Bekappen, hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bekappen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:53

Normaal ben ik niet zo van dit soort topics maar ik weet even niet goed hoe het verder moet.
Ik heb 1 pony die, zacht gezegd, niet simpel is met bekappen. Is zelfs letterlijk jaren niet bekapt, is onder verdoving (onsuccesvol) bekapt, in een hoefstal, noem maar op ..

Nu zat ik op een punt dat iemand hem kon bekappen. Dit heeft tijd nodig gehad maar de laatste keren leek hij zelfs bijna een normaal paard. Hetzij met haken en ogen (geen bekapschort, gewoon uit de hand, geen hoefsteun/standaard, etc.).

Persoon in kwestie zit niet in de buurt, probeert zoveel mogelijk te combineren (logisch) en het maken van afspraken is altijd moeizaam gegaan maar ging wel altijd. Een aantal berichten en ik kreeg altijd wel ergens een datum die doorgaans ook doorging. Tot nu ...

Ik probeer al van 16 mei een afspraak te maken, de bedoeling was eind juni maar er staat nog steeds niks. Na 2 mails, diverse facebookberichten en gewoon sms is er complete radiostilte. Bellen kan, maar daar ben ik niet zo voor, ik stoor niet graag (vind het ook vervelend als er gebeld wordt als iemand met mijn paard bezig is) en of er geantwoord gaat worden is de vraag natuurlijk. Ik vind het eigenlijk wel goed geweest, heb er alle begrip voor als de afstand een probleem is, het werk zelf heb ik niks over te zeggen, is altijd prima.

Maar de vraag is: wat nu?
Ik kan een andere gaan zoeken, maar gaat dat lukken met pony in kwestie? Er hoeft maar 1 ding verkeerd te gaan en ik kan weer helemaal opnieuw beginnen, en daar heb ik echt geen zin in... Maar misschien lukt het ook wel gewoon natuurlijk, wie weet ...
Zelf gaan doen? Kan .. maar ik heb zoveel schrik om fouten te maken.

En dan nog het laatste dingetje .. ik heb nog (leen?)materiaal liggen, heb gevraagd of dit terug moet of wat ik ervoor moet betalen maar ook daar krijg ik geen reactie op. Wat doe ik daarmee?

Ik vind het zo'n stomme situatie .. weet niet goed wat ik ermee moet ...

snorkel1986

Re: Bekappen, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:55

Gewoon bellen. ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:01

Ja dat vind ik ook ,gewoon bellen.
Je hebt anders geprobeerd,dat lukt niet,dus ga je nu bellen
Lukt dat dan nog niet dan zou ik op zoek gaan naar een ander of het eventueel zelf gaan leren

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:03

Ik heb je een pb gestuurd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:08

Welke regio zit je? Ik heb ook zo'n moeilijk geval en een hele fijne smid die daar super mee om kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:21

Ja, misschien toch inderdaad maar bellen ... als dat dan ook niet lukt kan ik mijn conclusies trekken natuurlijk .. Maarja, nu is het weekend .. toch nog doen? Of wachten tot volgende week?

Langs de andere kant heb ik het ook wel gehad met het steeds nalopen en haast smeken om een afspraak (zo voelt het voor mij) en heb ik iets van: je wil of je wil niet hé ...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:24

Is er een smid die vaker komt en jouw via je andere pony en enkel kijken kan leren om het zelf te doen? Of kan er ook niet iemand op zeg 2m afstand staan kijken/praten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:33

Er is nu een nieuwe smid op stal, deze wil ik wel eens aan het werk zien en het erover hebben, maar geen idee of die eraan wil beginnen aangezien die aangeeft geen moeilijke paarden te willen doen. Weet niet of die van mij als moeilijk bestempeld kan worden :+

Met een beetje pech is dat laatste niet eens mogelijk neen, tenzij hij ondertussen zoveel vertrouwen heeft dat het wel kan maar ik kan dat niet inschatten. Toen deze begon was 10m afstand al een probleem dus ja, wie zal het zeggen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:34

Hier ook eentje die vroeger heel lastig was met bekappen, metname achter was een drama. Ze was zo bang om te vallen dat ze zich zelf gewoon liet vallen.
Het heeft hoefsmid een half jaar gekost voordat ze haar achter kon bekappen, en ze is hier wekelijks geweest om even te oefenen.

Nu heeft ze zelf een ongelukje gehad en ligt er een tijdje uit, dus moest ik opzoek naar een nieuwe/andere smid.
Ditmaal een man, en dat in combi met bekappen was even spannend. Maar hij heeft even super de tijd voor haar genomen voordat hij begon. Het koste hem 5 minuten extra tijd, maar het ging echt super goed. Ondertussen heeft hij haar nu 2x gedaan.

Maar gewoon bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:56

Heb 2x geprobeerd met tijd tussen maar krijg na een paar keer voicemail. Het is nu ook weekend natuurlijk...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:40

Ik kon mijn smid vroeger altijd 's avonds bellen, alleen niet op de zondag. Als je hem spreekt kun je vragen of het gaat lukken of dat je beter iemand anders kan gaan benaderen. Daar moeten gewoon afspraken over te maken zijn. (al weet ik dat het soms heel moeizaam kan verlopen...) Je wil graag dat hij het doet, maar als hij gewoon geen tijd heeft dan houdt het op.

Misschien is het goed om zelf een cursus te gaan doen. Dan kun je het in elk geval netjes bij houden. Dat scheelt je pony ook weer als de (nieuwe) hoefsmid komt, want dan heeft hij er gewoon minder werk aan. En dan kun je dus uitkijken naar een ander smid. Even goed informeren naar iemand met veel geduld en beleid. Die zijn er vast wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:09

Goede hoefsmeden hebben het altijd druk, maar ze moeten wel klantvriendelijk zijn en netjes reageren.Telefoon zal beter zijn dan mail,want directer.Zoek anders vast een back-up smid voor het geval dat deze je laat zitten.Soms kun je via-via goede informatie krijgen over een smid.Een slechte smid kan heel je paard verknoeien,dus kritisch zijn is nodig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:21

[***] schreef:
Heb 2x geprobeerd met tijd tussen maar krijg na een paar keer voicemail. Het is nu ook weekend natuurlijk...

En heb je de voicemail ook ingesproken?
Hier is het trouwens heel nornaal dat je de smid gewoon voor een afspraak belt, neemt hij of zij niet op dan spreek je de voicemail in en ik word dan altijd gewoon terug gebelt.
Gewoon doen, dan wacht je het weekend af, en hoor je dan nog niks nog een keer bellen,
Kan zijn dat er wat is waardoor je mail misschien niet aan komt, of er nu even niet word opgenomen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:24

ooit al een praam geprobeerd?

hier al panische paarden gehad bij de smid die eigenlijk door de praam geleerd hebben dat bekappen echt niet iets is waardoor je dood gaat.

qua smid,idd,gewoon bellen.

ik kom ook gek van smeden die niet bereikbaar zijn,afspraken niet nakomen,.....
maar vaak moet je gewoon blijven volhouden(als je dat wil,ik doe zoiets niet meer,smeden genoeg,en na lang zoeken hier de perfecte hoefsmid gevonden)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:25

Zelf leren bekappen. Dan kun je steeds kleine beetjesdoen ipv heel veel in 1x dan kun je bijv ook goed oefenen met clickertrainimg. Je paard kent en vertrouwt jou ook en je hoeft niet meer op een smid te wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:56

Ik ben niet zo'n voicemailspreker, vind gewoon bellen al vervelend genoeg. Ik vraag me ook af hoeveel zin het allemaal heeft want ik weet dat de vorige berichten aangekomen en gelezen zijn. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij bij alles en de energie die ik erin steek heb ik zelf ook hard nodig.

Het zelf doen is fijn in theorie, ik weet ook grotendeels wat moet gebeuren, maar naast dat ik schrik heb om wat fout te doen zit ik ook met fysieke problemen die het echt niet fijn maken. Net even met de voorhoeven bezig geweest en mijn weekend is weer om zeep voel ik.. Dit had ik ook aangegeven, dat ik wel zelf wil bijhouden maar het fysiek niet kan en of het een probleem was om vaker te komen (om de 6 weken zeker). Dit was geen probleem maar sindsdien krijg ik geen contact meer. En misschien is de uitdaging ook wel weg nu de pony zich gedraagt en zijn er interessantere gevallen, wie zal het zeggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:00

[***] schreef:
Langs de andere kant heb ik het ook wel gehad met het steeds nalopen en haast smeken om een afspraak (zo voelt het voor mij) en heb ik iets van: je wil of je wil niet hé ...

Tja. In dit geval geldt dit eigenlijk voor jou he. Je hoefsmid heeft klanten genoeg, maar jij hangt kennelijk heel erg aan deze.
Gewoon bellen en anders aan de slag met andere mensen die aan je paard zijn voeten mogen komen. Je hebt sowieso geen garantie dat deze hoefsmid het de rest van je paard's leven blijft doen. Oefenen is sowieso wijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:09

Denk niet dat dat zo raar is gezien het verleden maar snap ook dat niet iedereen op bokt dat weet ;)

Had dat eigenlijk wel verwacht gezien de leeftijd van smid en paard :+

Andere laten oefenen is heel fijn maar als er wat gebeurd komt het wel allemaal op mijn nek, een hoefsmid is daar in ieder geval nog voor verzekerd. En natuurlijk streef je er naar dat er niks gebeurd maar met een bang paarf gaat het soms snel, heel snel..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:29

Oh! Is dit dat blinde paard? Boke ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:36

Ja, dat is 'm :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:15

Ja daar heb je al eens eerder een topic over geopend mbt bekappen toch? Ik dacht dat je toen best wat positieve stappen gemaakt had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:43

Ja, is ook zo :j Zelf kan ik eigenlijk alles, alleen been vooruit op een standaard geeft nog spanning (maar denk dat de knop die ik heb wat te klein is ofzo, dat hij daar geen steun genoeg vindt). Maar anderen is een ander verhaal. Deze kon nu ondertussen gewoon uit de hand bekappen maar nog niks met standaard of vooruit of wat dan ook. En nieuwe mensen is weer van voor af aan beginnen denk ik, ik weet het niet.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:14

Och wat vervelend zeg dat t nu net goed gaat en dat je hoefsmid t laat afweten.
Welke omgeving zoek je er eentje eigenlijk? Misschien dat mensen dan nog wel een fatsoenlijke weten in de buurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:14

In Belgisch Limburg, het noorden (kan dus ook net over de grens van Nederland).
Heb nu een naam gekregen die ik eens ga contacteren en dan zien we weer verder. Andere mogelijkheden mogen zeker ook aangedragen worden :j Het moet iemand zijn met tijd, geduld & rust die ook out of the box denkt (bv. in de zin van willen bekappen zonder schort omdat die geur vanalles triggert etc.)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:22

Vlakbij maastricht?