Pony kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Pony kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 12:03

Hoi!
Na even twijfelen toch maar een topic hier, wie weet komen er nuttige tips waar we wat mee kunnen.
Zenith is mijn verzorgpony en wordt alleen door mij gereden. Vorige week zaterdag op buitenrit had ik het gevoel dat hij net niet helemaal 100% goed liep, heel minimaal maar niet zoals het hoort. Zondag daarna dus even goed gekeken. Op het zachte is niets te zien of te voelen maar op het harde wel. Heel minimaal die week maar niet optimaal.
Deze vrijdag heel rustig in de bak wat gereden, puur het loswerken, om te kijken wat dat zou doen. Zaterdag dus weer gekeken en een filmpje gemaakt. Op het zachte nogsteeds niks te voelen of te zien, op het harde zien we iets op de volte. Op het rechte stuk zie je ook iets, maar niet heel duidelijk. Het lijkt een beetje meer geworden dan vorige week maar we kunnen niet helemaal zeggen wat het nou is.
Natuurlijk is de eigenaar ingelicht hierover. Ik zelf kan niet zomaar de dierenarts erbij halen omdat de pony dus niet van mij is. Wie weet dat de eigenaar volgende week besluit dit wel te doen, tot die tijd krijgt hij uiteraard rust.
Ik plaats dit bericht in de hoop dat er hier mensen zijn die ons tips kunnen geven of iets soortgelijks herkennen. Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd ;)

https://www.dropbox.com/s/7jd7p9gtke71v ... 0.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ttmtyqm7w5txi ... 8.mp4?dl=0

Anoniem

Re: Pony kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:10

Ik vind hem niet zuiver lopen, heb het idee alsof het z'n rechtervoorbeen is, kan dat kloppen? Pony hier heeft momenteel hetzelfde, hoefsmid geweest en die dacht dat het uit de schouder kwam. Osteo geweest en die dacht juist weer dat het uit de hoeven kwam, heel lastig.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 12:11

Precies, dat vinden wij ook. Vind het in dit geval heel lastig om te zien welk been het is, maar omdat hij vooral rechtsom niet goed lijkt zou het inderdaad best dat been kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:12

Rechtsom zie je het beter idd, maar hij maakt z'n pas korter en valt daarna op links, waardoor ik dus denk dat het vanuit rechts komt. Linksom is het minder goed te zien maar vind hem daar alsnog niet helemaal lekker lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:18

Kreupel op het harde (en niet op het zachte) is meestal belastingskreupel van onder uit het been.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/k ... j-paarden/

Hij loopt rechtsom slechter dan linksom, maar ook linksom loopt hij gevoelig/kort/niet goed.
Als dit na 1 week rust niet verbetert is zou ik toch voor een kreupelheidsonderzoek gaan.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 19-03-17 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 12:21

Die belastingskreupelheid klinkt inderdaad best logisch. Ik zal het inderdaad eens een weekje aankijken en dan het idee van een kreupelheidsonderzoek voorstellen aan de eigenaar.

janiekhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:24

Als je varieert in trainingen worden ze minder snel kreupel, want anders belast je telkens dezelfde spieren

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 12:25

Dat begrijp ik, wij variëren ook heel veel, van buitenrijden naar dressuur en springen :)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 02:42

Ik zie ook wat rechtsvoor. Apart loopje. Het lijkt erop alsof hij zijn rechtervoorbeen probeert te ontlasten vanwege pijn. Even naar laten kijken...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 03:05

Hij loopt echt bijna zoals mijn paard een jaar terug liep. Dat bleek een peesblessure te zijn in haar achterbeen. Inderdaad op rust zetten en ik raad toch wel een kreupelheidsonderzoek aan! Voordat het alleen maar erger wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 05:02

TS wat voel je aan de benen zelf? Stijve spiergroepen? Warme pezen? Iets anders wat anders is dan anders?

Check ook even de borst en schouder, kan ook zomaar dat daar een spiergroep niet goed zit.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 17:19

Ik heb geen warme of dikkere plekken kunnen vinden. Helaas kan ik er vrijdag pas weer heen en het plan is nu dat ik dan ga kijken hoe het is en de eigenaar ga bellen om verder te overleggen.. Hoop dat het meevalt

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 11:12

Hij loopt nog steeds hetzelfde helaas..

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:27

Kneuzing in de hoef? Kunnen ze ook goed kreupel van lopen, en dit zie je ook niet op een zachte ondergrond.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:55

Ik vind het er een beetje uitzien of hij wat gevoelig op de hoeven is. Zie je geen plekjes? hoef ook niet warmer? Is hij pas geleden bekapt?
Een kneuzing kunnen ze behoorlijk last van hebben op het harde en kan maar zo een paar weken duren.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 15:45

Niets te zien of voelen. In stap ishij ook gewoon goed. Hij is ook niet recent bekapt

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:15

Ik zou toch even iemand laten komen om er naar te kijken want het ziet er niet echt goed uit. Staat hij veel op stal of in de wei?

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:27

Hij staat 24/7 buiten. Ik heb nu weer gevraagd of de da mag komen dus ik wacht op antwoord. Zo niet dan gaat hij waarschijnlijk naar de andere eigenaar die er de da bij laat komen. Nog even afwachten dus..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:09

In stap zie je op jouw filmpje ook al een onregelmatigheid. Het is met deze filmpjes niet duidelijk of het probleem rechtsvoor zit of linksachter. Ik vind jouw pony wel heel stijf lopen.