De dierenarts en ik weten het niet meer.

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Kari_Janne

De dierenarts en ik weten het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 08:40

Hallo allemaal,

Dit gaat een heel lang verhaal worden :(
Ik heb geprobeerd om de afgelopen drie jaar van mijn paard op papier zetten.
Heb verschillende dierenarts bij mijn merrie gehad maar iedere dierenarts zegt weer wat anders.
Hierbij de afgelopen drie jaar:

Goldanna geboren mei 2006.
In mijn bezit vanaf januari 2014.
Sinds dat Goldanna in mijn bezit is heeft ze al dagen gehad dat ze slecht liep, en dan liep ze zo weer weken goed. Ik merkte dat ze in de zomer beter in haar doen is dan in de winter.
De eerste keer dat ik merkte dat er iets niet klopte was in februari 2014. Ze was enorm mager en kwam maar niet aan. Ook ging liep ze onregelmatig. Dierenarts gebeld die heeft bloed afgenomen en getest op bloedwormen. Ze bleek behoorlijk veel bloedwormen te hebben en ze was ondervoed. Achteraf bleek dat ze van de pensionhouder te weinig hooi had gekregen. Zomer 2014 op het land ging goed. Wel af en toe wat onregelmatig.
De eerste ‘vage’ klachten begonnen in februari 2015. We stonden bij een particulier in Achlum. Ze hadden daar een grote gezamenlijk stal voor de nacht en stonden overdag buiten. Op een middag kwam ik bij de paddock en zag ik Goldanna liggen. Ik ben begonnen met mesten en toen ik klaar was lag ze nog steeds. Het was koud en had gevroren dus ik probeerde haar overeind te krijgen. Dit lukte niet. De dierenarts ingeschakeld en deze kwam langs. Toen de dierenarts onderweg was stond ze op. Ze kwam moeilijk overeind en kon naar die tijd moeilijk lopen. Ze was onderkoeld en uitgedroogd. Ze hebben bloed afgenomen en haar een infuus gegeven met NACL. Je zag haar zienderogen opknappen toen het infuus er in liep. Bloeduitslag kwam terug bloed was goed.
Zomer van 2015. Veel goede dagen maar ook een aantal dagen onregelmatig.
Januari 2016.
Goldanna viel heel veel af begon veel te drinken en te plassen. Ze onbeperkt hooi en water. Ze stond overdag buiten en ’s nachts op stal. Dierenarts erbij gehaald. Bloed afgenomen met een verdenking op de ziekte van Cushing. Deze waardes kwamen terug en Cushing was het niet. Opnieuw bloed afgenomen om het in het algemeen te testen. Deze test kwam terug met een te laag vitiamine E en selium. Ze heeft injecties gekregen. Daarna bleef ze veel drinken dus urine monster afgenomen en een echo gemaakt van de nieren blaas en baarmoeder. Urine monster was schoon en nieren blaas en baarmoeder zagen er goed uit. Advies van de dierenarts: Vitamine E + Selenium bijvoeren en 3 tot 4 kilo krachtvoer per dag. Op onze pensionstalling ging het niet goed dus zijn we verhuisd naar een stalling waar we alles zelf deden. Ze kwamen meer buiten en ze had toegang tot onbeperkt hooi en op stal kuil+hooi. Op een gegeven moment werd ze alleen maar magerder ongeacht wat ik er in stopte qua eten. Nog 2 keer bloed laten prikken om te bepalen of haar vitamine E en Selenium op peil waren. Ze is nog 1 keer bijgespoten en de rest kon in aanvullen met het poeder dat ik had.
In Maart 2016 vonden we een stalling waar ze 24/7 buiten staan in de kudde met schuil mogelijkheid.
de dag van de verhuizing trof ik Goldanna aan op 3 benen. Ze kon alleen maar hinken. Dierenarts geweest en die dacht een hoefzweer. Hoef ingepakt en pijnstillers gegeven en toch maar op de trailer om te verhuizen. Ze heeft de dag erna nog een beetje stijf gelopen maar er is nooit een zweer doorgebroken, dus wij begonnen te twijfelen of het wel een zweer is geweest.
Ze kreeg steeds vaker een periode dat ze minder ging lopen. Niet echt kreupel maar niet lekker door haar lijf.
In juli heeft een steek van een insect gehad tussen haar achterbenen. Beide benen werden enorm dik. Dierenarts geweest en ze heeft 4 dagen antibiotica gehad en pijnstillers.
In oktober 2016 heeft ze een trap gehad van een pony op haar linker achterbeen aan de binnenkant ter hoogte van het spronggewricht. Dierenarts is langs geweest maar vond dat het spronggewricht niet geraakt was en dat alleen het wondje moest genezen. Na de trap liep ze niet lekker. Ik dacht dat is te verwijten aan de wond die zit op een plek die veel beweegt. Wond heelde slecht en nog een aantal keer de dierenarts erbij gehad om te beoordelen of er niet meer aan de hand was. Deze zeiden allemaal dat het de tijd nodig had en dat ik moest gaan smeren met honingzalf. Wond heelde heel erg langzaam.
Volgens de dierenarts kon ik langzaam wel weer beginnen met grondwerk. Maar ik vertrouwde het niet dus dacht maar weer eens even wandelen. Maar ik merkte aan Goldanna dat ze niet lekker liep. Heel kort en gespannen. Toch maar weer op rust gezet. Op het zachte liep ze beter dan op het harde. Toen ze bak niet meer bevroren was weer 2 of 3 keer wat licht grondwerk in de bak gedaan. Ze liep niet helemaal goed maar ook niet heel slecht. Op 3 februari 2017 belde een stalgenootje om te vertellen dat Goldanna had gelegen en heel moeilijk overeind kon komen en toen ze eenmaal overeind was liep ze op 3 benen. Ze stuurde een filmpje om te laten zien hoe erg het was. Ik ben in de auto gestapt en er heen gereden. Heb alle 4 de benen gekoeld en ze liep iets beter. Toch voor de zekerheid overleg gehad met de dierenarts deze kwamen zaterdagochtend langs. De dierenarts vond dat ze aan alle 4 de benen niet goed liep. Ze gaf aan dat haar benen op de benen van een 30 jarig paard leken. Ze adviseerde om haar een week rust te geven en niet te gaan rijden. Ik vertelde de dierenarts dat er al 3 jaar niet op haar gereden werd en dat ik eigenlijk alleen maar grondwerk deed. Dat verbaasde de dierenarts. Ze besloot haar een pijnstiller te geven. Zaterdag avond ging de telefoon de pensionhouder belde om te vertellen dat het niet goed ging met Goldanna. Ze werd door de kudde opgejaagd (terwijl ze zo goed als bovenaan in de groepsrang staat) ze durfde de bak niet meer uit terwijl de hele kudde al uit de bak was. Ze had liggen rollen en kon bijna niet overeind komen. Zaterdag avond weer de dierenarts gebeld het verhaal gedaan en die stelde voor om haar een week op Butagram (But) te zetten. Ik heb toen overlegd met de dierenarts of het nog een optie zou zijn om haar benen op de foto te zetten om eventueel artrose uit te sluiten. De dierenaerts die ik aan de telefoon had zei dat het een probleem is van de weken delen en dat dat niet terug te zien is op foto’s. Toen ze twee keer per dag 2 zakjes kreeg leek ze het wel redelijk te doen. Ze begon weer wat te spelen en af en toe wat rennen. Toen ze na 2 dagen terug ging naar twee keer per dag 1 zakje merkte je ook dat ze steeds moeilijker ging lopen ze begon stijf en stram te worden. Ze wil eigenlijk liever niet lopen en staat als ze staat te eten ook steeds te verstappen. Om haar as draaien lukt haar nog wel het zit hem echt in het lopen. Ik heb nu medicijnen tot maandag 13-02-2017 en heb een afspraak gepland met de dierenarts op 14-02-2017 om te bespreken hoe nu verder en om er hopelijk achter te komen wat ze nu precies heeft.
14-02-2017
De dierenarts is weer langs geweest. De dierenarts vond haar op het harde nog slechter lopen dan vorige week. Volgens de dierenarts waren haar zolen te zacht. Ze veerde te veel mee. Dit kon een reden zijn dat ze zo moeilijk liep. Ze heeft geprobeerd een buig proef te doen met haar voor benen. Maar er zat weinig beweging in haar koot en het deed haar enorm veel pijn. Ze zakte direct weg in een soort trance. Bij het weg draven liep ze onregelmatig maar niet echt kreupel. Volgende de dierenarts had ze een bijzondere manier van lopen. Achter hebben we niet geprobeerd omdat ze daar al heel diep door haar koten zakt. En haar linker achterbeen was opgezwollen. Deze dierenarts stelde voor om haar rondom op foto te zetten. Maar ze had haar twijfels of het echt artrose zou zijn. Aangezien ze beter op het zachte loopt dan op het harde. Bij artrose zou het juist andersom moeten zijn. Zonder de Butagram kan ze eigenlijk niet functioneren als een normaal paard.
Niet te vergeten ze staat 24/7 buiten in een kudden met schuilmogelijkheden en onbeperkt hooi.

