dittaswart schreef:Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. Ik heb mijn paard ook een tijdje ijzerloos gehad net nadat ik Winterfell gekocht had. Precies om dezelfde reden, ik verloor steeds ijzers en stukken hoef. Ik heb er na een maand of 4 weer ijzers onder gedaan. De hoeven waren harder, maar zonder ijzers loopt ze toch altijd een beetje gevoelig, elk steentje voelt ze dan en helemaal als ik erop zit, dan loopt ze ook in de bak vele malen beter met ijzers dan zonder. Ik heb daarna nog maar 2 of 3x in 4 jaar of zo een ijzer verloren. En ik heb nooit meer hoefproblemen gehad, dus nu heb ik echt geen zachte of brokkelige hoeven meer. Ook niet met ijzers. Dat ijzers slechte hoeven veroorzaken vind ik dan ook echt een fabel. Wel denk ik dat doordat mijn paard op de renbaan veel op stal stond, ander voer kreeg en echt heel vaak beslagen werd, dat dit wel zorgde dat de hoeven verzwakt waren toen ik haar net had. Dus dat is mijn ervaring.
Mijn vriend is hoefsmid met veel ervaring met probleemvoeten. Ik heb hem de foto's laten zien en gevraagd welke oplossing hij ziet. Hij zegt dat de hoeven echt veel te kort zijn. Op de foto van november heeft je paard idd ondergeschoven verzenen, maar op de bovenste foto heeft je paard bijna geen voet meer over. Je moet echt zorgen dat hij meer voet krijgt. Hij snapt je dilemma met ijzers. Zijn tip is om elk geval zo min mogelijk van de wand te raspen, weet niet of je dit deed natuurlijk. Maar de wand zoveel mogelijk met rust laten. Een volbloed heeft vaak al een dun wandje, die moet niet verder verzwakken.
Om de hoefgroei te bevorderen kun je belebro hoefgel gebruiken. Dit niet op de hoef smeren, maar op de kroonrand. Dit is het enige middel dat hij kent dat echt heel goed werkt. Dan heb je kans dat je het zonder ijzers kunt redden. Eventueel wil hij het je wel uitleggen, maar dan kun je een pb sturen. Want wil me ook niet opdringen natuurlijk. Hoop dat je snel met Harv een mooie oplossing vindt. Ik weet uit ervaring hoe het je aan het hart gaat als ze pijn hebben.
Wat een aardig berichtje! Klinkt ook wel logisch wat je zegt. Behalve het ijzer fabel dan
maar fijn dat Winterfell goeie hoeven heeft!
Het stomme is dat hij zuiver liep op die korte hoef. Echt geen grap! Ik maakte met die hoeven twee maal per week wandelingen buiten op het asfalt en we draafden ook. Ging super!
Had je dat erbij gezegd, tegen je vriend?
Wat aardig dat je hem mee laat kijken 
Het enige wat ik aan de teen hoefwand laat doen is een mustangrol tegen brokkelen van de teen. Maar verder idd niets want mijn smid vindt hetzelfde als de jouwe: z'n wand is te dun.
Dat is ook het enige wat er gedaan wordt eigenlijk, de teen bijvijlen. Hij snijd niks weg, nooit gedaan ook.
Dit is een foto van de onderkant van eind november, toen hij super liep op asfalt (ook in draf).
Een linkervoorbeen

Linksachter

Als ik er voorraan ijzers onder laat doen: houdt dat lang in een natte wei 24/7?
Harvey zijn geschiedenis is hetzelfde als de jouwe en de hoefgroei die hij bij mij heeft gekregen is volgens mijn smid inderdaad sterker. Hij staat op pulp met luzerne, olie en formula4feet. En hij zal geheid gelukkiger zijn met zoveel bewegingsvrijheid.
Maar nagelgaten verzwakken het geheel toch echt iets en ijzers houden de hoef smal. Een dunne hoefwand is ook niet gunstig voor spijkers... Het mechanisme werkt ook minder want daarvoor moet de straal de grond raken. De hoef zet dan iets uit waardoor bloed makkelijker terug omhoog gepompt wordt. Dit zorgt weer voor minder kans op atrose, op lange termijn dan. Als ik het goed onthouden heb hoor
.
Ik zie hem veel liever terug op het stadium waar we in november, tot en met vlak voor de zweer begin januari, gebleven waren: zuiver in draf op asfalt... die hoefzweer heeft het eea overhoop gegooit! En wellicht de switch naar 24/7 weidegang sinds begin januari ook.
Bedankt voor je input!
Heel heel heel misschien als dit heel heel heel lang aanhoudt, dat op en af gezeur, dat ik ijzers eronder zet voorraan.