Hoeven/benen koelen, help ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Hoeven/benen koelen, help ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 13:56

Hoi,

Mijn verzorg pony is hoefbevangen en de dierenarts is geweest, hij heeft oa aangeraden om de benen/hoeven te koelen maar hoe doe ik dat zonder dat hij verkleumt?
Hij staat nu weer te trillen in de stal, moet je de benen echt koelen of zijn de hoeven genoeg?
Ik wil hem niet kouder maken dan dat hij al is..

Anoniem

Re: Hoeven/benen koelen, help ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:58

In nat zand zetten werkt verkoelend voor de hoeven. Benen koelen hoeft naar mijn weten niet perse bij hoefbevangenheid zolang je de hoeven maar koel houdt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:00

Shanna schreef:
In nat zand zetten werkt verkoelend voor de hoeven. Benen koelen hoeft naar mijn weten niet perse bij hoefbevangenheid zolang je de hoeven maar koel houdt.

Oke bedankt!

Nat zand is voor nu nog geen optie, maar vanavond komt hij op nat zand te staan. De bak moet nog afgezet worden zodat hij echt niet bij het gras kan

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:04

Waarom heeft hij het zo koud? Het is een lekkere temperatuur en de benen koel je vanaf de voorknie of vanaf de sprong, daar koelt de rest van je paard als het goed is nauwelijks van af...is er niet meer aan de hand dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:12

Waar is de eigenaar in dit verhaal?

Die is er verantwoordelijk voor.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:14

Ragdollcat schreef:

Op het moment even niet thuis, ze heeft gevraagd of ik het vandaag wou doen. Probleem?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:15

Even een heel off-topic antwoord, maar ik las als titel: Hoeveel benen heeft een koe, help? :')

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:16

Nat zand inderdaad bij HB

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:21

0000 schreef:
Waarom heeft hij het zo koud? Het is een lekkere temperatuur en de benen koel je vanaf de voorknie of vanaf de sprong, daar koelt de rest van je paard als het goed is nauwelijks van af...is er niet meer aan de hand dan?

Hij zweet onwijs veel van de stress omdat hij opstal staat, hij heeft nog nooit op stal gestaan.

Maar vanavond komt hij in de bak met nat zand.
Onwijs bedankt iedereen !

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:14

[BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Hier staan heel veel tips en hulp bij hoefbevangen paarden. In dit topic kan je je vragen stellen aan ervaren eigenaren van hoefbevangen paarden. Lees de openingspost.

Veel paarden vinden een koude straal water op hun pijnlijke hoeven te pijnlijk. Wat ik deed was stoffen springschoenen nat maken en die om de hoeven doen. Dat koelde zonder dat de pijnlijke waterstraal. Je moet kijken per paard wat helpt en wat niet. Eerst moet dit paard medicijnen krijgen tegen de pijn, bloedverdunners en de hoefsmid moet komen om te kijken wat hij/zij kan doen om de teen van de hoef te ontlasten. Hier is teamwerk veearts, hoefsmid eigenaar nodig om het paard hier door heen te helpen.
Beterschap voor je verzorgpaard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:26

SindyKaya schreef:
Ragdollcat schreef:

Op het moment even niet thuis, ze heeft gevraagd of ik het vandaag wou doen. Probleem?

Je hebt een probleem, want je vraagt hoe en help.

Kan de eigenaar dan jou niet zeggen hoe en wat met de middelen die er zijn zodat jij het gewoon kan gaan doen als je op de stal bent.

Zonder dat je nog erg naar oplossing moet gaan zoeken en als de eigenaar weer thuis is kunnen jullie samen gaan kijken hoe en wat.

Beterschap met de pony.