Paard losser maken in schouder regio

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

___Sanne

Paard losser maken in schouder regio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 11:28

Hoi allemaal!

Hebben jullie tips om een paard losser te maken in zijn schouders? Onder het zadel of op een andere manier.

Hieronder wat achtergrond waar mijn vraag vandaan komt:
Sinds een tijdje loopt het paard waar ik op rij onregelmatig. Het is niet kreupel te noemen maar het voelt in ieder geval niet goed. Mijn instructrice en ik denken dat het vanuit zijn schouder komt. Begin april komt er een ostheopaat naar kijken, daarna wil ik nog een zadelmaker erbij halen om te kijken of het zadel geen problemen geeft.

Tot die tijd wil ik hem wel zo veel mogelijk soepel houden. Als ik hem nu stil zet dan wordt hij alleen maar stijver en ik denk niet dat dit het herstel bevordert. Hij is altijd al wel een stijve hark is geweest namelijk, dus een beetje soepel houden is niet verkeerd denk ik :Y). In overleg met mijn instructrice ben ik hem nu aan het stappen onder het zadel, proberen om hem goed te 'stretchen' om alles soepel te houden. We hebben geen goede uitrijmogelijkheden op stal dus wil binnenkort ook een keer met de trailer op bed om het bos in te gaan. Dus: als iemand in de buurt van Arnhem het bos in gaat en gezelschap wil hou ik me aanbevolen! (Zal dan wel een rustig ritje worden).

Ik vind het lastig omdat ik niet weet of wat ik doe het beste is voor hem op dit moment. De onregelmatigheid is ook niet zo aanwezig dat je het echt kreupel kan noemen. Tijdens het rijden loopt hij rechtsom heel scheef. Hij duwt zijn achterhand naar binnen toe, bijna alsof hij in travers loopt. Als ik hem 'help' om rechter te lopen dan is de onregelmatigheid op de rechterhand minder.

Ten slotte goed om te weten dat het niet mijn paard is, de eigenaar laat mij heel vrij waar ik super dankbaar voor ben :D Maar hij heeft natuurlijk wel het laatste woord over behandelingen en dergelijke.

Ben benieuwd naar jullie tips :)

xyzutu2

Re: Paard losser maken in schouder regio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:49

Ik zou sowieso niet meer rijden op een paard dat onregelmatig is, en al helemaal geen stretchoefeningen onder het zadel doen. Een paard dat onregelmatig is kan een deel van zijn lichaam niet goed belasten, als je dan ook nog gaat 'stretchen' dan trek je zijn lichaam nog verder uit elkaar en vergroot je de onbalans alleen nog maar meer. Heel gek dat je instructrice dat niet weet.

Wat ik ook mis in je verhaal is of het paard alleen onregelmatig is onder het zadel of ook onbelast op de volte in stap/draf op het zachte en op het harde? Dat moet namelijk allebei uitvoerig getest zijn door je instructrice voordat ze een uitspraak kon doen over dat het niet erg zou zijn om door te blijven rijden...
En met de buigproeven was hij wel gewoon zuiver?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:54

Misschien eens een lesje werken aan de kaptoom?
Bovenstaand icm een osteo hebben mijn paard in die regio veel soepeler gemaakt.
Dubbele longe? Wordt de mijne ook een stuk soepeler van + fijne variatie op stappen ohz.

“Ik was die blinde, ja”
Op zoek naar een nieuw paardenvriendje:
https://www.bokt.nl/markt/ad/503633/paard-gezocht

Flloorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:53

Ik zou niet te erg stretchen. Ik ben zeker geen deskundige dus niet blindelings op mijn advies opvolgen. Ik zou veel voltes stappen en heeel klein beetje meer buiging vragen, beide kanten op. Hopelijk zou je hem zo een beetje soepel kunnen houden maar niet gaan rekken strekken. Gewoon wachten op de osteo :)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 14:25

xyzutu2 schreef:
Ik zou sowieso niet meer rijden op een paard dat onregelmatig is, en al helemaal geen stretchoefeningen onder het zadel doen. Een paard dat onregelmatig is kan een deel van zijn lichaam niet goed belasten, als je dan ook nog gaat 'stretchen' dan trek je zijn lichaam nog verder uit elkaar en vergroot je de onbalans alleen nog maar meer. Heel gek dat je instructrice dat niet weet.

Wat ik ook mis in je verhaal is of het paard alleen onregelmatig is onder het zadel of ook onbelast op de volte in stap/draf op het zachte en op het harde? Dat moet namelijk allebei uitvoerig getest zijn door je instructrice voordat ze een uitspraak kon doen over dat het niet erg zou zijn om door te blijven rijden...
En met de buigproeven was hij wel gewoon zuiver?

Dank voor de reactie :)
Een goede toevoeging inderdaad, hij loopt onbelast ook onregelmatig. Dit heb ik ook aan mijn instructrice verteld.

Wat ik mis in jouw verhaal is een tip wat ik wél kan doen ipv van wat ik niet moet doen ;)

Alle anderen ook bedankt voor de reacties!

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:12

Wat ik wél zou doen, is bij een paard dat zowel onbelast als onder het zadel onregelmatig loopt het zadel terug in de kast hangen, de dierenarts erbij halen en hem/haar een diagnose laten stellen, om vervolgens op basis van die diagnose te bepalen of het uberhaupt goed voor je paard is om hem in april al te laten kraken.

Mijn paard is vorig jaar kreupel geweest vanuit de schouder, toevallig stond de week daarna het bezoek van de osteopaat/dierenarts op de agenda en zij heeft osteopathisch vrijwel niet kunnen/willen doen omdat je een instabiel (kreupel!) paard niet verder mag destabiliseren met rekoefeningen, stretches, ruitergewicht, massages of osteopathische behandelingen. Voor mij gelukkig geen probleem, want geen haar op mijn hoofd die erover nadacht om op een onbelast al onregelmatig lopend paard te gaan zitten, en de afspraak was ook niet voor niets want als dierenarts kon zij precies nagaan waar het probleem zat en mij vertellen wat ik wel/niet mocht doen tijdens de revalidatie.

Dus mijn 'tip':
- stop meteen met rijden
- bel de dierenarts
- neem een andere instructrice
- bij voorkeur een instructrice die wél iets van het bewegingsapparaat van het paard weet en die snapt dat je als niet-medisch onderlegde leek nooit tegen je klant mag beweren dat doorrijden op een kreupel paard goed is. Stel dat er een kreupelheid zou bestaan waarbij ruitergewicht dragen (!) goed is voor het herstel van een paard dat niet eens zijn eigen gewicht correct over vier benen kan verdelen, wie zegt dan dat jouw paard die hypothetische kreupelheid heeft, en niet een kreupelheid waarmee hij alleen op het harde mag lopen, of alleen op het zachte, of corrigerend beslag nodig heeft, of uitverdoofd moe worden om er uberhaupt achter te komen wat er aan de hand is.
Als je vervolgens op zoek gaat naar een nieuwe instructrice, neem dan alsjeblieft eentje die revalidatietrainer is en die jou en je paard niet alleenkan begeleiden tijdens het (grondwerk)traject richting herstel, maar die jou ook heel duidelijk kan aangeven wanneer je een dierenarts in moet schakelen want blijkbaar word je hierin door niemand zinvol begeleid.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:25

Mijn paard heeft ook een poosje last gehad van haar schouder, wat voornamelijk kwam uit het lopen in een mulle bak en verkeerd belasten met springen.

Ik heb een osteopaat erbij gehad, zij heeft haar helemaal losgemaakt en merkte dus op dat de spieren vanuit de hals naar de schouder geblokkeerd waren en de linker schouder niet goed kon ontspannen tijdens masseren. Ze moest er nog een keer voor terug komen.
Ik ben de manier van rijden gaan veranderen en meer teruggegaan naar de basis en nu zijn de klachten over, maar mijn paard liep er flink kreupel van, kwam niet vanuit de hoeven/benen maar toch dat hinken.

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:31

Voordat je gaat rekken en strekken, moet je weten of er niets beschadigd is. Anders maak je meer stuk dan beter.

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 01:05

Ik zou hier ook niet meer op gaan zitten, en ik ben zelf heus niet heilig.
Mijn pony was bij aankoop na een week bij de eerste keer mennen al niet rad voor de wagen, je zag dat hij gewoon erg scheef was, ook aan de hand.
Verder was hij aan de hand en aan de longe niet kreupel, hij was toen spierloos.
Daarop de osteopaat laten komen, en zij zag gelijk dat hij muurvast zat in zijn hele lijf, en helemaal schouders, wat daarom de kreupelheid voor de wagen gaf.
Na een behandeling van de osteopaat en twee maanden longeren met dubbele longe en stretchen heb ik hem ingespannen op de veluwe.
Rechtuit in het bos sterk worden.
Hij is alleen de eerste keer nog stukken niet rad geweest, met name door te entousiast, vertel hem maar dat hij rustig moet doen als hij normaal geen bos ziet, plus die schouder moest sterker worden.
Bij de tweede rit was hij eerste 5 minuten nog mwah, maar daarna heeft hij nooit meer een pas kreupel gelopen, ook niet na 2 maanden amper werken.

In de opbouwfase had hij er af en toe nog last van dat hij niet fijn verruimde, dan moest ik weer even zijn schouders stretchen en liep hij weer als een trein.
Hij heeft er ook geen last meer van gehad, puur een spierprobleem geweest door scheefheid, verkeerd weggedrukt bewegen, en slapte.
Ofwel ik schreeuw niet gelijk dierenarts, maar in jou geval vind ik het wel een risico, met name omdat je paard onbelast al kreupel is.
Daar zou ik niet op gaan zitten en meer willen weten.

Qua wanneer zou ik wel snel een dierenarts bellen qua schouder:
Mocht mijn pony bijvoorbeeld morgen zonder aanleiding op juist die schouder niet goed lopen moet ik echt achter mijn oren gaan krabben.
Ik weet namelijk dat hij goed in zijn spieren zit, dus dan hoort hij gewoon echt niet kreupel te lopen.
Dan zou ik er dus wel vlot een dierenarts bij halen, met liefst röntgen gelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:26

Klinkt als mijn paard. Stijf, onregelmatig, struikelen. Moeite met linkervoorhoef optillen bij bekappen. Iedereen die er naar keek dacht dat het in de rechterschouder zat. Ik heb er een veearts, instructrice, osteopaat, masseur en homeopaat bij gehad. Steeds weer een andere diagnose. Steeds weer hoop. Steeds weer geen verbetering.

Blijkt nu dat het in z'n borst zit en uitstraalt naar z'n schouder. Ben nu bezig met acupressuur en dat lijkt eindelijk aan te slaan. Ben er nog maar kort mee bezig en het is een -voor mij- vrij complexe knoop. Maar zijn borst wordt zachter en mijn paard wordt rustiger in zijn hoofd.

Ik zeg natuurlijk niet dat dit het is voor jouw paard, of dat het bij hem ook vanuit de borst komt. Maar stop alsjeblieft niet met zoeken. Ik ben een jaar of 5 aan het zoeken geweest. Rijden is voor mij al lang niet meer de prioriteit. Ik wil dat mijn paard pijnvrij en blij is. En als ik 'm zo kan helpen dan doe ik dat. Ben erg blij dat ik het zélf kan doen :)

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie