knieblessure haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annextommie

knieblessure haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 10:11

2 jaar geleden is onze haflinger geblesseerd geraakt, waarna we 2 jaar bezig zijn geweest om hem met rust en daarna trainen weer goed te krijgen, Maar het bleef op en afgaan waarna we in dec 2016 voor foto s en echo bij de kliniek zijn geweest. Probleem zat in zijn knie rechts achter, er zat vocht in, hij heeft er een spuit ingekregen, heeft 6 weken op rust gestaan en daarna bleek het vocht afgenomen en mochten we weer langzaam opbouwen met een duidelijk advies hoe. Nu zijn we een week aan het draven en heeft de da filmpjes beoordeeld , vanmorgen de uitslag het is niet dramatisch maar ook niet oke.

Voor ons zijn er nu 2 opties, inspuiten met glucosamine en dan doortrainen om spieren te versterken en dan na 4 weken kijken.

Of 6 tot 9 maanden rust alleen stappen , wat ondersteunende oefeningen voor zijn knie.Hij mag dan wel in de wei, maar niet samen met de andere paarden ivm risico op gek doen en achter elkaar aan jagen.

Hebben jullie hier ervaring mee, en wat zouden jullie doen.
Hoor het graag

anjali

Re: knieblessure haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:25

Wat is het probleem dan eigenlijk in de knie, was er iets beschadigd of zo?

annextommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 11:15

we weten het niet precies, hij is 2 jaar terug heel hard uit het land komen rennen en toen onderuit gegaan, er zat op de echo vocht in , kraakbeen liet een twijfelachtige belijning zien, maar wat dat is weten ze niet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:14

Ik zou zeggen inspuiten en langzaam optrainen. Maar dat optrainen is echt een vak apart en dat kan niet iedereen. Dus als je geen ervaring hebt met revalideren kun je beter de tijd nemen.

margaret18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:11

wat is de leeftijd van de Haflinger? En wat was het rij technische niveau voor de blessure?

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:48

Ik zou persoonlijk, indien je de mogelijkheid hebt, hem een poos het land in laten. (Ik denk dat het wel lastiger is als je op een pensionstal staat). Is ook afhankelijk van de kwaal. Mijn merrie met ernstige artrose en een botsplinter van de kogel af is erg opgeknapt van een aantal maanden in het land. Stond wel met een maatje. En ze hoefde geen dressuur meer te lopen, alleen lekker een rondje buiten. Maar goed, ik zie dat jij al twee jaar rust hebt gehad, dus weet niet of het dan gaat helpen....Heel veel succes!!

annextommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 12:10

Nivo is recreatief. Buitenritjes, springen, spelen. En grondwerk.
2 jaar was afwisseling v rust en opbouw.
We merken dat zodra je gaat oobouwen met draven en erop het weer mibder gaat.

Als jullie het hebben over het land op en buiten stappen. Doen jullie dat er dan op of ernaast

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:16

annextommie schreef:
we weten het niet precies, hij is 2 jaar terug heel hard uit het land komen rennen en toen onderuit gegaan, er zat op de echo vocht in , kraakbeen liet een twijfelachtige belijning zien, maar wat dat is weten ze niet.

Kan zijn dat je paard een meniscus leasie heeft (scheur kraakbeen meniscus).
Om dit zeker te weten, kun je nog naar Utrecht waar ze betere apparatuur hebben om dit te kunnen zien.

Ik hoop het echter niet, want een scheur in kraakbeen heelt niet. Het kan met rust wel iets verbeteren maar de situatie is van blijvende aard.
Het zou een rotdiagnose zijn, maar dan weet je in ieder geval meteen wat het is.