Hm lijkt inderdaad op behoorlijk pech..een afwijkende beenstand zorgt sowieso voor meer slijtage en veel toontreders krijgen vroeg of laat problemen. Maar wat mij opvalt in jouw geval is dat hij dus ook artrose heeft ontwikkeld in zijn hals.
Het lijkt er op dat hij gevoelig is om artrose te ontwikkelen, of de leverbot daar een rol in heeft gespeeld weet ik niet. Maar is ook niet relevant want het is een onomkeerbaar proces.
Ik denk dat je het beste door kunt proberen te blijven rijden/ bewegen op een manier die voor hem niet belastend is. Net zolang totdat het niet meer gaat..en dan hem dan of op pensioen zetten of een andere beslissing maken.
Stilstand betekend vaak achteruit gang bij artrose dus het is de vraag hoelang hij daar gelukkig van blijft worden.
''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''
-Kurt Albrecht-