Ijzer los, smid op vakantie. Wat nu?

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Joysieee

Ijzer los, smid op vakantie. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-17 20:10

Hoi bokkers,
Sinds gisteravond zit het hoefijzer van mijn paard los.
Het is een van haar achterijzers. Hij zit niet heel los en zit er nog netjes recht onder, maar er is wel duidelijke speling.
Nu is het zo dat ik bij dit soort dingen normaal gesproken direct de Smit bel, maar mijn Smit is op vakantie. Daarbij ga ik zaterdag zelf voor een weekje op vakantie. Hij zou er eigenlijk over 2 weken zijn om er nieuwe ijzers onder te slaan.

Nu zit ik aardig in dubio over wat ik het beste kan doen.
- alle hoefsmeden uit de regio contacten of er nog iemand tijd heeft voor zaterdag, met als tegenargument dat, als er nog eentje is die tijd heeft, ik niet weet hoe deze beslaat.
- zo laten, omdat het niet heel los zit en ik toch op vakantie ga waardoor ze alleen maar op de wei hoef te staan. Met tegen argument dat ik echt niet wil dat er iets gebeurd als hij Losser gaat zitten.
- iemand met ervaring vragen om het ijzer er af te halen, met tegen argument dat ik niet weet of het een week op het land goed gaat zonder ijzer en dat ik niet weet of het los genoeg zit om er makkelijk af te krijgen.

Wat is de mening van Bokt hierover?
Alvast heel erg bedankt!
-

“Ik was die blinde, ja”

Anoniem

Re: Ijzer los, smid op vakantie. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:15

Ik zou gewoon even een andere smid bellen.. Lijkt me toch dat voor een losse ijzer iemand nog wel tijd heeft

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:16

Onze Smit kunnen wij altijd berijken via app. Wij hebben op stal ook z'n probleem gehad hij heeft ons een telefoon nr gegeven van een andere Smit die hij goed kent kun je dat niet proberen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:16

Ik zou het eraf halen. Zeker als je paard de wei opgaat. Als je nog gaat en wil rijden zou ik een andere smid proberen

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:20

Gewoon even een andere smid vragen. Als hij verder nog goed is slaan ze er even een nagel bij in en klaar

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:37

Heeft jouw smid geen collegasmid die hem vervangt bij 'nood'situaties? Los ijzer moet vastgezet worden.
Het ijzer zal met een of twee nageltjes weer goed vastgemaakt worden, dus je hoeft je geen zorgen te maken over hoe een andere smid beslaat.
Zomaar op de wei zetten en er niks aan doen is niet de juiste keuze in mijn ogen.

Succes met regelen!

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:40

Iemand uit je paardenomgeving vragen naar hun hoefsmid en het nummer daarvan? Zou zonde zijn als die week toch fout gaat of de hoef, zonder ijzer, heel erg gaat brokkelen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:43

Andere smid bellen?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:05

Ik weet niet hoe je communiceert met je eigen smid, maar anders even een appje sturen wie hij aan raadt?
Zou er in ieder geval een ander bijhalen, maar wel ff een goeie uitzoeken.

Vorige maand is mijn pony sinds 6 jaar door iemand anders bekapt dan m'n eigen smid (die was druk met verhuizen en daarna vakantie, pony was er echt aan toe). Andere smid laten komen maar daar heb ik spijt van, kon na 3 weken opnieuw laten doen door m'n eigen... (Alleen bekappen).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:46

Als de smid op dit ogenblik al op vakantie is, zou ik hem geen berichtje/appje meer sturen. Zijn er geen stalgenoten/paardenvrienden die je een andere smid kunnen aanraden?

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:32

Ik zou even bij stalgenoten informeren. Een ijzer vast zetten moet elke smid die beslaat wel kunnen. Hij hoeft hem er niet helemaal onder vandaan te halen toch? Met een los ijzer op land dat ging bij mijn paard nooit lang goed...

@kastje.van.de.zusjes voor baby (merk)kleding

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:40

Zo bang voor een andere smid hoef je toch niet te zijn ? Als alles nog netjes en heel is hoeven er alleen wat nieuwe nagels in. De smid hoeft daar verder niet veel aan de prutsen

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:45

Gewoon even aan je smid vragen of hij eventjes iemand weet. Ik zal je paard in ieder geval niet met een los ijzer laten lopen :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 22:23

Is inmiddels al opgelost :)
Uiteindelijk een andere smid laten komen en die heeft hem vastgeslagen. Ben wel een beetje bang voor andere smeden ivm dat de betreffende hoef een scheur heeft, en dat gaat op het moment goed met uitgroeien. Mijn eigen smid heeft dat proces natuurlijk gevolgd en die weet hoe hij de nagels moet slaan, vreemde smid heeft dat natuurlijk niet gevolgd en als hij dan net op de scheur slaat zijn we terug bij af :=

“Ik was die blinde, ja”

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie