2 lippen ijzers op voorhoeven

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

plutolover

2 lippen ijzers op voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-17 07:02

Ik las net een stuk dat 2 lip voorijzers, niet goed is als je die onder de voorhoeven legt. terwijl vele hoefsmeden het wel doen.

wat is jullie ervaringen daarin?

discusie: zonder ijzers is beter bla bla, zit ik niet op te wachten ;)

ik ga er vanuit de hoefsmeden daar wel verstand van hebben.

Instructrice grondwerk (academische rijkunst, dressuurmatig trainen vanaf de grond.
Instagram: paard.dans.met.mij
http://www.paarddansmetmij.nl

emil01

Re: 2 lippen ijzers op voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:05

Mijn pony heeft ze ook. Geeft net meer steun en ze kan makkelijker afrollen. Nooit problemen mee gehad, ook bij andere paarden niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:08

Ligt aan de hoef van het paard en de manier hoe zijn voet afrolt, mijn smid doet het doorgaand niet... enkel enkel lips ijzers, maar bij sommige paarden of problemen past hij het wel toe.

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:12

Mijn paar heeft voorheen altijd zónder lippen op de voorijzers gelopen. En achter sliding plates.
Helaas heeft hij artrose in de voorbenen en is hij chronisch HB dus aangepast beslag. Hier zitten idd 2 lippen op de voorijzers. Hij heeft dit nu ruim 15 jaar al ( hij is nu 29).
Het werkt voor hem in elk geval super.

Zoals eerder gemeld : het ligt aan de voet van je paarden aan eventuele afwijkingen/problemen wat voor beslag je eronder slaat.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:17

Mijn smid is er absoluut geem fan van. Ondertussen staat mijn paard wel op twee lippige ijzers :Y)
Ik weet het fijne er niet meer van, maar het had wel een goede reden eeet ik nog.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:35

Hangt van verschillende dingen af.
Een achter ijzer onder een voor voet zitten de lippen vaak te ver naar achter en is het ijzer slecht passend te krijgen.
Een goed passend voor ijzer met 2 lippen hoeft geen probleem te zijn.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:39

Mijn pony heeft een poosje twee lips gehad omdat hij een scheur had in zn hoef. Met gewone ijzers scheurde zn hoef steeds weer in na vier weken. En om nou om de vier weken te beslaan is ook wat overdreven.
Poosje twee lippen erop gehad zodat het goed kon herstellen en nu weer gewoon zonder lippen. En dat gaat nu gewoon goed.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:50

Mijn ex paard had in de zomer last van extreem droge hoeven. Was niet tegenop te smeren. Dan kreeg ze altijd een ijzertje voor met dubbele lip om de boel bij elkaar te houden... werkte voor haar perfect

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:59

Je hebt kans dat het hoefmechanisme wordt beschadigd bij langdurig op deze wijze beslaan.

Ik zou er dus mee oppassen.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:03

Mijn paard heeft een platvoet linksvoor. Heeft bij de oude eigenaar altijd op ijzers met 1 lip gestaan, staat nu voor de eerste keer bij mij op ijzers met 2 lippen. De smid vertelde mij dat ze kunnen helpen voorkomen dat die voet nog platter (= breder) wordt :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:04

Dennis schreef:
Een achter ijzer onder een voor voet zitten de lippen vaak te ver naar achter en is het ijzer slecht passend te krijgen.
Een goed passend voor ijzer met 2 lippen hoeft geen probleem te zijn.

Dit:
In eerste instantie werden vaak achterijzers (met een andere vorm) onder de voorvoeten geslagen.
Nu zijn er speciaal gevormde voorijzers met 2 lippen.
Welke eronder geslagen worden ligt aan de smid ;)

De drukverdeling op de vorm van een achterijzer is anders dan op die van een voorijzer. Het ligt dus niet alleen aan simpel het aantal lipjes maar ook aan de vorm.

TROY (2019) & LAYS (2014)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:12

Mijn inmiddels verkochte pony had dit ook omdat zijn hoeven anders uitbraken omdat ze zo snel groeiden.
Nooit problemen mee gehad.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 06:04

Tja, ijzers met 2 lippen zijn nu eenmaal voor achter bedoeld en dat is niet zonder reden.
De hoef achter heeft ook gewoon een andere vorm dan de hoef voor én een ander mechanisme... trek zelf eens je linkerschoen aan je rechtervoet en vice versa... medische noodzaak hier effe buiten gelaten uiteraard!

My Horse... My Kingdom for My Horse... Today... Tomorrow... Every Day!!!

Ud'Anna - Udessa ter Pruts: Haflinger x New Forest, °12/06/2007, Dagritten en Trektochten

Quartz van Heiste: BWP Hengst °02/06/2016 RIP 19/06/2020

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 06:40

Er zijn voorijzers met twee lippen op de markt. Deze ijzers zijn vaak gemaakt voor het ontlasten van ziekte of blessure en vallen daarmee onder orthopedisch beslag.
Er hangt een ander prijskaartje aan dan aan standaard beslag en daarom gebruiken sommige smeden dan maar achterijzers voor.

Noa! Close to Perfect
Kees! Uit het oog, niet uit het hart
[KS-ITP] Noa en Kees door de lens van Kidding

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 06:47

Mijn paard heeft voor hele brede hoeven/ platvoeten. Daarbij liep hij nog wel eens een pasje onregelmatig. In overleg met de hoefsmid staat hij nu sinds 5 maanden op ijzers met dubbele lip voor. Dan zou hij inderdaad beter afwikkelen. Ik ben tevreden, hij is nooit meer onregelmatig geweest.

1 pk is genoeg!
Clooney [v. Flemmingh] B +12 ~ L1 +11 ~ L2 +2

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:16

De hoefsmid was vorige week bij een stalgenootje en heb hem toevallig dit nog gevraagd.
Hij zei dat oorspronkelijk eigenlijk alle ijzers 1 lipje hadden, omdat de hoef dan meer bewegingsvrijheid heeft. De hoef word dan minder vastgehouden door het ijzer en kan met lopen een beetje vormen (breder bij neerzetten hoef, smaller bij optillen). Maar omdat met name in de dressuur bij een beetje verzameling de achterhoef wel eens tegen de voorhoef aan komt, gaf dat een heel vervelend geluid. Het lipje van het ijzer achter kwam dan tegen het ijzer voor. Dus daarom hebben ze er achter twee lipjes van gemaakt zodat je dat geluid van ijzer tegen ijzer niet meer hoort. Tegenwoordig doen ze vaak voor ook twee lipjes, maar één lipje is beter zei de hoefsmid.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:20

Mijn ruin staat voor op twee lips zodat hij beter en sneller af kan rollen, paard is achter sneller dan voor... Daarbij heeft hij iets of wat platvoeten, en die blijven zo beter onder controle, aldus mijn smid

[o]

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:40

Mijn paard staat ook op ijzers met 2 lippen, equilibrium om precies te zijn. Werkt al jaren goed voor hem.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie