Paard liep achter niet helemaal goed (zuiver)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiter1997

Paard liep achter niet helemaal goed (zuiver)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 10:27

Gister hoorde ik dat mijn paard achter niet helemaal goed liep, niet zuiver zoals zij dat noemde.
Verder heb ik hier nog nooit iets over gehoord van iemand. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:29

Je paard loopt dan hoogstwaarschijnlijk niet rad/mank/kreupel.

Beste is om de dierenarts er even naar te laten kijken.
Laatst bijgewerkt door D__S op 03-03-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:32

Dit kunnen zo ongeveer 3000 dingen zijn...

Dierenarts laten komen om hem na te laten kijken, of eerst zelf (als het niet heel erg is) even rustig aan doen en stappen (dit is toch meestal de conclusie als een paard niet goed loopt, maar langer dan 1 week zou ik niet doen).

Ik zou als je een dierenarts erbij haalt er wel zelf naar toe gaan, vaak kunnen ze bij de dierenarts gelijk scannen of röntgenfoto's maken mocht dit nodig zijn.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 10:36

Oke. Die vrouw zei dat ze gewoon niet helemaal goed liep. Maar niet kreupel ofzo.
Ik kijk het dit weekend nog even aan, aangezien het sinds gisteravond zo is. Zal iemand vragen, wanneer ik ga rijden, of iemand kan kijken of dit nog steeds zo is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:38

Ruiter1997 schreef:
Oke. Die vrouw zei dat ze gewoon niet helemaal goed liep. Maar niet kreupel ofzo.
Ik kijk het dit weekend nog even aan, aangezien het sinds gisteravond zo is. Zal iemand vragen, wanneer ik ga rijden, of iemand kan kijken of dit nog steeds zo is.

Ik zou hem even aan de longe pakken zodat je het zelf ook kan zien. Kreupelheid kan tig oorzaken hebben, oa peesproblemen. En als dat het geval is wil je niet rijden, maar behandelen / rust geven.
Verder zijn er inderdaad tig redenen voor kreupelheid, de een erger dan de ander.

karuna
Drukke kabouter

Re: Paard liep achter niet helemaal goed (zuiver)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:56

Beter is om aan de hand op harde en zachte ondergrond wat heen en weer te stappen en te draven rechtuit terwijl iemand kijkt of hij wat ziet. Gaan rijden met een paard dat niet goed loopt is vragen om erger worden van eventuele problemen. Ook longeren op een cirkel kan blessures verergeren.

Als het minimaal is en er is niks dik kun je het het weekend wel aankijken, dan paard rust geven maar wel de vrije beweging van paddock of wei. Geen einden gaan wandelen ook. Is het erg, dik, of een vreemde wond zou ik de dierenarts bellen desnoods eerst voor overleg aan de telefoon.

Ruiter1997

Re: Paard liep achter niet helemaal goed (zuiver)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 11:19

Ga ik doen! Bedankt voor de tips. Ik ga vanavond kijken hoe ze nu loopt. Hopelijk is het een verstapping geweest en gaat het al beter. Zo niet, dan rust en desnoods een DA erbij.
Op aanvulling op een reactie hierboven, er is geen verdikking, wond of iets dergelijks.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:23

Ruiter1997 schreef:
Ga ik doen! Bedankt voor de tips. Ik ga vanavond kijken hoe ze nu loopt. Hopelijk is het een verstapping geweest en gaat het al beter. Zo niet, dan rust en desnoods een DA erbij.
Op aanvulling op een reactie hierboven, er is geen verdikking, wond of iets dergelijks.

Als het paard niet op 3 benen staat zou ik gewoon na het weekend de dierenarts bellen, anders heb je weekendtarief en stappen aan de hand voor 2 dagen kan weinig/geen kwaad.
Gewoon niet rijden en niet longeren (alleen even om te kijken hoe erg het is, maar als het gezien is stoppen). Ook niet in de stapmolen, maar vooral rechtuit op een harde ondergrond stappen.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 12:22

Nee paard staat gewoon normaal op de benen. Ze vermijd het ook niet om op dr linkerachterbeen te gaan staan.