éénmalig ijzers? of toch hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hafje81

éénmalig ijzers? of toch hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 12:21

Dag iedereen,

Ik heb een haf van 9 jaar die nog nooit ijzers gehad heeft.
Wekelijks doen we ritten tussen de 20-35 km. Dan heeft hij enkel hoefschoenen vanvoor aan.

Echter ga ik eind juni 5 dagen met hem naar de Eiffel, waar hij dus ook aan de achterste hoeven bescherming zal nodig hebben.

Omdat een paar hoefschoenen toch vrij prijzig zijn en dit maar één keer per jaar is, overweeg ik om hem dus voor die ene rit te laten beslaan.

Ik besef dat de kans groot is dat hij terug gevoeliger loopt als de ijzers eraf gaan. Verder ben ik ook een beetje bang dat de overgang met ijzers te groot gaat zijn en dat hij er niet goed op gaat lopen. Dan kan ik ineens mijn vakantie opzeggen..

Heeft er iemand ervaring met éénmalig ijzers? Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

JoycexEnya

Re: éénmalig ijzers? of toch hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:29

Kan je geen hoefschoenen lenen. Ik zal ze voor een paar dagen niet op ijzers zetten.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:34

Mits je paardje sterken hoeven heeft achter heb je voor de eifel geen ijzer/schoen nodig hoor achteraan.
Ik ben ook al vaak in de ardennen wezen rijden met enkel voor schoenen.
Maar indien je weet dat hij niet zo'n sterke hoeven heeft achteraan zou ik eens kijken of je eventueel geen kan lenen van iemand? Maar ik zou nooit even snel voor een ijzertje opteren, dan kies ik liever voor een schoen.

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:38

Met mijn haf van vroeger heb ik ook eenmalig ijzers laten zetten (voor en achter) en dit was wel even wennen, dus ik zou zeggen neem de tijd ervoor ;)
Na die keer heb ik nog een keer ze alleen van voor laten zitten en daarna ze er helemaal af. Ik merkte geen verschil in haar gevoeligheid, maar dat hangt van paard tot paard af denk ik!

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 12:46

JoycexEnya schreef:
Kan je geen hoefschoenen lenen. Ik zal ze voor een paar dagen niet op ijzers zetten.

Lenen wordt moeilijk. Niet alle hoefschoenen passen omdat hij een brede hoef heeft. En het is ook niet dat ik zoveel mensen ken die hoefschoenen hebben..

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:46

Onze pony heeft ook jarenlang zonder ijzers gelopen, maar omdat mijn dochter met haar in de M en daarna in de Z ging springen hebben we in de zomers steeds ijzers eronder laten doen. Dit ging probleemloos. Je moet alleen niet de pony laten beslaan vlak voordat je naar de Eiffel gaat. Als je hem één of twee weken vantevoren laat beslaan zal die er wel aan gewend zijn. Onze heeft nooit bij de overgang problemen gehad.

Hoefschoenen heb ik ook gehad, maar die sleten bij mij heel erg. Ik was met hoefschoenen daarom duurder uit dan met ijzers.

Het gevoelig lopen na het afhalen van de ijzers viel bij die van ons ook mee. We hebben ze er zo lang mogelijk onder laten zitten, zodat de hoeven zeer lang waren. Achter zijn ze er eerder afgehaald omdat die al los gingen zitten. Ze heeft toen nog 4 weken langer gelopen met de ijzers voor en toen zijn die er ook af gehaald. Dus vragen aan de hoefsmid of hij bij het afhalen niet teveel van de hoeven af haalt.

Veel plezier.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 12:52

Benita schreef:
Onze pony heeft ook jarenlang zonder ijzers gelopen, maar omdat mijn dochter met haar in de M en daarna in de Z ging springen hebben we in de zomers steeds ijzers eronder laten doen. Dit ging probleemloos. Je moet alleen niet de pony laten beslaan vlak voordat je naar de Eiffel gaat. Als je hem één of twee weken vantevoren laat beslaan zal die er wel aan gewend zijn. Onze heeft nooit bij de overgang problemen gehad.

Hoefschoenen heb ik ook gehad, maar die sleten bij mij heel erg. Ik was met hoefschoenen daarom duurder uit dan met ijzers.

Het gevoelig lopen na het afhalen van de ijzers viel bij die van ons ook mee. We hebben ze er zo lang mogelijk onder laten zitten, zodat de hoeven zeer lang waren. Achter zijn ze er eerder afgehaald omdat die al los gingen zitten. Ze heeft toen nog 4 weken langer gelopen met de ijzers voor en toen zijn die er ook af gehaald. Dus vragen aan de hoefsmid of hij bij het afhalen niet teveel van de hoeven af haalt.

Veel plezier.

Ja, ik was van plan ze een week of 2 ervoor te laten zetten zodat ik hij goed kan wennen.
De hoeven van mijn haf zijn van goede kwaliteit, maar ze groeien amper (ook aan de voorkant blijven ze kort ondanks dat hij steeds met hoefschoenen loopt). Misschien dat dat met ijzers anders is, maar daarmee dat ik wat schrik heb voor het gevoelige achteraf..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:59

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:11

Benita schreef:

Veel plezier.

Dit dachten wij oook maar dan voor een crossles. Helaas heeft de haf van een vriendin slecht gelopen tot de ijzers er weer af waren. Ik zou het dus eerst uit testen als je dat echt wilt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:20

Welke maat, model, type hoefschoen zou eventueel passen voor je pony? Weet je dat? Ik heb hier nog een paar Cavallo Simple Boots staan die je zo zou mogen lenen (enkel even de verzendkosten betalen voor het opsturen) en denk dat er nog wel meer bokkers zijn die je eventueel schoenen zouden willen lenen. Hiervoor laten beslaan zou ik persoonlijk doodzonde vinden als het gezonde hoeven zijn.. Het zou althans mijn keuze niet zijn.

Hoefschoenen zijn inderdaad niet goedkoop, maar als je ze zo weinig zou gebruiken gaan ze wel nog de rest van je paard zijn/haar leven mee. Dus heb je er een evt. volgende vakantie ook weer wat aan. Beslag is in dat opzicht "weggegooid" geld.

Eventueel zou je zelfs kunnen beslissen om vlak voor je vakantie hoefschoenen te kopen, deze mee te nemen als back-up. Blijkt dat je paard zich prima red zonder en hoef je ze niet te gebruiken dan kan je ze retour doen en kost het je misschien hooguit verzendkosten (indien je online besteld).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:30

Ik zou een week of 2 á 3 van te voren laten beslaan. Even de tijd om te wennen, maar nog niet om de ijzers te verslijten.

Mijn pony's lopen normaal op blote voeten en schoenen. Maar sla er bij tijdelijk intensief gebruik wel eens een ijzertje onder. Soms 2 beslag periodes achter elkaar, soms jaren niet. Daarna gaan ze altijd probleemloos verder op blote voeten.

Plakbeslag zou nog een optie zijn, maar de kans dat je die verlies is toch wel redelijk groot is mijn ervaring. En zie dan maar een smid te vinden die dat op kan lossen (want niet alle smeden hebben alle types en de ervaring hiermee).

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:36

Kan prima hoor, eenmalig ijzers.
Ik reed endurance met mijn fjord (voorhoeven lekker rond), met hoefschoenen rondom. Haar hoeven groeien weinig en slijten weinig, kan een smid weinig mee. Ik reed op zand blootvoets maar op stenige paden met schoenen, en voor de wagen op de weg ook met schoenen.
Toen ze een peesblessure had vier jaar geleden, werden ijzers aangeraden om een stukje pees te ontlasten. Dat heb ik toen eenmalig gedaan. Ze liep er prima op vanaf het eerste moment. Ze had al 10 jaar geen ijzers gehad, dus dat was erg lang geleden. Wel gleed ze meer, dat was wel even wennen (op straat en bij spoorwegovergang). Maar ze was er snel handig mee. Na 8 weken weer de ijzers eraf. Ze liep meteen weer net als voor de ijzers (maar dan met een herstelde pees).
Ze had dus wel ervaring met beslagen worden, was niet bang ervan. Maar een goede smid zal jouw paard ook rustig kunnen beslaan lijkt me.
Laatst bijgewerkt door jowien op 06-03-17 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:37

Ik heb een week in de eifel gewandeld. En de paden zijn een en al steentjes en rotsen. Als ik naar de eifel zijn gaan met mijn ijzersloze paarden dan gingen er ijzers onder. Niet een dag van te voren maar een 3 week of drie dan kunnen ze wennen. En dan heb je een vakantie zonder zorgen. Hoefschoen zou ik niet doen. Teveel gedoe en blijven vaak niet zitten.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:53

@ Yarrah, dat niet blijven zitten is natuurlijk onzin. Als je goed passende hoefschoenen hebt blijven die uitstekend zitten. Mijn pony heeft weleens zijn hoefschoenen tijdelijk 24/7 om (medische reden) en is ze nog niet 1 keer verloren terwijl hij vroeger met grote regelmaat een ijzer aftrapte..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:16

Dat vind jij, maar ben je weleens in de eifel geweest?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:35

Je zou ook kunnen kijken voor een 2e hands setje schoenen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:19

Ik heb vorig jaar een trektocht gemaakt door de Eifel van 3 dagen. Paard vierkant op hoefschoenen. Na drie(!!!) dagen zaten de gaten in mijn hoefschoenen, schoenen waren een jaar oud, dus nog niet zo oud. De schoenen die ik daarvoor had, hebben het toch 2 jaar uitgezongen. Het terrein is echt héél zwaar en stenig, absoluut niet te onderschatten.

Dit jaar gaan we opnieuw een trektocht maken door de Eifel. Maar dit keer meer Zuidelijker, waar het terrein iets minder zwaar is. Maar ik twijfel ook over beslagen, want schoenen worden wel een heel duur grapje, als ik opnieuw na enkele dagen rijden de gaten in de schoenen zou hebben...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:25

Ik zou idd zeggen , zeker een ijzertje er onder te zetten, Ijfel en Ardennen is vrij stenige ondergrond, slijt heel erg hard de hoeven af, niks beter dan goed beslag in zo'n situatie.
ik heb zelf al vele malen in die regio gereden en weet echt waar ik over spreek.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:18

Elfie welke hoefschoenen had je toen?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik denk dat ik in dit gevoel bij uitzondering ook een (kunstof) ijzer zou laten onderslaan.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 20:11

Bedankt voor alle antwoorden!
Mede door de ervaring die sommigen hebben in de Eiffel, lijkt het me toch de beste keuze van hem te laten beslaan en dan een paar weken op voorhand om hem goed te laten wennen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:06

Het waren Renegades.

Flloorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:03

Feline de Jonge (van Youtube Kanaal felinehoi) Heeft haar pony Marley 1 beurt op voorijzers gezet omdat hij allemaal scheurtjes kreeg. Eenmalig of 2maal op ijzers kan niet veel kwaad lijkt me dan

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:12

Ik heb deze vraag pas nog gesteld aan mijn bekapper (die vroeger ook hoefijzers zette). Mijn paard doet het al vele jaren prima zonder ijzers, maar ik houd wel altijd rekening met de ondergrond. Ik zal bijv. niet in de Ardennen gaan rijden. Nu was ik een tijdje terug ook aan overwegen om misschien enkele dagen naar de Eifel te gaan.
Hij raadt af om hoefijzers te zetten en zei dat ik veel beter hoefschoenen zou gebruiken.
Maar ik ga uiteindelijk niet, dus mijn paard blijft blootvoets door het leven gaan :)