Stijfheid of toch meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

droversrun

Stijfheid of toch meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 21:14

Ten eerste bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen om dit hele onderstaande verhaal te lezen. Ik heb dit topic geopend omdat ik opzoek ben naar tips, mensen die mij misschien verder kunnen helpen. Mocht ik er niet uitkomen wordt uiteraard (weer) de dierenarts geraadpleegd.

Ik heb een friese ruin van 10 jaar oud, waar ik M2 mee heb gereden. Het is een echt labrador super braaf, maar ook liever lui dan moe. Twee jaar geleden was hij van de een op andere dag stokkreupel, ik dacht zelf misschien spierbevangen maar de dierenarts ging daar niet in mee. Ik kreeg het standaard ik voel niets, zie niets dus geef hem maar rust verhaal. Wel bloed nog gecheckt op toch eventuele spierbevangenheid of iets anders, maar dit gaf geen afwijkend resultaat.
Na 2 weken liep hij weer redelijk okee, maar toch niet 100% voor mijn gevoel. Voor de buitenwereld was dit echt alleen te zien op het hard op een kleine volte. Omdat ik wilde weten wat het was toch naar Emmeloord gegaan om hem op de foto te zetten. Linksom en rechtdoor liep meneer prima, echter rechtsom op de volte op het harde was hij best aanwezig kreupel. Uit verdoofd en toen op de foto gezet. Kwam hele lichte artrose in zijn hoefgewricht (rechtsvoor) uit, maar niets om om zorgen om te maken.

We zijn na paar weken rust, weer rustig gaan opbouwen en dat ging redelijk goed. Wel viel het mij op dat hij steeds stijver zijn stal uit kwam en langer de tijd nodig had om op gang te komen. Deze tijd kreeg hij dan ook van mij. We hebben weer een paar wedstrijdjes kunnen rijden en het ging ongeveer 4 maanden goed. Tijdens onze laatste wedstrijd voelde ik weer dat het niet goed was, er stond niet eens wat op mijn protocol erover maar ik voelde dat hij weer rechtsom niet goed liep. Ik heb geen moment getwijfeld en hem gelijk weer naar Emmeloord gedaan. Zelfde conclusie als vorige keer, dus weer op de foto gezet. De artrose in zijn hoefgewricht was van amper zichtbaar naar zwaar gegaan in slechts een jaar tijd. Wedstrijden konden we wel vergeten, maar recreatief moest zeker lukken. Hij is toen ook ingespoten. Een paar dagen later belde Emmeloord mij; onze arts had de foto's nog een bij de chirurg neer gelegd en die concludeerde een los zitten fragment bij het hoefgewricht. Dit kon wel eens de reden zijn dat hij er zo kreupel op liep en dat de artrose zo snel achteruit was gegaan. Ze konden hem opereren, maar dit bood geen garanties. Toch voor gekozen om de operatie uit te laten voeren. Watse herstelde onwijs snel, na 2 maanden boxrust zijn wij langzaam aan de hand gaan stappen. De arts kwam uit Emmeloord regelmatig kijken hoe het ging en was ook erg verbaasd over zijn spoedige herstel. Langzaam zijn we weer gaan rijden en dat ging ook erg goed. Voor de operatie kon hij amper van het raampje van zijn stal naar binnen toe draaien en als ik nu met biks aan kwam draaide die wel 10 rondjes want het duurde meneer te lang. Je snapt ik was gelukkig :D :D :D

We zijn nu ongeveer 4-5 maanden verder, maar ik heb weer een stijf oud paard in stal staan. Smorgens kan hij bijna zijn box niet uitkomen en de rondjes draaien doet hij ook niet meer voor zijn plezier... -O- Het rijden gaat ook ruk, hij brengt zn nek over elke oneffenheid omdat hij z'n voeten niet op tilt. Met de standaard kreupelheidsonderzoek loopt hij over zn benen niet kreupel, ook niet op het harde maar door heel zijn leef beweegt hij niet lekker. De ene dag gaat het ietjes beter dan de andere dag, maar het is echt een oude man nu. Met rijden tilt hij dus zijn benen niet op waardoor hij regelmatig struikelt. Ik heb hem ook even gelongeerd om te kijken hoe het eruit ziet. Zijn voorbenen zijn korter dan zijn achterbenen wat het altijd wat lastig heeft gemaakt om zijn gewicht naar achter te plaatsen maar nu is het net een duikboot, zo met zijn neus het zand in. Als het struikelproces wordt ingezet kan hij zo in een disney film; hij struikelt, gaat heel snel met zn voorpootjes rennen om de val te kunnen redden maar struikelt alsnog. Fysio is al geweest, meneer zat aardig vast in zijn rug en is ook erg scheef door het feit dat hij zijn rechtervoorbeen altijd heeft willen compenseren.

Maar nu weet ik dus gewoon niet meer wat ik moet doen, ik heb alles al geprobeerd.... Over zijn benen is hij niet echt kreupel door heel zijn lijf wel. Maar komt dat door de maanden pijn voor de operatie, de operatie en het lange stil staan of omdat er ergens anders in zijn lijf iets goed fout zit? Misschien heeft hij wel geen zin om meer te werken voor mij, het is altijd een nogal flegmatiek paard geweest dus hoe kan ik verwachten dat hij nu wel opeens zin heeft om z'n best te doen?
Ik weet het gewoon echt niet meer, ik heb de nijging om hem naar de kliniek te brengen en hem van het puntje van zijn oren tot aan het puntje van zijn staart door de MRI te halen, maarja heeft dat nut of moet ik gewoon even 'doorzetten'? Het laatste wat ik wil is mijn vriendje pijn doen omdat het lichamelijk niet gaat, maar het is ook niet onlogisch dat we een herstelperiode doormaken. Kortom ik zit er even doorheen.. Iemand tips??? ;(

N4N4

Re: Stijfheid of toch meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:06

Heb je verhaal gelezen , het is nogal wat ..
Balen!

Toch ben ik bang dat je het toch moet gaan zoeken in de artrose .. als deze al van nauwelijks zichtbaar naar fors gegaan is .. de symptomen die je opnoemt horen hier helaas wel bij ..
Mijn paard heeft ook forse artrose , herken grotendeels je verhaal, mijn paard is ook flegmatiek ( oud ) te noemen en ook erg stijf ( met het warme weer wel beter ) en struikelde ook behoorlijk én liep op de kleine volte op het harde ook niet goed ..

Als ik je een tip mag geven ; zet je paard eens op een goede pijnstilling en kijk dan eens wat er gebeurd ..

Weet niet of je ook supplementen geeft voor de artrose ?
Dit kan ook goed helpen

Heel veel sterkte !

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 13:14

Bedankt voor je reactie! :)
Op dit moment krijgt hij als supplementen, maar hij krijg Equiflexion van de Paardendrogist en Duivelsklauw bijgevoerd.
Van het weekend is mijn instructrice erop geklommen met de boodschap kijk eens hoe hij bij jou loopt zonder dat je hem ergens echt lang doorheen moet vragen. Dit ging eigenlijk verbazingwekkend goed. Vanaf moment een liep hij soepel en heeft geen stap verkeerd gezet. Ook gister liep hij soepeler. Dit maakt mij ook wel weer aan het twijfelen... -O-
Tuurlijk zit dit artrose er en heeft hij daar echt wel last van, maar zal hij me dan toch ook een beetje voor de gek houden?

Ik ben trouwens niet zo thuis in de goede pijnstilling, kun je mij daar wat meer over vertellen?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:31

Weet niet of mijn verhaal iets voor jou kan betekenen, maar wil het toch vertellen. Mijn oudste friese ruin is vorige week 17 geworden, heb hem sinds z'n 4e. Gekocht om dressuur mee te gaan rijden, rustig aan begonnen. Met 6 gaan starten, ging heel vlot tot aan de L. Vanaf dat niveau liepen we tegen veel problemen aan, hij kon het wel maar als je probeerde te trainen kreeg hij er last van op langere termijn, altijd pieken en dalen, kwam niet verder. Na veel onderzoek van tandarts, zadelmaker, hoefsmid, fysio, masseur, osteopaat, instructeurs etc die het niet konden vinden ben ik naar manueel therapeut Teun Sterk in Bodegraven gegaan, toen was m'n paard 8. Die heeft hem helemaal door de molen heen gehaald en uiteindelijk gevonden waar het aan lag. M'n paard bleek een afwijkende wervelkolom te hebben (geen kissing spines maar een vorm hiervan) en afwijking in SI-gewricht, was aangeboren. Verder onderzoek raadde Teun af omdat er sowieso wat uit zou komen en het veel kosten meebracht. Hij heeft hem een aantal keer behandeld en ontstane blokkades losgemaakt in z'n lijf, dat bracht veel verschil. adviseerde welk zadel we moesten kopen. En heeft me ook verteld wat ik in de toekomst kon verwachten, dressuur moest ik maar kijken wat er nog kon, uiteindelijk zou hij hierdoor sneller last krijgen van slijtage, artrose dus waar ik hem preventief PrimeVal voor moest geven.

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik gestopt met echt dressuur rijden met hem, hij werd stijver en gevoellig, het koste hem steeds meer moeite en ik voelde dat het niet goed zat. Herken in je verhaal de goede momenten van even goed oppakken er niets aan de hand was, maar kijk maar eens of je dat volhoud op langere termijn. Dat heeft die van mij ook in ups en downs. Inmiddels staat hij aan huis, gelukkig is er op 5 min stappen een recreatiegebied waar we nu nog 2x per week een staprit van 1-1,5 uur maken, beweging blijft wel belangrijk. Het gaat inderdaad steeds wat moeizamer, maar ook in periodes. Hij is kijkerig en gaat er zelfs soms ook nog vandoor in galop, maar het zijn vluchtdieren die veel verbloemen, zwakheid tonen in de natuur betekend je dood. Hij wordt nu echt oud en er komt een keer dat ik er echt niet meer opstap omdat hij zo slecht wordt. Maar zolang hij pijnvrij is en nog lol in het leven heeft hoop ik dat hij nog heel oud mag worden. Eerlijk gezegd worden friezen sneller oud, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar sommige kunnen al best vroeg last van artrose krijgen. Herken wel wat dingen in je verhaal waar achteraf gezien bij ons te wijten was aan artrose.

Wil je adviseren ook eens goed onderzoek laten doen zodat je weet waar je aan toe bent. En dan gewoon door een eerlijke arts die zegt wat je kunt verwachten en niet tig behandelplannen klaar heeft liggen. Was voordat ik naar Bodegraven ging al een hoop geld kwijt aan onderzoeken welke niets geholpen hebben, achteraf bleek er gewoon meer aan de hand wat niet zomaar oplosbaar was. Succes!

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:43

Heb je hem al eens laten testen op Lyme? Ik heb een pony gehad die om een onverklaarbare reden geweldig stijf liep. Niet echt manken maar toch was er iets aan de hand. Hij was nog jong (3) toen het eigenlijk begon. Effe nog laten staan om wat aan te sterken en uit te groeien. Maar de onverklaarbare stijfheid bleef. Dan na een jaar toch maar eens laten testen op Lyme en ja hoor. Hij heeft 6 maanden medicatie gehad en de stijfheid is er grotendeels mee verdwenen. Ik verdenk hem er echter van van af en toe een opstoot te hebben. Hij is ondertussen 7. Ik heb het gevoel dat deze vorm van Lyme (op de spieren) toch altijd in het lichaam blijft...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:50

Heb je zijn hals, schoft, rug. lendenen en bekken al op de foto laten zetten?

Osteopaat er bij lijkt me ook geen overbodige luxe.

Sterkte er mee.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:52

Hoe staat hij gestald? Hoeveel komt hij buiten? Staat hij op het stal voor je gaat rijden?

Mij doet het ook gewoon heel veel denken aan gevolg van de artrose, of misschien ergens nieuwe artrose. Het is ook typisch dat artrose beter wordt naar gelang dat je rijdt. Hoeveel geef je van de EquiFlexion? Heb je al eens iets anders geprobeerd? Duivelsklauw is eerder pijnstillend en ga je het een beetje met verdoezelen.

Ik denk niet dat je paard je voor de gek houdt; ik denk dat er wel wat aan de hand is, maar ik zou eens durven 'experimenteren' met andere artrose middeltjes. Sinds de artrose zo laag zit, probeer eens een product van back on track. Bij mijn artrose paard is dat een godsgeschenk geweest

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:19

Lunamoon schreef:
Heb je hem al eens laten testen op Lyme? Ik heb een pony gehad die om een onverklaarbare reden geweldig stijf liep. Niet echt manken maar toch was er iets aan de hand. Hij was nog jong (3) toen het eigenlijk begon. Effe nog laten staan om wat aan te sterken en uit te groeien. Maar de onverklaarbare stijfheid bleef. Dan na een jaar toch maar eens laten testen op Lyme en ja hoor. Hij heeft 6 maanden medicatie gehad en de stijfheid is er grotendeels mee verdwenen. Ik verdenk hem er echter van van af en toe een opstoot te hebben. Hij is ondertussen 7. Ik heb het gevoel dat deze vorm van Lyme (op de spieren) toch altijd in het lichaam blijft...

