Hoefzweer, HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4312
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:16

ik heb bij mijn paarden al meerdere keren hoefzweren gehad, omdat we hier op het erf van die achterlijke steentjes hebben liggen. Wij wachten altijd af tot het eruit breekt, en soms doen we wat weken. Toch kan ik de beschrijvingen van de pijn en het gedrag van jouw paardje niet echt linken aan een hoefzweer. Lijkt mij bijna alsof het toch iets anders is. De mijne liepen ook echt stokkreupel, en eentje heeft bijna 2 weken geduurd voor het er aan de bovenkant uitgekomen is, maar die ging niet liggen en kreunen van de pijn.....

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:22

NenaC schreef:
ik heb bij mijn paarden al meerdere keren hoefzweren gehad, omdat we hier op het erf van die achterlijke steentjes hebben liggen. Wij wachten altijd af tot het eruit breekt, en soms doen we wat weken. Toch kan ik de beschrijvingen van de pijn en het gedrag van jouw paardje niet echt linken aan een hoefzweer. Lijkt mij bijna alsof het toch iets anders is. De mijne liepen ook echt stokkreupel, en eentje heeft bijna 2 weken geduurd voor het er aan de bovenkant uitgekomen is, maar die ging niet liggen en kreunen van de pijn.....


Ik dacht precies hetzelfde. De pijn die jij beschrijft klinkt wel heel heftig.
Kun je haar, als het echt een zweer is, niet in een hoefzak buiten zetten? Dan wordt het veel sneller zacht.

Deze pijn heb ik bij mijn paard iig nog nooit gezien bij een zweer...

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:27

Mijn pony heeft in mei een vergelijkbaar probleem gehad. Van de ene dag op de andere stokkreupel. Eerste diagnose was hoeven te kort en licht bevangen, daarna heeft hij uiteindelijk toch een hoefzweer gekregen (uitgebroken aan de kroonrand). Dan bleef hij nog mank en is er uiteindelijk een blessure aan het hoefligament vastgesteld.
Ik zou toch blijven aandringen bij de DA. Mss beter een visite te veel dan dat je er achteraf te laat zou bij zijn. Het is echt moeilijk om je paardje zo te zien afzien.

Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:04

Morgenochtend komt de hoefsmid, en aan de hand van zijn bevindingen ga ik morgenmiddag met Bijke naar de kliniek voor foto's. Foto's maken op locatie is ruim 200 euro duurder dan op de kliniek, dus dan moet ik maar toch proberen het paard op de kliniek te krijgen.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:05

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, al konden ze bij mijn paard de zweer wel vanaf dag 1 openleggen. Het genas echter niet en was ontzettend pijnlijk. Bij het maken van röntgenfoto's in Wapenveld bleek de ontsteking dwars door het hoefbeen gegaan te zijn. Dat is zeer zeldzaam, maar ik ben toch blij dat ik foto's heb laten maken

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:17

Ik wil je veel sterkte wensen...

Mijn paard liep op een gegeven moment exact zo... ( hij begon alleen met eeen soort van krampbeen beweging door een hoefzweer). Hebben er twee jaar mee gesukkeld... met af en aan hoefzweren op verschillende benen. Uiteindelijk bleven de zweren terug komen en had hij gelijktijdig aan 3 benen hoefzweren. Wij vermoeden cushing waardoor er steeds opnieuw ontstekingen ontstonden.

Jouw paard lijkt er naar mijn idee achter ook 1 te hebben :( voel je verschil in de warmte van de hoeven?

Wij hebben watten in soda water gesopt en daar de hoef mee ingepakt. Dat verband wat hierboivn vermeld is, moet je bij de action halen... daar is het veel goedkoper... daar ducktape om heen en dan nog eventueel een hoefzak als je een erge modderwei hebt.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:49

Ik kan je niet helpen met tips oid, maar wil jullie wel sterkte wensen..
Kan me heel goed indenken hoe machteloos en wanhopig je je voelt als je je paardje zo ziet lijden.
Ik hoop dat er heel snel verbetering gaat komen , of dat er gevonden gaat worden wat er nou daadwerkelijk aan de hand is ..

Mijn vorige paard heeft ook eens een hoefzweer gehad , maar dat was zeker pijnlijk voor haar , maar niet in de mate zoals jij het omschrijft Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:39

Ik heb vanavond geprobeerd haar voet met natte watten in te pakken maar daar vertoonde ze erg veel stress en oversprong gedrag op inclusief met de ogen rollen enzo, dus dat heb ik er toch maar weer afgehaald ook voor mijn eigen rust.
Het intapen liet ze keurig toe, maar toen het er op zat dat vond ze toch maar niks.. :n
Ze heeft sowieso al een opgetrokken buik van de pijn, maar nu trok ze hem nog even wat hoger op zelfs :(:)

Voor deze nacht staat ze op stal. Minder bewegingsruimte helaas, maar met de voorspelde regen wil ik haar ook niet in de modder en kou hebben liggen, en aangezien ze zo onwijs veel ligt vandaag leek stal me dan beter.

Morgen om 9:15 komt de smid, en als de zweer dan nog niet open kan gaan we smiddags naar de kliniek. Haar hele onderbeen is inmiddels ook dik en bobbelig.. :(

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:01

Het hele verhaal zojuist gelezen. Wat een moeilijke situatie.
Hopelijk kan de smid of dierenarts je morgen helpen. Heel veel succes

Mocht je paard veel vocht gaan vast houden in haar benen dan kun je dit verlichten met lymfe tapen. Mocht het nodig zijn, geef maar een gil. Volgens mij zitten we dicht bij elkaar in de buurt

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:59

Wij hebben zojuist een paard opstal die precies het zelfde loopt als jouw paard. Paard heeft in totaal een week zo gelopen en op het laatste ook een opgetrokken buik van de pijn. Gisteren is de eigenaar naar de kliniek gegaan en was het toch een hoefzweer maar echt een flinke en grote ontsteking. De zweer is er nu uit maar paard moet twee dagen op de kliniek blijven om te zorgen dat het gat nu niet gaat ontsteken. Het kan dus wel degelijk een hoefzweer nog zijn, ik heb het namelijk echt net van dichtbij gezien en dat paard liep precies het zelfde.

Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:17

Vanmiddag om 15 u worden we op de kliniek verwacht, de smid heeft ze zweer sowieso van de onderkant open maar er komt geen vocht uit dus hij denkt aan hoefbevangen of misschien zelfs wel een breuk.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:41

Ojee, sterkte vanmiddag Y;(

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:47

Zo slecht als ze loopt en zoveel pijn laat mij ook aan een breuk denken. Echter ben ik niet bekend met extreme hoefzweren dus weet ook niet of ze daar zo heftig op reageren. Sterkte verder en hopelijk duidelijkheid vanmiddag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:51

Zo staat het zielige hoopje paard er nu bij, allemaal bulten op dr buik omdat ze hem zo opgetrokken heeft..

Afbeelding
Afbeelding

Wat ik merk is dat ze nu met de pijnstillers wel minder ligt dus dat is opzich wel positief natuurlijk.

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:02

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:22, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:06


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:08

Heel veel succes vanmiddag :(:)

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:10

Succes! Ik heb er helaas wel ervaring mee. Hier bleek het ook geen zweer maar een hoefbeenontsteking.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:19

Ik snap al niet dat je niet eerder de veearts had gebeld, dus hopelijk vinden ze iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:35

Mijn eigen dierenarts is wel op de hoogte en nauw betrokken hoor. Ik ben ook al de hele week met diverse klinieken in overleg. Mijn eigen dierenarts blijft bij een zweer, die denkt dat de foto's niet perse nodig zijn en zou haar eerder die reis besparen. Alles wijst op een zweer (inmiddels in combinatie met spierbevangenheid), ook het verloop er van, daar hoop ik ook op, maar ik houdt ook rekening met ernstigere diagnoses. Vanmiddag zullen we het weten, ik hoop niet mn paard te moeten verliezen aan zo'n stomme hoefzweer wat misschien geen hoefzweer (meer) is..

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:46

Er zijn helaas wel meer blessuren die het zeflde verloop hebben dus hoop dat het meevalt! Welke kliniek ga je heen?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:47

Ik heb jammer genoeg toevallig met mijn paard een heel gelijkaardige situatie als jij met de jouwe. Verschrikkelijk! Er is een hoefzweer gevonden maar daar kwam bitter weinig uit en ze staat ook op 3 benen en kan gewoon geen stap meer zetten. Gisteren kreeg ze meer koorts en heeft ze dan toch maar AB gekregen en ontstekingsremmers en pijnstilling. Haar hele been is nu ook aan het opzwellen. Er is dan ook bloed getrokken en er zijn al foto's genomen, maar daar was ook niets op te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:47

Arthur in [plaatsnaam].

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:49

Sunora schreef:
Ik heb jammer genoeg toevallig met mijn paard een heel gelijkaardige situatie als jij met de jouwe. Verschrikkelijk! Er is een hoefzweer gevonden maar daar kwam bitter weinig uit en ze staat ook op 3 benen en kan gewoon geen stap meer zetten. Gisteren kreeg ze meer koorts en heeft ze dan toch maar AB gekregen en ontstekingsremmers en pijnstilling. Haar hele been is nu ook aan het opzwellen. Er is dan ook bloed getrokken en er zijn al foto's genomen, maar daar was ook niets op te zien!


Jeetje dat klinkt inderdaad nagenoeg het zelfde! Koorts heb ik nog niet gemerkt, ook niet getemperatuurd moet ik zeggen. Hoe lang ben jij er nu mee bezig? En wanneer verwacht je de bloeduitslagen?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:53

Succes vanmiddag hopelijk kunnen ze je paard helpen!