Paard naar buiten, bevroren grond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Paard naar buiten, bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 13:40

Ik weet niet of het hier goed staat.


Mijn paard staat op een pensionstal bij mij in de buurt. De mensen zijn echt super lief en heel goed voor de paarden.

Alleen sommige dingen vind ik vreemd. Misschien omdat ik het anders gewend ben maar krijg niet echt duidelijk wat mn stalgenootjes vinden of willen.

Bijvoorbeeld. De paarden worden niet buiten gezet in de paddock als het vriest. De grond van de bak is echt knetter hard en daar kun je niks mee. Er zit een ijslaagje op met kristallen, voor onszelf al gevaarlijk om erop te lopen. De paddock is heel ander zand en hiervan lag het bovenste laagje los, dus paarden hebben wel enigszins grip.

Ik ben gewend, dat zodra de grond bevroren is, dat paarden zelfs het weiland even in kunnen om weer wat grasjes te pikken, maar goed in de winter staan de paarden op deze stal binnen en mogen ze 1,5 uur per dag eruit de paddock in met hun maatje. We hebben een grote paddock dus dan gaat die van mij altijd donderjagen met zn maat.

Nu is het dus de hele week al onder nul zo ongeveer, en dus worden de paarden niet buiten gezet want is gevaarlijk. Laatst heb ik toch die van mij en zn maatje buiten gezet (in overleg) en waren ze lekker aan het spelen. De staleigenaar zei dat ik wel lef had om zoiets te doen. De grond was gewoon zacht aan de bovenkant dus ik zag t probleem niet zo.

Paard leert in mum van tijd hoe hij moet lopen en hoe zn remweg is is mijn ervaring.

Wat is nou wijsheid hierin?
Paarden maar binnenhouden zodat ze geen risico lopen om uit te glijden ofzo? Of kunnen de dieren wel gewoon naar buiten? Hoe doen bokkers dit?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard naar buiten, bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:43

Ik heb een paddock die gewoon leemgrond is. Het is spekglad als het ook maar een beetje nat is maar blijft als ik een beetje oplet wel vlak. Nu met de vorst was het dus een stuk veiliger om ze erop te laten dan de rest van de winter eigenlijk.

Heb ze ook een uur op de wei gehad, hebben ze heerlijk even kunnen racen :j

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:43

Hier gaan ze gewoon in kudde verband naar buiten. Op de bevroren grond met kuilen en gaten. Paarden passen zich prima aan.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:45

Hier gaat alles altijd heel de dag naar buiten. Altijd. Bevroren, sneeuw, modder, stof ,zand... maakt niet uit :D Nog nooit enig probleem gehad en ik heb nu toch al zo'n 35 jaar paarden.
Maar ik heb ze wel aan huis, dus dat scheelt uiteraard in discussies met een pensioneigenaar :Y)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:45

Hier gaat alles naar buiten de hele dag.
Als ik ze juist binnen hou een hele week en dan buiten ga zetten gaan zo compleet uit hun dak dus dan zeker een blessure.

Overigens naast been blessures ben ik bij ineens binnen staan bang voor koliek, ze zijn immers gewend te lopen.
Maar dat verschil zul je niet merken met toch maar het magere 1, uur dat ze buiten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:46

Mijne staan gewoon buiten op gras net zoals altijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:48

Ik kan je verhaal volgens mij niet helemaal volgen; is je probleem dat je paard de hele winter maar 1,5 uur per dag met een maatje in een paddock komt, of is je probleem dat hij op dagen met vorst zelfs die 1,5 uur niet naar buiten mag?

Ik zou er persoonlijk een groter probleem mee hebben als mijn paard in de winter de winter elke dag maar 1,5u/dag uit zijn box komt, dan dat hij die anderhalve week dat het per jaar vriest helemaal niet buiten komt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-18 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Paard naar buiten, bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:57

Paard komt gewoon hele dag buiten en als je je paddock regelmatig harkt blijft de bovenlaag vanzelf droger en bevriest dus minder snel.

pien_2010

Berichten: 43306
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:58

Tja ongeacht wat je besluit, is het een risico. Dus ik zou gaan voor buiten of nog beter binnenbak met een groep paarden paar uur per dag. Koliek is ook niet alles net als blessures. Het is een keuze uit twee moeilijke.
Die van mij speelden vanochtend in de wei. Tja dan hou je ook je hart vast. Ging gelukkig goed en dan is het een feëriek plaatje die 2 zwarte paardjes knallen in de sneeuw. De wei is wel mooi egaal van ondergrond.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:59

1.5 uur per dag naar buiten? :=
En je staat daar nog? :=
Ik zou als de wiedeweerga een andere plek zoeken of zorgen dat je paard op de huidige stalling fatsoenlijk naar buiten kan want dit valt voor mij onder verwaarlozing.
Je maakt je paard op deze manier diep ongelukkig en zwaar gefrustreerd.
Ik weet dat het op meer stallen gebeurt en ik snap dan ook werkelijk niet hoe mensen daarin mee kunnen gaan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard naar buiten, bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:03

Bij mij gingen ze ook gewoon van 13u tot 16u ongeveer op de paddock, dan staat de zon er sterk op en was de bovenlaag eigenlijk heel goed te doen. Maar op het gras was het heel glad bij ons, ik stapte er aan de hand over en paard glibberde al over de grond omdat het gras zo schuift.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard naar buiten, bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:04

anderhalf uur?! mozes kriebel.... wegwezen!!!

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:08

Juist niet slim om ze binnen te houden met vorst.
Tegen de tijd dat de vorst voorbij is en ze gaan er wel weer uit gaan ze zo uit hun plaat dat je juist kans op blessures hebt.
Bij ons gaan ze gewoon naar buiten.
Paarden hebben 4 benen, dat is meer dan wij hebben en zijn heel slim.
die hebben echt wel evenwicht en snel door dat de grond hard is.

Klinkt mij als mensen met weinig ervaring met paarden in de winter?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:13

Kunnen ze dan helemaal nergens bewegen, ook niet in een stapmolen of gevlakte bak?

Ik zorg voor de vorst altijd dat ik mijn paddock zoveel mogelijk vlak geharkt heb, van iedereen die het wil gaan de paarden dan gewoon de hele dag naar buiten, dan blijven ze ook het rustigst.
Als de bak goed vlak is probeer ik wat rustig werk onder het zadel, aan de lange teugel of aan de longe te doen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 14:17

xyzutu2 schreef:
Ik kan je verhaal volgens mij niet helemaal volgen; is je probleem dat je paard de hele winter maar 1,5 uur per dag met een maatje in een paddock komt, of is je probleem dat hij op dagen met vorst zelfs die 1,5 uur niet naar buiten mag?

Ik zou er persoonlijk een groter probleem mee hebben als mijn paard in de winter de winter elke dag maar 1,5u/dag uit zijn box komt, dan dat hij die anderhalve week dat het per jaar vriest helemaal niet buiten komt?


Beide is een probleem voor mij.
Paard was gewend om altijd buiten te staan maar ik ben verhuist en heb 8 stallingen in de buurt bezocht en dit was de enige stal waar de eigenaren gewoon goed voor de dieren waren zonder allemaal regeltjes en voorwaarden etc. Zou paard dan wel meer binnenstaan in de winter dat was je t nadeel. Het was toen hoogzomer dus daar dacht ik toen nog niet echt over na.. Maar nu valt het wel tegen hoor. Liefst had ik hem gewoon hele dag op de wei maar datg gaat in mijn omgeving niet ivm kleigrond wat zijknat wordt en nooit meer droogt zeg maar.

Dus ik moest toen kiezen. Ik blijf wel uitkijkeb voor een betere stalling maar die zijn in deze omgeving niet echt voor het grijpen.

@nouvel: we hebben een goede vlakke bak maar daar mogen de paarden niet los in vanwege behoud van de bak. Daar heb ik al eens ruzie om gehad (ik wilde vrij springen met paard) en dochter van de eigenaren wilde dat niet hebben want dan struikelde haar paard over de afzetsporen....)
Ook toen heb ik zeer intensief gezocht naar iets anders maar helaas is er niets in de buurt beschikbaar wat beter is dan deze stalling. De mensen zijn wel echt heel goed voor de dieren in de omgang. Helaas zijn er hier ook veel stallen en boeren die het doen voor t geld.

Bij ons op stal staan veelal wedstrijdpaarden en we hebben alleen een goede buitenbak en een grote paddock en gigantische weides. De wedstrijdpaarden staan zeer geregeld met dikke benen of blessures op stal. Laat duidelijk zijn dat dit niet mijn droomstal is!
Ik vind het verre van ideaal en houdt elke dag het aanbod van stallingen in de gaten en vraag rond in mijn dorp en omgeving voor iets beters. Maar helaas zijn er dus niet zoveel plekken beschikbaar en kan hem moeilijk in mn achtertuintje zetten.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 10-02-18 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:20

Waar ik nu sta gaan ze ook elke dag buiten, de hele dag, weer of geen weer. Heerlijk! Merk nu al dat mijn paard een veel beter humeur heeft, terwijl hij er pas een paar weken staat. Op de manege waar ik eerst stond gingen ze met vorst niet buiten, want dat was te gevaarlijk. Maar laatst toen het zo nat was ook niet. Hebben ze vijf weken binnen gestaan... Was bijna niet meer te rijden. Maar gelukkig is dat nu helemaal anders. Dus probeer echt te zorgen dat ze naar buiten gaan, die paarden redden zich wel.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 10-02-18 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:21

Hm waarom word de paddock niet gesleept van te voren?

Wij proberen alles altijd zo vlak mogelijk te krijgen voor de vorst {paddock en bak} zodat de paarden gewoon naar buiten kunnen en wat kunnen blijven bewegen.

Maarja, gewoon zelf maar buiten zetten op eigen risico denk ik en anders meer wandelen aan de hand oid denk ik zo.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 14:22

Elisa2 schreef:
Hm waarom word de paddock niet gesleept van te voren?

Wij proberen alles altijd zo vlak mogelijk te krijgen voor de vorst {paddock en bak} zodat de paarden gewoon naar buiten kunnen en wat kunnen blijven bewegen.

Maarja, gewoon zelf maar buiten zetten op eigen risico denk ik en anders meer wandelen aan de hand oid denk ik zo.


Ik ga ze ook zeker gewoon zelf buiten zetten. Kunnen ze lekker heel de dag naar buiten. :) want alle andere stalgenootjes vinden het niet zoon probleem dat ze binnenstaan. Als de eigenaar ze niet buiten zet.. Doen ze het echt niet zelf hoor

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:23

Phoeh ik verbaas me hier ook wel over. Het zijn paarden, geen porseleinen poppetjes :(:) Ik was ook al lang en breed vertrokken als mijn paard zó lang op stal zou moeten staan. Ik heb ze nog liever de hele dag tot de knieën in de drek of op een bevroren ondergrond staan en 's avonds op stal, dan hele dagen op stal. Hier gaan ze ook allemaal naar buiten, elke dag, ongeacht de weersomstandigheden. We hebben drie hectare land waar ze op plekken tot de knieën in de drek zakken in de winter, maar ook droog kunnen staan. Nu met bevroren grond gaan ze ook gewoon naar buiten, ondanks de enorm oneffen ondergrond. Ze snappen snel genoeg wat wel en niet kan. Ik vind niet dat ik voor hen hoef na te denken, dat kunnen ze prima zelf. Veel mensen vinden dit ook 'zielig' :roll: en ik denk dat veel stallen ons voor complete idioten verklaren, maar in mijn ogen is het vreselijk ongezond om je paard zo lang op stal te hebben staan en is het juist vragen om blessures. Paarden bewegen van oorsprong zo'n beetje de hele dag door en door de verschillende weersomstandigheden zijn ze in staat zich aan te passen. De jongste hier is 24, de oudste 28 en allemaal hebben ze nog nooit een blessure of ziekte gehad *klopt af* :Y) Dus ik vind het persoonlijke complete onzin om paarden als porseleinen poppetjes te behandelen :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:38

RoyceMack schreef:
Elisa2 schreef:
Hm waarom word de paddock niet gesleept van te voren?

Wij proberen alles altijd zo vlak mogelijk te krijgen voor de vorst {paddock en bak} zodat de paarden gewoon naar buiten kunnen en wat kunnen blijven bewegen.

Maarja, gewoon zelf maar buiten zetten op eigen risico denk ik en anders meer wandelen aan de hand oid denk ik zo.


Ik ga ze ook zeker gewoon zelf buiten zetten. Kunnen ze lekker heel de dag naar buiten. :) want alle andere stalgenootjes vinden het niet zoon probleem dat ze binnenstaan. Als de eigenaar ze niet buiten zet.. Doen ze het echt niet zelf hoor


Ja dat zie je helaas vaker op pensionstallen..waardeloze mentaliteit :o

Fijn dat je het zo gewoon zelf op kunt lossen!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard naar buiten, bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:40

Bij ons moet ik ze inderdaad ook altijd zelf buiten zetten. Dik balen en veel werk met meerdere paarden, zo stom dat dit van de stal uit niet gedaan wordt... Maar aan de andere kant kies je dan natuurlijk wel zelf of ze buiten gaan of niet.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:50

wij slepen de paddock nu elke dag met de vorst, zo blijft de grond redelijk gelijk (s'middags is het boven 0 dus de bovenste laag al niet meer hard en goed te slepen) zo kunnen ze zich ook niet verstappen, maar ze gaan gewoon naar buiten hoor.
2 paarden per keer, en de rest staat in de binnenbak, en zo wisselen we ze steeds zodat ze allemaal even buiten komen, maar je paard maar niet buiten zetten een week lang omdat het vriest kan ik ook niet echt inkomen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:50

Ik heb daar maar één woord voor: " kasplantjescultuur".

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard naar buiten, bevroren grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:56

Mijn paarden gaan met alle weersomstandigheden altijd gewoon naar buiten. Ze kunnen zelf wel beoordelen waar ze wel of niet kunnen lopen en of ze wel of niet kunnen spelen en rennen.

Trainen doe ik ook gewoon, ook al is de bodem hard. Alleen natuurlijk niet op bevroren modder (maanlandschap) en uitkijken voor bevroren plassen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:00

We zetten ze hier onderling ook met vorst of sneeuw elke middag op de paddock.
Is grootste deel betonplaat, en als daar geen ijsvloer op ligt is dat geen probleem.
Ernaast en erheen ligt modder e.d. met trekkersporen e.d. Maar ze denken er zelf wel om waar ze hun voetjes plaatsen.
Kan dat niet, dan is er altijd nog de binnenbak waar ze gelukkig inmogen om die om te ploegen.

Stal hier vlakbij blijven ze bij vorst gewoon dagenlang binnen, het betonpad naar hun buitenbak veranderd in een ijsbaan.
En zo zijn er vele stallen in omgeving die dat zo doen, maar dat echt niet vrijwillig op bokt komen melden. :=