Hoefzweer, HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:31

Gelukkig dat je naar de kliniek bent gegaan Ts. Wat naar voor jou en je paardje! Ik hoop dat het nu de goeie kant op gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:47

Nou inderdaad, als ik niet gegaan was had ze met droog verband weer slechter gaan lopen en was ik alsnog gegaan, maar in dit geval is het wel van hoe sneller hoe beter.

Nu moet ik nog springschoenen zoeken voor in de wei, ik ben met die krengen helemaal niet bekend dus kunnen jullie mij op weg helpen?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:19

Ze zal nu beter lopen denk ik, nu de pus en dus de druk eruit is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:41

Zo loopt ze vandaag, 1e deel is ‘s ochtends de wei in, 2e deel is ‘s avonds de wei uit.



Zo zag haar hoef er uit bij het verwisselen van het verband;

Afbeelding

Afbeelding

Het witte op de foto (de witte lijn/ lamellen dacht ik, of is dit al de lederhuid?) is wel echt heel zacht en bewegelijk. Het “puilt” ook een beetje uit, echt bizar! Ik kan me niet herinneren dat dat eerder bij het blootleggen ook zo was. Eerder liep ze blootgelegd zelfs zonder ijzers rond, als dat ook zo zacht en vloeibaar was geweest had dat toch echt niet gekunt toch?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:40

Ik kan t je niet vertellen, maar uitpuilen lijkt me niet gezond, als ik in het boek van Hoofcare kijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:44

Het is ook niet heel erg uitpuilen hoor, een leek zou het niet zien. Maar meer wat er gebeurd als je een zak water tegen een gat aan drukt/ aan houdt. Dat het toch wel iets in het gat puilt zegmaar. Snap je het nog? :')

Ik had verwacht dat het gewoon strak zou zitten, voorheen bij het blootleggen was het ook nooit zo zacht en vloeibaar, dus wat dat betreft vind ik het wel echt bizar om te voelen. Snap nu ook gelijk waarom ze niet zonder hoefschoenen de wei in mag als het verband er af is. Ze zou het maar lek prikken! :oo

Dat kan natuurlijk niet, want het witte gaat indrogen als het goed is, maar toch..! :+

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:06

Pfff jeetje...
Het kan de lamellerhuid zijn. Maar dat zou ik even terug moeten vibden in het verslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:26

Ja het zijn de lamellen, maar die verbinden de witte lijn aan de lederhuid toch? Maar horen ze dan bij de witte lijn of bij de lederhuid? Of is het een eigen laag?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:38

Lammellen horen bij het 1 én het ander. En die aan elkaar zijn een soort klitteband, zal ik maar zeggen.

Ik snap wat je bedoelt met het uitpuilen. Maar het lijkt mij ook niet horen. Maar goed, ik heb hier echt geen verstand van.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 23:20

Misschien foto’s of filmpje naar je da sturen morgen?

Heb ik vandaag gedaan met mijn hb’er die gister voor 90% genezen was verklaard en vandaag stokkreupel liep, maar wat uit de schouder leek te komen. Toch fijn die technieken van tegenwoordig, konden we even iets makkelijker inschatten of een visite nodig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:11

Ik heb eindelijk springschoenen in haar maat gevonden (xxl), in een felle kleur zodat ik ze ook nog eens terug vind als ze ze kwijt raakt!

Afbeelding

Zo liep ze vandaag;



En hier is de bewegelijkheid van de hoef te zien, al moet ik zeggen dat het witte al wel harder is dan gisteren!




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:31

Hier zie je goed het verschil in dikte, naar binnen geslagen hoefzweer.
Afbeelding

Open gesprongen aan de kroonrand.
Afbeelding

Het gat wat langzaam naar beneden toe trekt.Heeft héél lang geduurd,ruim een jaar.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:38

-O- Pfff en ik vond het been van mijn paard al dik..
Een hoef vervangt zichzelf in gemiddeld een jaar tijd, dus dat geloof ik best ja!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:59

Het is helemaal goed gekomen hoor met het been.Mijn paard was zeer gevoelig voor hoefzweren en heeft er vele gehad,alleen deze op foto was de ergste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:42



Ik vind dat ze nog steeds erg moeilijk loopt. Volgens de kliniek zou ze nu zonder metacam moeten kunnen, maar dat durf ik nog niet aan..

Vandaag ook het verband er af gehaald, nu moet ik het schoon en droog gaan houden en hoeft het in principe dus niet meer in het verband.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:49

Loopt niet echt goed nog, nee. Je kan de metacam een dagje overslaan. Kijken wat dat doet.

Hier gaat alles gelukkig wel goed. Vandaag t verband weer gewisseld en het gat is bijna dicht.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:53

Is het nou ook uit de kroonrand gekomen bij jou paardje? Of is dat gewoon verfrummeld van het verband?
De toon ziet er net zo uit als Bijke eerst had, die liep daar ook zonder ijzer prima mee. Fijn dat het bijna dicht is! Zekers ook met de natte maanden voor de deur kan het maar beter dicht zijn. Hoe lang is het open geweest bij jou?

Ik denk dat Bijke nu vooral nog slecht loopt omdat haarpees opgerekt moet worden.. al zou die hoef ook nog niet heel lekker voelen misschien, het is nog steeds niet ingedroogd dus nog steeds bewegelijk.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:21

Kroonrand is heel, maar doordat zijn huid heel veel huidvet aanmaakt is de huid week geworden. Dus daar is nog wat op te lossen. Gelukkig s het (nog) niet geinfecteerd.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:51

Ik ben een stille meelezer, maar ik reageer nu toch even :)
Doordat de hoefstand best drastisch veranderd is komt er veel druk op de pezen te staan. Het kan inderdaad zo zijn dat ze daardoor nog niet goed loopt. Ik hoop dat ze snel meer opknapt. Het is altijd zo sneu om je dier zo te zien :(:)

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:39

Meelezer meldt zich.

Hier ook een paard met een flinke ontsteking. Uiteindelijk een stuk hoefwand verwijderd tot de kroonrand. 5 weken boxrust met gips om zijn hoef. Daarna weer wat meer mogen bewegen maar wel heel beperkt. Inmiddels is hij aan de beterende hand.

Dat de witte lijn iets dik wordt en uitpuilt als omringend weefsel is verwijderd vond mijn smid (van de kliniek) normaal en niet verontrustend. Bij mijn paard zag het er ook niet mooi uit. Maar het heeft geen complicaties gegeven in herstel.

Afbeelding
Dit was na bijna 3 weken gips. De witte lijn ligt bloot en is wat gezwollen.

Afbeelding
Dit was 5 weken later, gips is er dan al 3 weken af. Het deel van de witte lijn wat blootgelegd was is ingedroogd. Later is dat deel los gaan zitten en is verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:26

Gister viel me al op dat haar springschoen wat vettig/ vies was ter hoogte van dr open plek, maar ik kon toen niet goed zien wat er aan de hand was. Vanmorgen zag ik het wel;


Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijkig, zo was het bij de laatste foto;

Afbeelding

Het komt door het indrogen (gelukkig maar), en is dus normaal. Toch schrok ik er wel een beetje van, bij het blootleggen aan de onderkant was het verloop toch heel anders!


5 weken boxrust en gips.. pfoeh ik moet er niet aan denken! :oo

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:55

Het lijkt er nu op dat het met mijn paard helemaal goed gaat komen. Maar toen hij net behandeld was gaven ze hem op de kliniek 50% kans op volledig herstel.
De ontsteking was moeilijk open te leggen, dus er was een kans dat het terug zou komen. Ook waren ze er niet gerust op dat de hoefwand weer goed zou aangroeien.
Toen na de eerste drie weken het gips werd verwijderd was de wond al mooi droog. Dat betekende dat het ontstoken weefsel wel goed was weggehaald, toen werden de herstelkans meteen groter.

Onderstaande foto is na 4,5 maand herstelperiode. Het ingedroogde deel van de witte lijn is dan verwijderd. Inmiddels loopt hij zonder ijzers.
Afbeelding

Hopelijk komt het met jouw paard ook allemaal goed. Het is zo naar om ze met pijn te zien lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:43

Afbeelding
Afbeelding

Het is nog steeds flexibel en scheurt nog steeds verder. Geen idee hoe lang het flexibel kan blijven, het verloop van een open bovenkant is wel echt heel anders dan een open onderkant..!

Ze loopt uiteraard ook nog niet goed.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:44

Moet dit ook droog en afgedekt blijven? Ik heb nu gedoe met de kroinrand die verweekt, maar heb de luiers ontdekt. Echt zoveel makkelijker dan verband!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:48

Dit blijft droog en open. In de wei met springschoenen, op stal zonder.

Ik vond de luier echt onhandig/ een troep geven. Er kwam bij mij allemaal luiervulling uit gelekt op een gegeven moment, denk dat hij te verzadigd was.. :')
Ik ben daarna dus maar weer met watten, verband en tape gaan werken. Vond ik toch handiger en minder dik!