Haar bij kroonraad rechtop/rode geïrriteerde huid? Help!

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wieke

Haar bij kroonraad rechtop/rode geïrriteerde huid? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 15:33

He bokkers, hopelijk kunnen jullie mijn ongerustheid weg halen!

De afgelopen weken was het net als overal in Nederland heel veel regen, ondoenbaar om de paarden hier uit de blubber te houden dus. Ze hadden wel droge plekken maar rond de voerruif staan ze wel een stuk in de blubber.

Nu heb ik ik afgelopen tijd de modder op z'n benen zo veel mogelijk met rust gelaten omdat ik de weke huid niet kapot wil maken door het elke dag af te poetsen.

Nu is het weer droog, maar sinds gisteren staat et haar bij de kroonraad rechtop, wat is dit?

Verder krijgt hij elk jaar in deze periode wat vocht in de achterbenen vlak boven de kogel en een geïrriteerde (beetje ontstoken?) kootholtes.. al met al, z'n weerstand gaat echt achteruit tijdens de verhaar periode.

Hij (15 jaar/Arabier) staat 24/7 buiten met z'n vriendjes, onbeperkt voordroog en ik voer hem bij met seniores priores, müsli en biks met zo weinig mogelijk suikers en troep. Ook daarnaast nog olie en vitamine e nu ze even niet meer op het gras staan. (Als het droog is gaan ze weer 24/7 de wei op).

Het meeste zorgen maak ik mij nu om het rechtopstaande haar, maar tips over de rest zijn ook zeker welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:53

Citaat:
De afgelopen weken was het net als overal in Nederland heel veel regen, ondoenbaar om de paarden hier uit de blubber te houden dus. Ze hadden wel droge plekken maar rond de voerruif staan ze wel een stuk in de blubber.

Om te beginnen zou ik dan zorgen voor een (half)verharding rond de voerruif zodat ze niet meer uren in de natte zooi hoeven te staan. Dikke kans dat de huid daar echt wel een opdonder van krijgt.

koeien op de weg...

Hannanas

Re: Haar bij kroonraad rechtop/rode geïrriteerde huid? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:11

Ziet eruit als mok.
Daar is gelukkig veel informatie over te vinden. Oa idd zorgen voor minder modder.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 16:50

Hebt lastige is dat je op een pensionstal altijd iets hebt wat je zelf lieverd anders zou willen... hier is dat de modder in natte periodes..
maar wel vriendjes, onbeperkt ruwvoer, heel veel buiten.. en dat weegt voor mij ook heel zwaar!

Is dit mok? Want echt korstjes heeft hij weer niet, gewoon geïrriteerd en wat opgezet door vocht in de benen..

Vooral dat rechtopstaande haar vind ik heel raar?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:01

Misschien een beginnende mok.
Ik zou hier sudocreme op smeren, dat helpt bij de eventuele mok en helpt de huid herstellen.

Een paar tapijten bij de voerplaats, is dat misschien te overleggen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:11

Het kan duiden op een beginnende ontstoken kroonrand, maar hopelijk valt het mee. Goed in de gaten houden. Meestal lost de natuur het zelf op. Wordt de huid roder op de kroonrand en gaat ze kort lopen, wel de da erbij.

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:03

Zorgen voor een droog stuk waar ze kunnen eten.
Dan ga je al heel wat verbetering zien

oh no, my dreamprins fell off his horse again

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 18:07

Hij wordt alweer wat fitter. Ze staan weer in de wei nu het droog is en de benen worden rustiger.
Zeer waarschijnlijk verhuizen we 1 november en ik verwacht dat het daar een stuk minder wegzakken in de modder wordt 's winters, maar hij heeft dit al heel snel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie