Ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quincydesi

Ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 21:14

Hoi,

Ik wil me paard over ongeveer 5 weken van de ijzers afhalen ik heb haar anderhalf jaar nu en heb haar van oude eigenaar die had haar ook op ijzers maar ze kan ook zonder ijzers nu ze op het land staat wil ik het proberen paar weken zonder ijzers als dat goed gaat dan altijd. hebben jullie tips sublementen of iets om op hoeven te doen dat het sterk word als ze er wel op het begin last van heeft?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:05

Het kan zijn dat je paard helemaal niet gevoelig loopt zonder ijzers, maar het kan ook zomaar zijn dat het maanden duurt voordat de hoeven gewend zijn. Dus die paar weken proberen moet je je niet blind op staren.
goede hoeven heeft o.a. te maken met goede voeding en genoeg (vrije) beweging.
zorg voor kwalitatief goed ruwvoer. Als je krachtvoer geeft zou ik er op letten dat er niet te veel zetmeel en suikers in zit.

een goede vitaminenbrok zoals bijv. vitalbix of vitalbix van active (voor meer energie) voorziet in alle belangrijke voedingsstoffen.
en vergeet niet dat je voor het beste resultaat en sterke hoeven ze eigenlijk zelf iedere 2-3 weken bij moet vijlen.
als ze te lang voor worden , en vooral de teen en te hoge hielen, heb je eerder kans op scheuren en brokkelhoeven.

quincydesi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 21:23

dingogirl schreef:
Het kan zijn dat je paard helemaal niet gevoelig loopt zonder ijzers, maar het kan ook zomaar zijn dat het maanden duurt voordat de hoeven gewend zijn. Dus die paar weken proberen moet je je niet blind op staren.
goede hoeven heeft o.a. te maken met goede voeding en genoeg (vrije) beweging.
zorg voor kwalitatief goed ruwvoer. Als je krachtvoer geeft zou ik er op letten dat er niet te veel zetmeel en suikers in zit.

een goede vitaminenbrok zoals bijv. vitalbix of vitalbix van active (voor meer energie) voorziet in alle belangrijke voedingsstoffen.
en vergeet niet dat je voor het beste resultaat en sterke hoeven ze eigenlijk zelf iedere 2-3 weken bij moet vijlen.
als ze te lang voor worden , en vooral de teen en te hoge hielen, heb je eerder kans op scheuren en brokkelhoeven.

Super bedankt!!