Stap-/ trainingsmolen: ervaringen en gewoonten gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Stap-/ trainingsmolen: ervaringen en gewoonten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 12:30

Hoi bokkers,

Anderhalf jaar geleden zijn wij verhuisd. Sindsdien hebben wij een trainingsmolen. Het is een vierpaards molen met besturingsprogramma's. In die programma's verandert de molen om de zoveel tijd van hand en ook van gang.
Ik heb er een handmatige bediening bij laten zetten omdat ik dat praktischer en veiliger vond om mijn paarden te leren in de molen te lopen en van hand te veranderen.

Nu heb ik al een tijdje een aantal vragen over hoe andere stap-/ trainingsmolen'gebruikers' de molen gebruiken:
- hoe lang gaat jouw paard in de molen?
- hoe vaak?
- in welk tempo? (langzaam stappen of juist doorstappen bijv.)
- wissel je het tempo of de gang af en zo ja, hoe vaak?
- gaat je paard bij elk weertype in de molen?
- laat je de eventuele deken op of juist niet?

Aanvullingen etc. zijn ook welkom.

Alvast dank voor jullie aandacht en reacties.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Stap-/ trainingsmolen: ervaringen en gewoonten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:34

- hoe lang gaat jouw paard in de molen? 20-30 minuten per keer
- hoe vaak? elke dag 1x
- in welk tempo? (langzaam stappen of juist doorstappen bijv.); gemiddeld staptempo, niet slenteren maar ook niet flink doorstappen
- wissel je het tempo of de gang af en zo ja, hoe vaak? nee, elke 10min wisselt de molen van richting maar snelheid blijft gelijk
- bij elk weertype? ja, zelfs met een dik pak sneeuw, voordeel van ijzerloos :D
- laat je de eventuele deken op of juist niet? Zonder deken is sowieso te koud nu in de winter, ik heb wel speciale stapmolen dekens maar ben ik vaak te lui voor om die op te doen, dus dan gewoon met hun waterdichte winterdeken, ook wel fijn als het regent. Zomers met veel insecten ook gewoon met vliegendeken anders worden ze gek.

Je moet er niet teveel mee miepen, gewoon ze erin zetten ze snappen het snel genoeg hoor, na een rondje achteruit lopen zullen ze vanzelf wel omdraaien.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:41

Bij ons verschilt het een beetje per paard en per dag.
Op de dagen dat de paarden niet gereden worden gaan zal allemaal ongeveer 45 minuutjes aan de molen, alleen stappen.
Wanneer de paarden gereden worden gaan ze meestal van tevoren 15 minuutjes aan de molen om alvast wat op te warmen. Ook na het rijden gaan ze er vaak nog even aan, hangt ook een beetje van het paard zelf af.

Alleen wanneer paarden bijvoorbeeld erg fris zijn laten we ze even draven, anders gewoon altijd stappen. De paarden gaan iedere dag in de molen, nu hebben wij wel een overdekte stapmolen dus dit kan ook altijd.
Het tempo is gewoon lekker doorstappen, denk een redelijk normaal tempo, zolang ze maar niet gaan slenteren. De molen regelt zelf dat er om de 10 minuten van richting wordt veranderd.

Persoonlijk haal ik de dekens er altijd liever af, als je dan toch een deken op doet zou ik voor een speciale stapmolen deken gaan zodat je paard geen schuurplekken krijgt.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:47

Wij hadden ook een 4- paarden trainingsmolen voor de paarden op een goede zandbodem. Er stonden standaardprogramma's in maar eigenlijk gebruikte we er daar maar één van. Dat programma duurde een uurtje waarbij afwisselend werd gestapt en gedraafd (op 2 verschillende tempo's als ik dat goed heb onthouden). Eerste 10 minuten was stappen (5 linksom, 5 rechtsom), dan 10 min draf links, 10 min draf rechts, 5 minuten stappen, nogmaals 20 min draven (links/rechts). en afgesloten met 5 minuten uitstappen. De molen bleef doorlopen wanneer het programma af was, dus meestal stapten ze nog even door tot ze weer droog en op adem waren.

We gebruikte dit programma voor Gelderse paarden welke voor de koets stonden en ook geregeld dagritten maakten. Door de weeks was de trainingsmolen de voornamelijkste training.

Grootste nadeel was het uitslijten van het spoor in het zand wat op den duur een redelijk diepe geul werd en vrij lastig netjes te maken was. Daarnaast pasten er 'maar' 4 paarden in de molen. Verder was het een prettige en effectieve manier om meerdere paarden in beweging te houden voor de eigenaar die al op leeftijd was. Mijn rijpaarden stonden er slechts af en toe in (1 a 2x per week) voor de afwisseling.

Dekens deden we altijd af. En wanneer de paarden uit de molen kwamen altijd de benen afspuiten.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Stap-/ trainingsmolen: ervaringen en gewoonten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:50

Mijn paarden gaan dagelijks een uurtje in de molen. Een mooi tempo. Ze moeten wel doorstappen, maar niet dat ze af en toe moeten bijdraven? De gangen wisselen niet af, maar de molen draait om de 5 minuten om van hand.
Enkel bij rotweer gaan de onze er niet in. Bij regen wel. Zij staan erin met dekens omdat ze buitengehaald worden door de stalhouder als ik op school zit. Als ik er zelf ben ofwel zonder deken ofwel met een speciaal deken op mijn geschoren paard.

Als ik eens een dag snel moet zijn dan stop ik er al 1 in de molen terwijl ik de andere rijdt. Daarna de ander laten uitstappen terwijl ik de tweede rijd. Spaart toch weer iets tijd uit en dan komen ze toch nog even extra buiten :)

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Stap-/ trainingsmolen: ervaringen en gewoonten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 15:26

Dank voor alle reacties.

Houden jullie toezicht als er paarden in de molen staan of ga je er pas naar toe als je ze ophaalt?
Of is er altijd iemand in de buurt die ze in de gaten houdt?

En nog een paar vragen (pfff): ook zonder ijzers in de molen? Zo ja, dagelijks? Op wat voor bodem?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Stap-/ trainingsmolen: ervaringen en gewoonten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:31

Interessant! Ik ben benieuwd ook waarom de meesten de stapmolen gebruiken? Is het om echt te trainen of omdat ze weinig buiten komen of anders?

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:34

Best altijd zorgen dat er toezicht is als er paarden in de molen staan. Maar is ideaal om dan bv stal uit te mesten of andere klusjes te doen. Hier werden ze nooit zonder toezicht in de molen gelaten.

Indien je een verharde bodem hebt in de molen, zijn ijzers toch wel noodzakelijk als je ze er dagelijks 30min of meer in zet. Mijn merrie haar voeten sleten daar ook te snel van anders. Op zandbodem maakt het niet zo uit denk ik, maar ik vind juist een verharde bodem ideaal voor stapwerk. Hier lieten we de paarden ook enkel stappen in de molen, gewoon netjes doorstappen.

Het meest ideale eraan vond ik dat je de paarden extra stapwerk kon laten doen bovenop het gewone buiten op de paddock/weide en rijden. De mijne staan op de paddock of op de wei vaak ook gewoon wat te kijken en stappen daarom lang zoveel km's niet als ze doen in de molen. Ik vind het een mooie extra bovenop de training.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Stap-/ trainingsmolen: ervaringen en gewoonten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:37

Bij ons zijn er altijd mensen in de buurt wanneer er paarden aan de molen staan. De meeste hebben ijzers maar de jonkies gaan er gewoon aan zonder. We hebben een harde ondergrond met daaroverheen wat zand, dit gaat eigenlijk prima.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:39

poes schreef:
Interessant! Ik ben benieuwd ook waarom de meesten de stapmolen gebruiken? Is het om echt te trainen of omdat ze weinig buiten komen of anders?

Extra beweging is altijd goed voor alles, oa betere doorbloeding van de hoeven/benen.. als ze zelf buiten staan zijn ze minder actief dan in de molen. Dus hier is het extra naast het dagelijks buiten komen en trainen.

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:40

Bij ons heeft de molen een stenen bodem, het zand werd, ondanks het dak erboven, snel nat en erg vies/modderig. Ze gaat er in om een extra keer eruit te komen (behalve paddock, rijden) en wat extra beweging is ook fijn. Ze heeft voor ijzers, achter niet, en staat er niet meer dan 40 minuten, om de dag ongeveer, in. Kwa hoeven gaat dit prima, maar dat zal ook paardafhankelijk zijn. Verder is er altijd wel iemand in de buurt.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:42

Die van mij gaat een half uur tot een uur in de molen, als extraatje niet ter vervanging van dagelijkse beweging. Ze stappen flink door maar na een half uur doorstappen vertraagd de molen automatisch naar low speed. Dus wandelen ze op een trager tempo. Draven doen we niet in de molen, ze gaan wel met elke weersomstandigheid in de molen, maar dat hangt van je molen af. Die van ons is overdekt met rondom windgaas, dus dan is het wel mogelijk, alleen met de storm van vorige week durfden we het niet aan.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:42

Nicky1963 schreef:
Dank voor alle reacties.

Houden jullie toezicht als er paarden in de molen staan of ga je er pas naar toe als je ze ophaalt?
Of is er altijd iemand in de buurt die ze in de gaten houdt?

En nog een paar vragen (pfff): ook zonder ijzers in de molen? Zo ja, dagelijks? Op wat voor bodem?

Ik ga uitmesten, heb de molen dan niet in zicht maar wel binnen het gehoor, ik kan het wel goed horen mocht er iets gebeuren.

Zonder ijzers kan prima, hier zandbodem maar ook op steen moet dat geen enkel probleem zijn.
Begin dan de eerste week met dagelijks 5 minuten en bouw dat dan uit, de hoeven moeten wennen en als je dat rustig opbouwt moet dat zonder overmatige slijtage kunnen.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:45

Nicky1963 schreef:
Dank voor alle reacties.

Houden jullie toezicht als er paarden in de molen staan of ga je er pas naar toe als je ze ophaalt?
Of is er altijd iemand in de buurt die ze in de gaten houdt?

En nog een paar vragen (pfff): ook zonder ijzers in de molen? Zo ja, dagelijks? Op wat voor bodem?


Ga wel mijn ding doen op stal of een andere longeren (dan heb ik er zicht op), als ik er geen zicht op heb kijk ik af en toe om een hoekje

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:50

Bij mij gaan ze elke ochtend aan de molen als ik de stallen doe, als extra keer eruit. Ik hou niet echt toezicht, wel als er een nieuwe is natuurlijk.

Nooit langer dan 20 min. Heb ooit een onderzoek gelezen dat het daarna geestdodend wordt.

Ze gaan gewoon met dekens erin, weer of geen weer. Ze moeten flink doorstappen.
Mijn molen heeft klinkers en de paarden staan rondom op ijzers.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:52

Citaat:
Nu heb ik al een tijdje een aantal vragen over hoe andere stap-/ trainingsmolen'gebruikers' de molen gebruiken:


Ter illustratie:
- ik sta op een grote pensionstal.
- stapmolen = 4 paards, met klinkers als ondergrond. Wisselt elke 5 min van kant, tempo kun je zelf instellen.
- drafmolen = 6 paards, met houtsnippers als ondergrond. Wisselt naar gelang het programma van tempo en kant.
- stapmolen kan ik tijdens mesten e.d. in de gaten houden, drafmolen ligt verder achter op het terrein. Ik ga dan vaak een paar keer kijken maar blijf er niet bij.

- hoe lang gaat jouw paard in de molen?
In de stapmolen een half uur, in de drafmolen een half (30 min, waarvan 10 min stap, 10 min draf, 10 min stap) of heel (10 min stap, 10 min draf, 10 min stap, 10 min draf, 20 min stap) programma.

- hoe vaak?
Alleen op dagen dat hij geen beweging onder het zadel of aan de longe krijgt. In de paddock bewegen ze naar mijn idee te weinig in de winter.

- in welk tempo? (langzaam stappen of juist doorstappen bijv.)
Drafmolen staat op 6km/u voor stap en 12 km/u voor draf (hoewel ik dat nog wel eens omhoog tik naar 13 of 14 km/u). Stapmolen is handmatig maar ongeveer 5km/u, denk ik. Lekker doorstappen in ieder geval.

- wissel je het tempo of de gang af en zo ja, hoe vaak?
In de drafmolen hebben we vooringestelde programma's, 't is niet de bedoeling dat je die handmatig gaat bijregelen. Er staan doorgaans ook paarden van anderen in, en zij weten dan niet meer wat hun paard aan beweging gehad heeft.

- gaat je paard bij elk weertype in de molen?
Drafmolen is overdekt, en wordt juist gebruikt op vrije dagen met rotweer als de paarden in de paddock weinig doen/met de kont naar de regen staan. Stapmolen is niet overdekt, gebruik die alleen niet met sneeuw wegens ijzers van m'n paard.

- laat je de eventuele deken op of juist niet?
Als ze alleen stappen gaat de onderdeken onder de regen- of licht gevoerde deken uit, als ze ook gaan draven gaat deken af en peesbeschermer om.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:57

- hoe lang gaat jouw paard in de molen?
Verschilt, als ze niet op de wei komt rond het uur, anders alleen een kwartiertje tijdens het opruimen na het rijden.
- hoe vaak?
5-7 dagen per week
- in welk tempo? (langzaam stappen of juist doorstappen bijv.)
Ergens tussen een normale stap en een vlottere stap in.
- wissel je het tempo of de gang af en zo ja, hoe vaak?
Nee. De molen is automatisch ingesteld dus hier heb ik geen invloed op.
- gaat je paard bij elk weertype in de molen?
Alleen bij regen niet omdat hij niet overdekt is.
- laat je de eventuele deken op of juist niet?
Tijdens het uitstappen zonder deken of met een zweetdeken, anders gewoon met de winterdeken op.

Livawi
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:00

Bij ons gaan de paarden elke dag zo’n 20 minuten in de molen
Gewoon op een rustig tempo stappen en ik denk dat de molen om de 5 min ongeveer van hand veranderd
Verder gaan ze gewoon met deken op de molen in maar alleen als het droog is en niet te glad is in de molen (is niet overdekt)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:22

- hoe lang gaat jouw paard in de molen?
Ongeveer 20-30 minuten per keer. Hij wisselt per 10 min. van hand, dus meestal eerder 20 min., omdat ze dan beide kanten op gehad heeft.

- hoe vaak?
1 á 2x per week. Vind het te geestdodend en kan me niet voorstellen dat het heel goed is om continu in rondjes te lopen.

- in welk tempo? (langzaam stappen of juist doorstappen bijv.)
Redelijk vlot tempo stap.

- wissel je het tempo of de gang af en zo ja, hoe vaak?
Nee, bij ons op stal staat de snelheid gewoon standaard op hetzelfde ingesteld.

- gaat je paard bij elk weertype in de molen?
Ja, juist omdat hij overdekt is, is het met slecht weer fijn om haar even in de molen te zetten, ipv in de paddock. Alleen bij storm/erge wind niet.

- laat je de eventuele deken op of juist niet?
Deken altijd af ivm veiligheid. Halster laat ik dan wel weer om.

Hier ligt er zand op de bodem. Had eerst geen ijzers, maar mijn paard slijt uit zichzelf al scheef, dus daarom ijzers eronder gedaan. Dat scheelt natuurlijk wel.

Ik gebruik de molen vooral op dagen dat ik eigenlijk geen tijd heb om te longeren/rijden, maar wel wil dat ze even beweegt. Ze komt sws los in de paddock, maar daar beweegt ze niet zoveel. Even half uurtje in de molen stappen zorgt dan iig voor beetje beweging. Daarnaast is het makkelijk als het druk is bij ons op stal en ze niet meteen in de paddock kan. Dat zet ik haar weleens in de molen, zodat ik wel kan gaan uitmesten.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:36

Mijn paarden (rondom beslagen) gaan (in de winter gewoon met deken om) in de 4 paards molen. Deze is bestraat met klinkers.
Heb ook een heel programma op dat ding maar laat ze alleen stappen in normaal tempo. Ze wisselen wel van hand na ik denk 5 minuten.
Laat ze rustig 3 kwartier lopen meestal smorgens nadat ze gegeten hebben en voor ze de paddock op gaan.
Ik doe dit hooguit 2X per week en zomers zelden want dan staan ze op de wei en bewegen ze genoeg.
Ik laat gewoon het halster om.
Heb er stroom op want 1 paard bleef steeds stil staan de boel tegen houden als we niet keken :D
Bij storm sla ik over. Zomers laat ik ook wel eens paarden in het zonnetje droog stappen na een zware training en douchebeurt.
Ik ben erg blij met de molen. het is super je 4 paarden tegelijk beweging kan geven zonder er bij te moeten blijven. Handig als je eens niet kan rijden.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Stap-/ trainingsmolen: ervaringen en gewoonten gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:05

Wij hebben ook een molen. Ben er al jaren heel erg blij mee.
Ik gebruik hem wisselend. De paarden staan alle dagen buiten, maar als er iets minder mee gewerkt wordt gaan ze in de molen.

