Hoefzweer of toch iets anders? Acuut kreupel incl filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolynne

Hoefzweer of toch iets anders? Acuut kreupel incl filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:41

Tijdens het voeren van de paarden en het uitmesten van de stallen, merkten we op dat onze kleine (98cm) vriend op 3 benen stond en zijn gehele been (van hoef tot bil) warm was. We hebben hem hem naar buiten gehaald om eens te voelen of er wondjes en dergelijke waren, maar dat was er niet.. hij wou niet stappen en als hij dit deed, dan was het al kreunend. Gelijk de dierenarts gebeld en deze is zsm gekomen (half uur later), die heeft dan ook gelijk met de klem(?) nagevoeld of hij op bepaalde drukpunt(en) zou reageren en dat gebeurde op 1 punt..toevallig zat er daar ook een 'bultje' van een korstje. DA heeft op dat moment haar gerief genomen en beginnen snijden om te kijken of het een zweer was, maar na een hele poos snijden, tot net niet het levend weefsel, kwam er nog altijd geen zweer te voorschijn, buiten wat zwarte 'vuiligheid' wat op een infectie duidde volgens de dierenarts. Pony heeft voor ze weg ging nogmaals een spuit tegen Tetanus gehad, antibiotica en flinke dosis pijnstillers.

Omdat de dierenarts het toch niet vertrouwde, even later, doorverwezen naar kliniek. Eenmaal op de kliniek hebben ze eerst zijn ijzer afgehaald om nogmaals hetzelfde te doen als de dierenarts: navoelen met handen, terug klem om te kijken of hij zou reageren op bepaalde punten en voor de zekerheid dieper in het levend gedeelte vd hoef gesneden, zonder een zweer of iets wat erop lijkt, te zien. Ze hebben achteraf foto's gemaakt van zijn hoefbeen en die was volledig oké, niets van afwijkingen te zien..maar wat is het dan wel??

Het is volgens de kliniek en dierenarts(en) geen zweer, want zou deze op springen moeten staan met zo'n acute kreupelheid en niet willen belasten van het gehele been. We hebben met een heel klein hartje moeten achterlaten, zodat ze morgen verder kunnen onderzoeken. Ze willen morgen kijken hoe hij zou lopen zonder pijnstilling en dan kreupelheidsonderzoek doen (incl uitverdoven van been) en indien nodig foto van het gehele been maken en/of echo.

Willen jullie meedenken? Iedere beetjes kan helpen, denk ik zo..

Dit is hoe hij stapte zonder pijnstilling, voor de dierenarts toekwam..enorm veel pijn en zijn been compleet willen ontlasten van het gewicht.
Hoef geven doet hij probleemloos, dus knie kan hij gewoon plooien, het is puur het gewicht dat hij niet op de grond wilt zetten.
https://www.youtube.com/watch?v=cS_pYimXC98

Alvast bedankt voor het meedenken!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:43

Oei die loopt echt beroerd. Geen breuk oid door een trap/val?
Ik ga duimen voor je dat het meevalt.

Jolynne

Re: Hoefzweer of toch iets anders? Acuut kreupel incl filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:45

Hij stond de gehele nacht op stal..val of trap is uitgesloten.

Was heel naar om hem zo te zien lopen. :(

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:47

Ik denk toch aan een zweer... zeker omdat je ook omschrijft dat er zwarte smurrie uit kwam...

Zweren kunnen echt heel diep zitten...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:51

Tja raar dat de dierenartsen zeggen dat het geen zweer is omdat ze hem niet vinden. Mijn paard liep van de ene dag op de andere ook stokkreupel maar ik moest hem eerst 3 dagen met animalintex (oid) zetten voor de zweer eruit gesneden kon worden.

Het zou me niet verbazen als het toch gewoon een simpele zweer is. Overigens ben ik geen fan van gelijk zo diep te snijden. Zit er nu wel een verbandje rond de hoef?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:53

Zweer kan zeker. Wat gevoelige paarden kunnen zo al reageren op een kleinere of onrijpe zweer. Zoals mijn kerel een anderhalf jaar geleden, de hoefsmid was verbaasd dat de zweer zo klein was.

Er maar op hopen aangezien dat vrij makkelijk op te lossen is.

Vreselijk om je dier zo te zien lopen

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:54

Hoef zit uiteraard nu zeer goed verpakt, zodat er geen vuiligheid bij kan en is ook compleet ontsmet.

Kan een zweer dan zo diep in het levend gedeelte zitten? Ik heb (nog) geen ervaringen met zweren..dus weet niet hoe of wat.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:54

Mijn paard liep ook stokkreupel, van alles getest, meerdere keren dierenarts en smid erbij maar konden beide geen zweer vinden. Na 2 week werd ze een beetje gevoelig op 1 bepaalde plek bij tikken op de hoef en op goed geluk een incisie gemaakt: de zwarte smurrie stroomde eruit.
Dat moest van vrij ver van binnen komen, smid zei ook dat ie er anders via de kroonrand uit was gekomen dus ik denk wel dat ze ver kunnen zitten.

Ik zeg ook een hoefzweer, daar kunnen ze zo naar van lopen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:59

Het zwart dat zichtbaar was, omschrijf ik alsof je iets te veel wegkrabt van het hoef maar dat de 'raspels' ipv wit, zwart ziet,
volgens de kliniek en dierenarts was dit een infectie, maar geen zweer.
Hij was maar op één punt gevoelig, maar die was gewoon netjes wit, net zoals het hoort.

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:13

Hoefzweren kunnen idd heel diep zitten, is voor een paard echt verschrikkelijk pijnlijk. Ik hoop dat het allemaal meevalt. Sterkte

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:21

Je ziet het ook niet aan de buitenkant, dat zwarte. Bij ons iig niet.
Dat kwam er uit druppelen toen er een gaatje op de gevoelige plek was gemaakt. Dus dat is een vloeistof.
Een hoefzweer is een ontsteking heb ik mij laten vertellen.

Wij kregen toen het advies om de hoef in een emmer met een laagje biotexwater te zetten, dan trekt de ontsteking er zelf uit.
Baat het niet dan schaadt het niet lijkt mij, maar zou niet meer dan een laagje doen omdat de huid misschien gevoelig reageert.

Toen t zwarte spul eruit was liep ons paard alweer bijna helemaal goed vrijwel meteen. Dus kan echt veel schelen.
Sterkte met hem! :)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:28

Kliniek heeft net gebeld en 'helaas' geen zweer.. ernstige beschadiging en ontsteking van de ligamenten rondom zijn knie :(

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:43

Zo dat is geen goed nieuws. Wat gaan ze nu doen?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:48

Minstens 3 maanden stalrust en over 8 weken op controle.. dat word dit jaar niet meer aan het werk.
Ze gaan juist nog overleggen of dekken wel nog zou mogen. Niet blij met dit nieuws :(

Hij moet voor de zekerheid nog een nachtje blijven ter observatie en morgen word ik gebeld of hij naar huis mag gaan of niet.

xMadelene9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:01

:(:) Vervelend zeg!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:39

Jeetje wat een zuur nieuws... betersschap

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 14:02

Bedankt, is zeker zuur nieuws..had toch echt liever een zweer. We waren net zo goed bezig voor de wagen en gingen ons inschrijven voor alle wedstrijden komend seizoen..daar gaat ons moment.

Hij staat helaas nog steeds in de kliniek omdat hij nog niet goed genoeg liep, morgenvroeg moet ik terugbellen om te vragen of hij naar huis zou mogen, ze bekijken het per dag omdat hij zo slecht loopt. :(

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 21:49

Hij staat terug thuis *\o/* *\o/*

De eerste maand mag hij enkel 5 min per dag aan de hand lopen en erna per week met 5 min opschroeven, indien hij er nog niet aan toe is, dan terugschroeven naar de vorige aantal minuten. Helaas zal hij een héél lang revalidatieproces moeten vasthouden.. :(

Hier een foto: zijn ligament is gescheurd |(
Afbeelding

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:41

Fijn dat hij thuis is :) beterschap en een voorspoedig herstel gewenst

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:41

De foto die je plaatst is niet van de knie, maar van het pijpbeen. Tevens zijn hierop geen ligamenten te zien en ook geen afwijkingen. Het 'breukje' wat je lijkt te zien hoort daar te zitten, is namelijk een voedingskanaal. Hoe is de diagnose gesteld als ik mag vragen?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 23:45

Mloui schreef:
De foto die je plaatst is niet van de knie, maar van het pijpbeen. Tevens zijn hierop geen ligamenten te zien en ook geen afwijkingen. Het 'breukje' wat je lijkt te zien hoort daar te zitten, is namelijk een voedingskanaal. Hoe is de diagnose gesteld als ik mag vragen?

Ze hebben foto's gemaakt en ook scan/echo :)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 23:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:21

Ai wat een naar nieuws. Ik wilde net een berichtje typen dat mijn paard het ook heeft gehad en dat bleek een hoefkneuzing te zijn, maar toen las ik je nare berichtje. Heel veel sterkte ermee!