Pony kreupel, wat zou het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bontejames

Pony kreupel, wat zou het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:43

Hallo allemaal!

Even wat informatie over de pony:
6 jaar oud, gezond, verder nooit kreupel geweest alleen een paar jaar terug door een trap+wond.

De casus:

Mijn pony loopt onregelmatig en ik weet niet waardoor het komt. Het is aan een van de voorbenen maar niks is warm of dik, geen wondje en ook niet gevoelig als ik er aan kom. Ik merkte het al toen ik hem uit de wei haalde dat hij een paar passen kreupel liep, hij heeft gevoelige hoeven dus heb deze eerst uitgekrabt want misschien zat er een steentje in. Aan de longe op het harde was hij echt kreupel. Op het zachte minder maar je zag het nog steeds.

Ik weet dat jullie geen DA zijn, maar bokt heeft mij al een hele hoop goede adviezen gegeven dus misschien nu ook wel.

Zal ik hem gewoon op rust laten staan en even elke dag kijken hoe hij loopt of wat anders?

Hieronder een filmpje die mijn moeder heeft gemaakt, hoe hij in de draf aan de longe loopt in de bak. Ik zal straks nog een filmpje maken hoe hij loopt op het harde.

Ik heb al overlegd met mijn osteopaat en die komt morgen ochtend kijken. Als de kreupelheid erger wordt of niet minder dan ga ik zeker naar de kliniek. Zelf hoop ik op een diep zittende hoefzweer, dat als die er uiteindelijk uitgesneden kan worden het ook over is. Helaas heb ik daar niks over te zeggen..

Bij het aanraken van de schouder gaf hij pijn aan en het uitkrabben van de hoeven deed ook pijn. Weet niet of het uitkrabben pijn deed of het optillen van het been. Ook heb ik het vermoeden dat de kreupelheid linksvoor zit.

https://youtu.be/jK2TQA2SxR0

https://youtu.be/POHNZkwRld8

https://youtu.be/VQjmE0qdr0A

Alvast bedankt!

AlphaDaemon

Re: Pony kreupel, wat zou het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:50

Je kan vaak ook een kliniek wel bellen voor een kort telefonisch consult. Misschien zeggen die wel: kijk het even aan of kom gelijk langs. Ik weet niet of je paard buiten staat 24/7 of binnen. Want als hij altijd binnen staat, zou ik wel oppassen dat je niet ook nog met stijfheid te maken krijgt naast de kreupelheid.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:51

AlphaDaemon schreef:
Je kan vaak ook een kliniek wel bellen voor een kort telefonisch consult. Misschien zeggen die wel: kijk het even aan of kom gelijk langs. Ik weet niet of je paard buiten staat 24/7 of binnen. Want als hij altijd binnen staat, zou ik wel oppassen dat je niet ook nog met stijfheid te maken krijgt naast de kreupelheid.

Hij staat 24/7 buiten, dus beweging zat. De osteopaat komt morgen ochtend. Als zij ook geen idee heeft wat het kan zijn en niks kan vinden bel ik de DA en vraag ik om advies. Kan daarna altijd nog langs komen als de DA dat nodig vind..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:04

paard is linksvoor kreupel...ik begrijp dat je hem wilde longeren voor het filmpje maar een kreupel paard longeren is alles behalve verstandig.
Monsteren doe je rechtuit op het harde en zachte....daar begin je mee.
En ik zou beginnen met een dierenarts in plaats van een osteopaat,maar dat is mijn mening.
Sterkte met je mooie paard!

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 13:19

geerke schreef:
paard is linksvoor kreupel...ik begrijp dat je hem wilde longeren voor het filmpje maar een kreupel paard longeren is alles behalve verstandig.
Monsteren doe je rechtuit op het harde en zachte....daar begin je mee.
En ik zou beginnen met een dierenarts in plaats van een osteopaat,maar dat is mijn mening.
Sterkte met je mooie paard!

Klopt, heb hem ook niet langer aan de longe gehad dan deze twee filmpjes. Dit omdat er niemand op stal was die het kon filmen alleen ikzelf. Denk zelf dat deze stukjes longeren geen kwaad hebben gedaan aangezien hij zichzelf met rennen erger belast in de wei. Maar goed is het zeker niet.

De reden dat ik "begin" bij mijn osteopaat is omdat deze mijn paard door en door kent en veel verstand heeft van het bewegingsapparaat van het paard. Zij komt morgen ochtend kijken of ze wat kan vinden, ben ik het er niet mee eens of vertrouw ik het niet dan ga ik zeker naar de DA. Was al van plan om morgen telefonisch contact op te nemen met mijn DA om te vragen om advies.

Omdat er geen zwelling is en geen wond heb ik niet het idee dat er bij deze kreupelheid een tijdsdruk op staat. Hij staat nu te chillen in het zonnetje in de wei. Wat ik natuurlijk wel wil is dat de kreupelheid zo snel mogelijk weg is want kreupelheid > uiting van pijn.

EDIT:

Net toch de DA gebeld. Kon het niet laten. Die gaf het advies even rust te geven en aankijken na het weekend gezien de klachten. Als hij slechter loopt voor het weekend terug bellen voor een afspraak. Loopt hij niet slechter voor het weekend, maar na het weekend ook niet beter dan ook terug bellen voor een afspraak. Hij zei dat ik prima de osteopaat mijn pony na kon laten kijken want dat kan ook zeker geen kwaad. Maar een osteopaat is natuurlijk geen dierenarts.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:55

Misschien "gewoon" verstapt in de wei met gek doen of zo.
Als dit het geval is dan zou het in de komende dagen moeten verbeteren.

Die van mij heeft
dit laatst 2 keer kort achter elkaar gehad en bij de 2e keer toch maar even laten scannen maar niks aan de hand.

Dus inderdaad even een paar dagen aankijken en als het niet verbeterd toch even de DA laten komen :)

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 14:00

ProudJustify schreef:
Misschien "gewoon" verstapt in de wei met gek doen of zo.
Als dit het geval is dan zou het in de komende dagen moeten verbeteren.

Die van mij heeft
dit laatst 2 keer kort achter elkaar gehad en bij de 2e keer toch maar even laten scannen maar niks aan de hand.

Dus inderdaad even een paar dagen aankijken en als het niet verbeterd toch even de DA laten komen :)

Aha dat kan zeker! Verstapt/verdraaid met rollen iets raar opgestaan met dat been/die kant van de schouder. Ik geef het gewoon even de tijd.

Een ding staat voorop en dat is dat ik het beste wil voor mijn pony en dat we zsm alles weer op kunnen pakken. Ik heb de lessen voor deze week en de wedstrijden voor de komende 2 weken in iedergeval afgezegd.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:01

Verstandig :j

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 17:53

Osteopaat was er vanochtend bij geweest en dacht ook van een rare beweging in de wei. Ze heeft hem los gemaakt en merkt dat hij erg vast zat in de halswervels en de spieren rondom de schouder. Pony liep vanavond nog erger kreupel dan vanochtend.

Aangezien de DA zei rust, misschien toch verstandig een stukje af te zetten in de wei zodat hij niet te druk kan rennen maar wel buiten staat.

Zou het een peesblessure kunnen zijn zonder een warm been, wondje of zwelling? Zit mijzelf nu wel erg op te vreten met wat het kan zijn.

En voordat mensen het noemen. Als ik het echt wil weten de DA laten komen / daar naar toe. Dat ga ik ook doen als hij na dit weekend niet beter loopt.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:29

Ik zou oppassen met een klein stukje wei afzetten. Want dan heb je kans dat hij juist korte sprintjes gaat trekken en door het vele stoppen / snel draaien kan je de boel verergeren. Dan zou hij beter op een lang stuk kunnen rennen. Als hij 24/7 buiten staat dan zou dat rennen ook wel mee moeten vallen, toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:35

AlphaDaemon schreef:
Ik zou oppassen met een klein stukje wei afzetten. Want dan heb je kans dat hij juist korte sprintjes gaat trekken en door het vele stoppen / snel draaien kan je de boel verergeren. Dan zou hij beter op een lang stuk kunnen rennen. Als hij 24/7 buiten staat dan zou dat rennen ook wel mee moeten vallen, toch?

Dit. Bochten is belastender dan rechtuit lopen. En het werkt ook niet mee als hij zich mentaal heel druk maakt omdat hij bij voorbeeld naar zijn vriendjes wil. Zo lang andere paarden 'm niet opjagen en hij niet slechter gaat lopen zou ik 'm er gewoon bij laten.

En ja, een paard kan een peesprobleem hebben zonder dat je dat aan de buitenkant kunt voelen. Maar als je osteopaat al aangeeft dat het bij de schouder zit dan verwacht ik eigenlijk niet dat het een pees is. Hoe voelen de spieren bij de borst? Schouder- en borstspieren staan met elkaar in verbinding.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 09:37

Koper schreef:
AlphaDaemon schreef:

Dit. Bochten is belastender dan rechtuit lopen. En het werkt ook niet mee als hij zich mentaal heel druk maakt omdat hij bij voorbeeld naar zijn vriendjes wil. Zo lang andere paarden 'm niet opjagen en hij niet slechter gaat lopen zou ik 'm er gewoon bij laten.

En ja, een paard kan een peesprobleem hebben zonder dat je dat aan de buitenkant kunt voelen. Maar als je osteopaat al aangeeft dat het bij de schouder zit dan verwacht ik eigenlijk niet dat het een pees is. Hoe voelen de spieren bij de borst? Schouder- en borstspieren staan met elkaar in verbinding.

Ik laat hem bij de rest staan in de wei. Het is namelijk een echte druktemaker.

De spieren bij de linkerschouder zaten helemaal vast, deze heeft mijn osteopaat los gemaakt. Ook de halswervels zaten veel blokkades. Die zijn nog niet behandeld omdat daar te kort tijd voor was..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:43

Ze zal er wel een reden voor hebben om eerst de spieren bij de schouder los te maken maar het klinkt mij alsof de stijfheid in de schouder eerder een gevolg is van de blokkade in de wervels dan andersom. Maar goed, eerst het gevolg aanpakken is ongetwijfeld nuttig als de osteo dat zegt.

Wanneer komt de osteopaat terug?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 20:22

Koper schreef:
Ze zal er wel een reden voor hebben om eerst de spieren bij de schouder los te maken maar het klinkt mij alsof de stijfheid in de schouder eerder een gevolg is van de blokkade in de wervels dan andersom. Maar goed, eerst het gevolg aanpakken is ongetwijfeld nuttig als de osteo dat zegt.

Wanneer komt de osteopaat terug?

Nog geen afspraak gemaakt. Wil afwachten tot na het weekend. Als er verbetering is maak ik een afspraak met de osteopaat. Is er geen verbetering ga ik eerst naar de DA.

Hij stond er vandaag in iedergeval zo bij:

Afbeelding

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 18:28

Ben net op stal geweest en hij is niet meer kreupel? Nog iets stijf maar zelfs in draf op het harde en zachte niet kreupel..

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 12:35

Pony nog steeds kreupel. Voor het eerst er op gezeten en niet rad. Bel maandag de DA. De een zegt dit doen de ander dat. Maar denk dat ik er goed aan doe om naar de kliniek te gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:58

misschien gewoon eens fotos laten maken?Of uitverdoven?Of beiden?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 15:30

geerke schreef:
misschien gewoon eens fotos laten maken?Of uitverdoven?Of beiden?

Ik ga in iedergeval naar de kliniek. Mijn vaste DA is niet van het geld aftroggelen maar zal vast doen wat nodig is. Wil hij foto's, dan maak ik foto's. Wil hij uitverdoven, dan laten we het uitverdoven. We zullen zien. Hij is ook niet super kreupel maar ga niet op een paard rijden die niet rad loopt..