Nu ben ik aan het twijfelen. Ga ik haar rondom op de foto zetten om er misschien achter te komen dat het artrose of zijn er nog andere opties die ik kan proberen??

Negatieve reacties hoef ik niet. Ik wil alleen reacties waar ik iets aan heb.

Ibbel

Re: De dierenarts en ik weten het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:45

Heel diep door de koten zakken. Dan gaat bij mij een alarmbel rinkelen.
Ik zou naar een goede kliniek gaan (Wolvega is voor jou denk ik het dichtste bij) en rondom laten echoën, en evt daarna pas foto's maken.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:50

mijn tip zou ook zijn; ga naar de kliniek en laat haar volledig nakijken. Ik heb goede ervaringen met Bears, daar denken ze echt met je mee.

Spoiler:
Boe!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:51

Wat een verhaal...persoonlijk had ik haar allang op de foto gezet met alle benen want er zit echt iets niet goed. En dan is het belangrijk om uit te gaan sluiten..op dit moment weet ik niet of je al te laat bent. Als ze echt zoveel pijn heeft kun je je ook afvragen hoe ver je wilt gaan en wat je nog wilt gaan spenderen aan onderzoeken.

Er is nog zoveel meer "mogelijk" dan alleen artrose..dus mijn advies is..of helemaal binnenstebuiten laten keren op een echt goede kliniek. Of stoppen met dokteren en het paard laten gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:55

Wat een ellende voor jullie...pffff
Idd naar een goede kliniek voor een second opinion. Te zachte zolen doet bij mij namelijk alarmbellen rinkelen, alsook het al jaren af en aan niet goed lopen, diep door de koten zakken, veel plassen en drinken, langzaam helend wondje.... Ik denk aan insulineresistentie icm een chronische vorm van hoefbevangenheid.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:55

Je weet echt zeker dat ze niet hoefbevangen is? Wij hebben net onze merrie laten inslapen, omdat het plotseling heel erg was geworden. Ze kon bijna niet meer lopen van de pijn en ze kreeg een flinke dosis pijnstillers.
Het gekke is dat ze al vaker hoefbevangen was geweest (3x), maar dat we het deze keer niet herkenden. Het beeld was anders en geen kloppende aderen of warme voeten.

Als je paard op het harde slechter loopt dan op zachte grond, is het juist geen weke-delenkwestie. Bij peesblessures etc lopen ze op zachte grond slechter.

Ik wens je heel veel sterkte. Het is een gek verhaal, niet alleen die kreupelheid, maar ook dat steeds weer mager worden van haar.

Exact, Pandora. Onze merrie was ook IR, veel plassen, veel drinken hoort daarbij.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:12

Bij veel vage klachten, zou ik haar door laten meten met biorersonantie, ze testen op alles, zo gek kun je niet bedenken.
Voor plm 60 euro heb je dan een uitslag/diagnose waar je mee verder kunt.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:17

Pff wat heftig, wat een hoop vage klachten.

Ik zou haar inderdaad op de foto laten zetten, maar zoals Ibbel zegt ook echo's laten maken voor het geval het een bindweefselprobleem (DSLD-ESPA ofzo). Vele drinken en plassen komt overeen met Cushing, IR en DSLD. Bij die laatste vallen ze ook snel af, maar het is niet iets wat echter zou moeten verbeteren in de zomer, hoewel het ook atrose-achtige klachten geeft die in de zomer wel minder zullen zijn.

