Oudje weer op conditie krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Oudje weer op conditie krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:16

Hallo!

Bij mijn pony op stal staat een oud (24) paardje, die ik er ook bij mag doen.
Ze heeft jaren lang niet gereden, is eigenlijk "weggezet" omdat er geen tijd meer voor was. (Maar vanwege emotionele waarde altijd gehouden)

Hoe krijg ik dit oude besje weer een beetje op conditie?
Vroeger is ze Z dressuur geweest, maar heeft al een aantal jaren geen bit meer gezien.

Voor het geval jullie zeggen, waarom laat je haar niet lekker van haar pensioen genieten?
Omdat ze NIET geniet. Ze is zichtbaar chaggerijnig, en fleurt al helemaal op als je haar alleen al op de poetsplaats zet.

Ik ben haar vandaag voor het eerst met hoofdstel en bit in gaan longeren (Paar rondjes rechts en linksom, meer niet, omdat ze dus 0,0 meer gewend is) en ik merk aan haar dat ze haar streken weer terugkrijgt, ze zet haar oren erop en vind het geweldig.

Ik ben niet van plan er gelijk een zadel op te gooien, dit komt later als ze weer beter gewend is dat ze weer in handen komt, en ze mij ook vertrouwt.

Natuurlijk heb ik zo mijn eigen ideeen en plannen, maar hoor ook graag hoe jullie dit aan zouden pakken!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:28

Na jarenlang niet gereden te hebben zal ik lekker gaan grondwerken met haar, daarna kun je kijken hoe ze het longeren oppakt.
Met rijden zal ik echt even wachten totdat ze wat spieropbouw en conditie heeft.
Ook zal ik zeker niet heel fanatiek meer gaan rijden met deze leeftijd.
Kijk en luister goed naar het paard, als ze streken krijgt kan het ook zijn dat ze pijn heeft.
En vraag vooral aan de eigenaar of deze het goed vind.
Succes en vooral veel plezier saampjes.

Evelijn

Re: Oudje weer op conditie krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:42

Beetje aandacht vinden veel paarden wel heerlijk. Denk dat als je het mooi opbouwt met eerst wat wandelen en longeren en goed blijven kijken naar het paard dat je de oude dame best plezier doet. Daarnaast zorgen voor passend voer zodat de merrie ook daadwerkelijk spieren kan opbouwen.
Ik zou iets van 3-4x per week beginnen en dan de belasting opbouwen. Dus nu heb je paar rondjes gedaan en dan volgende keer 2 extra. Wandelen vooral om te zorgen dat je ook rechtuit en over het harde gaat om pezen weer wat te stimuleren en dat dus ook opbouwen van 5 minuten naar 20 minuten.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:09

Bedankt!

Blensink, ik heb natuurlijk toestemming van de eigenaar. De eigenaren zijn ook de eigenaren van de pensionstal waar ik al jaren sta en heb goed contact met ze.

Streken heeft ze altijd al gehad, het is een eigenwijs paard, eigenaar zei al dat dit precies is zoals ze is (opeens omdraaien met longeren bijv), zo'n draak is het altijd al geweest. (eigenaar kent haar vanaf de geboorte, zelf gefokt)

Rijden wacht ik zeker mee, heb alle tijd en geduld om het goed op te bouwen vanaf de grond.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:17

Ik zou lekker gaan wandelen en af en toe spelenderwijs wat (kort) longeren zodat ze wel de benen kan strekken als ze dat wil en zodat ze goed aan jou leert wennen (en jij aan haar!).

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:30

Ik volg ff mee, wat extra ideeën zijn nooit weg.
Ik ben zelf op dit moment een 23-jarige KWPN-merrie op aan het pakken.
Ze heeft niet helemaal stil gestaan, maar erg veel werd er ook niet mee gedaan.
Paard heeft veel looplust en verveelt zich snel, vandaar dat ik sinds 2 maanden de trotse bijrijder ben.
Eigenaar was bang dat het een beetje weinig was dat ik dr maar 2 tot 3x in de week rij (eerste maand vooral grondwerk gedaan en gewandeld vanwege een slecht zadel en slecht weer), maar ik lees nu dat dat op dit moment ff genoeg is. O:) +:)+
Jij in ieder geval heel veel succes met je paardje! +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 01:17

Onze merrie was 20 en mager toen we haar terug kochten. Verwachtte er niks van, maar we gaven haar te eten en ik was ook bang voor oa bevangenheid, dus lichtjes wat extra beweging gegeven, naast buiten staan natuurlijk met andere paarden.

Eerst stukjes aan de hand wandelen. Dat opgebouwd tot verder.
Toen een keer aan de longe. We hebben haar als jong paard gehad, dus kennen haar qua karakter. Ze was erg vrolijk en moesten haar tegen zichzelf beschermen.

Ze moest goed in haar lijf zitten. Maar toen ze er goed uitzag ook weer eens gelongeerd met een zadel en daarna uitgestapt.

In dezelfde tijd haar ook aan de hand gaan meenemen naast mn ruin naar buiten.
Toen het goed voelde zijn we erop gegaan.

Nu is ze 24 en had ze het deze winter zwaar. Zag er minder uit. Toch lichtjes in beweging gehouden.

Het weer is best waardeloos. Ze had een dikke vacht. Had haar voor het eerst niet geschoren. Wel heeft ze een deken op. Met het wisselen van koud naar warm, was ze laatst wat snel moe, wat zwaarder ademen etc. Rondjes buiten wat kleiner gemaakt.

Maar vorige week weer een groter rondje en ging super. Was mooi weer, ze voelde goed en was super vrolijk. Zaterdag met mn man buiten gereden en vandaag bijvoorbeeld heb ik haar zoon gereden en haar ernaast meegenomen. Lekker stappen, joggen, draven en een galopje. Ze deed het super. Dat onbelast bewegen vind ik voor elk paard fijn en belangrijk. We hebben 4 paardjes en ze gaan allemaal aan de hand mee om de beurt bij de 1 of de ander, omdat het in mijn ogen zowel geestelijk als lichamelijk heerlijk is voor ze.

Je moet altijd naar het paard kijken. Je ziet weleens dat een paard van 20 ingeslapen moet worden, omdat hij echt ''op'' is. Maar ik weet ook paarden die boven de 25 nog echt goed meedoen.

De keus is wel; geef je ze pensioen, of blijf je wat doen? Als je wat blijft doen, moet daar in mijn ogen opbouw in zitten, maar ook regelmaat. Onze merrie heeft bijna altijd een dag vrij na een ritje of na 2 dagen ritjes. Soms twijfel ik of 1 of 2 dagen vrij juist goed werkt, of juist niet. Ze staan met zn 4en 12 uur buiten, dus ze komt wel aan haar beweging. Als de klok weer vooruit gaat, wordt dat nog weer langer.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:33

Ik weet dat mijn verzorgpaard overdag op de wei gaat en in de avond op stal. Verder rij ik haar op het moment of wat dressuurmatig of gewoon lekker buiten.
De eigenaar deed haar al regelmatig longeren, maar van echt rijden kwam het niet, dus vandaar de bijrijder.
Dit paard doe je zeker geen plezier om dr met pensioen te sturen op een weide.
Dus ik ben nu aan het aftasten hoe het met haar conditie gesteld is en volgens mij is die best aardig. :)
Ja het weer is echt slecht.
Ik heb vandaag een dag vrij en wilde er naartoe, maar aangezien we geen binnen hebben (zelfs de poetsplaats is niet overdekt en een echte rijbaan hebben we niet) kan ik nu dus gewoon niks met dr doen. |(
Dan maar wachten op het weekend en hopen dat het weer dan ook echt wat beter wordt... _/-\o_

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:10

Dat is Nederland he?! Ik rij hele jaar rond ook in het bos. Zelfs met sneeuw of als het heeft gevroren. Als je twijfelt, lekker aan de hand een stuk wandelen.
Wij hebben een binnenbak, maar daar doe ik zeker de 24jr merrie geen plezier mee. Goede schoenen aan, jas aan en naar buiten.
Die van ons staan gelukkig nog 12 uur per dag buiten ( helaas dus ook 12 uur binnen ) maar dat scheelt al in conditie. Hoe meer paarden al buiten lopen en vrij bewegen, hoe beter hun algemene conditie.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:08

Ja inderdaad.
Behoorlijk balen van het weer. -O-
Het bos is op een leuke afstand te paard, maar te voet, hmmm... ietsje minder.
Gelukkig zijn er nog wel andere opties, maar het meeste plezier doe je dr toch echt met een buitenritje zodat ze af en toe ook ECHT even dr benen kan strekken. :D
Als ik je reactie zo lees heb ik sowieso al geluk dat het paard overdag op de wei staat en alleen 's avonds naar de stal gaat.
Das fijn. :))
Ik kreeg ook niet erg de indruk dat het paard een super slechte conditie had, maar dat betekend voor mij dus dat er een flinke conditie op zit als ik de training verder op ga pakken.
Hoera! *\o/*

lovejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:25

Ik zou lekker beginnen met wandelen, grondwerk en longeren. Grondwerken kun je ook in de binnenbak doen bij slechter weer. Longeren opbouwen met zadel en dan er langzamerhand op als jij denkt dat ze dit kan hebben. Dan ook gewoon beginnen met stappen en dit langzaam opbouwen. Veel plezier en succes met dit paardje!

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 21:14

Binnenbak heb ik niet. Gelukkig is het nu mooi weer.

Heb haar zo'n 3x in de week aan de longe nu, per keer ongeveer een kwartiertje. Ik zie wel dat ze het fijn vind, ze loopt ontspannen met haar hoofd omlaag en is lekker aan het briesen tijdens het longeren.

Probeer het zoveel mogelijk op haar tempo te doen en goed te kijken wat zij wel en niet aankan en fijn vindt.