Aan lyme moest ik eigenlijk ook wel denken ... Dat etiket wordt tegenwoordig wel snel opgehangen, dat klopt, maar we hebben er zelf ook eentje gehad met lyme die ook de symptomen van stijf- (en stug)heid had en dat bleek toch wel lyme te zijn.

Ik hoop voor jou dat je snel weet wat je paardje mankeert. Dit is echt kxt.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 15:26

Bedankt voor de reacties, super fijn als mensen die er ver van af staan eens met je meedenken! Lyme had ik zelf nog niet aan gedacht maar is opzich niet zo gek, ik woon hier midden in het bos en hij heeft regelmatig een teek zitten die ik moet verwijderen.

@The_Cat dat verdoezelen is ook een beetje mijn mening over Duivelsklauw inderdaad. Heb je suggesties voor andere supplementen? Ik heb voor hem geen producten van Back on track maar wel de Bucas Recuptex die hij regelmatig op krijgt als het niet te warm is zoals vandaag :) . Hij heeft een goed artrose leventje bij ons, hij staat aan huis en staat minimaal 8 uur per dag op de wei of in een grote paddock met agterbergbodem. Hij komt minimaal een keer per dag 20 min in de molen en daarbij rijd ik hem dus ook nog eens.

Ik vind het altijd erg lastig met andere delen van het lichaam te laten onderzoeken. Ik word hier voor mijn gevoel nooit echt serieus in genomen. Ik dacht namelijk zelf altijd dat het vanuit zijn achterhand kwam maar ja hij liep bij zijn voorbenen stokkreupel dus hoe kon ik denken dat het ergens anders vandaan kwam?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:11

Nu moet ik zeggen, toen mijn paard echt last had van zijn artrose (dus toen k het eigenlijk nog niet wist) mankte hij vooraan, terwijl bij mijn paard de artrose achteraan zit. Maar hij had vooraan zo hard overbelast, dat het vooraan pijnlijker was geworden. Lang verhaal kort, uiteindelijk hebben we de artrose gevonden, maar hij had toen al op aanraden van een andere dierenarts boxrust gehad, en was de artrose nog pijnlijker geworden. Ik heb hem toen op groene os & equiflexion tegelijk gezet. Daarna toen het beter ging equiflexion afgebouwd, ondertussen ook zelfs de groene os afgebouwd op een minimum waar hij nu super op loopt :)

Het is spijtig genoeg iets dat veel zoeken is :( alvast veel succes! j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:48

Heeft de molen een harde of zachte ondergrond? en een grote of kleine draaicircel? ik zou een paard met artrose niet zo snel in de molen zetten.

Een goed supplement voor artrose is glucosamine met MSM en chondroitine.

Als de rug ergens vast zit zie je dat soms ook terug in kreupelheid aan de voorbenen, maar andersom vica versa.

Als ik jouw verhaal zo lees dan denk ik..hij is geopereerd en hersteld, liep hij toen wel helemaal goed? zo ja..dan zou het wellicht kunnen dat er {weer} artrose is gaan ontwikkelen in het geopereerde gedeelte en zou dat kunnen verklaren waarom hij weer niet fijn loopt.

Ik zou in ieder geval eerst zorgen dat hij pijnvrij word in zijn lijf..misschien van daar uit rustig gaan opbouwen qua beweging/ belasting met wat goede supplementen voor artrose en dan eens kijken hoe het gaat. Helemaal door laten lichten kan in ieder geval altijd nog.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:51

Ik vind het ook echt klinken als (de gevolgen van) artrose. Dat gaat ook echt met ups en downs en ik denk dat jouw instructrice net een up had. Voor de gek houden vind ik een moeilijke uitspraak, mijn pony heeft ook artrose en ik geef hem echt het voordeel van de twijfel. Bij hem zit het ook laag, maar hij kan het ontzettend compenseren met z'n schouders.

Wel echt super dat je door bent blijven zoeken en je gevoel hebt gevolgd. Mijn pony heeft altijd al wat stijf gelopen en daardoor heb ik het lang niet willen zien/horen. Ik ga mee met elisa2, ik zou m nu nog niet helemaal doorlichten, maar als jouw gevoel zegt van wel en je hebt het geld ervoor, wat houd je dan tegen?

Ik zou het rijden echt niet doorzetten (het stukje voordeel van de twijfel), maar juist een aantal passen terug doen. Aan de hand stappen, los werken, longeren en dat rustig aan uitbreiden en uiteindelijk er weer op. Kijken hoe hij dan reageert en vooral veel afwisseling houden.