Gevoelig/ kreupel na bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zusi2

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-11-10

Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:07

Hallo allemaal

Ik heb heel bokt afgezocht maar kon geen situatie vinden wat lijkt op die van mij.
Vandaar dit topic

Ik zit namelijk ermee dat mijn 22 jarige merrie keer op keer heel gevoelig tot zelfs kreupel is na het bekappen.
Het duurt onwijs lang voordat ze weer goed loopt.

Ik wil voorop stellen dat ik een onwijs goede hoefsmid heb!

Op het zachte gaat het goed, maar op het harde loopt ze verre weg van goed.
Ze is met pensioen en mag lekker genieten van haar oude dag.

Edit: voordat ze met pensioen ging heeft ze altijd op ijzers gestaan, maar dacht omdat ze lekker met pensioen gaat ze lekker op blote voeten mag lopen.
Dit is allemaal in goed overleg gegaan met de hoefsmid.

Ook heeft ze een aantal jaar terug een peesklap gehad en is daarom ook op ijzers gegaan.
Al met al weet ik het even niet meer, maar wil het beste voor mijn meisje

Moet ze wellicht terug op ijzers?


Nogmaals ik heb een onwijs goede hoefsmid ..!!!!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:09

Wat zegt je hoefsmid erover?

Niqui

Berichten: 2170
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:15

Er een keer een andere hoefsmid bij vragen kan nooit kwaad. Ik ga er vanuit dat je huidige smid de oplossing niet heeft, anders had je dit topic niet geopend lijkt me.

Anoniem

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:37

Je kunt de pijn proberen te verzachten met hoefverharder (Huffestiger werkt hier binnen 10 minuten als er weer iets te kort bekapt is of als de zolen gekneusd zijn door opgevroren harde ondergrond) of hoefschoenen om de voorhoeven als je paard op het harde staat. Maar als dit elke keer gebeurt dan zou ik toch ook eens een second opinion-bekapping bij een andere smid/bekapper laten doen. Misschien dat de bekapstijl van je oude smid gewoon niet meer helemaal aansluit bij wat je paard nodig heeft?

Vaak komen slechte hoeven voort uit een onbalans in het voer. Krijgt ze onbeperkt ruwvoer te eten? Ook een vitamine/mineralenbrokje kan de hoefgroei versnellen en verstevigen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:52

Geinig dat je van mening bent dat je smid heel erg goed is, maar het paard dus wel altijd gevoelig/kreupel uit de bekapping komt en de smid daar blijkbaar niet veel over kan zeggen (anders had je dit topic niet geopend)?

Gevoelig na bekappen hoort niet bij een gezonde voet. dan is de vraag of we hier een gezonde voet hebben. Heb je foto's? (bij voorkeur van voor en na het bekappen).
Wat je veel ziet in de traditionele sfeer is dat de voet bekapt wordt alsof er een ijzer onder gaat. Dus de zool wordt ook flink weggesneden. Dat had ik bij mijn oude smid die normaal vrijwel alles een ijzer onder tikte.
Dat gaat dan niet goed natuurlijk. Evenals te kort bekappen. Oke, dan hoef je inderdaad niet zo vaak te bekappen, maar te kort is gewoon niet goed. Net zoals teveel stand veranderen per bekapping.

Maar ik zou dus graag foto's zien voordat ik me eraan waag iets zinnigs over de voeten te kunnen zeggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:57

Een paard hoort na de bekapping beter te lopen dan ervoor, of in elk geval hetzelfde. Tijd voor een andere smid zou ik zeggen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:01

Het is normaal dat een voet even moet wennen aan blootsvoets lopen als ze altijd ijzers heeft gehad.
Beetje gevoelig op het harde is niet heel vreselijk ernstig. Het duurt even voordat de voeten gewend zijn aan bloot lopen. Ook een (dunne) zool zal dikker moeten worden door blootsvoetse belasting en minder wegsnijden door de smid, zoals eilleen333 ook noemt.

Waarom vind jij je smid 'onwijs goed'?


Gypsy schreef:
Een paard hoort na de bekapping beter te lopen dan ervoor, of in elk geval hetzelfde. Tijd voor een andere smid zou ik zeggen.


