Knie paard plopt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Knie paard plopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 13:07

Hallo,

Ik heb een jonge ruin van 3,5 jaar. Inmiddels zijn we lekker bezig met grondwerken, poetsen, en kent hij alles al wat hij nodig heeft om onder het zadel te kunnen lopen alleen is er op het moment een klein voorval.

Een week geleden is mijn paard bij het buiten zetten sochtends gevallen. Wij hebben helaas vervelende kleigrond in de omgeving waardoor er enorme modderplaatsen ontstaan. Zo ook bij de ingang van de wei. De dochter van de staleigenaar zette hem buiten en een van de andere paarden viel uit naar de mijne waardoor hij begon te rennen (de weide in, door de modder). Hierbij is hij ten val gekomen. Hoe is niet duidelijk. Dochter van eigenaar heeft nog gekeken of hij iets had maar hij liep niet kreupel.
Dezelfde dag, of de dag erna wilde ik hem longeren. Op rechts was er helemaal niets aan de hand.
Op links ging hij steeds erger staken. Eerst door zijn hoofd omhoog te trekken en te stoppen, later stopte hij en trok hij zichzelf naar rechts en rende weg, en nog even later stond hij stijl overeind. Toen pas drong tot me door dat hij me niet aan het uitdagen was, maar dat hij waarschijnlijk pijn heeft.

Ik heb alles gecheckt, in zijn mond, zijn benen alles gevoeld en opgetilt, zelfs gerekt.
Geen kik. Daarna aan de hand verder gelopen met hem maar hij loopt niet kreupel.

Twee dagen later nogmaals gelongeerd dit keer met bitloos hoofdstel. Ging prima. Zowel linksom als rechtsom. Ik merkte aan hem dat hij twijfelde.. Maar hij zette door en het ging goed.
Paar dagen later (afgelopen vrijdag) had ik hem weer aan de longeerlijn met bitloos hoofdstel en stap en draf linksom ging goed totdat ik hem vroeg in galop te gaan. Hij sprong omhoog en trapte. En daarna was ik weer voor af aan. Ik heb er wel voor gezorgd dat hij links om liep aan de hand. Maar zodra ik meer van hem vroeg (draf) dan draaide hij om. Er is duidelijk iets loos en ik maak me dan gelijk zorgen.

Nu was ik gisteren bij hem in de stal aan het mesten en hoorde telkens zijn knie ploppen. Ik legde mijn hand op zijn rechter achterbeen (knie) en als ik zijn evenwicht dan verplaats dan voel ik die pees/spier ploppen volgens mij over zijn knieschijf heen. Ik heb dit zelfs gefilmd omdat ik dacht het probleem te hebben gevonden. Echter heeft hij dat links ook en ik heb even gecheckt bij de andere paarden op stal.. die hebben hetzelfde. Dus lijkt me stug dat dit niet klopt.

Wel vond ik een bultje in zijn lies, waar afgelopen zomer een teek heeft gezeten die ik niet handig (volgens de regels) heb verwijderd(bij gebrek aan instrumenten). Hierdoor kan de kop zijn blijven zitten maar ik wilde dat vieze ding niet laten zitten. Nu zit er een heel oppervlakkig bultje van zo'n 5 mm in zijn lies en als ik daar aan kom merk ik wel ongenoegen bij mijn paard. Kan ik hier iets van zalf voor gebruiken?

Ik ben niet een dierenarts loper (omdat ik al 55 euro kwijt ben en dan heeft ie mijn paard nog niet eens gezien) plus mn gevoel zegt dat dit wel weer goed komt..
Ik geef mijn paard nu even goed rust. Dus elke dag komt hij in de weide, savonds op stal. En even geen training. En daarna hopelijk weer oppakken.

Herkent iemand dat ploppen? Misschien ligt hij aan zijn leeftijd. Misschien hoort het bij de mogelijkheid om zijn knieschijf te fixeren? Ik hoor wel eens vaker wat knakken of knoepen in zijn nek (hij is zeer flexibel) als hij zichzelf dubbelvouwt voor een kriebel.

