IJzers zelf aantrekken

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

xMalibu

IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 18:45

Hoihoi,

Ik had even een vraagje. Mijn paard is nogal lomp op de wei wat regelmatig resulteert in losse ijzers. Wanneer de smid deze even aantrekt met de tang kost dat toch elke keer 10 euro, zelfs als de smid die dag al op stal moet zijn. Dat wordt best een duur geintje ondertussen.. Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het zelf weer vastrekken van de ijzers met zo'n speciale tang? Mocht dat niet verstandig zijn komt de smid er gewoon weer voor, maar als het ook een optie is om het zelf te doen hou ik dat geld liever in mijn zak :)

Opmerkingen als haal je paard van de ijzers heb ik niks aan, hij staat op ijzers op medische redenen op advies van verschillende hoefsmeden en dierenartsen :)

Kabayo

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:35

Ijzers aantrekken met een tang? Waarom? Waarvoor? Heb er serieus nog nooit van gehoord

Als de smid dat herhaaldelijk moet doen doet hij zijn werk niet goed. En dat hij er steeds 10 euro voor vraagt vind ik al helemaal raar. Mijn smid komt gratis als mijn paard een ijzer mist of er iets mis mee is. Is immers de hoefsmid zijn fout

maad_dfhhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:37

Ja idd ben ik het mee eens! Als je paard zijn ijzer er zo snel aftrapt zal ik als ik jou was een gesprekje met de hoefsmid houden...

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:38

Kabayo schreef:
Ijzers aantrekken met een tang? Waarom? Waarvoor? Heb er serieus nog nooit van gehoord

Als de smid dat herhaaldelijk moet doen doet hij zijn werk niet goed. En dat hij er steeds 10 euro voor vraagt vind ik al helemaal raar. Mijn smid komt gratis als mijn paard een ijzer mist of er iets mis mee is. Is immers de hoefsmid zijn fout

Dat is echt onzin, dat het de hoefsmid zijn fout is. Je hebt nou eenmaal idiote paarden die zichzelf regelmatig vangen als ze idioot doen. Daar kan de smid niets aan doen, behalve korte takken en garnituur weglaten maar dat komt de hoef en het welzijn van je paard niet ten goede.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:38

Ben wel benieuwd wat voor een soort tang dat dan is ?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:42

Jaime_ schreef:
Kabayo schreef:

Dat is echt onzin, dat het de hoefsmid zijn fout is. Je hebt nou eenmaal idiote paarden die zichzelf regelmatig vangen als ze idioot doen. Daar kan de smid niets aan doen, behalve korte takken en garnituur weglaten maar dat komt de hoef en het welzijn van je paard niet ten goede.

Je mag het onzin vinden. Maar mijn smid zegt het zelf. 'Mijn fout '

En hier in Friesland is het doodnormaal dat de smid gratis een los hoefijzer weer vast maakt. Weet niet hoe het verder in Nederland is??
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 21-06-17 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:43

Dat is toch gewoon een tang om de nieten om te buigen? (ik ken alleen de ijslandse term "hnykkingartöng").
Dat lijkt me vrij zinloos bij een los ijzer. Ik trek die eraf en zet hem er opnieuw onder.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 19:53

Mijn vorige smid deed het ook altijd gratis, nu moet ik toch echt elke keer 10 euro betalen. Als ie er speciaal voor moest komen zou ik dat wel snappen, maar zelfs als ie toch op stal is moet ik betalen..

Ik weet niet precies hoe het heet, maar het is zo'n tang waarbij het ijzers weer toegen de hoef geduwd wordt, dan komt de nagel er aan de bovenkant wat verder uit en die wordt dan weer terug op zijn plek geduwd. Zie toch veel hoefsmeden dat doen? Misschien wel belangrijk om erbij te zeggen dat de ijzers niet heel erg loszitten, ze zitten ook niet scheef of iets en schuiven niet met lopen. Het enige wat je er aan merkt is dat je het hoort als ie over het harde stapt, verder loopt ie prima.

Ik denk niet dat de smid nog verder iets kan aanpassen aan de ijzers, hij houdt er al rekening mee maar paadlief is ontzettend lomp en speels en dan tikt ie regelmatig een ijzer los helaas.

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:58

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 20:01

Die bedoelde ik inderdaad :j

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:01

mariekerocky schreef:

kan niet veel fout mee gaan dus kan je zeker proberen hoor

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 20:19

kikkerdril4 schreef:
mariekerocky schreef:

kan niet veel fout mee gaan dus kan je zeker proberen hoor

Denk dat ik het inderdaad maar gewoon eens probeer, als het niet werkt kan ik gewoon de smid weer vragen :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:38

Als bij mij de nagels aan de bovenkant wat los zitten dan tik ik ze ook wel eens wat vaster met de hamer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:51

Maar met deze tang en een hamer de nagels "vastslaan" helpt helemaal niet.... hetijzxer moet aan de onderkant aangetikt worden, de nagels opnieuw aangetrokken worden en omgebogen. Dan pas zet je het opnieuw vast. Met alleen op de nagels slaan gebeurt er niet veel hoor.....

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:45

Kun je je paard niet op blote voeten zetten?
Anders zou ik toch even zoeken naar een andere smid. Dat je paard zo makkelijk ijzers verliest ligt meestal aan de smid.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:49

Ja, je paard niet laten beslaan is een 100% gegarandeerde methode geen ijzers meer te verliezen.... :roll:

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:53

Ik zou er niet zelf mee aan de haal gaan. Straks breekt er een stuk hoef af of verruim je de nagelgaatjes o.i.d.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 13:11

De IJzers zijn medisch noodzakelijk, dus die gaan er niet onderuit. Had ik zelf ook wel een mooie optie gevonden aangezien het een stuk goedkoper is maar dat gaat niet.

Of het aan de smid ligt durf ik zo niet te zeggen, mijn paard kan op de wei lekker enthousiast en lomp zijn en daarbij lekker op z'n eigen voeten stampen. In de zomer gaan we tijdelijk van stal veranderen en dan wordt hij ook door een andere smid beslagen dus als het dan niet meer zo vaak gebeurd weet ik iig of het aan de smid ligt :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:14

mariekerocky schreef:
De IJzers zijn medisch noodzakelijk,

Nu ken ik het verhaal van jouw paard en je smid niet. Maar mijn persoonlijke ervaring is wel dat smeden er heel snel een ijzer onder leggen met een verhaal dat de voeten van je paard niet ok zijn en een ijzer echt noodzaak is. Best wel apart als je je bedenkt dat er geen enkel paard met ijzers wordt geboren.
Er zijn best wel gevallen waarbij een ijzer noodzakelijk is maar die gevallen zijn veel minder dan dat wordt gesteld.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

AnneJ1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:18

Werken springschoenen niet? Paarden bij mij op stal die ook zo lekker lomp zijn, krijgen gewoon springschoenen om op de wei.

Ik zelf zou er huiverig voor zijn zelf te gaan 'klooien' met de hoeven van mijn paard.. Ookal lijkt dit niet heel ingewikkeld.

Hier trouwens ook de hoefsmid die het 'zijn fout' noemt als er (snel) een ijzer af ligt. Dan heeft 'ie 'm te breed/lang gezet. Of zo (ik ben ook geen expert haha).

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 13:20

Abacab schreef:
mariekerocky schreef:
De IJzers zijn medisch noodzakelijk,

Nu ken ik het verhaal van jouw paard en je smid niet. Maar mijn persoonlijke ervaring is wel dat smeden er heel snel een ijzer onder leggen met een verhaal dat de voeten van je paard niet ok zijn en een ijzer echt noodzaak is. Best wel apart als je je bedenkt dat er geen enkel paard met ijzers wordt geboren.
Er zijn best wel gevallen waarbij een ijzer noodzakelijk is maar die gevallen zijn veel minder dan dat wordt gesteld.

Ben ik met je eens dat het snel gezegd wordt, maar ik heb het aan meerdere dierenartsen van goed bekend staande klinieken gevraagd en aan meerdere hoefsmeden, omdat hij het daarvoor prima deed op blote voeten..

AnneJ1995 schreef:
Werken springschoenen niet? Paarden bij mij op stal die ook zo lekker lomp zijn, krijgen gewoon springschoenen om op de wei.

Ik zelf zou er huiverig voor zijn zelf te gaan 'klooien' met de hoeven van mijn paard.. Ookal lijkt dit niet heel ingewikkeld.

Hier trouwens ook de hoefsmid die het 'zijn fout' noemt als er (snel) een ijzer af ligt. Dan heeft 'ie 'm te breed/lang gezet. Of zo (ik ben ook geen expert haha).

Springschoenen werkt voor wel, die heeft hij ook om maar zodra de staleigenaar het een keertje vergeet zit er gelijk weer een ijzer los. Ik weet niet of springschoenen achter ook helpen maar is misschien best een keer te proberen haha. De meeste smeden die ik ken die zien het ook als een eigen fout, deze helaas niet en dat is gewoon echt een duur grapje elke keer..

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:22

Het is een tijdelijke oplossing, vandaar dat die hoefsmid het ook zo vaak moet doen :), je kunt het ook zelf doen, ipv twee maal de hoefsmid het laten doen kun je ook zo'n tang kopen, ben je ook nog goedkoper uit.
Als de ijzers hier loszitten is het tijd om ze te verleggen of er moeten nieuwe onder, is de pony na een, twee, drie weken er een verloren dan zet onze hoefsmid er gratis weer een onder, wij hebben ze nog nooit zo aangetrokken. Denk dat het met goede hoeven en een goede hoefsmid ook niet hoeft, maar zoals kikkerdril4 zegt: even vasttrekken voor een concours is een optie, maar ik zou daarna de hoefsmid wel laten komen om ze te verleggen of voor nieuwe.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:22

In de western sport hebben ze hele mooie beschermers die de ballen van de voet beschermen.

Fas est ab hoste doceri.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:24

Zijn de ijzers misschien aan de achterzijde te lang of aan de binnenkant te breed? Dat je paard daarom er telkens op kan gaan staan?

Niet om je opmerking over dat de ijzers noodzakelijk zijn direct te ondermijnen: maar telkens losse ijzers (en zelfs een keer de lip van het ijzer gevaarlijk dichtbij de witte rand in de hoef) waren voor mij redenen om over te gaan op blootvoets en met hoefschoenen (naast natuurlijk de andere voordelen van blootvoets).

Mijn ervaring is ook dat er soms te snel een ijzer onder moet omdat het paard niet blootvoets zou kunnen. Ik denk dat het regelmatig wel kan, maar dat je je paard tijd moet geven om eraan te wennen. Soms zijn de nadelen van losse ijzers (die ook gevaarlijk zijn) groter dan de risico's van blootvoets gaan.

Ben wel dus benieuwd naar de reden dat blootvoets niet kan.

Wat betreft je OP: Ja ik denk dat je wel de ijzers zelf kunt aantrekken met zo'n tang. Vraag eventueel je smid een keer of hij meekijkt zodat je zeker weet dat je het goed doet. Misschien dat de nagel dikte ook nog verschil kan maken? Op een vorige stal werkte de hoefsmid met vrij dikke nagels en weinig losse ijzers. Een andere hoefsmid werkte met dunnere nagels en toen lag ijzer er vaker af.

AnneJ1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:29

AnneJ1995 schreef:

Springschoenen werkt voor wel, die heeft hij ook om maar zodra de staleigenaar het een keertje vergeet zit er gelijk weer een ijzer los. Ik weet niet of springschoenen achter ook helpen maar is misschien best een keer te proberen haha. De meeste smeden die ik ken die zien het ook als een eigen fout, deze helaas niet en dat is gewoon echt een duur grapje elke keer..[/quote]

Is het dan niet tijd voor een andere smid, als jouw smid als enige het idee heeft dat het niet aan hem ligt? :Y)

En ja.. springschoenen achter moet vast kunnen toch? Haha