Hoefijzers, nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pleunvdb

Hoefijzers, nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 18:17

Hallo!

Ik heb een vraagje..,
Ik heb zelf geen pony maar ik vraag me af waar hoefijzers nou voor nodig zijn. Ik hoor dat het is voor als je vaak op de weg rijd, of als je paard zwakke hoeven heeft etc.

Mijn vraag is dus of als je op gras rijdt, of je dan hoefijzers nodig hebt om kalkoenen of stiften in te kunnen draaien. En is dit verplicht bij een dressuur proef? (Op gras dan he) En als je wilt gaan crossen of springen op het gras, heb je het dan nodig? En als dit wel het geval is dan lijkt het me ook nodig om dan de achter benen te beslaan.., omdat je dan met de achterbenen afzet snap je. Is dit zo? Is het verplicht? En is het gevaarlijk als je zonder ijzers en kalkoenen rijd/springt/crosst op gras? Kan iemand me hier over uitleggen want het is nogal lastig om hier iets over te vinden.. :P

Alvast bedankt! <3

Dennis

Re: Hoefijzers, nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:52

Ijzers zijn niet verplicht op gras op wedstrijd.
Maar afhankelijk van je paard misschien wel aan te raden (sommige paarden lijden heel snel, andere juist niet).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:54

Het is idd niet verplicht.

Maar in een cross zeker wel aan te raden. In de dressuur vabaf de klasse M1 zou ik het ook aanraden, of gewoon niet op gras starten.

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:16

Peelie schreef:
Het is idd niet verplicht.

Maar in een cross zeker wel aan te raden. In de dressuur vabaf de klasse M1 zou ik het ook aanraden, of gewoon niet op gras starten.

Dankje!! Maar als het gras droog is kun je toch we gewoon rijden zonder ijzers+kalkoenen? Geld dat ook voor springen?

Alvast bedankt! <3

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:22

Juist droog gras kan verradelijk glad zijn.

Dan zou ik juist met een puntje rijden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:33

Het is niet verplicht, maar zeker bij cross en springen wel erg verstandig.
Mijn paard is een keer weggegleden met de achterbenen bij een vrij lage crosshindernis, in onze 1e crossles ooit. Ze had toen achter geen ijzers. Ik vind het gevaarlijk, als ze uitglijden en daardoor vallen kun je lelijke blessures krijgen. De andere crosslessen had ik dus ook achter ijzers met stiften erin. Nu weet ik wel dat het per paard verschilt, de een glijdt eerder dan de ander.
Dressuur ligt er aan hoe zeker het paard over gras loopt. Als ze wegglijden gaan ze vaak voorzichtiger lopen en dat gaat ten koste van je punten. En tuurlijk als het gras droog is en de ondergrond goed dan lukt het prima, maar dit weet je ook niet van tevoren. Ik zou ook niet graag op de dag zelf een wedstrijd afzeggen omdat ik er geen stiften in kan draaien.

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:12

Peelie schreef:
Juist droog gras kan verradelijk glad zijn.

Dan zou ik juist met een puntje rijden.

Oke bedankt voor de tip!

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:13

dittaswart schreef:
Het is niet verplicht, maar zeker bij cross en springen wel erg verstandig.
Mijn paard is een keer weggegleden met de achterbenen bij een vrij lage crosshindernis, in onze 1e crossles ooit. Ze had toen achter geen ijzers. Ik vind het gevaarlijk, als ze uitglijden en daardoor vallen kun je lelijke blessures krijgen. De andere crosslessen had ik dus ook achter ijzers met stiften erin. Nu weet ik wel dat het per paard verschilt, de een glijdt eerder dan de ander.
Dressuur ligt er aan hoe zeker het paard over gras loopt. Als ze wegglijden gaan ze vaak voorzichtiger lopen en dat gaat ten koste van je punten. En tuurlijk als het gras droog is en de ondergrond goed dan lukt het prima, maar dit weet je ook niet van tevoren. Ik zou ook niet graag op de dag zelf een wedstrijd afzeggen omdat ik er geen stiften in kan draaien.

Ja snap ik.., lijkt me niet fijn :(

Wel bedankt voor de uitleg, heb ik zeker wat aan! <3

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:32

Ts: veel mensen hier op bokt zullen ijzers, in sommige gevallen aanraden of verstandig vinden, er zijn echter ook mensen (zoals ikzelf) die geen voordelen zien in hoefijzers, in geen omstandigheden.

Het belemmert altijd op enige manier de flexibiliteit van de hoef/pompsysteem van de hoef. Je beschadigt en verzwakt de hoefwand en zorgt voor meer trillingen. (Dit zijn er maar een paar).

Zonder ijzers (en de straal netjes de grond raakt) heeft een paard in principe meer/betere grip hebben. Zeker een paard dat gewent is om vele uren in de wei te staan. Desalniettemin zou ik zelf, mocht het vanwge veiligheidsoverwegingen écht niet kunnen, er voor kiezen niet te rijden (een wedstrijd). Echter denk ik dat dat echt heel et mee valt. Heb verhaak van iemand gelezdn die op hoog niveau deed crossen en die deed dit allemaal blootsvoets. Ook kun je in je bekapping tijdelijk wag aanpassen mocht je wT meer grip willen hebben

Gin_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:48

Sommige doen t alleen voor zodat ze er wel proppen in kunnen draaien omdat t paard dan minder uitgleid. Maar dit is natuurlijk ook verschillend en zijn de meningen over verdeeld. Als je inderdaad veel op buitenrit gaat en op t asfalt etc loopt dan zou ik het zeker aanraden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:12

Mijn paard slijt de hoeven enorm snel af, loopt op de buitenkant of zo slijt in een punt waardoor ze zonder ijzers te kort worden. Normaal loopt ze enkel op voorijzers. Nu ivm cross en outdoor heeft ze voor het eerst ook achterijzers. Gelukkig nog geen ervaring met glijpartijen

Chevaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:36

Ik ging laatst met iemand mee op haar dressuur wedstrijd en dat moest ze op het gras doen. Toen was het wel handig om kalkoenen in te draaien maar paarden kunnen het ook zonder ijzers doen. Maar je moet gewoon goed naar je paard kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:31

Het is niet verplicht.

Of het nodig is?
Ik rij Z2 dressuur en B SGW zonder ijzers. Voorheen L SGW gereden met alleen voor ijzers.
Meestal gaat dat prima. Soms is het uitkijken en het zou kunnen voorkomen dat ik moet afmelden. Nog niet gebeurd tot nu toe.
Gewoon beginnen met trainen en dan kom je er vanzelf achter of het nodig is. Dat heb je ook in een paar dagen geregeld als het echt nodig is.