Rijbak met stenen zorgt voor kreupelheid?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

IrisLEP

Rijbak met stenen zorgt voor kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-17 19:46

Ik begin het mij nu echt af te vragen. Wij hebben een bak waarbij de grond is omgedraaid, maar er liggen erg veel stenen in. Hele grote, maar ook hele kleine en scherpe stenen. Zou het kunnen dat een paard daar kreupel van word? We hebben de laaste paar jaren zoveel kreupelheid bij onze paarden waarvan de oorzaak elke keer niet duidelijk is, wel vaak als de paarden/pony's veel gereden/gelongeerd of in de bak gezet werden. Heel benieuwd ben ik naar jullie mening en ervaring. Alvast bedankt.

Iirene

Re: Rijbak met stenen zorgt voor kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:49

Ja natuurlijk kan dat. Zoolkneuzing

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:50

Ja dat kan zeker, vooral zoolkneuzingen en pijnlijke/stijve schouders.

Bij ontspannen buitenrijden zal een paard altijd een oog op de bodem hebben om te weten waar hij zijn voeten neerzet. Met rijden in de bak verwacht je doorgaans dat je paard op jou let en dan komen de steentjes onverwacht.

Delphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:51

Het lijkt mij in ieder geval niet comfortabel. Ik kan me voorstellen dat een deel dieper het zand in gedrukt wordt, maar als de bodem iets vaster/harder is zou ik me zo voor kunnen stellen dat het zoolkneuzingen in de hoeven kan veroorzaken.

Flloorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:01

Ja, een goede bodem is de basis voor alles. Als hij niet ontspannen loopt in het zand kan dat al veel doen bij een paard. En het kreupel lopen, ja ze staan wel de hele tijd in stenen, en je zegt net zelf dat ze scherp zijn.. Dat lijkt me heel naar lopen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:06

Ja dat is niet goed!!
Hier hoort een nieuwe bodem in te komen.
Dat dit al een aantal jaar zo voort duurt :(

STAY SAFE AND HEALTHY EVERYONE!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:14

Zoals mijn voorgangers al zeggen, ja dat kan erg zeer doen :j

1 stap op een grote, scherpe steen en paard heeft een zoolkneuzing te pakken. Hetzelfde als jij met blote voeten over zand met hier en daar stenen gaat rennen, als je op zo'n steen staat, dat doet zeer. Zelfs met schoenen aan kan dat zeer doen.
De dagen erna kan dat ook zeker nog zorgen voor last omdat het 'blauw' aanvoelt. Paardenvoetjes zijn gevoeliger dan je denkt :j

[BB-ITP] I'll see you on the other side of the stars
♡Indy ~ ♡Zorro
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:43

Of de bak is te zwaar. Dat kan ook wel eens bij een gekeerde bak.

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5 en met 24 still going very strong

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:45

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je in een bak met erg veel stenen wil / kan rijden met een paard ? :?
Ongeacht of die stenen dan groot of klein zijn, kwetsuren zullen ze altijd veroorzaken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:51

Laten we nu ook allemaal niet gaan overdrijven. . Ik snap wel waarom "men" tegenwoordig al niet meer kan rijden op een grasveldje. :')
Hier lopen ze inmiddels al bijna 5 jaar op een omgekeerde rijbak met stenen. Wanneer een paard goede hoeven heeft kunnen ze daar echt wel tegen. Even voor het rijden een rondje doen en de dikke en/of scherpe stenen er uit halen is een kleine moeite en wel handig om te doen. Die zijn nl. het grootste probleem. Zorgen dat de grond los genoeg is, dan kunnen kleine losse stenen veel minder kwaad gezien die dan gewoon in de grond gedrukt worden als ze er op gaan staan.
Maar het ene paard is gevoeliger voor ondergrond dan het andere. Van de 6 die hier gestaan en gelopen hebben is er eentje die voor ijzers heeft en die had ook last in een professionele bak nadat ze hem verkeerd gekapt hadden. :(:) Maar met ijzers was dat meteen opgelost en die loopt ook zuiver en zonder problemen in de omgekeerde bak inmiddels al jaren. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie