Hoorbaar en zichtbaar knakkende gewrichten veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Hoorbaar en zichtbaar knakkende gewrichten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:00

Ik hoop dat ik het probleem bij mijn veulen duidelijk genoeg kan uitleggen want ik krijg het maar niet duidelijk op film. En aangezien ik niet weet wat ze heeft vind ik ook nergens iets gelijkaardigs terug.

Sinds een aantal dagen ben ik mijn veulen na het halster wennen nu rustig aan het leren aan het halster mee te lopen. Doordat ik nu naast haar loop is het mij opgevallen dat ze met haar achterbenen een geluidje maakt. Ik kon het eerst niet benoemen maar toen ik er iemand anders ook eens naar liet horen en zien vond zij het klinken alsof je een grote lege fles frisdrank induwt, of een beetje zoals sommige mensen hun gewrichten kunnen laten klakken maar dan zwaar en dof.

Ik ben dan ook beginnen kijken hoe ze liep en het viel mij ook op dat ze niet normaal stapt.
Het is wat moeilijk uit te leggen maar als ze stapt en ze zet haar voet neer, wanneer ze er dan volledig op gaat steunen dan maakt het onderste gewricht, dus deze vlak voor haar hoef, een zichtbare en dus ook hoorbare klik/klak. Dit bij beide achterbenen. Ze loopt daar dus niet echt soepel op.

Ze is nu een dikke 3 maand oud en ik kan mij niet bedenken dat ze dit al altijd gehad heeft want dan moet het mij toch echt wel al opgevallen zijn.
Ik heb mijn da al gebeld maar deze is nu jammer genoeg met verlof, anders had ik die al laten komen kijken.

Ze lijkt er niet direct last van te hebben, crost een beetje minder nu dan vorige week maar kan ook door het warmere weer en dikker wordende vacht komen.
Hetgeen ik mij het meeste zorgen om maak is dat ik haar binnenkort graag mee naar de keuring zou willen nemen en ze zo volgens mij volledig afgekeurd gaat worden alsook hoop ik dat dit niet blijvend is en ze er geen last van heeft. Maar wat heeft ze nu?

Mungbean

Re: Hoorbaar en zichtbaar knakkende gewrichten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:17

Al het een soort 'kloenk' is kunnen dat wel eens de kniebanden zijn.
Een hoefsmid kan dat vaak wel ondersteunen met bekappen. Gewoon voor de zekerheid je dierenarts laten kijken.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:27

En hoe klinkt een 'kloenk'? :+

Maar als het de kniebanden zijn, dan zie je het toch niet knikken in het onderste gewricht?

Sowieso laat ik mn dierenarts nog ernaar kijken als hij terug is maar had nu al wat gehoopt iemand te vinden die iets gelijkaardigs meegemaakt heeft en mij kan vertellen dat het nog in orde gaat komen aangezien ik haar graag wil aanhouden en er in de toekomst wat mee wil kunnen doen.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:38

Wat voor ras is het veulen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:52

Ooit ook een veulentje gehad, New Forest, die heeft dat ook een paar maanden gedaan. Het leek wel of de onderste gewrichten er soms naast zaten. Elke pas maakte het een knappend geluid in beide achter benen.
Nooit een afwijking gevonden. Het heeft ook nooit tot problemen geleid. Nooit kreupel geweest.
Ze is 23 jaar bij mij gebleven en we hebben M2 dressuur gereden.
Bij haar is het na een paar maanden gewoon over gegaan

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:26

Goed dat je de dierenarts vraagt, nu kan je er misschien nog iets aan doen

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 13:23

Even het topic uit het oog verloren door alle drukte hier.

Dierenarts is deze morgen gekomen, voor het klakken in haar gewricht heeft ze nu extra vitaminen gekregen en binnen 2 weken nog eens en ik moet straks naar de winkel gaan zien om extra supplementen om door haar eten te doen. Hoop maar dat ze dat hier ergens gaan hebben. Er zit kans in dat dit hiermee gaat beteren en hopelijk verdwijnen. Het zijn haar ligamenten die niet stevig genoeg zijn waardoor haar gewricht wat verpringt.

Maar ik vond haar ook wat wijd lopen met haar achterbenen en daar denkt hij dat ze miss een lichte vorm van wobler kan hebben. Maar als ik naar filmpjes van andere paarden met dit kijk zie ik geen gelijkenis. Ze loopt nog stabiel en recht. Pff ik hoop zo dat ze nu niet verder als weidemaatje door het leven moet want dan weet ik niet of ze kan blijven.