Ik heb hier een 9-jarige die met pensioen is. Die loopt altijd iets gevoelig op het harde nadat hij bekapt is. Paar dagen later is er niets meer aan de hand. Die heeft heel dunne wanden en dunne zolen. Daar kan je weinig aan doen, als ik me niet vergis.
Mijn 20-jarige staat sinds enkele maanden blootsvoets. Nooit een pas onregelmatig geweest terwijl ik voor hem juist mijn hart vasthield.

Betere smid is altijd goed, maar gezien jij (TS) zoveel vertrouwen in hem hebt weet ik niet of dit van toepassing is.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:06

Je vindt dat ze lekker op blote voeten mag lopen, omdat ze met pensioen is, maar blijkbaar is het voor haar niet echt lekker! En keer op keer niet goed lopen na het bekappen klinkt mij in de oren dat ze al best een tijd zonder ijzers staat. Ik zou er dan voor kiezen er weer een ijzer onder te doen, omdat het schijnbaar niet gaat zonder.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:07

Door een verhuizing had ik een tijdje terug een andere hoefsmid, stond goed bekend. Na het bekappen liep ze ook altijd een paar dagen wat gevoelig. Niet heel ernstig maar wel vervelend.
Paard van m'n stalgenootje had op een gegeven moment hele pijnlijke voeten, en zij is overgestapt naar een andere hoefsmid (Jaap Tuinenga). Mijn pony wordt het laatste half jaar om de 6 weken door deze smid bekapt, en ze heeft geen dag meer gevoelig gelopen! Kan zelfs gelijk na het bekappen opstappen en een grindpad afrijden (bij wijze van ;-)).

Ik dacht ook dat ik een goede smid had (en dat was ook vast zo), maar de huidige smid past blijkbaar beter bij m'n paard haar hoeven. Dus ik zou inderdaad eens een andere smid proberen. Volgens mijn huidige smid hoeft geen enkel paard gevoelig te lopen na een bekapbeurt.

divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:22

Ik zou voor de zekerheid 1keertje een ander hoefsmid proberen. Je kan dan kijken hoe ze erop reageert, mocht ze dan wel normaal lopen weet je dat het aan je hoefsmid ligt. Ook al vind jij je hoefsmid heel goed, je kan het een keertje proberen, gewoon voor de zekerheid.

Anoniem

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:34

Hier precies hetzelfde geval, de eerste 2 weken na het bekappen kreupel, maar dit is dan nog maar de 2e keer bekappen nadat ze van de ijzers af is.
Ben op zich heel tevreden met mijn hoefsmid maar ik denk dat ik de eerst volgende keer toch een ander ga proberen, heb het idee dat de hoefsmid die ik nu heb beter is met paarden op ijzers als enkel bekappen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:36

flappie28 schreef:
Je vindt dat ze lekker op blote voeten mag lopen, omdat ze met pensioen is, maar blijkbaar is het voor haar niet echt lekker! En keer op keer niet goed lopen na het bekappen klinkt mij in de oren dat ze al best een tijd zonder ijzers staat. Ik zou er dan voor kiezen er weer een ijzer onder te doen, omdat het schijnbaar niet gaat zonder.


Of als de TS deze smid wil houden, gewoon tijdelijk hoefschoenen aan.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:01

Het spreekt elkaar tegen. Goed en kreupel na bekappen, en dat meermaals...
Hoe vaak komt de smid? Hij moet óf minder eraf halen en dan iets vaker komen (dus adequaat reageren op jouw opmerking) of je zoekt een betere hoefsmid of bekapper. Beetje gevoelig kan en mag na ijzers, maar kreupel na bekappen, en dat meerdere keren, is beslist niet nodig. En hij moet van de zool zelf en van de straal afblijven. Die heeft ze nodig om de zool dikker te laten worden.
Overigens is het nu nog steeds pokkeweer en veel te nat. Dan is iets gevoelig niet helemaal ongebruikelijk.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:02

meestal is er dan toch sprake van te kort bekappen. Neem een andere smid,of vraag deze smid de hoeven wat langer te laten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:17

Ik was laatst nog bij een klant, eerste bekapping door ons. Het paard liep altijd kreupel nadat de smid geweest was. Er ging een flink stuk van de zool uit. Na onze bekapping (zool met rust laten, steunsels bijwerken, straal bijgewerkt en hoefwand afgerond) heeft het paard geen seconde gevoelig gelopen.

Als een paard na het bekappen slechter loopt dan ervoor is er echt iets niet goed gegaan.

zusi2

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-11-10

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 08:51

Bedankt voor jullie reacties en tips

Ik heb drie verschillende hoefsmeden bij haar laten, en bij alle drie is het helaas dat ze na het bekappen dit heeft.
De ene keer is de kreupel en de andere wat gevoelig op het harde.

Ik ben nog steeds van mening dat ik een goede hoefsmid heb.

Ik ga nu samen met mijn huidige hoefsmid kijken of mijn paard op kunstof ijzertjes kan en anders gaat ze weer terug op normale ijzers.

Want wat hier al gezegd wordt, is het blijkbaar niet voor mijn paard weggelegd om op blote voetjes te lopen.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:26

Ik wilde juist zeggen dat het niet aan de smid hoeft te liggen, dit zie je vaak bij artrose paarden na een bekap/ beslaanbeurt.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:45

Mijn artrose paard heeft nooit gevoelig gelopen na het bekappen. Geloof mij, mijn paard had in al zijn gewrichten artrose. Als dat zo is wordt het paard geforceerd.

Ts, heel simpel. Probeer eens alleen met een vijl de voeten te laten bekappen? Dus alleen wat afronden, wand aan de onderkant weer mooi vlak maken met de vijl en zorgen dat er iets wand blijft zitten. De teen mooi afronden voor een fijne afwikkeling gezien de pees en klaar. Ik vermoed dat het paard dan niet of al veel minder lang gevoelig loopt.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:02

Ik heb ook een 22 jarige merrie die gevoelig is/was na het bekappen .(tot haar 17e op ijzers)

Volgens mijn hoefsmid ,heeft ze - zoals iemand al schreef-dunnen zolen.
Gewoon zorgen dat ze idd wat minder kort bekapt wordt,en miss wat minder vaak.
Mijn merrie wordt om en om bekapt of alleen bijgevijld.(gelijk met onze sportmerrie die om de 9 weken wordt beslagen,en dat gaat nu prima. +:)+

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Gevoelig/ kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 02:37

Een paard zijn hoeven moeten vaak wennen/herstellen als ze van de ijzers komen. Die tijd moet er dan wel zijn. (En dan ga ik er nu voor het gemak even vanuit de je hoefsmid wel netjes bekapt, al vind ik ook tegenstrijdigheden in je bericht.) :)

zusi2

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:26

No_No schreef:
Mijn artrose paard heeft nooit gevoelig gelopen na het bekappen. Geloof mij, mijn paard had in al zijn gewrichten artrose. Als dat zo is wordt het paard geforceerd.

Ts, heel simpel. Probeer eens alleen met een vijl de voeten te laten bekappen? Dus alleen wat afronden, wand aan de onderkant weer mooi vlak maken met de vijl en zorgen dat er iets wand blijft zitten. De teen mooi afronden voor een fijne afwikkeling gezien de pees en klaar. Ik vermoed dat het paard dan niet of al veel minder lang gevoelig loopt.


Bedankt voor de tip! Ga dit zeker voorleggen bij mijn smid

zusi2

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:28

KahluaB schreef:
Ik heb ook een 22 jarige merrie die gevoelig is/was na het bekappen .(tot haar 17e op ijzers)

Volgens mijn hoefsmid ,heeft ze - zoals iemand al schreef-dunnen zolen.
Gewoon zorgen dat ze idd wat minder kort bekapt wordt,en miss wat minder vaak.
Mijn merrie wordt om en om bekapt of alleen bijgevijld.(gelijk met onze sportmerrie die om de 9 weken wordt beslagen,en dat gaat nu prima. +:)+


Bedankt voor de tip, mijn paard wordt ook rond de 9 weken gedaan.
Ik ga het voorleggen bij mijn smid.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:55

anjali schreef:
meestal is er dan toch sprake van te kort bekappen. Neem een andere smid,of vraag deze smid de hoeven wat langer te laten.


Heb ik ook een keer gehad. Keer erna gevraagd ze iets langer te laten en vervolgens nooit weer problemen gehad.