Tips hoefzweer eruit lokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Tips hoefzweer eruit lokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 17:05

Mijn paard liep woensdag een beetje kreupel, maar galoppeerde wel de wei door. Donderdag echter haalde ik hem echt stokkreupel uit de wei! Hij mankte op 3 benen en de hoef die zeer doet (rechtsvoor) probeert hij niet te belasten. Met lopen loopt hij dan op zijn teen zeg maar.

Nu is het zaterdagavond en het wordt langzaam erger. Hij gaat nog moeilijker lopen en zijn hoefballen lijken gezwollen. Die hoef is ook nog steeds warm. Hij is wel graag buiten maar hij wil dus niet meelopen naar stal waar ik hem wilde bekijken en voeren. Hij staat 24/7 buiten op gras, met inloopstal van cement met stro bedekking.

De arts is al twee x geweest en zegt dat het te vroeg is om te snijden. Heeft nat verband geprobeerd maar zei daarna dat dat wel weer weg kon, de wei is nat genoeg. Snijden wil ik liever ook niet, heb liever dat het zelf zijn weg naar buiten vindt, heb gehoord dat het gat dan stuk kleiner is en minder kans op nieuwe infecties.

Ik heb mijn paard nu ruim een half jaar en is sinds september ijzerloos. Twee weken geleden zijn we naar deze 24/7 wei verhuisd. Hij draagt nu een hoefschoen met geweekt koolblad erin.

Iemand meer tips om mij en mijn paard hier doorheen te helpen? Het is heel moeilijk hem zo te zien lijden :(

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:13

Die van mij heeft afgelopen zomer een paar dagen met een zuurkoolverband gestaan. Werkt schijnbaar goed bij hoefzweren.
Hij bleek alleen geen hoefzweer te hebben :') dus ben ik een animalintex-verband gaan gebruiken.
Is blijkbaar breed inzetbaar, ook voor hoefzweren.

Succes!

Duhelo

Re: Tips hoefzweer eruit lokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:57

gekookt lijnzaad op de zool doen, dat trekt de zweer naar buiten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:10

Begin met een pijnstiller want een hoefzweer is echt niet fijn. Ik zette mijn paard dagelijks een kwartiertje in een emmer met warm water met groene biotex of soda. Dit maakt het hoorn week, normaal is dat niet de bedoeling maar in dit geval kan de zweer makkelijker doorbreken en dan is het grootste leed geleden. Als de zweer naar boven groeit dan duurt het langer voor hij openbreekt. (niet aan pulken) Bij mijn paard duurde het drie weken. Ik gaf hem zo minmogelijk pijnstiller want het was niet de bedoeling dat hij het been helemaal ging belasten. Een beetje pijn was dus fijn. Voor een zweer laat ik nooit de veearts komen, ik laat de smid komen, die heeft veel meer verstand van hoeven en hoe diep je kunt snijden.
Als hij het opensnijd zal het bloeden, een badje met biotex of soda is dan fijn, Ook stopte ik een watje in het gat waar ik betadine op gedaan had. Goed aanduwen en het blijft wel even zitten, verder hoef je niks te doen. Je kunt je paard dan gewoon weer de modder insturen als je wilt.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:16

Ook ik heb de tip zuurkool!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:19

Toch even door een smid laten opensnijden en weken in een badje met soda of biotex. Hier maandag opengesneden en je kon woensdag al weer rijden..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:38

Jester_ schreef:
Toch even door een smid laten opensnijden en weken in een badje met soda of biotex. Hier maandag opengesneden en je kon woensdag al weer rijden..

Eens. En laten open maken door een goede smid, die zijn preciezer en beschadigen veel minder dan een dierenarts die dat bijna nooit doet.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 21:00

Ik had smid en arts beide gebeld donderdagochtend en arts was eerder ter plaatse, maandag komt de smid op aanraden van de arts...

De arts had inderdaad dat animaltex verband erop gedaan, vetwrap eromheen enzo, maar na 24 uur was er geen verschil dus zijn we mee gestopt.

Hij eet nog graag, lopen doet hem veel zeer maar doet hij wel als zijn instinct dat aangeeft. Onnodig bewegen dus niet, ik krijg hem niet in beweging bijvoorbeeld, maar toen hij net zn vriendin (shire merrie) uit het oog was verloren ging hij vrij heftig naar haar opzoek, hij stapte/mankte heel snel.

Zijn kogel en onderbeen zijn goed gezwollen en zijn hoefballen ook... foto is met twee dagen verschil, ik heb ze net gemaakt.

Bedankt voor de tips! Hoor graag nog meer :j

Afbeelding
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:17

Hier helaas ook veel ervaring met hoefzweren en de enige die ze eruit kreeg was idd hoefsmid. 1 keer dieper moeten snijden maar wel gevonden en dan is het ook meteen opgelost :) Sterkte en beterschap! :)

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:22

Weet je zeker dat het een hoefzweer is?
Zoals gezegd, ik dacht dat mijn ruintje daar afgelopen zomer ook last van had.
Stokkreupel en een dikke, zachte bult op de kroonrand.
Smid er bij, die kon niks vinden.
Dierenarts laten komen: paar dagen zuurkoolverband, weekje trekzalf, drie keer twee dagen animalintexverband, uiteindelijk zelfs foto's laten maken.
Pijnstillers, ontstekingsremmers, het hele riedeltje.

