga ik ook niet direct vol aan de slag, maar moet ik ook even kijken hoe je het paard het beste kan rijden!
Er is een verschil tussen aftasten en echt hobbelen. Normaal kan je al vanaf moment 1 zien of iemand voldoende kan rijden of niet. Waarschijnlijk treft TS bijrijders die nog niet zo ver staan :-)

Renskewendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:17

Verzorgster/bijrijder zoeken? En anders grondwerk zoals longeren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:24

Als je echt geen betere bijrijder kan vinden met veel rondvragen enzo, dan zou ik overwegen of je instructrice of iemand anders haar elke week een keer wil rijden tegen betaling van een lesuur?

En dat je bijrijder dan ook nog verplicht 1 lesje in de week bij haar rijdt?
Dan is het voor iedereen win-win :)

En zou er altijd vanuit gaan dat je paardje onder de pannen is ook als jij er misschien een aantal weken of maanden nauwelijks naartoe zou kunnen door een pittige zwangerschap of pittige baby, want het verloopt (zoals je vast weet) natuurlijk niet altijd zo makkelijk dat je tot de eerste wee nog zelf dingen met je paardje kan doen en direct na de bevalling weer dagelijks of wekelijks bij je paardje kan zijn :)

Ik zou dus echt zoeken naar een oplossing die ook volstaat als jij niet kan longeren o.i.d., alleen al voor de rust die dat in je hoofd geeft :j

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:51

Longeren lange lijnen etc is allemaal al genoemd, daar kan je al een paar dagen mee opvullen per week.
Als je dan ook nog een goede bijrijder kan vinden of diegene die miss twee dagen in de week kan hobbelen is het miss ook een optie om iemand van stal hem aan de hand mee te laten nemen. Zelf rij ik al jaren zo met mijn shet aan de hand die te klein is om bereden te worden en toch ook in beweging moet blijven. Je geeft aan dat je pony buiten graag hard wilt maar miss is er iemand bij jou op stal die dat aandurft.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie