Veel energie bij paard op boxrust

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Piuni

Veel energie bij paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 20:45

Hallo,
Mijn paard loopt nu al 3 maanden met een blessure en ze moet nu een MRI. We dachten eerst dat ze botoedeem had maar dit zal het waarschijnlijk niet zijn waardoor we nu weer verder moeten gaan zoeken.

Mijn paard mag niet in de weide of paddock waardoor ze op volledige boxrust staat.
Ik probeer haar elke dag te wandelen en elke dag te poetsen, als ik niet kan vraag ik of iemand anders dit kan doen.
Ik merk dat ze heel erg veel energie heeft en dit moeilijk kan uiten. Rustig wandelen kan niet meer, er is veel 'spanning/energie'. Ik mag er ook op stappen maar omdat ik er altijd naast heb gelopen ga ik niet op een bom van energie zitten. Ik zou er graag op willen gaan zitten voor stapritjes maar ik wil haar eerst weer rustig hebben aan de hand wil ik er op gaan zitten. Als ik haar aan de hand stap wordt ze erg heet en gaat ze als het ware aan de hand draven, ook bouwt ze hierbij een bepaalde spanning op.

Met mijn opleiding moeten we nu een dier trainen, ik heb er voor gekozen om mijn paard een trucje aan te leren en wou dit in de longeercirkel doen, eerst aan een touw omdat ze zoveel energie heeft. Ik merk aan alles dat dit echt een moeilijke opgave gaat worden. Ze heeft zoveel energie opgekropt zitten dat ik niet normaal kan trainen en dat ze heel erg heet wordt. Ze schrok ergens van, wou wegrennen maar kon dat niet omdat ik haar vast had en daardoor kreeg ze zoveel spanning dat ze helemaal bol begon te staan. Toen ben ik gaan stappen aan de hand in de longeercirkel maar de spanning bleef. Ik ben haar toen maar gaan poetsen in de longeercirkel en dit ging wat beter.
Mijn paard kent de cirkel en kent het stappen aan de hand, ik heb nooit last gehad van het feit dat ze teveel energie heeft of dat ik haar moeilijk uit een bepaalde spanning kan halen, dit is met haar blessure dus wel een probleem.

Mijn vraag is: Hoe zorg ik dat mijn paard haar energie meer kwijt kan en dat daardoor ook de eventuele spanning beter weg vloeit? Welke dingen kan ik doen naast stappen en poetsen en hoe zorg ik dat ze door haar hoeveelheid energie geen bepaalde spanning op gaat bouwen? Hoe ga ik mijn paard een trucje aan leren met zoveel opgekropde energie? Ik weet dat het dan juist goed is om een trucje aan te leren zodat ze bezig is, maar hoe doe je dat als je paard momenteel op alles reageert en dat ze op alle prikkels reageert?

Ik hoop dat bokt mij kan helpen!

moyra

Re: Veel energie bij paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:49

Is ze terug gezet in voer?

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 20:54

moyra schreef:
Is ze terug gezet in voer?

Ja!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:10

stretch oefeningen of t-touch kan goed helpen.... maar het blijft natuurlijk gewoon een drama voor een paard boxrust -O-

Gimme_Joy

Re: Veel energie bij paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:13

Ik ken het... Is echt niks |o

Gelukkig houdt mijn paard zich redelijk rustig.

Er zijn rustgevende kruiden die je kan voeren ter ondersteuning. Wellicht een stalspeeltje?

Ik ben er zelf geen voorstander van, maar misschien kun je muisjes gaan geven als je echt bang bent dat je paard meer brokken gaat maken.

Sterkte in ieder geval!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie