Hoefzweer, HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:54

Veel succes.

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:12

Veel succes! Ik hoop voor je dat het mee valt!

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:16

Citaat:
Sunora schreef:
Ik heb jammer genoeg toevallig met mijn paard een heel gelijkaardige situatie als jij met de jouwe. Verschrikkelijk! Er is een hoefzweer gevonden maar daar kwam bitter weinig uit en ze staat ook op 3 benen en kan gewoon geen stap meer zetten. Gisteren kreeg ze meer koorts en heeft ze dan toch maar AB gekregen en ontstekingsremmers en pijnstilling. Haar hele been is nu ook aan het opzwellen. Er is dan ook bloed getrokken en er zijn al foto's genomen, maar daar was ook niets op te zien!


Jeetje dat klinkt inderdaad nagenoeg het zelfde! Koorts heb ik nog niet gemerkt, ook niet getemperatuurd moet ik zeggen. Hoe lang ben jij er nu mee bezig? En wanneer verwacht je de bloeduitslagen?


Ik heb net even gebeld naar de DA voor de bloedresultaten en de waarden die wijzen op een ontsteking waren toch verhoogd dus ze zei dat het echt goed was dat we met de antibiotica gestart zijn. Straks komt de DA de volgende spuit AB geven en dit gaan we dan een 5-tal dagen moeten laten doen. Alles wijst er dus toch op dat er een bijkomende bacteriële infectie zit.
Hier is ze kreupel beginnen lopen vanaf voorbije zondag, maar toen nog niet zo heel erg, maandag was het toch wat verergerd en dan is de DA gekomen, die heeft dan in haar hoef gesneden, zweer gevonden waar dan niet zo veel uitkwam en verband gelegd. Dinsdag stond ze dan echt gewoon op 3 benen en kon ze geen stap meer zetten, woensdag verband weer afgehaald maar er was nog geen verbetering en haar kogel begon wat te zwellen (maar dat kon ook door het verband zijn). Dan toch terug terug ontstekingsremmers beginnen geven. Gisteren vond ik dat het nog harder begon te zwellen en heb ik dus toch maar weer gebeld, dan is ze de AB gestart en heeft ze bloed getrokken. Misschien kan je dat al eens vragen ook aan je DA? Om ze te temperaturen en bloed te laten trekken?
sterkte, het is echt een hel om je paardje zo te zien ;(

pien_2010

Berichten: 43433
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:19

Goed dat je naar de kliniek gaat. Ik ben niet zeker dat het een hoefzweer is. Iets gebroken, iets in de kogel? Laten we hopen dat het een hoefzweer is. Ik duim voor je!

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:21

Als ik het zo zie zit er ook een schimmel in de hoef (gezien de grote scheur voorin) Kan dus ook zo zijn dat ze een flinke losse wand heeft. Zou deze eens naar een goede kundige smid sturen. Als je dr ziet lopen ontziet ze de buitenkant van de hoef het meeste..

Succes vanmiddag! Hoop dat t allemaal meevalt!

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:39

Duivelsklauw vloeibaar werkt erg goed tegen de pijn en remt een onsteking.

hagelslag
Berichten: 9057
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:46

Zeg. Had jij niet al flink wat langer problemen met haar en dit voetje?
Iets met die scheur wat steeds weer uitscheurde etc? Of haal ik nu iets door elkaar?

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:04

Hier had ik ook ineens een pony die kreupel liep. Nog erger als de jouwe! Wel de da gebeld want hele ochtend loopt ze normaal te rennen en te bokken en te doen.

Zo haalde ik haar uit de wei:


Reageertlde niet op de tang. Besloten als de dag erna nog niet beter liep naar de kliniek te gaan. Gedachte was al wel een hoefzweer!
Nou 2e dag uiteindelijk stond ze letterlijk en firguurlijk op 3 benen!

Gelukkig was de smid die op de kliniek altijd is er nog. En die heeft er naar gekeken.

Die heeft dus geconcludeerd dat er een hele diepe zweer zat. Die zou er blijkbaar al weken moeten zitten! Was naar boven gekropen. En is toen op een gegeven moment "vast" te komen zitten. En geen uitweg meer uit kon. Beetje tegen dood weefsel zeg maar...

Taaie tante mijn haflinger!

2 weken uiteindelijk oo de kliniek gestaan. Mee naar hiis verband zelf wisselen, en zorgen dat het gat niet nat wordt e.d

Tot heden ziet het er super mooi uit. En paardlief merkt er niks meer van!

Succes. We hadden btw wel de eerste nacht op de kliniek de been in speciaal spul gezet met een hoefzak.

Dag 1 op de kliniek bij hoefsmid;

Afbeelding


Afbeelding

Dag erna liep nog niet goed, wel iets beter, maar wisten wel zeker dat er iets zat.
Dus de hoefsmid op stal had gekeken:

Afbeelding

Grote deels was goed, maar bleek dus nog veel dieper te zitten, en gat moest groter gefreesd worden!
Zo groot, dat zelfs vanaf de hoef naar de onderkant kon kijken! -O-
Waar gelukkig dan weer een gaas in kon, want ze bloedde ook wel flink!
Die fotos houd ik jullie bespaard! :+

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kreeg ze verbandje om:

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens was het dus uiteindelijk 2,5 week kliniek, waar ze super verzorgd werd, en dagelijks of om de dag verband verwisseld werd! Uiteindelijk zag je haar dagelijks ook per dag vrolijker worden!! :D <3



Afbeelding

Hier kwam het bloed dus nog uit de onderkant van het gat, als idee...
Afbeelding

Afbeelding

Eerste dag wisselen terug op stal;
Afbeelding

Afbeelding

Hoe het er nu op zit, recente foto van 1 week geleden;

Afbeelding

Ik heb nog veel meer foto's, maar dan zou het wel een heel lang bericht zijn!

Hoe gaat het nu TS??! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:05

Wat fijn om ook zo'n goed verloop te zien in foto's ook al zijn die foto's natuurlijk wel erg dramatisch. Fijn dat de kliniek dat zo goed oppakte!

Een vraagje: op je filmpje staat dat dat 8 september 2017 is, dat lijkt me niet helemaal kloppen? Wanneer is die hoefzweer wel begonnen? Wel interessant om daarmee te kunnen vergelijken hoe snel zo'n gat eruit groeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:10

Jeetje wat een gat!!

Bij deze mijn update;

Vanmorgen/ middag stond ze dus zo in de stal;

Afbeelding

At niet, dronk amper, temperatuur van 38,5 (gisteren was die nog normaal) en ze had ook sinds de dag ervoor nog niet gemest.

Ik had voor het inladen al ruime tijd uitgetrokken, en we zijn uiteindelijk c.a. 15 tot 20 minuten bezig geweest om haar vanuit haar stal in de trailer te krijgen die ik in de schuuropening had gezet (c.a. 10 meter maximaal).



Eenmaal uit de trailer bleek de zweer aan de kroonrand al open te zijn gegaan (vast omdat ze in de trailer haar evenwicht een keer goed moest herpakken toen er een vrachtwagen kwam inhalen) maar nog niet open genoeg. Bij de kliniek ook de trailer zo dicht mogelijk bij de deur gezet, en ook over die paar meter (ook maximaal 10) hebben we c.a. 5 tot 10 minuten gedaan met hulp van de assistent. Binnen bleef ze keurig staan wachten, en liet ze het allemaal gebeuren.

Afbeelding



Op de foto was gelukkig geen breuk of tekenen van bevangenheid te zien, wel dat het hoefbeen al is aangetast door de zweer en dus ook ontstoken is.

Afbeelding

De zweer is hierna van zowel onderen als boven goed blootgelegd (complimenten voor mijn smid die de hoef al keurig op de juiste plaats had weggesneden, het was nu een kwestie van ''doorprikken'') en de pus sopte er lekker tussen uit. Dat soppen heb ik nooit eerder gehoord, echt heel raar klonk dat! Hierna is de hoef ingepakt en ik moet het verband nat houden tot maandag.

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft ook weer een pijnstiller rechtstreeks in het bloed gekregen, en een fles metacam voor mee naar huis.

Thuis aangekomen liep ze al aanzienlijk beter en ging ze ook gelijk weer eten in haar stal!!



Nu is het afwachten en hopen dat ze geen oedeem-been heeft/ krijgt. Anders bloedonderzoek op bloedvergiftiging. En als de hoef hersteld is moet wellicht de hele losse wand verwijderd worden omdat de zweer flink heeft huisgehouden in haar hoef.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:14

xyzutu2 schreef:
Wat fijn om ook zo'n goed verloop te zien in foto's ook al zijn die foto's natuurlijk wel erg dramatisch. Fijn dat de kliniek dat zo goed oppakte!

Een vraagje: op je filmpje staat dat dat 8 september 2017 is, dat lijkt me niet helemaal kloppen? Wanneer is die hoefzweer wel begonnen? Wel interessant om daarmee te kunnen vergelijken hoe snel zo'n gat eruit groeit.


Het filmpje had ik vandaag geupload voor hier te posten. Dit kan anders niet op een andere manier.

Donderdagavond 19 april is de da op stal geweest.
Vrijdagmiddag 20 april is ze naar de kliniek gegaan, omdat ze echt alleen nog maar op 3 benen stond!

Vandaar dus de verkeerde data sorry daar kan ik helaas niets aan doen.

In de zomer groeien gaar hoeven gelukkig snel, dat is ons voordeel geweest volgens de da. Was het winterseizoen geweest. Was het echt alleen nog op stal staan. Omdat get gat dus niet nat mocht wordeb omdat de lamrllerhuid e.d gewoon echt open waren.

Dus zelfs zomer eb met een regenbui moest ze al verplicht op stal. Gelukkig vind ze dat totaal niet erg! :)

Had die donderdag al metacam gehad en nog pijnstillers direct in het bloed. Maar ze is zoooo hard voor zichzelf..

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:33

Wat fijn dat ze hem open hebben kunnen leggen.
Toen bij die van mij hoorde je het ook soppen. Raar geluid is dat zeker uit een hoef.
Bij haar is het toen helemaal goed gekomen.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:19

Wat superfijn dat je het open heb kunnen leggen. Duim duim duim dat het nu snel de goede kant op gaat.

Net als mijn paard dus, ostitis(ontstoken hoefbaeen) door hoefzweer.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:44

Hopelijk gaat het snel beter, wel een heel gaaf paard zeg. !

maj0

Berichten: 6599
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:51

Lees dit verhaal nu net.

Ben nu wel heel benieuwd wie jou dierenarts normaal is.

Arthur is wel heel fijn.

Hopelijk knapt je paardje nu snel op

Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:57

Normaal zit ik bij kliniek [plaatsnaam] en kliniek [plaatsnaam], voor de hoefproblemen (inderdaad dit paard, loop ik ook al jaren mee te dubben) ga ik ook wel eens naar hoefsmederij Bloem afhankelijk van de ernst van de zaak. Maar het prijsverschil in foto's was me daar te groot met waar ik vandaag geweest ben dat ik nu dus maar naar [plaatsnaam] ben gegaan.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:39

Net je hele verhaal gelezen. Wat kan ik mij voorstellen dat het lopen voor het kliniek bezoek ontzettend pijnlijk is om te zien.
Gelukkig heb je de oorzaak kunnen vinden. Een goed herstel gewenst!

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:32

Wat fijn zeg, dat je het nu weet.
Hopelijk is ze snel de oude! Fijn ook dat het al zoveel beter gaat.

Ik heb zelf ook een fries, ik herken de scheuren in de hoeven heel erg. Sinds een paar maanden gebruik ik Duo Hoef (vet gemaakt van dode paarden, dus natuurlijk) en ik merk echt zo'n verschil! Misschien ook iets om eens te proberen? Mijn smid was ook zwaar verbaasd van het resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:52

Vandaag gaat het al aanzienlijk beter met Bijke! Temperatuur is weer 37, haar buik heeft geen gekke bulten meer (wat kan je dan toch veel zien aan een paardenbuik), en ze is vlot joh!! :oo

Afbeelding

Afbeelding

En ze is ook weer onwijs hengstig, toch grappig, normaal merk ik daar nooit wat van of ze hengstig is of niet, maar nu is ze helemaal hotel de botel van onze jongste ruin :D

Afbeelding

Het buigen van dr been vind ze nog wel moeilijk, het been is dan ook nog erg dik. Maar toch voor de eerste dag na de kliniek ben ik erg tevreden! :D

Zo loopt ze nu!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:33

Wat een fijn gevoel zal dat zijn dat ze zo snel al verbetering toont.
Was mijn ervaring ook, zodra de druk er eenmaal af was van de zweer ging ze snel vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:02

Vandaag mag het natte verband er af en dat vind ik toch wel heel spannend.. ik wil eerst haar hoef weken in soda om het goed schoon te maken/ krijgen. Of kan ik daar toch beter biotex voor halen?
En daarna moet ik zorgen dat de hoef schoon en droog blijft, vooral dat vind ik onwijs moeilijk met dit herfstachtige weer! Want hoe pak ik dat nou het beste aan?

Een hoefzak zie ik niet zo zitten in de wei, en ze moet juist wel de wei in vanwege de beweging.
Een ijzer maakt haar hoef kapot, ismet de white line disease ook geen succes gebleken omdat haar hoefwand zo poreus is. Een hoefschoen vind ik wel een optie, maar welke dan? En kan dat wel omhaar stijle hoef heen? Ze heeft tenslotte geen standaard hoef..

Inpakken met ductape was ook een optie, maar hoe blijft dat zitten in de nattigheid? Moet ikdaar dan eerst nog een plastic zak onder doen zodat er minder water in kan of juist niet omdat dat verstikt?

Willen jullie met mij meedenken?

soesita

Berichten: 5167
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:13

Wij doen het zo: eerst een hoefbad, daarna de propere hoef in een luier inpakken (grote maat en goed hoog optrekken), daar omheen een dikke laag ducttape. Daarna doe je je paard gewoon de wei op en 2x per dag het hele boeltje proper maken en verschonen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:14


Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:17

Toen de mijne een hoefzweer aan zijn kroonrand had moest ik hem inpakken met een droog verband (animaltex dacht ik), dan rekverband errond en dan plakband. En dit zolang er vuil uit de hoefzweer kwam.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:27

Mijn paard had ook altijd hoefzweren,de laatste was naar boven geslagen in het been,haar been was ook 2 keer zo dik.Ze liep nóg erger kreupel als ze moest lopen,ze liep daarom ook bijna niet. Van de D.A. Metacam gehad en verder moest ik niks doen,de zweer moest vanzelf open springen.
Ze kreeg op een dag Reikie en nog dezelfde dag sprong de zweer open op de kroonrand.Schoon gespoeld steeds met alleen water.
Laten we hopen dat jou paard geen hoefzweren meer krijgt.Sommige paarden zijn er helaas gevoelig voor en blijven ze krijgen.