Nieuwe behandeling bij kreupelheid, Q horse, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Nieuwe behandeling bij kreupelheid, Q horse, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 21:48

Hallo,

Ik ga vrijdag naar de kliniek in Utrecht omdat mijn paard al 4 weken niet helemaal zuiver loopt. Nu hebben ze mij een folder toegestuurd over een methode, namelijk een behsndeling met bolletjes op je paard, met camera's worden de bewegingen vast gelegd. Wordt Qhorse genoemd. Het is een nieuwe methode, kan er op google niet zoveel over vinden, was benieuwd of hier iemand al ervaring mee heeft?

knollentuin

Re: Nieuwe behandeling bij kreupelheid, Q horse, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:55

Dat is volgens mij geen behandeling maar een diagnose methode om precies de onregelmatigheid te ontdekken

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:57

knollentuin schreef:
Dat is volgens mij geen behandeling maar een diagnose methode om precies de onregelmatigheid te ontdekken

Dat klopt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:58

Ik ken dat inderdaad ook alleen als diagnosemethode. Wel heel interessant, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen vrijdag!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:02

Is idd geen behandelvorm. Ik kreeg al een uitnodiging om een dag mee te kijken vanuit mijn beroep, ben wel heel benieuwd! Laat je even weten hoe het was?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:03

Q horse is geloof ik van Qualisys, een Zweeds bedrijf in bewgings-analyse techniek. Door bewegings analyse te gebruiken kan je exact zien hoe het lichaam beweegt en daar zullen de DAs op de kliniek dus wel een diagnose op kunnen stellen. Als het al bekend is welk been niet goed is, lijkt het me zelf imo wat onnodig, want het is inderdaad een methode om te zien waar de onregelmatigheid zit. Als je Engels goed genoeg is, is dit een leuk filmpje van Qualisys over hoe ze hun bewegings analyse uitvoeren

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 07:15

Dank voor jullie reacties! Ik bedoel idd ook een methode, foutje Mijn eigen dierenarts heeft aan dat het juist niet helpt met de plaats bepalen maar een algemeen beeld van onregelmatigheid geeft. En daarbij is de methode niet te gebruiken onder het zadel, waar ze juist de meeste onregelmatigheid laat zien. Het is natuurlijk wel super objectief, een dierenarts blijft altijd een mens. Ik denk dat ik het niet doe... laat het nog weten, we gaan er nu heen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:19

Je kunt daarmee bepalen waar de kreupelheid zit, zowel aan welk been, of het hoog zit of laag, of dat het vanuit de rug komt. Onder het zadel kan het voor zover ik weet ook gebruikt worden, dan worden de sensoren bij de schoft gewoon niet geplaatst.

Uiteraard kun je niet zeggen of het bv de hoef of de koot is, maar dat kan een DA ook niet. Daarvoor moet je uitverdoven. Maar met deze methode (heb 'm al een paar keer gedemonstreerd gezien) kun je veel nauwkeuriger en veel objectiever bepalen waar het probleem zit.