In ieder geval heel veel sterkte, hopelijk vinden ze uit wat er nou precies aan je paardje mankeert. :(:)

Partyflappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:21

Ik zou niet meer aan klungelen met dit dier en haar naar een goede kliniek brengen. Zoals ik lees is je paard al 3 jaar niet goed en als er weinig beweging zit in haar koot is dat echt niet goed. En klinkt mij persoonlijk niet als een weke delen issue. De enige goede tip die jw hier kunt krijgen is naar de kliniek met dit dier.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:23

Kliniek in Vinkenga vind ik persoonlijk nog beter dan de kliniek in Wolvega.

Zou zeker even een belletje eraan wagen want zo doorgaan hebben jullie beide niks aan.

Succes ts.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:25

Hoi, wij hebben een paard gehad met DSLD, de klachten kunnen inderdaad daar van komen, maar dat hoeft niet. Mocht je meer willen weten, pb me maar.

Graan is gewoon een grassoort!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grassenfamilie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:27

Ilse_123 schreef:
Pff wat heftig, wat een hoop vage klachten.

Ik zou haar inderdaad op de foto laten zetten, maar zoals Ibbel zegt ook echo's laten maken voor het geval het een bindweefselprobleem (DSLD-ESPA ofzo). Vele drinken en plassen komt overeen met Cushing, IR en DSLD. Bij die laatste vallen ze ook snel af, maar het is niet iets wat echter zou moeten verbeteren in de zomer, hoewel het ook atrose-achtige klachten geeft die in de zomer wel minder zullen zijn.

In ieder geval heel veel sterkte, hopelijk vinden ze uit wat er nou precies aan je paardje mankeert. :(:)

DSLD / ESPA is precies waar ik ook aan zit te denken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:28

Ibbel schreef:
Heel diep door de koten zakken. Dan gaat bij mij een alarmbel rinkelen.
Ik zou naar een goede kliniek gaan (Wolvega is voor jou denk ik het dichtste bij) en rondom laten echoën, en evt daarna pas foto's maken.

gewoon nieuwsgierig, waar kan dat op duiden? Paard van kennis van me heeft dat namelijk ook.

Ik zou meegaan met de andere hier TS, ik zou het erop wagen voor de foto's en echo. Als je al zolang op de sukkel ben kan je beter ze eens op de foto laten zetten zodat er zeker al genoeg uitgesloten kan worden, of misschien wel iets gevonden kan worden

To ride a horse is to ride the sky.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:30

Ach wat een verhaal, vreselijk :(:) helaas herken ik het, al ben ik niet al drie jaar bezig. Ik hoop dat het niet zover komt...

Ik zou haar ook helemaal van binnen willen laten nakijken, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Dus met een echo of foto's. Paardje heeft wel mazzel met een baasje zoals jij! Sterkte!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:31

Maar als de merrie in de zomer weer bij trekt is het geen DSLD/ESPA. Als ze daar eenmaal mager van worden, zitten ze al het laatste stuk van deze progressieve ziekte.

Graan is gewoon een grassoort!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grassenfamilie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:37

hoogendroog schreef:
Maar als de merrie in de zomer weer bij trekt is het geen DSLD/ESPA. Als ze daar eenmaal mager van worden, zitten ze al het laatste stuk van deze progressieve ziekte.

Als ik het zo lees was de laatste redelijke zomer die van 2015. DSLD gaat in het begin wel degelijk met up and downs. Gematigd bewegen (stappend grazen) kan er dan voor zorgen dat het redelijk lijkt te gaan en dat heb je wel in de zomer maar niet in de winter. Dan staan ze toch meer stil, en krijg je het effect dat het 's winters slechter gaat.

TS: zie je je paard ooit nog wel eens spontaan draven of galopperen?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:50

Ik zou gezien de relatief jonge leeftijf van je paard haar 4 benen nog door laten lichten in de kliniek. Eerst echo en dan eventueel rontgen... aan de hand daar van kun je bepalen of het nog zin heeft om wat te proberen... ik heb er echter een beetje een hard hoofd in :( het duurt al zo lang :(

Als ze kreupelen op alle benen lopen ze in mijn beleving ook niet echt stokkreupel wat een ontzettend vertekent beeld geeft...

Veel sterkte... rot om je paard zo in de lappenmand te hebben liggen :(

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:00

Ik vraag me eerlijk gezegd af of je nog wel moet willen dokteren met dit paard.
Zo te lezen leeft ze al minimaal drie jaar met pijn in meer of mindere mate.
Als het mijn paard zou zijn zou ik haar laten gaan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:06

lizy29 schreef:

Ik zou het wel nog doen omdat het een relatief jong dier is... als je een diagnose hebt kun je in ieder geval gericht gaan kijken wat realistisch is en wat niet... het is gewoon een ontzettende kl*** beslissingen die je moet nemen en ik zou zeker willen zijn dat ik gedaan heb wat ik kon om te helpen en niet achteraf moet denken van had ik maar...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:08

rondom echo/röntgen en eventueel ook holistisch door laten meten, ook voer wordt dan doorgemeten of dit bij jouw paard past. Ik "geloofde" er niet in, maar heb nu het bewijs op stal staan. Zo'n jong paard nog, duidelijkheid, dan weet je waar je aan toe bent en wat en of je er wat aan kunt doen. Dit is triest voor jullie allebei.

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:14

Neon schreef:
lizy29 schreef:

Ik zou het wel nog doen omdat het een relatief jong dier is... als je een diagnose hebt kun je in ieder geval gericht gaan kijken wat realistisch is en wat niet... het is gewoon een ontzettende kl*** beslissingen die je moet nemen en ik zou zeker willen zijn dat ik gedaan heb wat ik kon om te helpen en niet achteraf moet denken van had ik maar...

Jong dier dat gezien de verbetering op een hoge(re) dosis buut zo verbeterd is mijn inziens kapot. Vermageren kan ook heel goed van de chronische pijn afkomstig zijn en wat de oorzaak is, is eigenlijk niet zo relevant. Simpele blessures, etc. hadden via bloedtesten en de lange rust al opgelost/gevonden moeten zijn. Dan blijft er iets chronisch over dat al 3 jaar bezig is, waarvan het de vraag is of dat nog behandelbaar is en of je dat behandeltraject nog wel in moet gaan.

Kunnen en willen stappen, draven, galopperen, stapje achterwaarts, rollen en plat slapen zijn toch echt basis dingen voor een paard om paard te zijn, maar ook om zich veilig te voelen (hard genoeg kunnen lopen om te vluchten en echt kunnen uitrusten). Zo te lezen heeft dit paard moeite met meerdere bewegingen uit dit lijstje.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:58

Precies mijn gedachten Tamary. Je kan er wel van alles bij blijven halen maar is het niet genoeg geweest voor het paard. Wij hebben als mens de mogelijkheid om het lijden van een dier te stoppen, laten we daar dan alsjeblieft in dit soort gevallen ook gebruik van maken ipv er maar mee blijven zeulen omdat we zelf het gevoel moeten hebben alles te hebben gedaan. Het paard is er echt niet mee geholpen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:28

Ik ga met Elisa mee. Volgens mij kan je twee dingen doen: Of helemaal op de foto zetten en de pezen in de achterbenen scannen (bij een weke kootstand is een paard gevoeliger voor peesblessures vanwege chronische overbelastingen van de pezen). De andere optie is beslissen stoppen met geld erin pompen wat zeer waarschijnlijk geen gezond paard gaat opleveren. Dat zou ik doen persoonlijk.. Alle geld die de dure onderzoeken kosten kan je ook in een gezond paard investeren. Want de kans dat alle onderzoeken je een diagnose op gaan leveren waarbij goede genezing mogelijk is, lijkt mij zeer klein met deze geschiedenis..

Sterkte met je keuze!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:05

Ik ga mee met bovenstaande reacties. Je hebt twee keuzes:

Alle benen op de foto en echo, in de kliniek zodat er nu eens echt goed gekeken word (persoonlijk had ik dit eerder gedaan, al wil ik je geen trap na geven)

Of..

Het geld besparen en het beestje laten gaan. Dit ook door de reactie op de buut.

Wat je ook gaat doen, het is in ieder geval tijd om gerichte actie te gaan ondernemen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:19

als allereerste zou ik dit paard niet in een kudde 24/7 meer buiten willen hebben staan. Met haar problemen kan ze zich niet handhaven in een kudde, en wellicht niet genoeg eten.
Dat vele plassen/drinken, IR ? en wellicht bevangen.

Ik zou asap foto's willen hebben om dat iig uit te sluiten. Loopt beter op het zachte, niet duidelijk op buigproef (maar als 4 benen pijn hebben dan is dat te verwachten)

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)