Hoefbevangen geconstateerd, maar nooit kreupel geweest?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

othelloster

Hoefbevangen geconstateerd, maar nooit kreupel geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-17 10:44

Hoihoi,

Ik ben in het bezit van een 6 jarige Welsh kruising met een schofthoogte van 138cm.
Ik deze pony al sinds zijn geboorte, afgelopen jaren nooit problemen gehad met onregelmatigheid of wat dan ook.
De pony heeft nog nooit klachten gehad aan zijn lijf van onregelmatigheden. afgelopen jaren heeft hij 24/7 buiten gelopen op een weide met anderen paarden en ging in de winter nachts op stal.
Hij is altijd op tijd bekapt geweest en heeft dan ook sterke, droge en harde benen met goede gezonde hoeven.
Nog nooit eerder heeft een smid mij verteld dat hij licht bevangen is geweest, tot dat hij gisteren door een nieuwe smid is bekapt. de beste smid had mij verteld dat aan de verbreedde witte lijn te zien was dat mijn pony bevangen is geweest.
Mijn mond viel dan ook open van verbazing, heb er al verschillende smeden aan gehad en nooit was er wat mis met zijn hoeven en nooit is hij bevangen geweest.
Zijn moeder heeft ook verbreedde witte lijnen, zijn moeder hebben wij ook nog steeds in het bezit.
Ik kan mij niet voor de geest halen of hij ooit mank is geweest of niet goed heeft gelopen.
Zal deze pony dan echt bevangen zijn geweest zonder dat ik het echt ooit in de gaten heb gehad of is dit gewoon een erfelijk stukje aangezien zijn moeder ook verbreedde witte lijnen heeft aan alle 4 de hoeven terwijl zij ook nog nooit bevangen is geweest. zijn moeder hebben we nu al bijna 8 jaar.
De pony heeft een aanleg voor dik te worden maar is nooit echt veel te dik geweest en afgelopen tijd is hij zelfs te dun geweest door te weinig goede voeding.
Wie weet raad met deze situatie want ik snap er niks van.
Alvast bedankt

Afbeelding
dit is de pony een 3 tal maanden geleden.

https://www.facebook.com/Het-leven-van- ... 398551488/
Mijn persoonlijke Blog over Daantje.
[o]

LukieBradley

Re: Hoefbevangen geconstateerd, maar nooit kreupel geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:01

Zal nooit zeggen dat het niet kan... mijn shetlander liep wel stijf door de artrose en mankeerde van alles
Maar toen het om andere redenen niet meer ging en ik de knoop heb doorgehakt in te laten slapen.... vertelde de dierenarts na het inslapen dat zijn hoefbenen er voor bijna door kwamen en hij bikkelhard moet zijn geweest terwijl je er niks aan gemerkt had.
Ze heeft ook echt dingen laten zien dat ik dacht... wooow.
Dus ja ik weet uit ervaring dat het wel kan :)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Angela

Re: Hoefbevangen geconstateerd, maar nooit kreupel geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:55

Voor het onderwerp hoefbevangenheid is een centraal topic. Ik zou je willen vragen om je vraag daar opnieuw te plaatsen. Daar zitten veel gebruikers die (helaas) (ervarings)deskundige zijn en je hopelijk verder kunnen helpen.

[BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Op dit topic volgt een slotje.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten