Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
RoyceMack schreef:Hallo,
Ik heb een jonge ruin van 3,5 jaar. Inmiddels zijn we lekker bezig met grondwerken, poetsen, en kent hij alles al wat hij nodig heeft om onder het zadel te kunnen lopen alleen is er op het moment een klein voorval.
Een week geleden is mijn paard bij het buiten zetten sochtends gevallen. Wij hebben helaas vervelende kleigrond in de omgeving waardoor er enorme modderplaatsen ontstaan. Zo ook bij de ingang van de wei. De dochter van de staleigenaar zette hem buiten en een van de andere paarden viel uit naar de mijne waardoor hij begon te rennen (de weide in, door de modder). Hierbij is hij ten val gekomen. Hoe is niet duidelijk. Dochter van eigenaar heeft nog gekeken of hij iets had maar hij liep niet kreupel.
Dezelfde dag, of de dag erna wilde ik hem longeren. Op rechts was er helemaal niets aan de hand.
Op links ging hij steeds erger staken. Eerst door zijn hoofd omhoog te trekken en te stoppen, later stopte hij en trok hij zichzelf naar rechts en rende weg, en nog even later stond hij stijl overeind. Toen pas drong tot me door dat hij me niet aan het uitdagen was, maar dat hij waarschijnlijk pijn heeft.
Ik heb alles gecheckt, in zijn mond, zijn benen alles gevoeld en opgetilt, zelfs gerekt.
Geen kik. Daarna aan de hand verder gelopen met hem maar hij loopt niet kreupel.
Twee dagen later nogmaals gelongeerd dit keer met bitloos hoofdstel. Ging prima. Zowel linksom als rechtsom. Ik merkte aan hem dat hij twijfelde.. Maar hij zette door en het ging goed.
Paar dagen later (afgelopen vrijdag) had ik hem weer aan de longeerlijn met bitloos hoofdstel en stap en draf linksom ging goed totdat ik hem vroeg in galop te gaan. Hij sprong omhoog en trapte. En daarna was ik weer voor af aan. Ik heb er wel voor gezorgd dat hij links om liep aan de hand. Maar zodra ik meer van hem vroeg (draf) dan draaide hij om. Er is duidelijk iets loos en ik maak me dan gelijk zorgen.
Nu was ik gisteren bij hem in de stal aan het mesten en hoorde telkens zijn knie ploppen. Ik legde mijn hand op zijn rechter achterbeen (knie) en als ik zijn evenwicht dan verplaats dan voel ik die pees/spier ploppen volgens mij over zijn knieschijf heen. Ik heb dit zelfs gefilmd omdat ik dacht het probleem te hebben gevonden. Echter heeft hij dat links ook en ik heb even gecheckt bij de andere paarden op stal.. die hebben hetzelfde. Dus lijkt me stug dat dit niet klopt.
Wel vond ik een bultje in zijn lies, waar afgelopen zomer een teek heeft gezeten die ik niet handig (volgens de regels) heb verwijderd(bij gebrek aan instrumenten). Hierdoor kan de kop zijn blijven zitten maar ik wilde dat vieze ding niet laten zitten. Nu zit er een heel oppervlakkig bultje van zo'n 5 mm in zijn lies en als ik daar aan kom merk ik wel ongenoegen bij mijn paard. Kan ik hier iets van zalf voor gebruiken?
Ik ben niet een dierenarts loper (omdat ik al 55 euro kwijt ben en dan heeft ie mijn paard nog niet eens gezien) plus mn gevoel zegt dat dit wel weer goed komt..
Ik geef mijn paard nu even goed rust. Dus elke dag komt hij in de weide, savonds op stal. En even geen training. En daarna hopelijk weer oppakken.
Herkent iemand dat ploppen? Misschien ligt hij aan zijn leeftijd. Misschien hoort het bij de mogelijkheid om zijn knieschijf te fixeren? Ik hoor wel eens vaker wat knakken of knoepen in zijn nek (hij is zeer flexibel) als hij zichzelf dubbelvouwt voor een kriebel.
Herkent iemand dit?
Phoya schreef:Ik zou me eerder zorgen maken om dat bultje van die tekenbeet. Een teek verkeerd verwijderen is echt een risico en kun je beter nooit meer doen. Liever een tangetje kopen of lenen. Over de knie kan ik niks zeggen...
Phoya schreef:Ik zou me eerder zorgen maken om dat bultje van die tekenbeet. Een teek verkeerd verwijderen is echt een risico en kun je beter nooit meer doen. Liever een tangetje kopen of lenen. Over de knie kan ik niks zeggen...
Jibbel schreef:Ik had ook een jonkie en in stap toonde het zich nauwelijks. Ze liep nog op de wei en was nog niet aan het werk. Dus als jij met longeren ineens na zo'n ongeval verschil merkt in gedrag en zelfs soort staakgedrag opmerkt, dan zouden mijn alarmbellen juist gaan rinkelen. Maar goed, vertrouw op je gevoel. Het is meer dat ik je wil waarschuwen dat juist ookal toont je paard misschien niet zoveel, het toch goed mis kan zijn.
RoyceMack schreef:https://youtu.be/lkp1I0qY9V4 ik denk dat hem dit is.
RoyceMack schreef:https://youtu.be/lkp1I0qY9V4 ik denk dat hem dit is.