Ik zou graag willen weten hoe jullie aankijken tegen lymfedrainage bij paarden en alles wat daarbij hoort. Aanleiding hiervan is een workshop die ik afgelopen weekend gevolgd heb. Hierbij werd vanuit de biologie besproken hoe afvalstoffen en bouwstoffen worden afgevoerd/aangevoerd bij het paard. Toen kwam mijn paard ter onderwerp. Ik had toevallig vlak voor de workshop mijn paard een ice vibe omgedaan vanwege een blessure. De mevrouw vertelde dat dat eigenlijk niet goed was omdat:
1. Je de lymfeknopen dichtdrukt door de boot die je om de been doet
2. Je koelt en dat de doorbloeding vermindert en zo dus de aanvoer van bouwstoffen.
Ze zei wel dat koelen dmv de tuinslang niet slecht is, maar dat het eigenlijk onzin is. Door de ontstekingsreactie die optreedt na een trauma, zorgt het lichaam er voor dat afvalstoffen worden opgeruimd en bouwstoffen worden aangevoerd. Als je koelt, dan zorg je er dus voor dat de bloedvaten dichter worden en er dus minder aanvoer en afvoer is. Dus als voorbeeld: Ice vibes/cooling gel/ice clay na intensieve training, denk hierbij aan eventing, werkt allemaal niet. Actieve rust zou de einige echte oplossing zijn in (bijna) alle situaties.
Nu ben ik dus compleet in de war