Paard is inmiddels gelukkig helemaal opgeknapt, maar niemand weet wat nu eigenlijk het probleem was.
Zelf denk ik een kneuzing van de lederhuid, of zelfs van een botvlies, veroorzaakt door een kuddegenoot die er van bovenaf opgeklapt is.

Heel veel sterkte en beterschap!
Is altijd waardeloos je paardje zo te zien :(

Densij2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:02

Ik laat de hoefsmid hem er altijd meteen er uit snijden (afgelopen paar jaar 3 keer gehad), dan is de druk er af en doet het meteen minder pijn.
Daarna een paar dagen elke dag in een warm biotex badje om te zorgen dat er zeker niks vies in komt.
afhankelijk van hoe diep het is en of ie droog staat doe ik er nog een watje met jodium op een maak ik met ducktape een waterdichte schoen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:14

Zeker als de zweer er aan de bovenkant uit komt, krijgen ze vaak een dik been (dit kan oplopen tot de knie).
Tegen die tijd komt er vaak al een bult op de kroonrand van de ontsteking die er onder zit. Vaak smeer ik er dat een paar dagen trekzalf op zodat het wat sneller doorbreekt.

Als er idd en ontsteking in de hoefbal zit, kun je het ook met trekzalf proberen naar buiten te krijgen als je niet wilt snijden.

Hier blijven ze vaak gewoon in de wei staan als de zweer doorgebroken is, en op wat smeren na doe ik er weinig aan. Ik houd het uiteraard wel in de gaten of het niet weer gaat ontsteken.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 00:24

De hoefzweer is er als het goed is nu uit, het verband wat ik elke dag wissel is al paar dagen schoon en de zwelling is ook zo goed als weg. Hij rent heerlijk door de wei :). Smid zegt dat ik vanaf morgen kan stoppen met het verband. Maar vind het doodeng! Naast zijn straal zit een gaatje en in de hoefballen een paar.

Hoe verzorg ik dit nu? Gewoon hoefschoen aan zonder verband? Of iets anders? Gaatjes zijn nog niet helemaal dichtgegroeid, zijn nog geen week oud... zo 'bloot' de wei in vind ik maar niks...

Hij staat 24/7 in de wei met inloopstal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:46

Hier gaan ze na het uitsnijden/uitbreken van een zweer gewoon weer bloot in de weide, dagelijks even uitkrabben en uitspoelen, een scheut bleekwater of ontsmetting op het gat, en that's it. Nooit geen problemen mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:02

Niks aan doen, zuurstof erbij geneest het heel goed en open houden die gaten.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 09:02

Duhelo schreef:
Hier gaan ze na het uitsnijden/uitbreken van een zweer gewoon weer bloot in de weide, dagelijks even uitkrabben en uitspoelen, een scheut bleekwater of ontsmetting op het gat, en that's it. Nooit geen problemen mee.

Klinkt wel oké inderdaad, even spoelen elke dag... bedankt!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:05

woepsie90 schreef:
Hoe verzorg ik dit nu? Gaatjes zijn nog niet helemaal dichtgegroeid, zijn nog geen week oud... zo 'bloot' de wei in vind ik maar niks...

En toch precies dit. Niks aan doen. Gewoon bloot de wei in. Alles waarmee je nu dat dicht gaat pakken geeft weer het risico dat er juist wel vuil ingedrukt wordt. En een hoefschoen terwijl er gaatjes in de bal zit, denk niet dat hij dat lekker gaat vinden. Hoe moeilijk voor jou ook, laat even de natuur de natuur ;) Je kan rustig elke avond even met de waterslang alles schoonspuiten, maar echt doe er verder niks aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:15

rina schreef:
woepsie90 schreef:
Hoe verzorg ik dit nu? Gaatjes zijn nog niet helemaal dichtgegroeid, zijn nog geen week oud... zo 'bloot' de wei in vind ik maar niks...

En toch precies dit. Niks aan doen. Gewoon bloot de wei in. Alles waarmee je nu dat dicht gaat pakken geeft weer het risico dat er juist wel vuil ingedrukt wordt. En een hoefschoen terwijl er gaatjes in de bal zit, denk niet dat hij dat lekker gaat vinden. Hoe moeilijk voor jou ook, laat even de natuur de natuur ;) Je kan rustig elke avond even met de waterslang alles schoonspuiten, maar echt doe er verder niks aan.

inderdaad, de weide zijn ook wel "schone" bacteriën. Bij een stalpaard vind ik het anders, die staat de ganse dag in zijn eigen mest en urine, even worst case scenarie. Maar een weidepaard staat vrij proper.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:36

Wij doen hier altijd een x aantal dagen trekken/weken met biotex en daarna kan de hoefsmid hem heel makkelijk eruit halen. Langer dan 1,5 week zijn we meestal het paard niet "kwijt" (klinkt raar, ik weet het)

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:27

Wij doen ook altijd weken in de biotex, ook als die diep zit en nog niet open gemaakt is.(mijn paard is er erg gevoelig voor helaas) Nadat het open is ook nog een aantal dagen weken in de biotex en evt insprayen met violet spray.

Moet wel zeggen dat de mijne momenteel wel op stal staat. Als ze in de wei loopt hou ik het ook een aantal dagen schoon, just in case.