iemand die deze peesblessure/ontsteking kent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_xtd

iemand die deze peesblessure/ontsteking kent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:35

een aantal weken geleden is bij mijn paard de volgende volgende blessure vast gesteld: Plantar Metatarsal Fasceitis.
dit word in normaal nederlands ook wel hielspoor genoemd een blessure aan de achterzijde onder het sprong gewricht zie foto bij het rode streepje. ze heeft hier een kleine harde verdikking waarin een ontsteking zit. ik kan er weinig tot niets over vinden en was er benieuwd of er mensen zijn die het kennen/ meegemaakt hebben en ervaringen mij willen delen.

alvast bedankt :D

Afbeelding
Afbeelding

Arabesk

Re: iemand die deze peesblessure/ontsteking kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:14

Hoe is het griffelbeen er aan toe?

Peesblessures in het algemeen genezen maar moeizaam en traag. De doorbloeding in pezen is minimaal, daarom duurt het zo lang. Het beste is een jaar 'wegzetten' op een weiland.

Naomi_xtd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 20:27

Dankjewel voor de reactie, het been verder is is super conditie. Het is ook niet de "typische" peesblessure. Het zit namelijk rond de aanhechting van de pees. Niet in de pees maar meer ertussen in. Kan het niet erg goed formuleren. Er is ook weinig over te vinden zeker op de plek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:28

Naomi_xtd schreef:
Dankjewel voor de reactie, het been verder is is super conditie. Het is ook niet de "typische" peesblessure. Het zit namelijk rond de aanhechting van de pees. Niet in de pees maar meer ertussen in. Kan het niet erg goed formuleren. Er is ook weinig over te vinden zeker op de plek.

Heel veel geduld, heel veel....

Naomi_xtd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 20:29

Jep:-( ben ik niet zo goed in en mijn paard helaas nog minder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:38

Peesplaatontsteking (plantaire fasceitis) . Ik ken de blessure bij mensen wel. Heel hardnekkig en moeilijk vanaf te komen. Ik kan me zo voorstellen dat er misschien iets moet veranderen aan de stand?
Het ligt natuurlijk vrij aan de oppervlakte. Zou lasertherapie hier uitkomst kunnen bieden wellicht?

Naomi_xtd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 20:40

Hmm dat is slim, ga ik eens induiken. De DA gaf inderdaad aan dat het gelijkwaardig was aan hielspoor voor mensen. Zal gelijk de Smit eens vragen om advies. Dankjewel

Naomi_xtd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 12:21

Nog meer mensen die misschien ervaring hebben met behandelingen? of tips hebben wat wel eens zal kunnen werken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:26

Naomi_xtd schreef:
Nog meer mensen die misschien ervaring hebben met behandelingen? of tips hebben wat wel eens zal kunnen werken?

Ik zou toch ook eens navraag doen naar laserbehandeling. Mijn DA werkt daar ook mee en er worden goede resultaten geboekt, zowel bij het behandelen van de ontsteking en herstel van weefsel.

Naomi_xtd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 12:35

Babootje schreef:
Naomi_xtd schreef:

Ik zou toch ook eens navraag doen naar laserbehandeling. Mijn DA werkt daar ook mee en er worden goede resultaten geboekt, zowel bij het behandelen van de ontsteking en herstel van weefsel.

ja, ik heb vanmorgen al het een en ander aan informatie opgevraagd O.A bij health 4 horses.
die doen het dan in combinatie met aqua training in de stapmolen.
maar mocht je iemand kennen die met laster therapie werkt in de buurt van twente zal ik het graag horen :D *\o/*

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:53

Mijn dochter heeft het gehad.. Zeker geen leuke blessure! Ze heeft er dik een jaar mee gelopen.
Ik moest het (buiten de oefeningen om) masseren.

Beterschap aan je paard! Ik hoop dat je paard er sneller van af is.

Er zit een dierenarts in holten die lasertherapie doet. Volgens mij ook bij paarden.

Naomi_xtd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:35

No_No schreef:
Mijn dochter heeft het gehad.. Zeker geen leuke blessure! Ze heeft er dik een jaar mee gelopen.
Ik moest het (buiten de oefeningen om) masseren.

Beterschap aan je paard! Ik hoop dat je paard er sneller van af is.

Er zit een dierenarts in holten die lasertherapie doet. Volgens mij ook bij paarden.

dankjewel ik zal er even naar gaan kijken :)

Naomi_xtd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 15:16

niemand die verder bekend is met zo'n blessure?