Herkent iemand dit?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:11

RoyceMack schreef:
Hallo,

Ik heb een jonge ruin van 3,5 jaar. Inmiddels zijn we lekker bezig met grondwerken, poetsen, en kent hij alles al wat hij nodig heeft om onder het zadel te kunnen lopen alleen is er op het moment een klein voorval.

Een week geleden is mijn paard bij het buiten zetten sochtends gevallen. Wij hebben helaas vervelende kleigrond in de omgeving waardoor er enorme modderplaatsen ontstaan. Zo ook bij de ingang van de wei. De dochter van de staleigenaar zette hem buiten en een van de andere paarden viel uit naar de mijne waardoor hij begon te rennen (de weide in, door de modder). Hierbij is hij ten val gekomen. Hoe is niet duidelijk. Dochter van eigenaar heeft nog gekeken of hij iets had maar hij liep niet kreupel.
Dezelfde dag, of de dag erna wilde ik hem longeren. Op rechts was er helemaal niets aan de hand.
Op links ging hij steeds erger staken. Eerst door zijn hoofd omhoog te trekken en te stoppen, later stopte hij en trok hij zichzelf naar rechts en rende weg, en nog even later stond hij stijl overeind. Toen pas drong tot me door dat hij me niet aan het uitdagen was, maar dat hij waarschijnlijk pijn heeft.

Ik heb alles gecheckt, in zijn mond, zijn benen alles gevoeld en opgetilt, zelfs gerekt.
Geen kik. Daarna aan de hand verder gelopen met hem maar hij loopt niet kreupel.

Twee dagen later nogmaals gelongeerd dit keer met bitloos hoofdstel. Ging prima. Zowel linksom als rechtsom. Ik merkte aan hem dat hij twijfelde.. Maar hij zette door en het ging goed.
Paar dagen later (afgelopen vrijdag) had ik hem weer aan de longeerlijn met bitloos hoofdstel en stap en draf linksom ging goed totdat ik hem vroeg in galop te gaan. Hij sprong omhoog en trapte. En daarna was ik weer voor af aan. Ik heb er wel voor gezorgd dat hij links om liep aan de hand. Maar zodra ik meer van hem vroeg (draf) dan draaide hij om. Er is duidelijk iets loos en ik maak me dan gelijk zorgen.

Nu was ik gisteren bij hem in de stal aan het mesten en hoorde telkens zijn knie ploppen. Ik legde mijn hand op zijn rechter achterbeen (knie) en als ik zijn evenwicht dan verplaats dan voel ik die pees/spier ploppen volgens mij over zijn knieschijf heen. Ik heb dit zelfs gefilmd omdat ik dacht het probleem te hebben gevonden. Echter heeft hij dat links ook en ik heb even gecheckt bij de andere paarden op stal.. die hebben hetzelfde. Dus lijkt me stug dat dit niet klopt.

Wel vond ik een bultje in zijn lies, waar afgelopen zomer een teek heeft gezeten die ik niet handig (volgens de regels) heb verwijderd(bij gebrek aan instrumenten). Hierdoor kan de kop zijn blijven zitten maar ik wilde dat vieze ding niet laten zitten. Nu zit er een heel oppervlakkig bultje van zo'n 5 mm in zijn lies en als ik daar aan kom merk ik wel ongenoegen bij mijn paard. Kan ik hier iets van zalf voor gebruiken?

Ik ben niet een dierenarts loper (omdat ik al 55 euro kwijt ben en dan heeft ie mijn paard nog niet eens gezien) plus mn gevoel zegt dat dit wel weer goed komt..
Ik geef mijn paard nu even goed rust. Dus elke dag komt hij in de weide, savonds op stal. En even geen training. En daarna hopelijk weer oppakken.

Herkent iemand dat ploppen? Misschien ligt hij aan zijn leeftijd. Misschien hoort het bij de mogelijkheid om zijn knieschijf te fixeren? Ik hoor wel eens vaker wat knakken of knoepen in zijn nek (hij is zeer flexibel) als hij zichzelf dubbelvouwt voor een kriebel.

Herkent iemand dit?

Meiske, wees eens minder bijdehand en haal eens de DA erbij _-:( >;) Zowieso voor die tekenbeet en nu met die knie. Dit is allemaal niet normaal en vraagt toch controle, helaas. En ja dat zal wel wat centen kosten, dat heb je nu eenmaal met die dieren.
Niet alles gaat vanzelf over. (zucht)

Hutcherson

Re: Knie paard plopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:29

Maar het meeste wel. Net als bij mensen.
Als jij flink uitglijdt zul je ook een poosje de billetjes bij elkaar knijpen als je moet rennen.

Ik zie geen directe reden om een dierenarts in te schakelen. enige wat nu aanleiding is, is dat paard liever niet op links loopt met longeren (als hij op dat been is gevallen snap ik dat wel) en het bultje waarvan ik denk dat er deze zomer een teek heeft gezeten.

iK vroeg me af of iemand me meer kan vertellen over de anatomie van de knie van een paard en hoe dat werkt met die 'plop' die ik hoor. ZOwel bij mijn eigen paard als bij paarden van stalgenootjes.. nIet dat ik me daar nog zorgen over maak aangezien alle paarden dit hebben maar vroeg me af hoe dat werkt. dat kan ik niet goed vinden op het internet.

Zodra paard kreupel loopt is het voor mij tijd om een expert in te schakelen. Op bokt is de eerste reactie van bokkers altijd: laat DA Kijken. typische bokt reactie.

Dat dat geld kost kan me niks schelen als mijn paard hulp nodig heeft is het dat allemaal waard. Echter nu denk ik dat met rust een hele boel zelf kan herstellen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:00

Een knie kan inderdaad "ploppen", zeker bij jonge paarden. Het patella luxatie (uit mijn hoofd) Vaak wordt dit door trainen vd achterhand wel opgelost. In sommige gevallen wil het ook nog wel eens helpen om het paard dan achter binnendoor te laten zetten door je hoefsmid, MAAR dit moet je echt even overleggen met hem/haar.

In dit geval omdat hij ook is uit gegleden zou ik hem even een paar dagen wandelen en dan pas weer een keer longeren, iets langer rust gunnen. Hij is echt nergens warm op de benen? Anders wil wat groene leem smeren ook nog wel eens helpen.
Is ie binnen 2 weken nog niet opgeknapt zou ik wel even bellen met je da. Vragen kost niks he.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 14:37

Ik heb alles meermaals gevoeld en voel helemaal niets, geen vocht, geen warmte, geen bulten en merk ook geen ongenoegen bij mn paard.
Ik ben paramedicus dus ben altijd grondig in mijn onderzoeken. Ook de gewrichten zover het kon doorbewogen. Ook hierin geen gekkigheden of ongenoegen vanuit paard lief. Hij staat op alle benen, maakt geen andere stappen als normaal, loopt regelmatig, hoeven krabben geen probleem, mag overal aanzitten. Hij komt elke dag een uur of 10-12 in de grote weide, dus beweging zat. Ook daar loopt hij niet raar.

Er is feitelijk niks aan de hand, ik moet hem nu gewoon rust gunnen om zijn spieren te laten herstellen indien nodig. Maar ik was benieuwd of iemand met een jong paard het herkennen dat die patella kan ploppen. Ik heb het gecheckt bij andere paarden, en daar gebeurde hetzelfde dus ik maak me niet echt zorgen meer. Paard is vrolijk, en gewoon lekker zichzelf dus gaat prima. Eet goed. alleen met longeren had hij denk ik wel last van zijn been. Maar goed ik ga hem dit weekend pas weer oppakken denk ik.

Als hij na een flinke tijd rust nog niet goed loopt dan ga ik zeker langs de DA om te vragen wat de opties zijn.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:50

Ik begrijp het niet. Waarom maak je dan de post als je vraag is of het normaal is dat jonge paarden een luxatie hebben?
Ik begrijp heel dat val verhaal en dat teken verhaal er niet bij?
Dus ; Wat is je vraag. Concreet en kort.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:56

Zonde dat je overal een antwoord op hebt. Ik kan geen wijsheid halen uit je verhaal wat je nu wilt weten.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:02

Ik zou me eerder zorgen maken om dat bultje van die tekenbeet. Een teek verkeerd verwijderen is echt een risico en kun je beter nooit meer doen. Liever een tangetje kopen of lenen. Over de knie kan ik niks zeggen...

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:15

Mijn paard heeft last (gehad) van patella Luxatie. Dit zou ik niet echt ploppen noemen. Hierbij schiet de knie echt 'op slot', waardoor het paard er soms zelfs een soort van mee sleept tot deze weer 'los' schiet. In ieder geval, zo ken ik het.

Je mag me een PB berichtje sturen mocht je een filmpje willen zien van mijn paard.

Phoya schreef:
Ik zou me eerder zorgen maken om dat bultje van die tekenbeet. Een teek verkeerd verwijderen is echt een risico en kun je beter nooit meer doen. Liever een tangetje kopen of lenen. Over de knie kan ik niks zeggen...

Ik ben het met bovenstaande eens. Als het na zo'n tijd nog een bultje is, dan zou ik er snel een DA bijhouden. Je wilt er geen chronische ziekte aan overhouden bij je paardje, toch?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:17

Phoya schreef:

tangetje en lasso zijn inmiddels altijd aanwezig! Die heb ik natuurlijk gelijk gekocht nadat dit was gebeurt.
Een week nadat ik dat ding hardhandig had verwijderd op de verkeerde manier (door gebrek aan beter) was het wondje weg en voelde ik helemala niets meer.
Nu zit er op die plek (ongeveer denk ik) weer een bultje. Zal vanavond nog eens even kijken of ik het beter kan voelen.

Ik denk dat het bij mijn paard overigens geen patelle luxatie is. Dat heb ik eerder gezien bij andere jonge paarden en dan staan ze met het geluxeerde been naar achteren iets. Ook heb ik dat natuurlijk opgezocht. Maar mijn paard stond gewoon in zijn stal (ik was ondertussen aan het mesten) en ik hoorde af en toe was ploppen. was heel kenmerkend geluid. toen zag ik een pees of spier over zijn knie schieten. Ik heb er een filmpje van.. maar weet niet hoe ik dat hier kan neerzetten.
ik duwde hem met zijn evenwicht op zijn andere been en dan schoot die spier erover heen. Dit gebeurde ook aan de andere kant maar ik maakte me gelijk zorgen.

Later heb ik dit gecheckt bij andere paarden op stal en die hebben minder spier bij het achterbeen maar die pees schiet er ook zo overheen. Alleen voel je het bij mijn paard beter en 'plopt' het dus.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:46

Begrijp nog steeds het doel van je topic niet? Wil je gewoon je verhaal delen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:49

Nee, ik vraag me oprecht af of iemand wel eens aan de knie van zijn paard gevoeld heeft en dezelfde sensatie heeft meegemaakt als wat ik voelde bij mijn paard.
Dus geen patelle luxatie maar puur de ploppende pees. ik zal kijken of ik het filmpje erop krijg. want volgens mij is niet duidelijk wat ik nou bedoel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:54

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:02

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb onlangs mijn paard in moeten laten slapen na een val/glijpartij op het land, waarbij het kniegewricht dus helemaal kapot bleek te zijn.
Zijn verandering in gedrag laat duidelijk merken dat er is niet goed is.
Je paard is je hopelijk meer waard dan die paar centen van een dierenarts die hem checkt, better safe than sorry.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 16:06

Ik kijk het nog even aan. Bedankt voor de bijdragen.
Mijn gevoel zegt dat het goed zit, dus daar vertrouw ik nu even op. Het is nog geen week geleden.
Ik vind het verschrikkelijk dat jij je paard kwijt bent, Jibbel, echt. Maar ik denk dat jij meer aan je paard hebt gemerkt dan wat ik nu merk aan mijn paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:08

Over het ploppen hoef je je niet zo'n zorgen te maken, dat hebben wel meer paarden.

Ik zou me wel zorgen maken om je paard die aangeeft pijn te hebben na een val. Hij kan net zo goed iets verdraaid oid hebben.
Ik zou daar een goede osteo bijhalen die hem kan checken/ behandlen en mocht het daar niet van opknappen dan naar de kliniek en foto's maken.

Het tekenbultje..tja, dat is dus al een tijdje geleden dat dat was..je paard is daarna niet ziek geweest? koortsig ed? je zou iig even de dierenarts kunnen bellen voor alleen advies wat dat betreft.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:09

Ik had ook een jonkie en in stap toonde het zich nauwelijks. Ze liep nog op de wei en was nog niet aan het werk. Dus als jij met longeren ineens na zo'n ongeval verschil merkt in gedrag en zelfs soort staakgedrag opmerkt, dan zouden mijn alarmbellen juist gaan rinkelen. Maar goed, vertrouw op je gevoel. Het is meer dat ik je wil waarschuwen dat juist ookal toont je paard misschien niet zoveel, het toch goed mis kan zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 16:19

Jibbel schreef:
Ik had ook een jonkie en in stap toonde het zich nauwelijks. Ze liep nog op de wei en was nog niet aan het werk. Dus als jij met longeren ineens na zo'n ongeval verschil merkt in gedrag en zelfs soort staakgedrag opmerkt, dan zouden mijn alarmbellen juist gaan rinkelen. Maar goed, vertrouw op je gevoel. Het is meer dat ik je wil waarschuwen dat juist ookal toont je paard misschien niet zoveel, het toch goed mis kan zijn.

Je hebt gelijk in het feit dat het goed mis kan zijn, maar ik denk dat we nog niet in dat stadium zijn om de hele trucendoos te openen. Dat is helaas iets wat echt heerst op bokt en waarvan ik ook 5x heb nagedacht om dit te openen. Maar hoopte op herkenning en iemand die herkent wat er op de video gebeurt.. Ik schrok me om te beginnen kapot.. Maar later bleken andere paarden hetzelfde te hebben. Dus zakte het weer weg.

Eindelijk is dit topic zijn doel voorbij geschoten, want ik ben geen type die morgen weer moet kunnen werken met mijn paard en ik geloof in rust en de tijd nemen voor kwaaltjes dat dat veel beter helpt. Op stal hebben we ook mensen die na een waarschijnlijke peesblessure en 2 weken elke dag koelen bijvoorbeeld weer zo snel mogelijk op hun paard stappen. Van mij hoeft dat niet.. Neem de tijd.

Echter, als ik het niet vertrouw of het houdt te lang aan zonder verbetering dan trek ik zeker aan de bel!
Alleen het heeft nu nog geen enkele zin vrees ik om jan en alleman zijn kunstje op mijn paard te laten doen.. Osteo, fysio, fluisteraar.. Eerst wil ik dit weekend afwachten. Ik houd het bultje goed in de gaten en van het weekend of daarna pak ik hem weer eens langzaam op met wat simpel grondwerk en zo bouwen we het langzaam weer op. Mocht hij daarna nog staken, dan ga ik zeker snel actie ondernemen. Maar nu is het echt te vroeg. Mijn dierenarts heeft er ook een handje van (net als iedere huisarts overigens) om te zeggen dat hij eerst maar eens een week of 2 rust moet krijgen en daarna kom je maar terug.. oh en even 55 euro voorrijkosten en consult betalen aub.
Als het nodig is kijk ik totaal niet op de centen, ik heb een spaarpot dus is alemaal geregeld, maar wel als ik weet dat hij zorg nodig heeft. Nu eerst maar eens rusten, lekker op de weide staan en herstellen. Wellicht is het dit weekend allemaal verholpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:28

Ik snap je remedie..en rust is altijd goed! {alleen soms na een val kunnen ze een wervel oid verschuiven en dan lost rust niets op}

Maar ik begrijp wel dat je het eerst twee weken wilt aankijken, hopelijk valt het allemaal mee!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:32

Ik ben ook altijd voor eerst een week of 2 weken stappen en evt. koelen, want dat advies ga je sowieso krijgen van de dierenarts. Dus daarvoor hoef ik ze ook niet langs te laten komen en snap ook wel dat je niet meteen met bloedspoed naar je DA rent.
Maar het is meer dat mijn verhaal nog vers is en ik daardoor misschien nu wat sneller getriggerd ben dat het toch goed mis kan zijn, ookal is er niet veel te zien in eerste instantie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:55

Iemand die vindt dat rust "alles" oplost, gaat geen post plaatsen op een forum.

Ik laat ook niet onmiddellijk een Da komen, als ik min of meer weet wat er juist gebeurd is en ik een inschatting kan maken.
Maar langer dan een week ongemakkelijk lopen, dat gaat me al te ver. Dan klopt er iets niet, zeker niet met je knie-verhaal erbij.
En een tekenbeet, waarvan jezelf al aangeeft dat je die er slecht uitgehaald hebt, zou ik helemaal niet zo licht overgaan (aanzien). Zeker niet als er inmiddels zichtbaar irritatie is (lichamelijk, door die plek en middels gedrag, door er duidelijk op te reageren) en lyme ook op het bewegingstelsel van een paard kan werken (kreupel door gewrichtsontsteking, spierpijn, neurologisch etc). Dus het ene kan het ander nog meer getriggerd hebben. Daarmee zeg ik niet dat je paard Lyme heeft (wens ik je niet toe), maar met je verhaal zou ik daar wel rekening mee houden.

Maar bon, jouw paard, jouw beslissing.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:08

Ik volg dit ook even niet. Volgens je gevoel is het goed, waarom dan een topic openen?

Vwb die teek zou ik eens op de symptomen van lyme checken. En is het bultje inmiddels weg?
Vwb de val, loopt je paard inmiddels beter?
Stokkreupel of 3 benen is bij mij een acuut telefoontje da. Een verstapping kijk ik meestal iets van een week aan. Dat ploppende geluid vind ik maar raar.
Wat is er mis met een telefoontje naar de kliniek? Je kan het altijd voorleggen en bespreken, misschien is een bezoek niet eens nodig.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:49

RoyceMack schreef:
https://youtu.be/lkp1I0qY9V4 ik denk dat hem dit is.

Is er iemand die dit filmpje goed heeft bekeken?

Ik vind dit er niet goed uitzien. Het 'plopt' en verschuift allemaal behoorlijk en het paard lijkt zich ook te verstappen/moeite te hebben met de stap achterwaards...

TS, ik denk dat je voor zowel het bultje/tekenbeet als de knie een dierenarts moet raadplegen.
Al is het maar om dingen uit te sluiten. Beter een keer teveel dan te weinig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:57

Snap je doel niet.
Ploppen inclusief ploppend geluid? (Dat is me even niet duidelijk) Dat heb ik werkelijk nooit meegemaakt.
En zoals je op je filmpje toont lijkt je paard het ook helemaal niet fijn te vinden want hij trekt zijn been snel omhoog waarna hij wegstapt naar achter. En dit is bij mijn paardje een reactie op iets wat niet fijn is voor hem (castratiewond die trekt in zijn geval).

Eerlijk? Net als vele voor mij zou ik er toch een dierenarts bijhalen. Klinkt toch een serieuze val te zijn geweest aangezien hij zo in de staak gaat dat hij zelf gaat steigeren.
Denk aan je dier zijn welzijn niet aan je portemonnee. !!

En na zo een val zou ik er zeker ook een.Osteopaat oid bijhalen.
Mijn paard is ook enkele keren gevallen na de castratie door angstig wakker te worden, en zat goed vast op meerdere plaatsen in zijn rug.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:30

RoyceMack schreef:
https://youtu.be/lkp1I0qY9V4 ik denk dat hem dit is.

Mijne heeft dit niet hoor. Zou me ook kapot schrikken. Hij reageert ook best heftig vind ik. Kan echt met 100% zeggen dat ik dit nog nooit heb gezien :p vraag me ook af wat het is.