White line disease, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:51

Ja die scheur kwam dus door de white line, dat begon klein, en werd steeds groter/ hoger. Uiteindelijk met blootleggen kwamen we er pas achter dat het scheurtje slechts het topje van de ijsberg was, en dat we er dus met een omgekeerde V niet vanaf zouden komen omdat de white line zich al een weg door de witte lijn baande en niet alleen in de scheur bleef zitten. Uiteindelijk zijn we nu weer terug bij af door een hoefzweer, die indirect door de WLD is gekomen.

Op deze link zie je alleen mijn berichten en foto's, dan kan je ook het verloop zien wanneer het terug keerde.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:46

Mijn paard heeft er helaas ook last van. Hij had jaren een streep in zijn voorhoeven maar de vorige hoefsmid holde dit altijd een beetje uit en deed er weinig mee.

Mijn huidige hoefsmid benoemde meteen WLD. Hij heeft toen beide hoeven helemaal uitgesneden en mijn paard op ijzers gezet. Verder smeer ik elke dag honing.

Na 3 maanden was het weg maar helaas sinds 2 maanden is het weer terug in 1 van de hoeven. De hoefsmid komt nu elke 4/5 weken om de aangetaste plekjes weg te snijden en verder smeer ik elke dag honing. Er zitten nu nog twee kleine plekjes.

Ik schrok erg van hoe de hoef eruit zag na het uitsnijden. Maar mijn hoefsmid was niet echt onder de indruk en mijn paard heeft geen dag gevoelig of kreupel gelopen.

Ondertussen maak ik me er niet heel druk om en smeer ik braaf honing en houdt de hoefsmid her goed in de gaten. Zijn hoef die nu aangetast is, laat de hoefsmid ook wat langer omdat er natuurlijk toch een hele 'hap' uit zijn hoef is. Het is wel frustrerend omdat je het niet kunt voorkomen.

Afbeelding
Zo zag het er in december uit

Afbeelding
Zo zag zijn voet er vorige maand uit

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:29

Mijn pony heeft ook WLD gehad. Haar hoeven zijn voordat ze bij mij kwam zo slecht bekapt dat ze tegen hoefbevangenheid aan zat (hoefbeenkanteling), gigantische schimmel in de hoeven en echt een opening op de plek van de WLD. Vooral aan de voorhoeven, maar achter ook.
Ik ben toen overgestapt op een goede hoefverzorger in mijn omgeving en zij heeft mij volledig begeleid in het proces. Ik heb bij Turbohoof Solutions Sanogene besteld om te spoelen en dagelijks de blauwe gel van die webwinkel. Ik heb in het begin heel intensief moeten behandelen en het is volledig genezen in een half jaar tijd. Enige is dat de hoeven voor nog in de goede stand moeten groeien, maar dat duurt nog wel even. Gevaar voor hoefbevangenheid is geweken en de WLD is volledig weg. Ook op andere plekken in de hoef geen schimmel meer.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:02

Vi d wat ik hier zie allemaal niet Zo schokkend om eerlijk te zijn. Het is jammer ik nooit foto's heb gemaakt van hoe ver de hoef van mijn paardje was uitgesneden want dat zG er echt bizar uit. Haar wand zat ook echt los om de hoef heen als het ware. Dat zag je niet van buitenaf maar pas toen ze gingen snijden.
Echt wonderlijk hoe dat gewoon weer goed komt.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 23:06

Mijn hoefsmid heeft het woord hoefbevangenheid niet laten vallen. Heeft dit dan echt een link of is dit niet altijd zo?
@Vaaleriee: dat is inderdaad echt een hele kap! Zou ik ook even van verschieten. Hoe gaat het nu? Ik hoop echt dat het meevalt.

Heb de laatste maanden enorm veel pech gehad met mijn paard en stalling. Ik heb een hele nare ervaring gehad met mensen waar mijn paard doodongelukkoig was en hierdoor een verminderde weerstand had, weet iemand of dit ermee te maken kan hebben?

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:11

CalipsoLover: het valt volgens de hoefsmid heel erg mee. En gelukkig lijkt mijn paard er geen last van te houden. Hij wil altijd graag de honing van de kwast aflikken :+

Maak je niet teveel zorgen. De eerste keer was mijn paard er met een paar maanden vanaf en valt het allemaal mee. Hoop dat het bij jouw paard ook allemaal meevalt!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:17

CalipsoLover schreef:
Mijn hoefsmid heeft het woord hoefbevangenheid niet laten vallen. Heeft dit dan echt een link of is dit niet altijd zo?
@Vaaleriee: dat is inderdaad echt een hele kap! Zou ik ook even van verschieten. Hoe gaat het nu? Ik hoop echt dat het meevalt.

Heb de laatste maanden enorm veel pech gehad met mijn paard en stalling. Ik heb een hele nare ervaring gehad met mensen waar mijn paard doodongelukkoig was en hierdoor een verminderde weerstand had, weet iemand of dit ermee te maken kan hebben?

Ja er is een mogelijke link met hoefbevangenheid.Er zullen nog wel meer mogelijke oorzaken zijn trouwens,stress is er zeker een van.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:23

Die van mij heeft het ook gehad en was een flink stuk bloot gelegd.
Vetramiel shampoo voor het dagelijks wassen en vetramiel zalf voor na het drogen erop heeft toen wonderen verricht. Vond mijn hoefsmid ook... die raad het nu aan iedereen aan met die shampoo erbij.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:22

Een link met hoefbevangenheid en stress enz geloof ik niet in.
Je paard kan al doordat er een steentje in de lijn komt waar bacteriƫn en schimmels in gaan zitten want het is warm en vochtig deze aandoening krijgen. Komt niet van binnen uit.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 17:06

Popstra schreef:
Een link met hoefbevangenheid en stress enz geloof ik niet in.
Je paard kan al doordat er een steentje in de lijn komt waar bacteriƫn en schimmels in gaan zitten want het is warm en vochtig deze aandoening krijgen. Komt niet van binnen uit.

Mijn smid zei ook dat het van buitenaf komt, maar omdat (toch zo bij mensen) je een verzwakt immuunsysteem moet hebben vooraleer je vatbaar bent voor een bacterie. Mijn paard is depressief geweest, dus vroeg ik me af of dit een link kon hebben.

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 01:51

CalipsoLover schreef:
Mijn hoefsmid heeft het woord hoefbevangenheid niet laten vallen. Heeft dit dan echt een link of is dit niet altijd zo?


Nee nee, dat staat, zover ik weet, zeker los van elkaar. Maar was om aan te geven hoe slecht haar hoeven eraan toe waren en hoe snel ze weer herstelden na de juiste behandeling. Ik heb wat dat betreft echt een hele goede hoefverzorger.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: White line disease, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 11:36

Oke gelukkig maar. Ik ben ondertussen naar de smederij gegaan voor informatie en hoefschoenen. De hoefschoenen zijn op maten, dus die moet ik even meten maar ik denk wel dat dit onze beste optie is en de hoefsmid staat hier ook achter. Ik ga toch zeker vandaag of verloop van volgende week een afspraak maken om de hoeven te laten uitsnijden dat we hier ook niet te lang mee hoeven wachten.