We hebben hem zelf ingesteld op iedere 6 minuten keren en iedere 10 minuten springt hij over naar een andere snelheid.
Als ik alleen wil stappen dan zet ik beide knoppen op stapsnelheid. En anders staat de eerste knop op stappen en de tweede op draven.
We hebben heel bewust gekozen voor deze tijden.
Na 6 minuten draait de molen, 4 minuten later gaat hij over na draf.
Dan hebben de paarden na 2 minuten draven even een stapmoment tijdens het keren. Daarna gaat hij weer gewoon verder met draf, ik vind het niet goed dat ze meteen 10 minuten achter elkaar draven. Dat doe ik tijdens het rijden ook niet. Een heel kort drafje om te beginnen, even een paar meter stappen en dan kunnen de longen het makkelijk aan om door te draven.
Hier staan ze er 50 minuten in. Dus 10 minuten instappen, dan 10 draf, 10 stap, 10 draf en 10 uitstappen.
In principe houden ze hun deken gewoon op. Meestal komen ze er volledig droog uit.
Ik heb een bodem van kunstgras met een klein laagje zand erop. Bodem is altijd vlak en droog.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 11:56

Dank voor al jullie reacties!

Ik heb op dit moment 7 paarden thuis staan. Twee daarvan gaan niet in de molen: het pensioenpaard en mijn 20-jarige appaloosa, omdat deze beide ijzerloos staan.
De andere gaan 2 tot 3 keer per week een uurtje in de molen, uitsluitend stappen, na een half uur verander ik de richting zodat ik er zelf bij sta als ze omdraaien.
Een paard loopt keurig in de binnenkant te slenteren, de ander loopt vierkantjes en draaft steeds bij omdat hij ook gerust even stil gaat staan om in het afzetband te happen.
Ze houden hun deken op met dit weer, in de zomer doe ik ze een vliegendeken op. Ook houden ze hun halster aan.
Ik zet er eentje altijd met beschermers + springschoenen in, de anderen krijgen niks om.
Het staptempo pas ik soms aan, dat ligt eraan hoe fris ze zijn en hoe lang ze al lopen.
Als ze erin staan loop ik regelmatig even langs om te kijken. Als ik op stal ben hoor en zie ik ze niet en ik ben toch altijd bang dat er iets mis gaat. We hebben een camera gekocht die, als ie geïnstalleerd is, het beeld op mijn telefoon kan laten zien. Is voor mij rustiger en kan ik gewoon verder met mijn werkzaamheden.
Op de bodem liggen kunstgras matten met daarover zand. Hij was heel glad geworden maar door het (grovere) zand is de bodem nu weer superfijn.
Ik haal na gebruik de mest eruit.
De molen is niet overdekt dus bij regen gaan ze er niet in.
Bij ons wordt de molen niet gebruikt in plaats van weidegang of training, het is meer een extraatje. Al weet ik niet of de paarden dit ook zo zien :+

Jaime_ schreef:
- hoe lang gaat jouw paard in de molen? 20-30 minuten per keer
- hoe vaak? elke dag 1x
- in welk tempo? (langzaam stappen of juist doorstappen bijv.); gemiddeld staptempo, niet slenteren maar ook niet flink doorstappen
- wissel je het tempo of de gang af en zo ja, hoe vaak? nee, elke 10min wisselt de molen van richting maar snelheid blijft gelijk
- bij elk weertype? ja, zelfs met een dik pak sneeuw, voordeel van ijzerloos :D
- laat je de eventuele deken op of juist niet? Zonder deken is sowieso te koud nu in de winter, ik heb wel speciale stapmolen dekens maar ben ik vaak te lui voor om die op te doen, dus dan gewoon met hun waterdichte winterdeken, ook wel fijn als het regent. Zomers met veel insecten ook gewoon met vliegendeken anders worden ze gek.

Je moet er niet teveel mee miepen, gewoon ze erin zetten ze snappen het snel genoeg hoor, na een rondje achteruit lopen zullen ze vanzelf wel omdraaien.


Teveel miepen doe ik niet hoor, ik ben gewoon zuinig op mijn beesten. Daarbij heb ik er dus eentje die niet ! omdraaide. Die liep net zo makkelijk achteruit, dus die had af en toe een helpende hand nodig om blessures te voorkomen. Nu heeft hij het gelukkig in de gaten dat vooruit toch nog makkelijker is :D