Waarom ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:54

JoskaH schreef:
Ik zie dat de discussie nergens op gaat uitlopen, en dat het doel dus niet is bereikt. Sorry voor het zoveelste topic.

Nou daar ben je in ieder geval lekker snel achter +:)+

Citaat:
Ik hoop dat iedereen in ieder geval weer even heeft nagedacht; 'hm, misschien kan ik het wel zonder doen.' en niet hun eigen mening doorduwt.

waarom mag je de ijzerloos-mening wel doorduwen en de ijzer-mening niet?? Das met twee maten meten...

Citaat:
Ik laat in ieder geval mijn paard, die ontzettend is verbeterd zonder ijzer en is genezen van zijn gebroken hoefbeen door ijzerloos te gaan, lekker bloot en geniet er met hem van! :)

Ja, dat moet je zelf weten... voordeel van een eigen paard :j

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:54

Ik heb mijn paarden het liefste bloot... maar helaas kan dat bij die van mij aan de voorkant niet meer. Voorheen had die prachtige en keiharde voeten.
Maar na een darmperforatie, bloedvergiftiging en uiteindelijk afgestorven haarvaten en weefsel in zijn twee voorvoeten, aan de voorkant van zijn hoef. Moest ik wel aan de ijzers. Anders breekt de wand namelijk gewoon af en nu helpt het ijzer dat de druk op exact de goede plekken komt waar de hoef het kan hebben, en waar het voor hem goed voelt.

Het is een uitzonderlijke situatie... normaal overleven paarden zo'n type koliek operatie niet eens. Dus als ik hem happy kan houden met ijzers... geen probleem voor mij.

Hoefschoenen zijn absoluut geen optie. Ik rij ook veel buiten op verharde weg en de stroefheid (en vaak ook het model van de schoenen) maakt dat het paard klappen op miet gaan vangen gewrichten e.d.

Wat ik altijd wonderlijk vindt van anti ijzer mensen... waarom mag een hoefschoen dan wel? Dat is toch ook niet natuurlijk, en beperkt het paard zelfs in de beweging door de stroefheid. Ligt dit dan echt aan de nageltjes die er in geslagen worden? :')
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 31-03-17 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32278
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:55

JoskaH schreef:
Ik zie dat de discussie nergens op gaat uitlopen, en dat het doel dus niet is bereikt. Sorry voor het zoveelste topic.

Ik hoop dat iedereen in ieder geval weer even heeft nagedacht; 'hm, misschien kan ik het wel zonder doen.' en niet hun eigen mening doorduwt.

Ik laat in ieder geval mijn paard, die ontzettend is verbeterd zonder ijzer en is genezen van zijn gebroken hoefbeen door ijzerloos te gaan, lekker bloot en geniet er met hem van! :)


Ik hoop dat vooral jij beseft dat je het over individuele wezens hebt met elk hun eigen belangen ed.
Juist door alle paarden over één kam te scheren ben je niet altijd ten gunste van het dierenwelzijn bezig.
Denk dáár maar eens goed over na.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:59

Mijn huidige 2 pony's hebben geen ijzers. Het gaat prima zonder, terwijl ik veel met ze over het asfalt rijd.
Mij vorige Haflinger had wel ijzers. Dit, omdat hij een medisch probleem in zijn hoeven had. Ijzers waren dus een hele goede uitkomst! Ook de hoefsmid vertelde me dat ijzerloos beter was voor het hoefmechanisme. Maar hij kon simpelweg niet zonder ijzers in bepaalde perioden. We wisselden het af. In de winter blote voetjes en in de zomer ijzertjes. Zo ging het prima! (Alleen voor had hij ijzers).
Ik vind dus dat je het per individu moet oordelen.
En dan nog moet je de keuze van een ander in waarde laten. De één heeft ijzers, de ander niet. De één rijdt met bit, de ander niet. Iedereen zal er wel een bepaalde reden voor hebben waarom hij wel of niet iets doet.
Zo heb ik ooit 1 keer een Tripalon gereden met mijn vorige Haf terwijl het erg nat was. Dus hij kreeg kalkoenen in. Liever dat dan op de plaat gaan met alle gevolgen van dien.

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:03

JoskaH schreef:
De paarden met ijzers hebben lang niet allemaal aandoeningen, dus waarom die duizenden paarden die zonder zouden kunnen, wat bevorderlijk is voor ze, mét laten lopen?
.

Het is zeker niet bevorderlijk voor de meeste paarden om 1 of meerdere keren in de week langere stukken over asfalt te lopen (incl draf) zonder ijzers. En zeker op de outdoorwedstrijden zijn ijzers handig om stiften in te kunnen draaien tegen uitglijden. Of moeten we maar massaal niet meer starten/op gras rijden als er een regenbuitje is gevallen?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:07

c_alsemgeest schreef:
Ik heb mijn paarden het liefste bloot... maar helaas kan dat bij die van mij aan de voorkant niet meer. Voorheen had die prachtige en keiharde voeten.
Maar na een darmperforatie, bloedvergiftiging en uiteindelijk afgestorven haarvaten en weefsel in zijn twee voorvoeten, aan de voorkant van zijn hoef. Moest ik wel aan de ijzers. Anders breekt de wand namelijk gewoon af en nu helpt het ijzer dat de druk op exact de goede plekken komt waar de hoef het kan hebben, en waar het voor hem goed voelt.

Het is een uitzonderlijke situatie... normaal overleven paarden zo'n type koliek operatie niet eens. Dus als ik hem happy kan houden met ijzers... geen probleem voor mij.

Hoefschoenen zijn absoluut geen optie. Ik rij ook veel buiten op verharde weg en de stroefheid (en vaak ook het model van de schoenen) maakt dat het paard klappen op miet gaan vangen gewrichten e.d.

Wat ik altijd wonderlijk vindt van anti ijzer mensen... waarom mag een hoefschoen dan wel? Dat is toch ook niet natuurlijk, en beperkt het paard zelfs in de beweging door de stroefheid. Ligt dit dan echt aan de nageltjes die er in geslagen worden? :')


Kijken zou fijn zijn als mensen die blootvoet zijn eens ophouden met een dwingerige gedrag en idd zo'n verhaal als hierboven begrijpen.

Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn paard 24/7 op hoefschoenen moet.... geheid dat hij ze sloopt en kapot gaan en dan uiteindelijk nog duurder uit zijn. Denk dat die dingen de groei niet gaan bevorderen. Ja mijn paard kan geen stap op zand of harde zonder bescherming onder zijn voeten.
Ene wedstrijden rijden met hoefschoenen mag dat?.

Sorry volgens mij ben ik nu beter en goedkoper uit.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:12

JoskaH schreef:
Hallo, sorry dat ik me zo laat meld! Ik lees heel veel over de-idd- aandoeningen. Maar waarom, als je paard niet zonder beslag kan, een minder schadelijk iets kiezen? Als er hoefschoenen, rubberen beslag, etc. bestaan?

En arm paard mocht dan wat overdreven zijn, het is gewoon zonde. Hoe dan ook. Ook al heeft hij aandoeningen(sommigen komen ook door ijzers) en moet er iets onder wn het moet van ijzer, is het zonde. De paarden met ijzers hebben lang niet allemaal aandoeningen, dus waarom die duizenden paarden die zonder zouden kunnen, wat bevorderlijk is voor ze, mét laten lopen?

Wees AUB niet voorzichtig door leeftijd, ik hoef geen lieve uitlegberichtjes. Het is veel fijner als je gewoon je keiharde mening geeft.


Hier lopen drie van de vier paarden ijzerloos. Eén paard blijft gevoelig op dikke stenen (al heel z'n leven in mijn bezit, nooit ijzers gedragen, altijd natuurlijk bekapt door een goed aangeschreven natuurlijk bekapper), die draagt hoefschoenen.

Waarom dan toch die ene met ijzers? Om de gangen te verbeteren (ze heeft vijf gangen en met ijzers is het voor haar makkelijker ze te scheiden). In de winter gaan ze er weer af en in de lente er weer op. Is het persé nodig? Nee, opzich niet. Maar voor mij is het fijner rijden als ze met meer beweging tölt en voor haarzelf is het wel zo handig makkelijk de gangen te scheiden ipv te gaan gangenrommelen met alle gevolgen van dien (stijfheid, rugproblemen,...)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:13


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:18

DarkoFoitzik schreef:

Gelukkig zijn er ook veel hoefsmeden die de cursus erbij pakken en dus beide kunnen.
Wat ik wel begreep is dat de opleiding hoefsmid weinig aandacht besteed aan hoe een paard zonder ijzers zou moeten staan. Is er iemand die dat weet te ontkrachten of bevestigen?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:23

Azmay schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Gelukkig zijn er ook veel hoefsmeden die de cursus erbij pakken en dus beide kunnen.
Wat ik wel begreep is dat de opleiding hoefsmid weinig aandacht besteed aan hoe een paard zonder ijzers zou moeten staan. Is er iemand die dat weet te ontkrachten of bevestigen?


Je krijgt zowel bekappen als beslaan. Je leert echt niet alleen maar beslaan in de opleiding. In ieder geval hier in Nederland werkt dat zo.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:26

JoskaH schreef:
spatter schreef:
Oja, lekker zonder ijzers , heel slim bij mijn paard met dubbel gebroken voetas(zegt je waarschijnlijk geen bal) , had hij nooit 11 jaar geworden en was allang Stegenman worst geweest.

8)7

Enige wat kan zorgen dat paarden in de toekomst blootvoets kunnen lopen is beter opletten met fokken en gelijk een smid erbij vanaf 3 maanden oud veulen.
Dat zou een hoop ijzers schelen in ieder geval.

Maar sliding stops maken zonder sliding ijzers? 8)7
en zo zijn er nog wel meer dingen, zoals springen op gras terrein, dan zijn wat stiften toch wel handig en veiliger, beetje lastig om die zo in de hoef te schroeven.


Je eerste zin is weer een enorm vooroordeel en onzin. Mijn paard heeft een (alhoewel enkel-)gebroken hoefas gehad en dit is er met behulp van de smid en ik die elke week wat bijwerkte uitgegroeid.

Dit kan helemaal niet, boten groeien niet meer dus als de stand verkeerd gegroeid is en in dit geval vergroeid, kan geen smid dit meer beter maken, enige wat zou kunnen is poot breken en op nieuw aan elkaar zetten en die optie heb je bij een paard niet. Jou paard had waarschijnlijk gewoon achterstallig onderhoud en dat kan met netjes bijhouden weer correct worden.

Zie trouwens dat je paard helemaal geen enkel gebroken voetas had, maar een gebroken hoefbeen, tja, als je het verschil niet weet, waar praten we dan over >;)

Je tweede vind ik een heel goed idee.

De derde: maar er bestaat ook beter 'beslag', zoals hoefschoenen.


Meid, lees je in, sliding stop met hoefschoenen is zo ongeveer de domste opmerking die iemand kan maken.
En kunstof beslag heeft vele nadelen , als dat werkte was iedereen daar allang naar over gegaan.
Verder wil je je paard ook niet de hele dag op schoefschoenen laten lopen dus die optie is alleen leuk voor buitenrijders met veel harde weg.
Laatst bijgewerkt door spatter op 31-03-17 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:31

Ik ben pro ijzerloos. Maar dat is het meeste voor mijn portemonnee. Als het niet nodig is laat ik ze eronder uit. Maar tijdens het wedstrijd/zomer seizoen sla ik er toch plates achter. Waarom? Omdat het beter is voor paardlief haar benen en tijdens de zomer maken we regelmatig ritten van meer dan 20 km. Zonder ijzer slijten ze te hard en hoefschoenen schuren. Sliding stops net hoefschoenen kan gewoon weg niet. In de winter gaan ze er ook weer af. Ze liep dan ook helemaal niet gevoelig of iets dergelijks als ik ze eraf haalde. Mijn hoefsmid is kundig genoeg om dat netjes te doen.

Dit topic herinnert mij ook dat ik de smid weer moet bellen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:32

Daarbij is bot levend weefsel... dus ja, dat groeit wel. Bij verkeerde beenstand of harde klappen opvangen kunnen er ook woekeringen, vergroeiiingen e.d. ontstaan.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:34

Azmay schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Gelukkig zijn er ook veel hoefsmeden die de cursus erbij pakken en dus beide kunnen.
Wat ik wel begreep is dat de opleiding hoefsmid weinig aandacht besteed aan hoe een paard zonder ijzers zou moeten staan. Is er iemand die dat weet te ontkrachten of bevestigen?

Ze leren juist heel veel van (afwijkende) beenstanden, en ook voor ijzers is het belangrijk dat een paard goed bekapt wordt.
Mijn hoefsmid laat een paard altijd een stukje lopen voordat hij gaat bekappen (en eventueel beslaan) en erna moet ik altijd een stuk over het harde stappen/draven.

Ik heb nu een arabier wat ontzettend frans staat (beestje is 16 dus geen mogelijkheid tot corrigeren) maar hij zorgt er voor dat de stand niet erger wordt (omdat de hoeven duidelijk zeer scheef afslijten door de scheefstand).
En dat hij zo goed mogelijk kan bewegen en bekapt dus naar zijn scheve beenstand.
Door zijn fransestand rolt hij binnendoor af; daardoor wordt de binnenzijde snel veel korter dan de buiten zijde (waardoor hij nog schever gaat staan).
Nu is er een ijzer onder (dat wilde ik!) omdat ik er nu veel me ede weg opga en te voorkomen dat hij steeds schever afslijt.
Hij stond zonder, maar de binnenzijde was al bijna tot aan het leven afgesleten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:37

Mijn pony heb ik dertien jaar ijzerloos gereden. Ging prima. Harde hoeven. Mendurance wedstrijden gereden tm klasse 3 op blote voeten. Tot ik verhuisde naar brabant waar zelfs elk zandpad vol met steentjes zit. Het deed hem pijn. Hij ging stijf en voorzichtig lopen om de pijn te vermijden. Dan krijg je spierpijn. Sinds vorig jaar voor het eerst van zijn leven op ijzers en hij kan weer lopen zoals hij wil en moet. Ik had hem net zo lief zonder willen hebben maar die mogelijkheid is er gewoon niet. En hoefschoenen.....wanneer weet ik of die niet fijn zitten. Druk op de kroonrand, te krappe schoenen of hoefschoenen verliezen. Ijzers moeten wel een weloverwogen keuze zijn maar er is niks mis mee als je ze gebruikt
Laatst bijgewerkt door Napie op 31-03-17 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:38

Een hoefsmid leert in de opleiding als eerste een paard netjes bekappen.
Dat is het allerbelangrijkste wat een smid moet leren!

Je kunt geen ijzers onder een paard zetten zonder eerst die hoeven goed gekapt te hebben en dat kan pas weer als je het dier hebt zien lopen .
Maar een geoefend smid ziet aan de hoeven en de slijtage van het ijzer al vrij snel hoe het paard loopt en waar de correctie moet komen.

De meeste paarden worden nog steeds bekapt hoor!
Tenminste in ons bestand en maar een gedeelte krijgt ijzers.

In het begin van de opleiding leren ze natuurlijk wel ijzers smeden zodat ze ijzers kunnen aanpassen, lippen kunnen trekken.
Ik zou ook nooit een smid nemen die geen oven heeft, dat kan nooit een goede smid zijn.
Dat wil niet zeggen dat de smid de ijzers er onder moet branden, bij zachtere hoeven kan hij ook de ijzers eerst helemaal afkoelen en dan er onder zetten, maar ze zijn dan wel eerst netjes op maat gemaakt.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:38

ijzerloos is niet goedkoper of makkelijker. wil je de natuur nabootsen moet je veel ondehroud plegen en spullen gebruiken om de hoef te beschermen. het is niet zo makkelijk als het wordt gesteld. de paarden leven niet mee rin een natuurlijke omgeving. het "natuurlijke" bekappen is dan ook onzin.

is blootvoets beter? niet perse. hedendaagse paarden zijn producten van menselijke selectie. het dier staat ver van zijn natuurlijke voorouders. het ijzer is een aanpassing om paarden te kunnen houden zoals wij dat nu doen. sommige paarden kunnen zonder, veel kunnen niet zonder.

je kunt dus niet zomaar stellen dat ijzerloof per definitie beter is. want dat is het niet.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:42

Ik heb niet alle reacties gelezen maar zag iets over rubber, hoefschoenen en plakbeslag. Deze discussie zelf ook regelmatig gevoerd met smeden ed.

Mijn beide paarden hebben voorijzers.

Waarom geen rubber? Is stroef en haal je het glijdend mechanisme uit de hoef en dit geeft ernstige slijtage op de gewrichten. Dit is ook getest met de bereden politie. Paarden konden allemaal in korte tijd worden afgeschreven omdat de gewrichten zwaarder belast werden omdat die meer klappen op moesten vangen ivm de stroefheid.

Plakbeslag, heb ik zelf ook gehad, ideaal voor tijdelijk hoeven bij te laten groeien, maar de hoef kan niet ademen, worden in standaard maten geleverd en als je paard een ietwat afwijkende hoef heeft past het al niet goed. Daarnaast de lijm op de hoefwand en het afsluiten voor ademen van de hoef hierdoor. Niet ideaal.

Ijzers kunnen goed op maat gemaakt worden als je een goede smid hebt en goed gekeken worden naar hoe de stand van de hoef.

En mijn stelling blootvoets waar het kan, ijzer als het moet.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:47

Als ik hier nieuwe pony's krijg worden ze bijna allemaal gevoelig. Van stal naar 24/7 buiten waarbij ze veel op klinkers en beton lopen is gewoon even wennen. Is het erg dan zet ik ze apart en zo niet blijven ze in de kudde naar in alle gevallen ga ik dingen bijvoeren voor de hoeven. Meestal week of 2 tot 4 en ze doen het weer gewoon. Wat hier geboren wordt rent bokt en maakt sliding op het harde. Hebben ze niets van. Krijgen ze wel wat van, hard beenwerk en een lijf dat zich in de jaren aanpast aan de bodem.

Meestal gaan de dieren hier gevoelig lopen bij voeren van kuil voordroog brok en ander troep. Zelfs de dieren die nu gewoon goed zijn gaan slecht als ik die troep ga voeren. Sinds ik mijn oude van 41 geen graan meer geef maar enkel wieden fasern en aangepast vitamines naar wat ze nodig heeft na onderzoeken bloed loopt zij niet meer gevoelig. Komt er weer diepte en kracht in haar hoeven en ziet ze er super uit ...

Zwarteparelx

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:59

JoskaH schreef:
Beste Bokkers,

Ik opende net weer een topic met kiezen op elkaar over ijzers die 'nodig' zijn.

Ik snap dat nog steeds niet. Dat je paard gevoelig loopt vlak na het eraf halen van ijzers, zefs weken en maanden, betekent niet dat het per se ijzers nodig heeft. Een nieuwe hoef groeit in een JAAR! De hoef moet het rottingsproces, de verwondingen van de nagels, de gewrichten, doorbloeding, werkelijk alles herstellen!

Wanneer gaan de ogen open? Wanneer zien mensen hoe belastend en slecht ijzers zijn?

Arme paarden...


Ik begin me ontzettend te storen aan dat bepaald volk (ik noem het maar een sekte) die maar hun mening door probeert te dauwen. Op elke pagina komt het tegenwoordig voor bij, bit zielig dat, ijzers slecht dat. Prima wil jij dat zo doen ,lekker doen. Ik heb er 2 op ijzers staan. Waarom, omdat ze daar beter op lopen. 1 zelfs kan zonder die ijzers geen pas meer zetten. En ik ben blij dat ik ze op die manier kan helpen. Zou niet weten waarom ik mijn paardjes onnodig zou moeten laten lijden omdat er paar zwevers op de wereld zijn die vinden dat ijzers onder dierenmishandeling valt. Je paard weken blootsvoets kreupel laten lopen omdat de hoeven maar hard moeten worden .
Dat noem ik dierenmishandeling!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:06

Ik ben wel even benieuwd naar hoe jullie denken dat een blote paardenhoef land.

Die word namelijk in één keer netjes neergezet. Net zoals dus met de stroeve hoefschoenen.
En met ijzer? Die zie je duidelijk nog een aantal keer stuiteren en glijden voor hij dan eindelijk tot een soort noodlanding komt.

Ik heb nu al een paar jaar 2 paarden op hoefschoenen, en ze leven nog steeds hoor. ;) Sterker nog, mijn ostheopaat/DA kijkt elk jaar 't hele spul na. Zeer kritisch iemand, helemaal geen geitenwollensokken type, maar het gaat toch echt goed met ze. Hij is niet persé fan van mijn manier van bekappen etc. maar paarden lopen goed en daar gaat het om.

Ik ben inmiddels bezig om nr. 4 van traditioneel naar natuurlijk bekapt om te zetten. Ik verwacht geen problemen. Steeds meer mensen in mijn omgeving zien dat het dan misschien wel een beetje apart is wat ik allemaal uitspook, maar dat het wel werkt.

Ik denk dat zonder ijzer echt het lekkerst voor het paard is, maar als ik moet kiezen denk ik dat ik het het belangrijkst vind dat paarden in Nederland eerst eens de stal uit komen en lekker paard mogen zijn.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:09

spatter schreef:
[naam] schreef:

Je eerste zin is weer een enorm vooroordeel en onzin. Mijn paard heeft een (alhoewel enkel-)gebroken hoefbeen gehad en dit is er met behulp van de smid en ik die elke week wat bijwerkte uitgegroeid.

Dit kan helemaal niet, boten groeien niet meer dus als de stand verkeerd gegroeid is en in dit geval vergroeid, kan geen smid dit meer beter maken, enige wat zou kunnen is poot breken en op nieuw aan elkaar zetten en die optie heb je bij een paard niet. Jou paard had waarschijnlijk gewoon achterstallig onderhoud en dat kan met netjes bijhouden weer correct worden.

Zie trouwens dat je paard helemaal geen enkel gebroken voetas had, maar een gebroken hoefbeen, tja, als je het verschil niet weet, waar praten we dan over >;)

Je tweede vind ik een heel goed idee.

De derde: maar er bestaat ook beter 'beslag', zoals hoefschoenen.


Meid, lees je in, sliding stop met hoefschoenen is zo ongeveer de domste opmerking die iemand kan maken.
En kunstof beslag heeft vele nadelen , als dat werkte was iedereen daar allang naar over gegaan.
Verder wil je je paard ook niet de hele dag op schoefschoenen laten lopen dus die optie is alleen leuk voor buitenrijders met veel harde weg.


Sorry had hier idd beter iets anders kunnen zeggen. Weet uit ervaring dat dit idd nodig is en anders fout gaat ;-)
En verkeerd gelezen.

Mijn doel is ook niet 'alle paarden met ijzers zijn sielugh' maar meer: iedereen, eens na. Er zijn (vaak) ook andere manieren. En om dus mensen wat denkstof te geven open ik dit topic.

Om nog wat 'bewijzen' te geven(en waardoor ik oa steeds meer ijzerloos promoot):

http://thinklikeahorse.org/index-28.html

Lees deze pagina eens door. En dan met name het stuk over de ijzers en bewijzen ertegen.

Voor iedereen die denkt dat ik maar wat rondschreeuw: ik lees me goed in, luister naar de hoefsmid, kijk naar de hoeven van paarden in mijn omgeving, hoe die groeien met en zonder ijzer en kijk naar van alles qua uitleg. Het plan is om volgend jaar MBO hoefsmederij te gaan volgen dus ik heb er niks aan om me niet in te lezen.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:10

Gypsy schreef:
Ik ben wel even benieuwd naar hoe jullie denken dat een blote paardenhoef land.

Die word namelijk in één keer netjes neergezet. Net zoals dus met de stroeve hoefschoenen.
En met ijzer? Die zie je duidelijk nog een aantal keer stuiteren en glijden voor hij dan eindelijk tot een soort noodlanding komt.

Ik heb nu al een paar jaar 2 paarden op hoefschoenen, en ze leven nog steeds hoor. ;) Sterker nog, mijn ostheopaat/DA kijkt elk jaar 't hele spul na. Zeer kritisch iemand, helemaal geen geitenwollensokken type, maar het gaat toch echt goed met ze. Hij is niet persé fan van mijn manier van bekappen etc. maar paarden lopen goed en daar gaat het om.

Ik ben inmiddels bezig om nr. 4 van traditioneel naar natuurlijk bekapt om te zetten. Ik verwacht geen problemen. Steeds meer mensen in mijn omgeving zien dat het dan misschien wel een beetje apart is wat ik allemaal uitspook, maar dat het wel werkt.

Ik denk dat zonder ijzer echt het lekkerst voor het paard is, maar als ik moet kiezen denk ik dat ik het het belangrijkst vind dat paarden in Nederland eerst eens de stal uit komen en lekker paard mogen zijn.


Dit kan ik alleen maar goed vinden! Het doel is om mensen deze ervaringen te laten krijgen om zo toch twee keer na te denken over het hoe en wat van bekappen en beslaan.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:15

In grote lijnen ben ik het eens met die Rick (heb aardig wat filmpjes gezien op yt). Maar dat is een persoon die mensen met een andere visie compleet de grond in boort op een grove manier. En dat is iets wat ik niet nodig vind. Je kan best je mening geven, maar zo pushen en mensen die het anders doen compleet afkraken, bespotten en uitlachen (want dat is wat hij doet in zijn yt filmpjes) dat vind ik te ver gaan...
En in jou openingspost klink je ook te betweterig en je pushed mensen. Dat werkt niet. Een mening geven en andere visie is goed. Kunnen mensen van elkaar leren.
Maar ga niet pushen, want de meeste mensen keren je dan de rug toe.

magda_90
Berichten: 32278
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:36

Daarbij is natuurlijk bekappen niet dé waarheid. Het is een van de vele wegen die naar Rome leiden en alleen dat al wordt constant over het hoofd gezien.

Ook - ik val in herhaling - dat ieder paard een individueel wezen is met zijn of haar eigen behoeften. Door alle paarden over één kam te scheren kun je juist dieronvriendelijk gaan handelen omdat je verblind ben door je eigen visie.